چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: تداوم رابطه خصمانه ميان ايران و آمريکا مسير درستی نيست

• ايران قرار نيست تا روز قيامت با آمريکا قهر باشد
• ادامه اين روند برای ايران، آمريکا و منطقه مسير درستی نيست. ما بايد اين تخاصم را به تدريج مهار کنيم و آن را به رابطه تنش آميز کاهش دهيم و بعد به سوی کاهش تنش حرکت کنيم
• رهبر انقلاب اين راه را باز کردند تا تبليغات دشمن درباره مخالفت ايران با مذاکره خنثی شود


ايلنا-يزد: حسن روحانی گفت: تداوم رابطه خصمانه ميان ايران و آمريکا مسير درستی نيست.

به گزارش ايلنا از يزد، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی در گفتگو با ايلنا، در پاسخ به اين سوال که کمتر از ۵۰ روز به برگزاری دوره يازدهم انتخابات مانده، چرا شاهد شور و شعف مانند دوره‌های گذشته در جامعه نيستيم، گفت: اين مسئله چند عامل دارد. عامل اول به آغاز ديرهنگام فعاليت سياسی کانديدا‌ها، جمعيت‌ها و احزاب بر می‌گردد در حاليکه حرکت‌های انتخاباتی از شهريور سال گذشته آغاز می‌شد و در دی و بهمن به اوج خود می‌رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی عامل دوم اين مهم را، گرفتاری‌های اقتصادی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی مردم از آينده اقتصادی و معيشتی خود بيش از دوره‌های قبل است. اين نگرانی‌ها موجب پرداختن کمتر مردم به اين مسائل شده است.

روحانی، عامل سوم را تاخير در تصميم گيری برخی از جناح‌ها در معرفی کانديدای خود دانست.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در پاسخ به اين سوال که شورای عالی امنيت ملی چه اقداماتی درخصوص کاهش هزينه‌های حادثه ۱۸ تير انجام داد؟ و اين شورا چه کارهايی در قبال حوادث سال ۸۸ می‌توانست، انجام دهد، گفت: شورای عالی امنيت ملی در تير ۷۸ خيلی خوب عمل کرد و مسئله را با کمک مردم در عرض يک هفته جمع و جور کرد.

وی افزود: در آن حادثه ميان دانشجويان و سوء استفاده کنندگان تفکيک ايجاد شد. دانشجويان در آن زمان مطالباتی داشتند و برخی که نوعا از اوباش بودند، از اين فضا سوء استفاده کردند و با آتش زدن اتوبوس و... قصد بحران آفرينی داشتند.

حسن روحانی گفت: برای حل مسئله از مردم دعوت شد بطوريکه پس از حضور مردم در ۲۳ تير، روز ۲۴ تير فضای خوبی حاکم شد. کميته مسئول اين حادثه در شورای عالی امنيت ملی هم در ‌‌نهايت در اعلاميه خود، تعدادی مقامات امنيتی و تعداد افراد ديگری را بعنوان مقصر به دستگاه قضايی معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمين روحانی درباره نحوه عملکرد شورای عالی امنيت ملی درخصوص حوادث سال ۸۸ هم گفت: در سال ۸۸ هم می‌شد، قضايا را بطور راحت تری پايان داد، البته شرايط اين دو حادثه تفاوت‌هايی باهم داشت.

اين عضو مجلس خبرگان همچنين در پاسخ به اين سوال ايلنا که چه چيز باعث شده تا برای اولين بار در تاريخ انقلاب، مقام معظم رهبری عدم مخالفت خود را با مذاکره مستقيم با آمريکا اعلام کنند، گفت: ايران قرار نيست تا روز قيامت با آمريکا قهر باشد و رابطه قطع بماند بلکه در شرايط مناسبی و با حفظ منافع ملی اين نوع رابطه بايد تغيير کند.

اين کارشاس سياست خارجی، گفت: در حال حاضر، رابطه ايران و آمريکا خصمانه است. آمريکا به هر بهانه‌ای به ايران فشار می‌آورد و در اين رابطه کشورهای ديگر را هم تشويق می‌کند.

وی تاکيد کرد: ادامه اين روند برای ايران، آمريکا و منطقه مسير درستی نيست. ما بايد اين تخاصم را به تدريج مهار کنيم و آن را به رابطه تنش آميز کاهش دهيم و بعد به سوی کاهش تنش حرکت کنيم.

حسن روحانی گفت: مقام معظم رهبری در اين شرايط حساس عليرغم اعلام عدم اميدواری، اين راه را باز کردند تا تبليغات دشمن درباره مخالفت ايران با مذاکره خنثی شود. در واقع اين حرکت باعث شد تا بهانه از دست آمريکا گرفته شود و به افکار عمومی دنيا اعلام شود راه برای مذاکره با رعايت خطوط قرمز باز است.

نماينده رهبری در شورای عالی دفاع همچنين در پاسخ به اين سوال که خطر حمله نظامی در سال ۸۲ تا چه حد جدی بود و اين خطر امروز در چه سطحی قرار دارد؟ گفت: در سال ۸۲، خطر جمله نظامی کاملا جدی بود. البته در آن زمان اين مسئله را با تحليل و اطلاعات نظامی و سياسی که داشتيم عنوان می‌کرديم ولی امروز به قطعيت (۱۰۰ درصد) برنامه ريزی آمريکا در آن زمان برای حمله به ايران پی برده‌ايم.

وی افزود: آقای فيشر در خاطرات خود به صراحت می‌نويسد آمريکا آماده جنگ با ايران بود و ما با آن مخالف بوديم. فيشر می‌نويسد ما با فرانسوی‌ها در اين زمينه مذاکره می‌کرديم و نگران اين مسئله بوديم. با انگليسی‌ها صحبت کرديم و علی رغم پيش بينی خود، آن‌ها هم با ما همراه شدند.

حسن روحانی ادامه داد: جک استراو هم در خاطرات خود که اخيرا منتشر شده، آورده که آمريکايی‌ها آماده جنگ بودند و ما مخالفت می‌کرديم بطوريکه برخی مقامات وزارت خارجه آمريکا به من توهين می‌کردند و می‌گفتند «جک تهران»! من در مصاحبه‌ای راديويی اعلام کردم اقدام نظامی عليه ايران اقدامی احمقانه است.

دبير اسبق شورای عالی امنيت ملی گفت: آمريکا برای جنگ با ايران برنامه ريزی کرد و ديپلماسی ايران و تعيين چارچوب‌ها توسط سران نظام، اقدامی صحيح برای مقابله با آن بود. بطوريکه رهبر انقلاب ۱۲ روز پس از مذاکرات تهران (که روز ۲۹ مهر ۸۲ انجام شد) در جمع کارگزاران نظام فرمودند اين تدبير درستی بوده که انجام شده است؛ چراکه نتيجه آن اقدام، دور شدن کشور از جنگ بود و فرصتی هم برای تکميل فناوری‌های هسته‌ای ايجاد شد.

حجت الاسلام و المسلمين روحانی در پايان گفت: امروز احتمال حمله نظامی خيلی بالا نيست البته نبايد آن را منتفی دانست. بايد حساب بوش را با اوباما جدا کرد حتی اگر در نيت‌ها باهم تشابه داشته باشند ولی شيوه‌هايشان باهم متفاوت است.

وی گفت: در مسئله جنگ، احتمال ضعيف را هم بايد جدی گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016