یکشنبه 22 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع ۱۵۰ نماينده کارگران فولاد زاگرس

ايلنا ـ بيش از يکصد و پنجاه کارگر شرکت پيمانکاری «خوان گل» وابسته به کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به نمايندگی از ۲۷۳ کارگر اين کارخانه ديروز (۲۱ ارديبهشت ماه) در اعتراض به عدم دريافت حقوق سه ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند.

به گزارش ايلنا، اين کارگران که دارای سوابق کاری بين ۱۰ تا ۲۰ سال هستند نسبت به تهديد امنيت شغلی‌شان معترض بوده و مدعی هستند پيمانکار علاوه بر پرداخت نکردن سه ماه حقوق (از بهمن ماه سال ۹۱) هيچ گونه قراردادی با آنان امضاء نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از کارگران اين واحد توليدی که به نمايندگی از ساير کارگران سخن می‌گفت اظهار کرد: بيش از ۲۷۳ کارگر شاغل در اين مجموعه توليدی علاوه بر اينکه از بهمن ماه سال گذشته حقوقی دريافت نکرده‌اند، هيچ گونه قرار دادی نيز با کارفرمای خود ندارد.

نماينده کارگران فولاد زاگرس در تشريح جزئيات مشکلات اين کارگران افزود: از سال ۸۶ با واگذاری بخشی از فعاليت کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به شرکت پيمانکاری خوان گل مشکلات کارگران افزون تر شد.

او با بيان اينکه نداشتن قرار داد کاری نگرانی اين کارگران را به سبب افزايش مشکلات شغلی‌شان افزايش داده است، افزود: اين کارخانه از مرداد ماه سال گذشته فعاليت توليدی ندارد و کارگران آن فقط برای حضور و غياب در کارخانه حضور پيدا می‌کنند.

اين کارگر درباره ساير مشکلات کارگران افزود: بخش ديگری از مشکلات کارگران شرکت پيمانکاری خوان گل مربوط به سوابق کاری و بيمه ای کارگران است. با آنکه از سوی کارفرما به کارگران گفته می شود که سوابق بيمه ای سخت وزيان آور آنان مرتبا واريز می شود ولی زمانی که کارگران پی گير سوابق خود در تامين اجتماعی می شوند هيچ سابقه‌ای مبنی بر سخت و زيان آور بودن شغل ثبت نشده است.

او با اشاره به تجمعات مکرر کارگران در مقابل فرمانداری قروه اظهار داشت: کارگران در اعتراض به دريافت مطالبات صنفی خود بارها در اعتراض به کارفرما در مقابل نهاد های دولتی تجمع کرده اند و مسئولان اين نهادها بارها قول داده اند امنيت شغلی کارگران را حفظ کنند اما تاکنون در اين زمينه هيچ اقدام مثبتی مشاهده نشده است.

نماينده کارگران در پايان گفت: از مسئولان می‌خواهيم پيش از اينکه اين واحد نيز بطور جدی‌تری دچار مشکل شود بداد کارخانه و کارگران برسند.

وعده پرداخت بخشی از حقوق معوقه

در اين زمينه «محمدرضا امامی» مدير عامل شرکت پيمانکاری خوان گل معوقات حقوقی ۲۷۳ کارگر اين شرکت را يک ماه و نيم ذکر کرد و گفت: بخش زيادی از معوقات حقوقی کارگران امروز يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ماه به حسابشان واريز می‌شود.

او افزود: از شهريور ماه سال گذشته (۹۱) توليد کارخانه به سبب تعميرات اساسی کوره بلند متوقف شده است و ادامه اين تعميرات به سبب فراهم کردن بخشی از مصالح همانند آجرهای نسوزی که بايد از خارج از کشور وارد شود زمان بر شده است و امکان دارد تا سه ماه آينده هم توليد از سر گرفته نشود.

او با اشاره به اينکه سهام اين کارخانه (فولاد زاگرس) به صندوق بازنشستگی کشور واگذار شده است، تصريح کرد: با واگذاری سهام اين واحد توليدی به صندوق بازنشستگی اعضای هيئت مديره تغيير کرده‌اند.

او در مورد قرار داد کارگران اضافه کرد: با مشخص شدن اعضای هيئت مديره، هفته آينده با کارگران قرار داد کاری منعقد می‌شود و ساير مشکلات هم به مرور رفع خواهد شد.

مدير عامل شرکت پيمانکاری خوان گل در پايان سخنان خود درباره بلاتکليفی کارگران گفت: اين شرکت با وجود اينکه توليد ندارد مرتبا حقوق و ساير مزايای کارگران خود را پرداخت کرده است و در اين مورد نمی توان گفت کارگران بلا تکليف هستند چرا که مرتبا بر سر کار خود حاضر هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016