چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اخراج سه فعال کارگری "شرکت واحد" تاييد و قطعی شد

خبرگزاری هرانا - با رای هيات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمال غرب تهران يکی از فعالان مستقل صنفی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کار اخراج شد.

بنا به گزارش ايلنا، "حسن سعيدی" از رانندگان شرکت واحد تهران که ۱۳ سال سابقه کار در اين شرکت را دارد، در حالی با رای هيت حل اختلاف اداره کار اخراج شد که تمامی سه عضو گروه کارگری هيات حل اختلاف با اخراج وی مخالف بودند.

صدور اين حکم اخراج درحالی است که چندی پيش دو نفر ديگر از کارگران شرکت واحد به نامهای "وحيد فريدونی" و "ناصر محرم‌زاده" نيز با حکم هيات حل اختلاف به ترتيب پس از ۹ و ۱۴ سال کار در اين مجوعه از کار اخراج شده‌ بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته سعيدی دليل اخراج او و فريدونی حضور در اجتماعی بود که پاييز سال گذشته از سوی گروهی از کارگران شرکت واحد به منظور پيگيری وعده مسئولان شهرداری در خصوص افزايش مزايای نقدی کارگران اين شرکت در مقابل ساختمان شهرداری برگزار شد.

وی با بيان اينکه حکم اخراج ناصر محرم‌زاده نيز به دليل انجام فعاليت‌های صنفی پيش‌تر صادر شده بود، افزود: هرچند پس از اين اجتماع مطالبات مربوط به دستمزد و حق مسکن کارگران شرکت واحد طبق مصوبه شورای شهر افزايش يافت اما مسئولان شرکت واحد او و ديگر همکارش را از کار تعليق کردند.

به گفته اين راننده شرکت واحد، هيات حل اختلاف به استناد نظر موافق و مثبت کميته انظباطی و شورای اسلامی کار شرکت واحد، اخراج وی و ديگر همکارش را تاييد کرده است.

سعيدی در عين حال با يادآوری اينکه در سالهای گذشته وی به اتفاق ديگر همکاران اخراجی‌اش در مراجع تشخيص و حل اختلاف وظيفه دفاع از حقوق کارگران را برعهده داشته‌اند، گفت: بعيد و دور از ذهن است که يک کارگر با وجود آشنايی با قوانين مرتکب چنان تخلف بزرگی بشود که شورای اسلامی کار و کميته انظباطی به عنوان نهادهای مدافع کارگران، اينگونه با اخراج او موافقت کنند.

سعيدی همچنين از نحوه رسيدگی اين پرونده در هيات‌های تشخيص و حل اختلاف اداره کار انتقاد کرد و گفت: در نحوه روند تشکيل جلسات هيات‌حل اختلاف، حضور الزامی تمامی اعضا و اتخاذ تصميمات از برخی جهات مغاير با قانون بود و باعث اجحاف حقوق قانونی ما شد.

وی درعين حال گفت: از آنجا که ما معتقديم که هيچ تخلفی انجام نداده‌ايم نسبت به رای صادره اعتراض کرده و از طريق مراجع قانونی برای بازگشت به کار خود اقدام خواهيم کرد.

اظهارات شرکت واحد:

در پی طرح اين ادعا خبرنگار ايلنا در تماس با مسئولان شرکت واحد تلاش کرد تا صحت اين ماجرار را جويا شود.
احمدی از مسئولان روابط عمومی شرکت واحد با ادعای اينکه در اين شرکت هيچ کارگری بی‌دليل اخراج نشده است گفت: افرادی که مدعی هستند اخراج شده‌اند، در تشکلی غير قانونی به نام سنديکا فعاليت دارند.

وی بايادآوری اينکه مطابق قانون کار هيچ تشکلی به نام سنديکا اجازه فعاليت ندارد، گفت: بنابراين چه در محيط‌های کار و چه در فضای رسانه‌ای مديران نمی‌توانند چنين نهادی را به رسميت شناخته و در قبال آن‌ها پاسخگو باشند.

در عين حال اين مقام مسئول در شرکت واحد تاکيد کرد که طبق قانون مديران مسئول اين شرکت خود را در قبال پاسخگويی به نهادهای قانونی متعهد و موظف می‌دانند.

احمدی با ادعای اينکه بطور کلی ايجاد و عضويت در تشکل غيرقانونی که باعث ايجاد تنش در محيط کار می‌شود برخورد قانونی می‌طلبد، گفت: در شرکت واحد با اين افراد هيچ برخورد غير قانونی صورت نگرفته و هيچ کسی اخراج نشده است.

وی افزود: ترک کار کسانی که مدعی احجاف حقوق خود هستند با رای کميته انظباطی، تشخيص اداره کار و يا از طريق طرح‌های انگيزشی صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016