پنجشنبه 22 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی رسما اعلام کانديداتوری کرد: به نفع هيچکس کنار نمی کشم، گفتمانم احيای اقتصاد و تعامل با دنياست

نسيم ـ نشست خبری حسن روحانی، کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری که قرار بود بعد از اتمام همايش انتخاباتی وی در تالار آدينه برگزار شود، به هفته آينده موکول شد

حسن روحانی در جمع حاميان خود رسما برای انتخابات رياست‌جمهوری اعلام کانديداتوری کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: به نفع هيچ کس در انتخابات کنار نخواهيم کشيد. او همچنين مدعی شد: هاشمی رفسنجانی و خاتمی قطعا در انتخابات کانديدا نمی‌شوند.

به نوشته نسيم، نشست خبری حسن روحانی، کانديدای احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری که قرار بود بعد از اتمام همايش انتخاباتی وی در تالار آدينه برگزار شود، به هفته آينده موکول شد

ايلنا هم نوشت: محمدرضا نعمت(رئيس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی) در همايش امروز(۲۲ فروردين) اعلام کانديداتوری روحانی؛ ضمن تشکر از همه افرادی که در اين همايش شرکت کرده‌اند، گفت: باتوجه به وضعيتی که در شرايط فعلی در کشور حاکم است و شاخص اقتصادی زير صفر قرار دارد و جامعه از سند توسعه چشم‌انداز عقب است؛ اختلافات گسترده داخلی در کشور وجود دارد و افزايش بيکاری و ناهنجاری‌های خانواده در جامعه بسيار مشهود است، به کار آمدن يک شخص کارآمد و باتجربه کاری بالا می‌تواند مثمرثمر واقع شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه افزود: روحانی به دليل استقلال شخصيت، تحصيلات دانشگاهی، التزام به ولايت فقيه، تيزبينی سياسی و معاشرت با سياستمداران داخلی و خارجی می‌تواند در حل مشکلات تاثيرگذار باشد.

رئيس ستاد انتخاباتی روحانی خاطرنشان کرد: مردم با حضور پررنگ خود در انتخابات می‌توانند حماسه سياسی ديگری کشور خلق کنند و به دولت تدبير و شخص روحانی رای دهند.

دادانديش(دبيرانجمن زنان ايران) نيز در حاشيه اين همايش گفت: هرچه به انتخابات نزديک می‌شويم توجه به زنان ازسوی نامزدهای انتخاباتی نيز کمتر می‌شود و اميد می‌رود که توجه به مطالبات زنان، رفع تبعيضات، ورود به عرصه مديريت مورد توجه کانديداهای انتخاباتی شود.وی با بيان اين مطلب که امروزه زنان از ناامنی بسياری خود را در خطر می‌بينند، گفت: ما می‌دانيم که يک رئيس‌جمهور نمی‌تواند همه مسائل را حل کند اما حسن روحانی گزينه مناسبی است که می‌تواند مشکلات را به گونه‌ای ديگر حل کند.

وی در پايان خاطرنشان کرد: من پينشهادات خود را در رابطه با زنان تقديم روحانی خواهم کرد.

در همايشی که پيش از ظهر امروز(۲۲ فروردين) توسط حاميان حسن روحانی در تالار آدينه برگزار شد، سيدمحمود علوی عضو مجلس خبرگان رهبری، حسن غفوری فرد، علی يونسی و چند شخصيت‌ سياسی اصلاح طلب و اصولگرا حاضر بودند.

نکته قابل توجه اينکه اين همايش با استقبال تعداد زيادی از سياسيون و مردم روبرو شد به گونه‌ای که جمعيت بيش از حد ظرفيت سالن حاضر بودند و عده‌ای به ناچار سرپا ايستاده بودند.

همچنين حسن روحانی در حين سخنرانی خود بارها مورد تشويق حضار قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم اعلام نامزدی خود با قرائت آيه از قرآن کريم و تسليت سالروز شهادت حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا گفت: به کسانی که در اين روزها در اسنتان بوشهر دچار حادثه زلزله و خشم طبيعت شدند درگذشت هموطنان را تسليت می گويم.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوری همچنين با تشکر از زنان، اساتيد و نمايندگان اقشار مختلف گفت: سلام ما بر ايران، ايرانی که امروز چهره اش غبار آلود است. سلام ما بر اسلام و انقلابی که از نام اين انقلاب عده ای سو استفاده کرده اند و شعارهای بی محتوا و بد اخلاقی را پای انقلاب نوشتندو سلام ما بر آن قد خميده که نمی دانم نامش چيست و خود می گويد نامش آزادی است. سلام من بر انقلاب اسلامی و ايران عزيز و ملت ايران!

اهم سخنان نامزد انتخابات رياست جمهوری يازدهم در ادامه می آيد:

امروز ايران روزهای حساسی را می گذراند. سرمايه هايی که در اين سال های اخير يا از دست رفت و يا بر او ضربه های سخت وارد آمد. از اخلاق می گويم که امروز اين نورانيت اخلاق در جامعه ما کمرنگ شده است. اخلاق در جامعه و در مديريت که سخن بعضی از اين مديران سال ها با واقعيت فاصله دارد.

از توسعه و پيشرفت می گويم که تنها نام زيبای آن مانده است. توسعه و پيشرفتی که در اين ۸ سال بايد شاهد شکوفايی آن می بوديم. تمام دولت سازندگی ارزی که در اختيار داشت کمتر از ۲۴ درصد در آمد اين ۸ سال بود. تمام ارزی که دولت اصلاحات داشت کمتر از ۲۷ درصد اين دوره بود و چقدر شرمگين که بانک مرکزی سکوت کند و نهادهای بين المللی اعلام کنند که رشد اقتصادی کشور منفی شده است.

از کارآمدی ميگويم که در طول اين مدت سخن زيادگفته شد اما از فعاليت زيربنايی کمتر انجام شد. از اعتماد و رضايت عمومی بگويم که متاسفانه به خاطر بداخلاقی ها به سمت بی اعتمادی و عدم رضايت هستيم.

ايران روزهای حساسی را می گذراند، روزهای سخت. زمان فداکاری و زمان حماسه است. چرا حساسيت؟! حساسيت به سبب چالشهای منطقه ای و بين المللی و تحريم ها. حسياسيت به خاطر معضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سو مديريت ها.

مديريت اقتصادی کشور به جای اينکه با تکيه بر مقاومت و اقتدار مر دم پبام رشد به جهانيان بدهد متاسفانه پيام ضعف می دهد. تورم بالای ۳۰ درصد. کاهش قدرت خريد پول ملی به کمتر از نصف. بيکاری بالای ۱۳ درصد و رشد اقتصادی صفر و يا منفی و اين در شرايطی است که بيشترين درآمد ارزی در اين ۸ سال نصيب کشور شد.
قرار بود رشد ۷ درصد و نرخ تورم و بيکاری تک رقمی باشد. همه ضعف ها را نمی توان به پای تحريم نوشت. همين مديريت بود که تحريم ها را به سخره گرفت و آن ها را کاغذ پاره می ناميد. می توانستيم تحريم ها را تقليل دهيم.

مگر نهادها و سازکارهای انديشه ای منحل نشد؟ مگر در کميسيونهای دولت شاهد اين همه به هم ريختگی نبوديم. تصميمات ناهماهنگ، بی ثبات و... تا جايی شاهد ۶۰ تصميم مختلف درباره ارز بوديم.

من به عنوان فرزند ايران و سرباز انقلاب اسلامی چه وظيفه ای را بر دوش خود احساس می کنم؟ مگر آنچه که به عنوان تجربه اندوخته ام با سرمايه ملی نبوده است؟ در اين شرايط حساس چه بايد کرد؟ نبايد رئيس جمهوری کار را به دست بگيرد که ملی بيانديشد نه حزبی؟ معتدل باشد، کار آمد باشد، بين الملل شناس باشد، مسئوليت پذير و پاسخگو باشد؟ رئيس جمهور بايد جمهور مردم را اداره کند.

در اين شرايط من به خاطر احساس مسئوليت شخصی و فردی ام و به خاطر نظر مشورتی بزرگان نظام که سال ها من با آن ها و در کنار آن ها کار کردم و به من گفته اند تو وظيفه داری حضور يابی و مسئوليت را به عهده بگيری. من پيش پای اين ملت بن بستی را نمی بينم. بايد تدبير جای بی تدبيری را بگيرد. بايد باور کنيم که مردم بايد حاکم باشند. بنابراين نخبگان اين مردم بايد نظر بدهند.

روزگار روزگار فداکاری است. بياييد آبروها را هزينه کنيم. بياييد برای عظمت اين کشور بزرگ کمر همت را ببنديم. ظرفيت ما بالاست. ما دارای توان و قدرت بالايی هستيم. نيروی انسانی تحصيل کرده و مبتکر اما بيکار هستند. سرمايه های عظيم کشاورزی ما به خاطر بی تدبيری از حد اکثر ظرفيت استفاده نمی شود. يک مديريت کارآمد و متوازع در کنار سرمايه های بزرگ کشور و با استفاده از تمام سرمايه های کارشناسی استفاده کند می تواند ما را از اين وضعيت نجات دهد.

روابط بين المللی بايد در مسير و سياست مذاکراتی که مذاکرات را به سمت برد برد ببرد . ما نياز به دانشمندی هنرمند داريم که تجربه داشته باشد. بايد دوران جديد مديريت کشور آغاز شود نه بر پايه ستيزه جويی بلکه با گردهم آيی ها و وفاق ها و وحدت ها. دولتی موفق خواهد بود که فراجناحی باشد. مگر می شود با يک جناح کشور را اداره کرد. کشور را ملت اداره می کند نه حزب و يک جناح .

همه انسانهای کارآمد را به کار بگيريم. هرکس اين نظام را پذيرفته است از او بهره بجوييم. چرا با دلايل واهی بخشی از نخبگان را از مديريت حذف کرده ايم. چرا بسياری از اساتيد را بازنشسته کرده ايم.؟ مگر شما حق داريد سرمايه های ملی را با تهمت و افترا و دروغ اين چهره ها را منکوب کنيد؟

ما مالک کشور نيستيم. رئيس دستگاه اجرايی کشور بايد باور کند که صرفا يک امانتدار برای مردم است. احساس مالکانه را کنار بگذاريم. با چه حقی پول مردم را خرج می کنيم؛ ارزش پول ملی را نصف کرده ايم و هنوز شعار می دهيم. در شرايط دوران جديد مديريت هستيم. ملاک شايستگی است و نه وابستگی.

ما نياز به فرهنگ پويا و سياست راهگشا داريم. اداره کشور بر اساس برنامه و نه شعار. استفاده از همه نيروهای لايق و کارآمد. همه مردم ايران بايد احساس عدالت کنند و عدالت يعنی فرصت برابر. شيعه، سنی، کرد، بلوچ ، ترکمن و همه اقوام بايد عدالت را احساس کنند.

اگر بار اجرايی را مردم بر عهده من بگذارند منشور حقوق شهروندی را تدوين خواهم کرد. در منشور حقوق شهروندی تمام مردم احساس برابری خواهند کرد. دولت من دولت تدبيرو اميد خواهد بود.

گفتمان من احيای اقتصاد، تعامل با دنيا خواهد بود. دولت راستگويان و درست کاران را تشکيل خواهم داد. آمده ام با احيای اقتصاد ايران و تعامل سازنده با جهان دولت تدبير و اميد را تشکيل بدهم.

زنده باد اخلاق، حقوق شهروندی، اعتدال، تدبير و اميد، زنده باد اسلام و زنده باد ايران. ما حماسه سياسی را به فرمان رهبری در ۲۴ خرداد خواهيم آفريد. ما با دولت تدبيرو اميد حماسه اقتصادی را خواهيم آفريد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016