چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام رضا پهلوی به مناسبت فرا رسيدن روز جهانی کارگر

روز کارگر، روزی است که جامعه فرصت می يابد، به قشری که بيشترين تلاش را برای توسعه اقتصادی کشور انجام می دهد، ارج نهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اعلاميه جهانی حقوق بشر، حقوق کارگران و کرامت انسانی آنها به رسميت شناخته شده و بر آن تاکيد شده است. بدون شک در جامعه ای که کارگران از حقوق مشخصی مانند حق اعتصاب، تجمع و تشکيل اتحاديه های کارگری برخوردار نباشند، يکی از اصول مندرج در اعلاميه جهانی حقوق بشر نقض می شود. تمامی تشکل های مدنی، از جمله اتحاديه های کارگری، نقش بسيار مهمی در استقرار دمکراسی و پايداری آن بازی می کنند. در جامعه ای که دمکراسی برقرار باشد، کارگران اجازه تجمع و ايجاد اتحاديه های کارگری می يابند، و می توانند در مقابل هر روند غير دمکراتيکی که ناقض حقوق مدنی و صنفی آنها باشد، مقاومت نموده و آزادانه اعتراض کنند.

متاسفانه شاهد آن هستيم که حقوق انسانی کارگران در ميهنمان تحت سلطه حکومت مستبد نقض می شود. تجمعات کارگران و زحمت کشانمان، سرکوب و با خشونت مواجه می شود، و بسياری از فعالان مدافع حقوق کارگران تنها به دليل بر زبان راندن حقوق انسانی آنها در بند به سر می برند.

در حالی که اختلاس های نجومی و بهت آور در رژيم جمهوری اسلامی رخ می دهد، در حالی که به دليل سياست های غير عقلانی رژيم برای رسيدن به سلاح های هسته ای، اقتصاد کشور در شرف نابودی است، متاسفانه شاهد اختصاص کارمزد های ناچيز به کارگران و يا بدتر از آن، اخراج گسترده کارگران و يا حتی استفاده از کودکان به عنوان کارگر هستيم.

طبق ماده بيست و سوم اعلاميه جهانی حقوق بشر، بايد حقوق بيکاری در اختيار کارگران بی کار شده قرار گيرد و از تامين اجتماعی منصفانه برخوردار باشند، ولی متاسفانه در ايران امروز اين حقوق ساده و بنيادين به صورت روزمره نقض می شوند.

هم ميهنانم،
اين روز را به زحمت کش ترين طبقه جامعه، که بيشترين نقش را در توسعه اقتصادی جامعه بازی می کنند و البته می توانند نقشی قابل توجه در استقرار دمکراسی در جامعه داشته باشد شادباش می گويم، و آرزو می کنم که اين بخش مهم جامعه، به خواسته های قانونی و بر حق خود دست يابند.

خداوند نگهدار ايران باد
رضا پهلوی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016