پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: ديگر طرح کليتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد گفت: دوره جديدی از اسلام‌گرايی آغاز شده که بايد نام آن را دوره مهدويت گذاشت، ديگر طرح کليتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنيا از اسلام، به عنوان يک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هايی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا بايد اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ايران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنيم و اين به معنای اين نيست که اسلام را کنار بگذاريم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری جنبش عدم تعهد، اسفنديار رحيم مشايی در ديدار با جمعی از دانشجويان، جوانان و فعالان اجتماعی، با بيان اينکه جمهوری اسلامی در عرصه جهانی ادعاهايی دارد که امروز در تمام دنيا نيز منتشر شده است، تصريح کرد: ادعای ما اين است که اسلام در جهان فراگير خواهد شد و البته آن قرائتی از اسلام که در ايران جاريست از چنين ظرفيتی برخوردار می باشد و حالا که قرار است، پرچم اين مکتب از سوی ملت ايران برافراشته شده و جهان را بدين‌سو راهبری نمايد، بايد انديشه‌هايمان را در طراز جهانی ارائه کنيم.

مشاور رييس‌جمهور اظهار داشت: امروز مردم دنيا بسيار به يکديگر نزديک شده و تقريباً هيچ انديشه و انديشمندی نيست که در عرصه جهانی رصد نشود، اما در ايران با وجود برخورداری از افراد صاحب فکر و انديشه که پرشمار نيز هستند، به دليل فقدان تبديل آن به يک جريان فکری نتوانسته‌‌ايم يک مجموعه فکری و انديشه‌ای برخوردار از قدرت اقناع کافی ارائه کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه جهان امروز در دوره تحير فلسفی بسر می‌برد، تصريح کرد:‌ غرب بيش از ۱۰۰ سال است که در جايگاه الگو برای ديگر کشورها قرار گرفته و حتی در ايران نيز افراد زيادی هستند که بعضاً بدون آنکه خود متوجه باشند، تحت تأثير اين الگو قرار دارند، اما امروز غرب به لحاظ مديريتی در عرصه‌های مختلف در بحران بسر می‌‌برد و ديگر توان مديريت جهان را ندارد.

انديشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری خود هستند

رحيم مشايی خاطرنشان کرد: البته انديشمندان غربی به سرعت در حال اصلاح ضعف‌های مکتب فکری اين سامان بوده و به دنبال آن هستند تا يک جريان فکری جديد به راه بيندازند و جمهوری اسلامی تا زمانی که آنها بتوانند اين جريان جديد را ارائه کنند، فرصت جايگزينی جريان انديشه‌ای خود را به جهانيان دارد و اگر از اين فرصت استفاده نکند، جهان به سراغ گزينه ديگری خواهد رفت و منتظر ما نخواهد شد.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به توان و تبحر غربی‌ها در ارائه و سر و سامان دادن به نظامات فکری باطل خود گفت: اگر مروری در تاريخچه کوتاه نگاه مردم به موضوع همجنس‌گرايی بيندازيد، خواهيد ديد که غربی‌ها چقدر سريع قباحت اين موضوع را در نظر مردم جهان ساقط کردند و اين مسأله ما را به آ‌ن می‌دارد که برای تبيين نظام انديشه‌ای و مکتب اسلام ايرانی بيشتر تلاش کنيم.

مشاور رييس‌جمهور با اشاره به اينکه ايران به لحاظ فلسفی و فکری جامعه‌ای بسيار غنی است با نامبردن از فيلسوفانی چون بوعلی سينا، سهروردی، ملاصدرا و فلاسفه و عارفان نامدار ديگر، اضافه کرد: در ايران نتوانستيم، مجموعه فکری باقيمانده از اين فلاسفه و عارفان نامی را نظام‌مند کرده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی به جريان بيندازيم، اگر نه ايران در حوزه مباحث علوم انسانی حرف‌های زيادی برای گفتن دارد.

وی اظهار داشت: يک کشور، ملت و يک مکتب فکری صرفاً با نيروی نظامی، فنی و علما و دانشمندان حفظ نمی‌شود، بلکه بايد جوشش و توليد فکری داشته باشد؛ جوشش فکر و انديشه‌ای که انرژی حرکت و تحول به جامعه بدهد.

۱۰ سال ديگر کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند کسی به ياد نخواهد آورد

رحيم مشايی در بخش ديگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات برخی حاضرين مبنی بر اينکه حاميان دولت تحت فشار قرار دارند، اظهار داشت: فکر نکنيد که اين دوره، دوره ما و شماست، کسی برای خود دوره‌ای ندارد. امروز دوره و روزگار امام است، همان امامی که بهار دوران است و بهاری بودن حساب و کتاب خود را دارد و بيش از هر چيز تحمل و صبر می‌خواهد، بايد تحمل کنيم، يقين بدانيد مشکلات پيش رو محو شده و ۱۰ سال ديگر وقتی نام کسانی را که امروز بزرگ به نظر می‌رسند بر زبان بياوريد کسی آنها را به ياد نخواهد آورد.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد تصريح کرد: پيش از ما کسانی آمده‌اند و خدمت‌هايی به کشور کرده‌اند و البته شعارهايی نيز دادند و مدعی آزادی و دموکراسی شدند، اما به اصول آن ملتزم نبودند، اما شما بايد همواره به حقيقت متعهد باشيد و آن را بيش از هر چيزی دوست داشته باشيد و اگر خلاف اين عمل شود، مطمئن باشيد دوره شما نيز به سر خواهد رسيد.

از قديم خيلی‌ها به بهار حساسيت فصلی داشتند

مشاور رييس‌جمهور با بيان اينکه دوره شما تازه آغاز شده است، تأکيد کرد:‌ چنانکه عاشق برای جلب محبت معشوق به انجام سخت‌ترين کارها روی می‌آورد، در مسير انتظار حلول بهار نيز بايد هزينه پرداخت، اگر چه از قديم خيلی‌ها به بهار حساسيت فصلی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: منتظران بهار بايد هميشه بهاری، خلاق و اهل آفرينش بوده و به لوازم آنچه مدعی آن هستند، ملتزم باشند و مثل ديگرانی نباشند که حرف‌های زيبا زدند، اما به آن عمل نکردند. از سوال و انتقاد نيز واهمه نداشته باشيد، چرا که سوال، ويژگی جامعه‌ای است که زنده و پوياست.

کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌يابد/ حرمت آزادی واجب است

رحيم مشايی ادامه داد: اصول را فراموش نکنيد؛ آزادی اصل بسيار مهمی است که بدون آن کمال معنا پيدا نمی‌کند و کسی که آزاد انتخاب نکند راه به کمال نمی‌يابد. جامعه بايد مسيرش را خود انتخاب کند، البته اگر کسی بخواهد جامعه را مخدوش کند، اين بحث ديگری است، اما آزادی محترم و حرمت آن واجب است.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد با بيان اينکه دوره‌ها می‌گذرند، اما کسانی که به حقيقت پايبند باشند، تمام نمی‌شوند، گفت: امام راحل(ره) درباره انقلاب دو نکته فرمودند و در واقع جغرافيا و تاريخ انقلاب را تبيين فرمودند. امام خمينی(ره) فرمود هر جا ظلم باشد، مبارزه هست و هر جا مبارزه باشد، ما هستيم و اين يعنی کل ارض کربلا و نيز فرمود مبارزه تا انقلاب مهدی (عج) ادامه دارد.

مشاور رييس‌جمهور افزود: برخلاف اين نظر امام راحل برخی چنين گفتند که وقتی جمهوری اسلامی مستقر شد، ‌يعنی انقلاب به پايان رسيده و ديگر بايد انقلابی‌گری را تعطيل کرده و کشور را اداره کنيم، اما تفکر امام (ره) اين نبود و بر مبنای تفکر ايشان جمهوری اسلامی تأسيس شد تا انقلاب اسلامی را مديريت کند.

وی با اشاره به اينکه انقلاب اسلامی در نظام فکری امام خمينی (ره) يک پديده جاودانه و جهانی است، اظهار داشت: کسانی که مدعی پيروی از افکار امام راحل هستند، بايد عملاً اين نظر را درک کرده و در رفتار، گفتار و پندار خود متعیّن کنند و صرف اينکه بگويند پيرو امام هستيم، قابل قبول نيست.

آقايان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند

رحيم مشايی تصريح کرد: کسی که معتقد به انقلاب اسلامی و پيرو نظام فکری امام (ره) است بايد آثار، لوازم و تبعات اين اعتقاد را بپذيرد؛ آقايان و خانم‌های بهاری در مکتب امام عصر (عج) همه سربازند و سرباز نيز اگر فرمانده دارد و واقعاً سرباز آن فرمانده است، نگران جيره خود نيست و روحيه کاسبکارانه ندارد، چرا که بايد بداند او سرباز کسی است که تأکيد کرده ما از وضعيت شيعيان و سربازان خود غافل نيستيم.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد با بيان اينکه از زمان پايان جنگ تا امروز، ادعای برخی‌ها خيلی زياد شده، اما عمل آنها تحليل رفته، ضمن تأکيد بر لزوم عملياتی شدن باور و گفتمانی که تأسيس نظام جمهوری اسلامی را برای مديريت انقلاب اسلامی می‌دانست، خاطرنشان کرد: براساس همين باور است که دکتر احمدی‌نژاد هزاران کيلومتر سفر می‌کند تا در مهمترين اجلاس سياسی جهان از ارزش‌ها، باشجاعت دفاع کند.

گناه بزرگ دولت داشتن نظريه است/ احمدی‌نژاد ۳۰ عضو شورای روابط خارجی آمريکا را ضربه فنی کرد

مشاور رييس‌جمهور گفت: اين دولت نظريه دارد و اتفاقاً گناه بزرگ اين دولت هم اين است که نظريه دارد و اصلاً کسانی که از اين دولت احساس خطر می‌کنند، اين احساس‌شان ناشی از برخورداری اين دولت از نظريه است.

وی اضافه کرد: آيا فکر می‌کنيد صهيونيست‌ها از اين می‌ترسند که احمدی‌نژاد در يک جمع دانش‌آموزی گفت که رژيم صهيونيستی از بين رفتنی است؟ نه، نگرانی آنها از اين است که احمدی‌نژاد و دولتش نظريه دارند و پای اين نظريه ايستاده‌اند.

رحيم مشايی به درخواست ديدار اعضای شورای روابط خارجی آمريکا با احمدی‌نژاد در يکی از سفرهای وی به سازمان ملل اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای اين شورا حدود ۳۰ نفر بودند و هر يک طوری سوالات خود را مطرح می‌کردند که مشخص بود منتظر بودند دکتر احمدی‌نژاد از پاسخ به سوال آنها عاجز بماند، اما اين سرباز بهاری، همه آنها را يک به يک نه با امتياز که با ضربه فنی شکست داد.

همه سلايق بايد در انتخابات حضور يابند و هر کس مورد اقبال مردم نبود کنار گذاشته شود

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه امروز سطح فکری جامعه و اساساً منطق در جامعه بسيار رشد کرده و ارتقاء يافته است، گفت: نمی‌دانم نگرانی بعضی‌ها از چيست؛ بايد اجازه داد همه سلايق به ميدان بيايند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و آن وقت اگر مردم به هر کس اقبال نداشتند، خودشان او را کنار می‌گذارند.

معتقديم ولايت فقيه متعلق به ۷۵ ميليون ايرانی و حتی همه مردم جهان است

مشاور رييس‌جمهور ادامه داد: ما مثل بعضی از آقايان از ادامه راه منصرف نشده‌ايم و معتقديم انقلاب اسلامی و ولايت فقيه اين ظرفيت فکری را دارد که به مردم دنيا افق‌هايی را نشان دهد که از سر عشق، معرفت و محبت به آن افق‌ها روی بياورند؛ ولايت فقيهی که ما می‌شناسيم و تعريفی که ما از آن داريم، متعلق به ۷۵ ميليون ايرانی و حتی فراتر از آن متعلق به همه مردم جهان است.

ولی فقيهی که ما پرچمدار آن هستيم، مهربان‌ترين چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد

وی اظهار داشت: اگر ولی فقيه شايسته‌ترين فرد برای هدايت جامعه است، تبعيت از او بايد جهانی باشد؛ ولی فقيهی که ما پرچمدار آن هستيم، مهربان‌ترين چهره‌ای است که در دل‌ها و ذهن‌ها نقش می‌بندد و نسبت او به همه آحاد جامعه يکسان تعريف می‌شود.

رحيم مشايی تصريح کرد: ادبيات معرفی ولايت فقيه بسيار مهم است و مردم هر تعريفی را از هر کسی قبول نمی‌کنند.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد خاطر نشان کرد: معتقدم شما طلوع انقلابيد و جزء زايش‌های انقلاب هستيد، آينده بی‌ترديد از آن شماست و اين راهی لطيف و شيرين است؛ چنانکه عشق شيرين است اما با سختی و تلاش، عجين می‌باشد.

حاميان دولت در طرح آزادانه نظرات خود محدوديت دارند چه رسد به مردم عادی

مشاور رييس‌جمهور با تصريح بر اينکه برای باز کردن راه، جهت حضور اجتماعی مردم کوتاهی شده است، گفت: شما که مستحضر به پشتيبانی و حمايت از دولت و رييس‌جمهور هستيد و خود را حاميان وی می‌دانيد در طرح آزادانه نظرات خود محدوديت داريد تا چه رسد به مردم عادی.

وحدتی که با تنزل از اصول شکل بگيرد مايه تفرقه و چند دستگی خواهد بود

وی با اشاره به اينکه امروز جامعه ما به شدت به وحدت نياز دارد، افزود: البته هرگاه از اصولی که قرار باشد بر مبنای آنها وحدت شکل بگيرد، تنزل کنيم به همان نسبت اين وحدت سست‌تر و موقتی‌‌تر خواهد بود و دامنه‌اش نيز محدودتر خواهد شد و اساساً خود باعث تفرقه و چنددستگی می‌شود، چرا که سطح قاعده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده در عمل مناسب وحدت نيست.

رحيم مشايی اظهار داشت: برای وحدت بايد آرمان‌ها را متعالی نگاه کنيم و اگر کسی بود که ويژگی‌های او با مشخصه‌های آرمانی محدود ما همخوانی نداشت، برخورد قهری نکنيم؛ مواجهه حضرت آقا در سفر به خراسان شمالی و مثالی که درباره پوشش برخی دختران حاضر در جلسه زدند بايد برای ما الگو باشد، که اگر کسی برخی مشخصه‌های مد نظر ما را نداشت، چگونه با او برخورد کنيم.

دولت مجبور به سکوت بود چرا که در فضای غبارآلود مواجهه جريان حق با دروغ قطعا محکوم به شکست است

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در ادامه سخنان خود درباره علت سکوت دو ساله خود که موضوع سوال يکی از حاضران بود، گفت: عده‌ای هستند که هر دولتی را که به پايان کار خود نزديک می‌شود، مورد هجمه قرار می‌دهند، اما درباره دولت دکتر احمدی‌نژاد احساس کردند که نمی‌شود در طول يکسال آخر کار آن را تمام کرد و به همين خاطر از دو سال مانده به پايان عمر دولت کار خود را شروع کردند.

مشاور رييس‌جمهور اضافه کرد: وقتی اين هجمه شروع شد ما ديديم که امکاناتمان در برابر آنها خيلی ناچيز است، چرا که همه گروه‌های سياسی اصلاح‌طلب و غيره نيروهايشان را تجميع کرده بودند و تفاوتی در موضع رسانه‌های گروه‌های مختلف در هجمه عليه دولت پيدا نمی‌شد.

خبرهای متواتر دروغ عليه دولت منتشر می کنند و عليه دولت از افراد اعتراف می گرفتند

وی اظهار داشت: خبرهای متواتر دروغ منتشر می‌شد و از افراد مختلف عليه دولت اعتراف گرفته می‌شد و بقيه هم تحت عنوان مصاحبه اين اعترافات را تأييد می‌کردند و فضايی ابهام‌آلود ايجاد شده بود که کاملاً غبارآلود بود و جريان حق قطعاً اگر می‌خواست در چنين فضايی به مواجهه برخيزد، شکست می‌خورد.

محبوبيت احمدی‌نژاد بيش از همه ۸ سال گذشته/ طيف وسيعی که طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند

رحيم مشايی با تاکيد بر اينکه تنها راه پيش روی ما سکوت بود، افزود: البته سکوت به معنای اين نبود که ما هيچ کار نکنيم و اگر ارزيابی کنيد خواهيد ديد که محبوبيت احمدی‌نژاد امروز پس از اين مسايل بيش از همه هشت سال گذشته است و طيف وسيعی که به دلايل مختلف طرفدار احمدی‌نژاد نبودند امروز احمدی‌نژادی هستند.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به نتيجه انتخابات سال ۸۴ و مجموع آراء حدود ۳۰ ميليونی انتخابات تصريح کرد: احمدی‌نژاد پس از برگزيده شدن به سراغ کسانی رفت که تا به حال رأی نداده بودند و ديديم که در انتخابات سال ۸۸، ده ميليون نفر به جمعيت کسانی که در انتخابات رياست جمهوری شرکت کرده بودند، اضافه شد.

اگر ما نيز مانند ديگران رفتار می‌کرديم مردم از ما منزجر می‌شدند/ اين دو سال به اندازه دو قرن گذشت

مشاور رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما نيز در فضای غوغاسالارانه دو سال گذشته مانند ديگران رفتار می‌کرديم مردم از ما منزجر می‌شدند، اما درباره اين دو سال که به اندازه دو قرن گذشت حرف‌های شنيدنی بسياری هست که اميدوارم روزی دکتر احمدی‌نژاد آنها را بيان کند.

وی با بيان اينکه اگر دولت پای کار انتخابات بيايد، بايد به مردم و همه جهان بگويد که چگونه فکر می‌کند، گفت: در دولت تلاش کرديم از وقوع يک انفکاک جلوگيری شود و سعی شد تلاش برخی برای تفکيک حضرت آقا و دکتر احمدی‌نژاد موفق نشود و از سوی ديگر تلاش کرديم، انفکاک انبوه توده‌های مردم از سياست و تبديل آنها به تماشاچی که خطر بزرگی برای نظام و انقلاب است، واقع نشود.

حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند

رحيم مشايی افزود: تفاوت منطق رهبر عزيز ما و دولت با برخی ديگر اين است که آنها راضی بودند و هستند که مشارکت در انتخابات حداقلی باشد تا خودشان انتخاب شوند؛ در حالی که حضرت آقا و دولت به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند، چرا که نظام جمهوری اسلامی را مستحضر به پشتيبانی ملت می‌دانند.

رييس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در بخش ديگری از سخنان خود در واکنش به سوالی درباره بخشی از يک سخنرانی خود مبنی بر به پايان رسيدن دوره اسلام‌گرايی، تصريح کرد: موضوع آن سخنرانی که در زمان حضور بنده در شهرداری صورت گرفته بود، امام زمان(عج) بود، چگونه می‌شود در يک سخنرانی که با محوريت امام زمان(عج) است، سخن از به پايان رسيدن دوره اسلام‌گرايی مطرح شود.

منظورم از پايان اسلام گرايی پايان دوره کسانی بود که امروز در سوريه سر می برند

مشاور رييس‌جمهور ادامه داد: بنده ده‌ها بار بعد از آن سخنرانی کرده و گفته‌ام که دوره کدام اسلام‌گرايی به سر رسيده است. امروز کسانی که در سوريه ديگران را سر می‌برند يا در بمب‌گذاری‌ها می‌کشند نيز فرياد الله‌اکبر سر می‌دهند و دم از اسلام‌گرايی می‌زنند. منظور بنده در آن سخنرانی به سر رسيدن دوره چنين اسلام‌گرايی‌هايی بود.

وی خاطرنشان کرد: حرف بنده اين است که ديگر زمان آن به سر رسيده که هرکس به طور کلی دم از اسلام بزند و بويژه پس از پيروزی انقلاب اسلامی، دوره‌ای جديد آغاز شده که هرکسی نمی‌تواند در آن مدعی اسلام‌گرايی شود. آيا امروز در جمهوری اسلامی می‌توان اسلامی را که عربستان، ترکيه، مصر و قطر، مدعی آن هستند، تأييد کرد؟

دوره جديدی از اسلام گرايی آغاز شده که نامش مهدويت است/ ديگر طرح کليتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد

رحيم مشايی گفت: دوره جديدی از اسلام‌گرايی آغاز شده که بايد نام آن را دوره مهدويت گذاشت، ديگر طرح کليتی به نام اسلام جواب نمی‌دهد و شناخت عمومی مردم دنيا از اسلام، به عنوان يک مفهوم کلی بخصوص با توجه به قرائت‌هايی که در برخی کشورها ارائه شده است، منفی می‌باشد، لذا بايد اسلام خودمان را که برآمده از مکتب ايران و متکی به اصل اسلام است، به جهان معرفی کنيم و اين به معنای اين نيست که اسلام را کنار بگذاريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016