دوشنبه 16 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قاليباف: موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنيت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند

ايسنا ـ محمدباقر قاليباف کانديدای يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری اعلام کرد که «موسوی و کروبی با مصوبه شورای عالی امنيت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند» و همچنين وی در سال ۸۲ که فرمانده نيروی انتظامی بوده از شورای امنيت ملی اجازه برخورد، ورود و اجازه تيراندازی به کوی را داشته، ولی خود اين کار را قبول نکرده و انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کانديدای احتمالی انتخابات رياست جمهوری که در سالن جابر ابن حيان دانشگاه صنعتی شريف و در جمع تعداد زيادی از دانشجويان اين دانشگاه سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش به تشريح برنامه‌های خود در زمينه آموزش پرداخت و اظهار کرد که ما بايد پايه‌های آموزشی در کشور را تقويت کنيم.

وی با اشاره به اهميت استقلال دانشگاه‌ها، افزود: ما بايد اجازه بدهيم که دانشگاه و مجموعه اساتيد و نخبگان جامعه در حوزه و دانشگاه در متن اداره جامعه باشند، در حاليکه اکنون وقتی به مجموعه عملکردها نگاه می‌کنيم می‌بينيم که آنها را در حاشيه قرار داده‌ايم.

قاليباف پس از صحبت‌های ابتدايی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که شما در جايی گفتيد تکنوکرات هستيد، اظهار کرد: خيلی اوقات در مورد خيلی از موضوعات در کشور ما لفاظی می‌شود و من هرگز چنين چيزی نگفتم که من يک تکنوکرات هستم. وقتی اين لفاظی‌ها صورت می‌گيرد، بداخلاقی‌هايی نيز صورت می‌گيرد و همان‌طور که گفتم من هيچگاه اين موضوع را نگفتم. من تکنوکراسی را به عنوان فن‌سالاری قبول دارم که البته بايد در بستر عقلانيت پيش برود.

وی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد اين‌که هدفگذاری شما در موضوع فرهنگ چيست؟ اظهار کرد: من توجه به فرهنگ را فقط در ارتباط با افزايش انتشار کتاب يا افزايش تعداد سينماها نمی‌دانم، البته اينها کارهايی است که بايد انجام شود ولی حداقل سطح کار فرهنگی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاليباف ادامه داد: در برنامه‌ای که در اين ارتباط تنظيم کرده‌ام، بر اين موضوع تمرکز کردم که اساس تربيت و فرهنگ بايد در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد و ما بايد در ارتباط با اين موضوع از همان دوران کودکی و آغاز راه فعاليت را شروع کنيم، يعنی کار تربيتی را با جوهره دينی. در هر شرايط اقتصادی که کشور باشد، اين دو محيط را که اساس تربيت انسان هستند، در فشار مالی و پولی قرار نمی‌دهم و بيش از اين‌که بر بقيه موضوعات توجه کنم به اين دو حوزه توجه خواهم داشت.

وی با بيان اين‌که من در طول مدتی که در شهرداری حضور پيدا کردم، تلاش کردم که اين مکان را از يک سازمان خدماتی به يک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبديل کنم، تصريح کرد:در کنار کارهای عمرانی و خدماتی که انجام می‌داديم، البته معتقدم کارهايی که انجام شده در شان مردم تهران نيست و بايد بيش از اين انجام می‌شد، ولی بضاعت ما اين بوده است.

وی با بيان اين‌که در بحث فرهنگی در شهرداری تهران تا آنجا که امکان داشته‌ام تلاش کرده‌ام، گفت: مسئوليت ما در شهرداری تربيت استاد نبوده، دبيرستان و دانشگاه نيز در اختيار نداشته‌ام، ولی تلاش کرده‌ايم که در راستای گسترش فرهنگ در چارچوب اختيار و وظايفی که داشته‌ايم، تلاش کنيم.

قاليباف همچنين به اقدامات شهرداری در حوزه مساجد و پر کردن اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: با توجه به اقداماتی که اشاره شد آيا در گذشته اين‌چنين کارهايی با اين حجم شده است؟

شهردار تهران در بخش ديگری از صحبت‌های خود به اهميت حفظ منابع انسانی اشاره کرد و يادآور شد: برای ما انسان از نفت مهم‌تر است.

اين کانديدای يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد حصر مير حسين موسوی و کروبی و حوادث سال ۸۸ و موضع‌گيری‌های وی در اين ارتباط گفت: من معتقدم که در انتخابات سال ۸۸ تخلف صورت گرفته، ولی تقلبی صورت نگرفته است. ما نبايد به اين موضوعات انتزاعی نگاه کنيم و نمی‌توان گفت در انتخاباتی که انجام می‌شود، تخلفی صورت نمی‌گيرد، البته مهم اين است که اين تخلف تاثيرگذار در انتخابات نباشد.

قاليباف با رد برخی از سخنان مبنی بر اين‌که حصر موسوی و کروبی با نظر رهبری صورت گرفته و با بيان اين‌که من نمی‌دانم اين حرف را چه کسی گفته؟‌گفت: در کشور ما قانون وجود دارد، البته هيچ مسلمانی از اينکه کس ديگری در زندان باشد لذت نمی‌برد و مورد تاييد هيچ انسان منطقی نيست.

شهردار تهران با بيان اين‌که در جامعه قانون وجود دارد و در قواعد زندگی هر کسی قانون را رعايت نکرد، بايد در برابر تخلفی که انجام داده پاسخ دهد، به حوادث سال ۸۸ و مسائل امنيتی که در کشور ايجاد شد اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در مورد آقايان موسوی و کروبی صورت گرفت، بر اساس مصوبه شورای عالی امنيت ملی بود که مصوبه قانونی است.

وی ادامه داد: بنده بعد از روز شنبه انتخابات بنا به وظيفه‌ای که داشتم با تعداد ديگری از دوستان خدمت آقايان هاشمی، موسوی، خاتمی و حسن‌آقای خمينی رسيديم، صحبت کرديم، توضيح داديم که شرايط اينگونه است و من به عنوان فردی مطلع عرض می‌کنم که حضرت آقا به خاطر اين‌که اين موضوع حل و فصل شود هر طوری که فکر کنيم و امکان‌پذير بود، نرمش، کار پدرانه و دست کشيدن بر سر افراد انجام دادند که اين موضوع به صورت منطقی حل شود از جمله مواردی که شما مشاهده کرديد جلسه با روسای ستادهای اين کانديداها بود که آنها بی‌پرده حرف‌های خود را زدند.

قاليباف ادامه داد: روشی که اين آقايان در پيش گرفته بودند شايد بعد از مدتی در کنترل خود اين آقايان نيز نبود، البته نمی‌دانم. البته حاکميت و شخص آقا برای اين‌که اين موضوع به خوبی حل و فصل شود، کم نگذاشتند؛ ولی خوب شما ديديد که در سطح خيابان‌ها چه شرايطی پيش آمد، بحث امنيت ملی نيز بود و به همين خاطر اين کار انجام شد. من اميدوارم اين موضوعات نيز حل شود و منسجم کارها در کشور پيش برود.

قاليباف همچنين در ادامه گفت‌وگوی خود با دانشجويان در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که شما در مقاطع گوناگون رفتار دوگانه‌ای از خود به خرج داده‌ايد از جمله اين‌که در سال ۷۸ نامه‌ای به خاتمی نوشتيد و شما به همراه تعداد ديگری از دوستانتان ايشان را تهديد کرديد، در سال ۸۸ اعلام کرديد کسانی که در راهپيمايی ۲۵ خرداد حضور پيدا کردند چند ميليون نفر بودند و بعدا به شما لفظ ساکتين فتنه را دادند. از طرف ديگر شما سابقه نظامی‌گری داريد و با توجه به رفتارهای متناقضی که تاکنون داشته‌ايد آيا در زمانی که رييس‌جمهور شويد رفتار متناقض خواهيد داشت؟ آيا شما نيز مباحثی مانند هولوکاست را مطرح می‌کنيد و اصلا شما سياست را از کجا ياد گرفته‌ايد ؟گفت: بنده يکی از تلاش‌هايم اين بوده که رفتار دوگانه نداشته باشم و علقه‌ای به چپ و راست ندارم؛ گرچه برخی‌ها می‌آيند و می‌گويند قاليباف چپ است و يا راست است.

وی با بيان اين‌که بنده در ميدان جنگ و جبهه بوده‌ام و به آن افتخار می‌کنم و به سپاهی‌گری خود نيز افتخار می‌کنم، گفت: در آن زمان با توجه به تکليفی که وجود داشت، ما از کلاس درس به عرصه دفاع رفتيم و در آنجا مشغول به کار شديم. من همواره سعی کرده‌ام که با توجه به تشخيصی که می‌دهم بر اساس حق رفتار کنم، نه اين‌که وابسته به حزب يا گروهی باشم و بر اساس منافع آنها بخواهم عمل کنم. من سياست‌ورزی را به معنای تدبير و خردورزی می‌شناسم، نه به معنای سياست‌بازی و سياست‌کاری. بنده به عنوان يک انقلابی و همچنين به عنوان يک رزمنده همواره تلاش داشته‌ام که سياست را از اين منظر دنبال کنم و سعی کرده‌ام بر اساس تشخيصی که داشته‌ام عمل کنم.

وی در ادامه به نامه‌ خود و تعدادی از فرماندهان سپاه به خاتمی در سال ۷۸ اشاره کرد و گفت: آن نامه را من به همراه تعداد ديگری از دوستان نوشتيم و امضا کرديم و حتی خدمت آقای خاتمی نيز رسيديم. بعد از اين‌که ما اين نامه را داديم و صحبت کرديم، ايشان به ما گفتند که اگر شما از اين موضوع راضی نيستيد، من برای آخرت خود احساس ناراحتی می‌کنم. من احساس می‌کنم که خاتمی از اتفاقاتی که رخ داده بود، راضی نبود و در واقع اطرافيان ايشان سازماندهی می‌کردند.

شهردار تهران ادامه داد: موقعی که من فرمانده نيروی انتظامی شدم دولت اصلاحات سر کار بود و شما ديديد که ما چگونه با دولت همکاری می‌کرديم. بنده رييس پليس بودم که حوادث خوابگاه طرشت رخ داد و ديديم که پليس چگونه با آن حوادث برخورد کرد. شما برخورد سال ۷۸ را ببينيد بنده به عنوان فرمانده نيروی انتظامی در دانشگاه حضور پيدا کردم. با تعدادی از اساتيد و دوستان دانشگاهی در هتل لاله جلسه گذاشتم تا فضا را نزديک کنيم. رويکرد جامع‌محوری به جای تهديدمحوری اساس کار قرار گرفت.

وی با بيان اين‌که ما معتقديم دانشجو بايد حرفش را بزند، گفت: البته نبايد دانشجويان خلاف قانون نيز عمل کنند.

قاليباف گفت: آيا اين‌که از اول تا آخر کارهای غلط هر گروه را تاييد کنم درست است و صادق می‌شوم؟

وی با بيان اين‌که در کشور ما سياست‌زدگی وجود دارد، گفت: عده‌ای هستند در کشور که می‌گويند هر که با ما نيست، بر ماست.

قاليباف گفت: انقلابيون‌نماهايی هستند که به من می‌گويند ساکت فتنه، ولی من می‌گويم اگر من جايی حق ديدم بايد بگويم. من معتقدم با تهمت نمی‌توان از انقلاب و دين دفاع کرد، بلکه بايد با منطق از انقلاب و دين دفاع کرد.

شهردار تهران با بيان اين‌که در تيرماه سال ۸۸ من در يک برنامه زنده تلويزيونی حرف‌های خود را گفتم و همان مطالبی را که گفتم اکنون نيز می‌گويم، گفت: برخی به من می‌گويند که بايد اين را می‌گفتی و يا آن را می‌گفتی و از منظر خودشان صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبی در کشور هست و بايد باشد و انقلاب نياز به اين موضوع دارد. اين يک گرايش است، البته من تجديدنظرخواهی را قبول ندارم، در واقع کسانی که بخواهند اساس و مبنای انقلاب را تغيير دهند. من با اين موضوع مخالف هستم و اين با اصلاح‌طلبی فرق می‌کند. اين موضوع با يک تجديدنظر‌طلب که دارای نگاه راديکال است و از گذشته خود پشيمان است فرق می‌کند.

وی گفت: من همواره تلاش می‌کنم از حق دفاع کنم و مهم اين نيست که اين حق متعلق به چه گروه يا حزبی است.

قاليباف همچنين در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با رد اين سخن که بيشتر کسانی که در شهرداری هستند، مشهدی هستند و وی همواره تيم خود را از هر مسئوليتی که داشته به مسئوليت بعدی منتقل کرده است، گفت: شهرداری تهران دارای ۲۲ منطقه است، کدام يک از آنها مشهدی هستند؟ برخی از دوستان هستند که از نيروی انتظامی و حتی از زمان قبل‌تر از پشت ميز دانشگاه و جبهه و جنگ با من بودند، ولی ببينيد آنها چند نفر هستند،‌آيا اين افرد کسانی هستند که در محيط کار خود مدرک تحصيلی ندارند يا مديريت‌شان ضعيف است و يا شايسته‌سالاری ندارند. در حوزه مديريت و عزل‌ها و نصب‌ها، برای من مهم اين است که فرد انقلابی، متدين و مدير و باعرضه باشد، حتی اگر مخالف من باشد،‌ در شهرداری تهران از جمله در حوزه مديريت بيشتر افراد از نظر کثرت در درجه اول آذری هستند، بعد لر و بعد مازندرانی و سپس تهرانی و خراسانی‌ها از نظر کثرت در رتبه ششم هستند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با دانشجويان در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که از شما به عنوان ساکتين فتنه ياد می‌شود و شما اعلام کرديد که در راهپيمايی ۲۵ خرداد سال ۸۸ حدود سه ميليون نفر شرکت کردند و اين دستاويزی برای جنبش سبز بود و از طرف ديگر وقتی که عکس امام را در دانشگاه تهران پاره کردند شما کار صداوسيما را که اين تصاوير را پخش کرده بود محکوم کرديد و از طرف ديگر در جايی گفته بوديد در کشور بحران وجود دارد و دو طرف بايد از لجاجت دست بردارند منظور شما از اين دو طرف چه بود و از طرف ديگر در سال ۸۴ نيز هزينه زيادی برای تبليغات خرج کرديد و گفته می‌شود که از بيت‌المال در اين زمينه خرج کرديد. از جمله در انتخابات مجلس دهم نيز شهرداری تهران از پول بيت‌المال در ۲۲ بهمن پوسترهای جبهه متحد اصولگرايان را در خيابان‌ها پخش می‌کرد، اظهار کرد: من خواهشمندم که دانشجويان در بيان مسائل خود به تمام ابعاد يک موضوع توجه کنند.

وی افزود: در مورد بحث جبهه متحد و انتخابات مجلس که فرموديد، مطرح شد که ماموران شهرداری پوسترهای جبهه متحد اصولگرايان را در خيابان‌ها در راهپيمايی ۲۲ بهمن پخش می‌کردند و اين خبر را سايت‌ها زدند و وزارت کشور به استانداری دستور داد که از شهرداری شکايت کند و اين شکايت صورت گرفت، گفته شد که در دو محوطه خيابان آزادی و همچنين خيابان دکتر شريعتی به سمت ميرداماد اين اتفاق افتاده است. دادگاهی در اين ارتباط تشکيل شد و به اين موضوع رسيدگی شد. کسانی که می‌آيند و اين مطلب را می‌گويند چرا نمی‌گويند که نتيجه دادگاه چه شد؟ اين موضوع را دادگاه رسيدگی کرد و از شهرداری خواست فيلم دوربين‌هايی که رفت و آمدها و ترافيک را کنترل می‌کنند در اختيار آنها گذاشته شود و اين اقدام صورت گرفت و راهنمايی و رانندگی اين فيلم‌ها را در اختيار دادگاه قرار داد .

وی ادامه داد: قبل از راهپيمايی ۲۲ بهمن کاغذهايی که دست افراد بود در خيابان ريخته شده بود و ماموران شهرداری مشغول به جمع‌ کردن اين کاغذها و پوسترها بودند. جبهه متحد اصولگرايان در آن زمان که مجاز به تبليغات بود پوسترهای خود را به تير برق آويزان کرده بود که اين خلاف بود و مسئول پيمانکار ما که زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند اين پوسترها را جمع می‌کردند نه اين‌که نصب کنند و من متعجبم که چنين حرف‌هايی زده می‌شود و از طرف ديگر در تهران شورای شهر وجود دارد که در آن موافقان دولت، منتقدان دولت و اصلاح‌طلبان هستند و با حساسيت اينگونه کارها را دنبال می‌کنند و اينگونه مطالبی که گفته می‌شود دروغ است.

قاليباف در پاسخ به حرف اين دانشجو که گفت من خود اين موضوع را در صبح راهپيمايی ۲۲ بهمن مشاهده کردم، گفت: شما اگر سندی در اين ارتباط داشتيد بايد اين سند را در اختيار شورای شهر قرار می‌داديد و شما با اين کار که سند را ارائه نکرديد به خودتان و شورای شهر ظلم کرديد.

وی با اشاره به اهميت حفظ حرمت افراد، گفت: ما حق نداريم افراد را مورد هتک حرمت قرار دهيم، حتی به يک زندانی و امروز متاسفانه تحت عنوان دفاع از دين بعضا کسی که متهم نيست، به او اتهام می‌زنند و اين موضوع کجايش با مکتب اهل بيت (ع) و فرهنگ بسيج سازگاری دارد.

شهردار تهران همچنين در مورد بحث انحراف نيز گفت: موضع من روشن است و تغييری نکرده است و همان‌طور که قبلا نيز گفتم آنجايی که حجت داشتم بر اساس حجتم عمل کردم و آنجايی که نظر آقا بوده، نظر آقا بر من حجت بوده و بر اساس نظر آقا عمل کردم.

وی تصريح کرد: بعد از اين‌که عکس امام(ره) در دانشگاه پاره شد بنده مصاحبه‌ای کردم، يادداشتی منتشر کردم و در آن يادداشت گفتم خوب نيست که تلويزيون در بخش‌های مختلف دائم اين موضوع را پخش کند و احساسات مردم را جريحه‌دار کند، اين رفتار پسنديده نيست. يک عده انسان غافل و يا دشمن اين کار ارا نجام دادند و موضع‌گيری نيز شد، محکوم شد، ولی اين‌که مرتبا اين موضوع را تکرار کنيم و پخش کنيم، کار درستی نيست.

قاليباف در ادامه با بيان اين‌که موضع من نسبت به حوادث سال ۸۸ و فتنه مشخص است و اکنون نيز اين موضع را دارم، گفت: حضرت آقا فرمودند هتک حرمت نکنيد، خلاف اخلاق و قانون عمل نکنيد، گفتند که شفاف‌سازی و آرام‌سازی کنيد، ولی کسانی اين صحبت آقا را از منظر منافع سياسی خود ديدند و با اولويت دادن منافع سياسی خود در پرتو آن تلاش کردند که از انقلاب دفاع کنند. در واقع شفاف‌سازی را دنبال کردند، ولی آرام‌سازی را دنبال نکردند.

وی در مورد راهپيمايی روز ۲۵ خرداد سال ۸۸ نيز گفت: معلوم است که مردم تهران بيشتر به چه کسی رای دادند و من در سميناری که در ارتباط با محيط زيست برگزار شده بود گفتم که اولين بار است که ترکيب آرای شهر تهران با ديگر نقاط کشور تفاوت دارد؛ چرا که قبلا ترکيب آرا شبيه به هم بود. در حالی که بيشتر مردم تهران به يک نفر رای داده بودند، ولی در ديگر نقاط کشور اينگونه نبود، آيا مردمی که در ۲۵ خرداد آمده بودنداز درگيری‌هايی و اتفاقاتی که رخ داد حمايت کردند؟ آن راهپيمايی قبل از صحبت آقا در نماز جمعه بود و بعد از صحبت آقا موضوع متفاوت شد. شما در مورد راهپيمايی ۲۵ خرداد می‌گوييد که مثلا ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند، ولی روشن است که بيش از ۱۰۰ هزار نفر بودند، البته آمدند و گفتند که قاليباف مثلا گفته پنج ميليون نفر که من اين موضوع را تکذيب کردم. مردم آن روز آمدند، ولی همان مردم در ۹ دی و ۲۲ بهمن نيز آمدند،‌ مردم همواره پای انقلاب بوده‌اند، امسال با آنکه فشار اقتصادی بود ولی مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن بيش از موضع ديگری آمدند.

قاليباف در بخش ديگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: خطر متحجرين احمق از هر خطر ديگری بيشتر است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ائتلاف پيشرفت و حضور همزمان آقايان قاليباف، حدادعادل و ولايتی در اين ائتلاف، گفت: نگاه‌های من، ولايتی و حداد در برخی از موضوعات متفاوت است و اينگونه نيست که فرقی نداريم. ما نگاه‌های متفاوتی داريم، البته عزيزی گفته که اگر اين دوستان اختلاف‌نظر دارند چرا ائتلاف کردند، بايد گفت اين ائتلاف بر روی اشتراکات است.

قاليباف با اشاره به مکانيزم تشکيل ائتلاف پيشرفت و اهميت پارامترهايی چون مقبوليت، کارآمدی و ...، گفت: اين ائتلاف به اين معنا نيست که اگر يک نفر از ما آمد و رييس‌جمهور شد به دو نفر ديگر تعهد دارد. ما دولت را شرکت سهامی نمی‌بينيم، معتقديم که بايد بر اساس شايسته‌سالاری انتخاب‌ها و کارها انجام شود.

قاليباف در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با دانشجويان در پاسخ به سوالی در مورد مسائل اقتصادی و برنامه‌ی وی برای حل مشکلات اقتصادی گفت: در مورد مسائل اقتصادی بحث مفصل است و من در اين حوزه برنامه‌ی تدوين شده‌ای دارم که آن را بر روی سايت خود قرار دادم.

وی با اشاره به موضوع تحريم‌ها و با بيان اين‌که بخشی از آن مربوط به حوزه سياست خارجی و ديپلماسی ماست و با بيان اين‌که در اين عرصه بحث ديپلماسی ما مهم‌تر از سياست خارجی است، افزود: تصميم‌گيری در مورد سياست خارجی تنها بر عهده قوه مجريه نيست و اين‌گونه نيست که هر چهار سال يک بار هر دولتی که می‌آيد سياست خارجی ما تغيير کند. شما می‌بينيد که سياست خارجی يک کشور برخی اوقات حدود ۴۰ سال تداوم پيدا می‌کند، ولی آن‌چه که در اين حوزه مورد توجه است بحث ديپلماسی است و بايد ديد که وزارت خارجه و حوزه‌ی ديپلماسی ما چه تاثيری در کاهش تحريم‌ها دارند.

شهردار تهران با بيان اين‌که معتقدم ما از ضعف مديريت در حوزه‌ی اقتصاد بيش از تحريم‌ها ضربه می‌بينيم، اظهار کرد: در حال حاضر نقدينگی کشور هفت برابر افزايش پيدا کرده و در کشور شاهد رکود تورمی هستيم. کشور ما وقتی نفت بشکه‌ای ۱۲ دلار بود، دچار مشکل بود و اکنون نيز که ۱۲۰ دلار است دارای مشکل است. پس مشکل اقتصاد ما بحث پول نيست. مديريت مهم‌ترين مشکل ماست. اين‌که از دانشگاه مشورت گرفته نمی‌شود، فردی تصميم گرفته می‌شود و تصميمات مبتنی بر عقلانيت نيست.

وی تصريح کرد: من با توجه به برنامه‌ای که دارم فکر می‌کنم در عرض دو سال می‌توان اقتصاد کشور را به آرامش رساند و در واقع آن را کنترل‌پذير و انعطاف‌پذير کرد.

اين کانديدای احتمالی رياست جمهوری آينده در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که شما فعاليت‌های خود را در قالب پوستر در سطح شهر منتشر می‌کنيد و آيا اين اسراف نيست، گفت: کار تبليغاتی و اطلاع‌رسانی در مورد خدمات انجام شده به مردم اسراف نيست و اگر کار و خدمتی انجام می‌شود، بايد به اطلاع مردم برسد و مگر بقيه‌ی دستگاه‌ها چنين کاری انجام نمی‌دهند؟

قاليباف هم‌چنين در پاسخ به سوالی در مورد فساد اقتصادی در شهرداری تهران اظهار کرد: تا اين لحظه اگر فساد اقتصادی در شهرداری تهران بوده و گزارش شده با آن برخورد کردم و اگر دستگاه‌های نظارتی گزارشی در مورد تخلفات در شهرداری داده‌اند، من بلافاصله برخورد کرده‌ام و يک مورد نيست که گزارش آمده باشد و من دفاع کرده باشم و برخوردی نکرده باشم.

وی با بيان اين‌که پنج دستگاه نظارتی هستند که عملکرد دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند، گفت: شهرداری تهران چهار سال متوالی است که به عنوان اولين دستگاه در برخورد با جرايم و کاهش جرايم رتبه‌ی اول را کسب کرده است.

شهردار تهران هم‌چنين در مورد حضور زنان به عنوان راننده بی‌. آر.تی در خط‌های اتوبوسرانی تندرو و اين‌که شما زنان را به صحنه جامعه کشانده‌ايد، گفت: بنده شايد خودم نپسندم به اين معنا که خانواده‌ی من راننده اتوبوس شوند، ولی بانوانی در جامعه‌ی ما هستند که بايد امکان شغلی در مناسب مختلف داشته باشند و دو سه مورد در بی‌.آر.تی تهران داريم که خانم‌ها مشغول به کار هستند. در همين شهرداری تهران تاکسی بانوان ايجاد شد و شما می‌بينيد که چه حجم بالايی سرويس‌دهی می‌کند.

قاليباف در پاسخ به اين سوال که شما به بهانه‌ی ايجاد نشاط برنامه‌هايی را در سطح شهر اجرا کرده‌ايد که تخلفاتی در آن صورت گرفته است، اظهار کرد: يکی از مشکلات جامعه‌ی ما اين است که نشاط و سرور در آن نيست. رهبر معظم انقلاب در ديداری که با مداحان در روز تولد حضرت زهرا (س) داشتند، به آنها گفتند اين خوب نيست که در روز شادی وقتی مولودی می‌خوانيد روضه نيز بخوانيد و در روز شادی فضا را اندوهگين نکنيد. نشاط و سرور در جامعه‌ی ما يک نياز است و بنده به عنوان يک مسلمان تلاش می‌کنم مراسم‌هايی که در اين ارتباط برگزار می‌شود در آن گناهی صورت نگيرد.

اين کانديدای احتمالی رياست جمهوری آينده در پاسخ به اين سوال که آيا شما درد مردم را احساس می‌کنيد يا نه، گفت: چرا احساس نکنم؟ من در اين شهر زندگی می‌کنم. البته متاسفانه برخی اوقات دروغ‌هايی می‌شنوم که انسان متحير می‌شود. مثلا می‌گويند فلانی سرمايه‌دار است يا اين‌قدر ثروت دارد. بنده از مال دنيا به عنوان يک شهروند يک خانه و يک ماشين دارم و از اول زندگی تا کنون هيچ‌گونه فعاليت اقتصادی مباح شخصی انجام نداده‌ام.

وی با اشاره به وضع اقتصادی خانواده‌اش در ايام کودکی خاطرنشان کرد: من در ايام مدرسه و تابستان کار می‌کردم و درد جامعه را می‌فهمم. البته فهميدن درد کافی نيست، بلکه بايد کاری برای حل و ساماندهی آن انجام داد.

قاليباف هم‌چنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که نوع تعامل شما با دانشجويان چگونه خواهد بود، با توجه به نامه‌ای که به آقای خاتمی در سال ۷۸ در ارتباط با حوادث کوی دانشگاه نوشتيد، اظهار کرد: من در مورد آن نامه توضيح دادم که چه اتفاقی افتاد و آقای خاتمی چه گفتند. وقتی اين نامه را نوشتيم، حضور آقای خاتمی نيز رفتيم و با ايشان نيز صحبت کرديم و از ديد بنده آن نامه بحق، محترمانه و مودبانه بود.

شهردار تهران با بيان اين‌که در سال ۸۲ وقتی حوادث دانشگاه به مناسبت سالگرد ۱۸ تير رخ داد بنده فرمانده نيروی انتظامی بودم ،گفت: در آن زمان دولت اصلاحات مستقر بود و خيلی بدتر با دانشجويان رفتار کرد. در يک جلسه شورای امنيت کشور که مسوولان وزارت علوم و وزارت کشور نيز در جلسه بودند در همان حوادثی که جلوی کوی دانشگاه در خوابگاه رخ داده بود اجازه‌ی برخورد، ورود و اجازه‌ی تيراندازی به کوی را به من دادند و من خودم اين کار را قبول نکردم و انجام ندادم. در کوی ايستادم و به همراه آقای طلايی با دانشجويان صحبت کرديم و تلاش کرديم که حوادث گذشته رخ ندهد. البته از دانشجويان نيز گله‌مند بودم و به کوی رفتم و با دانشجويان صحبت کردم و همان‌طور که گفتم به نيروی انتظامی حق تير به سمت کوی داده شد، ولی ما اين کار را نکرديم.

اين کانديدای احتمالی رياست جمهوری آينده هم‌چنين در مورد اين‌که فرزندان وی دفاتر پليس+۱۰ را در اختيار دارند، با رد اين موضوع گفت: در هنگام راه اندازی دفاتر پليس+۱۰، چهارده دفتر به صورت نمونه ايجاد شد که اين دفاتر برای تعويض پلاک و در مالکيت نيروی انتظامی بود و چون برای آزمايش بود بچه‌هايی که آشنا بودند در آن‌جا مشغول به کار شدند، ولی همان‌طور که گفتم مالکيت، محل و درآمد مربوط به آن مربوط به نيروی انتظامی بود و پسر بنده نيز حضور داشت ولی هيچ‌گونه بهره مالی و استفاده مالی از اين موضوع نداشت و وقتی که اين دفاتر گسترش پيدا کردند، هيچ‌يک از بستگانم چه برسد به پسرم در آن مشغول به کار نشد.

شهردار تهران هم‌چنين در مورد حضور خانمش در شهرداری تهران گفت: خانم بنده به هيچ عنوان بيمه شهرداری نيست، حقوق از آن‌جا نمی‌گيرد و امکاناتی نيز نمی گيرد، بلکه از قبل کارهای اجتماعی انجام می‌دادند و دغدغه‌هايی در مورد مسائل اجتماعی داشتند از جمله در مورد زنان سرپرست خانوار و زنانی که از زندان بيرون می‌آمدند و اکنون نيز هم‌چنان اين مسائل را پی‌گيری می‌کنند.

قاليباف افزود: در قبل بيش از ۸۰ درصد زنانی که از زندان بيرون می‌آمدند باز هم به جرم گرايش پيدا می‌کردند، ولی اکنون در ۶-۵ سال اخير با اقداماتی که با کمک اساتيد دانشگاه انجام شده است ۷۰ درصد زنانی که از زندان آزاد می‌شوند ديگر به زندان برنمی‌گردند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اين‌که نمادهای فراماسونری در برخی نقاط تهران از جمله مترو وجود دارد اظهار کرد: من چنين چيزی را قبول ندارم.

اين کانديدای احتمالی رياست جمهوری آينده هم‌چنين قانون هدفمند کردن يارانه‌ها را قانون خوبی دانست که به خوبی اجرا نمی‌شود و ادامه داد: مهم‌ترين درد در کشور ما در حال حاضر قانون‌شکنی است.

قاليباف تاکيد کرد: يارانه مستقيمی که به افراد داده می‌شود ادامه پيدا می‌کند و ما تلاش می‌کنيم يارانه مربوط به توليد و حمل و نقل که در قانون هست، ولی در حال حاضر پرداخت نمی‌شود پرداخت شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016