چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حميدرضا ترقی: برخی "مؤتلفه"ای‌ها حامی هاشمی‌ هستند

روزنامه شرق ـ ثبت‌نام يک‌باره هاشمی در انتخابات به همان ميزان که موجب تزريق اميد به اردوگاه اصلاح‌طلبان شد، اردوگاه اصولگرايی را دچار «نوعی سردرگمی کرد.» نوعی سردرگمی، عبارتی است که «حميدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه برای توصيف شرايط کنونی جناح سياسی‌اش به کار می‌برد.

او معتقد است آمدن هاشمی اصولگرايان را مجبور خواهد کرد تا به اجماع برسند. پيش از اين اصولگرايان برای حضور در انتخابات رياست‌جمهوری ائتلاف‌هايی تشکيل داده بودند که با «نمايه» چند و «به علاوه چند» مشهور شده بود.

ائتلاف ۱+۲ شامل ائتلاف ولايتی، حدادعادل و قاليباف و ۳+۲ دو عضو جامعه روحانيت مبارز (پورمحمدی و ابوترابی‌فرد) و سه عضو جبهه پيروان خط امام و رهبری (آل‌اسحاق، متکی و باهنر) بود. اما اين ائتلاف‌ها آن‌طور که توقع می‌رفت نتيجه مثبتی نداشت. در نهايت متکی و ابوترابی‌فرد ثبت‌نام کردند و از ائتلاف ديگر هر سه عضو ثبت‌نام و خروجی نهايی ائتلاف را به زمان ديگر موکول کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا ساعت ۱۷:۴۰ اصولگرايان به رقابت درون گفتمانی فکر می‌کردند. آنها تقريبا از ردصلاحيت نامزد اصلی دولت «اسفنديار رحيم‌مشايی» مطمئن شده و شانس رای‌آوردن نامزدهای اصلاح‌طلبان را هم چندان بالا فرض نمی‌کردند اما حضور هاشمی معادلات را بر هم زد.

هاشمی مورد حمايت اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران و بخش بزرگی از اصولگرايان و مستقل‌ها قرار گرفت.

اصولگرايان که همچنان به ردصلاحيت نامزد دولت اميدوار بودند، با تعدد نامزد انتخاباتی مواجه شده و تلاش برای اجماع را آغاز کردند، هرچند نام «سعيد جليلی» بيش از باقی گزينه‌ها به گوش می‌رسد اما افرادی چون علی مطهری و اسدالله بادامچيان در صف حمايت از آيت‌الله هستند.

علی مطهری، سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی است و بادامچيان هم در واکنش به حضور آيت‌الله در انتخابات گفت: ‌« به نظر من حضور وی برای ايجاد شور انتخاباتی بسيار مفيد است. حضور هاشمی می‌تواند رقابت‌های انتخاباتی را از حالت دعوا خارج کند و رقابت جدی و قوی به وجود بياورد و کسانی که بدون حضور هاشمی در انتخابات شرکت نمی‌کردند، اکنون با حضور وی در انتخابات شرکت می‌کنند.»

بادامچيان در پاسخ به اين سوال که مخالفان هاشمی سن بالای وی را يکی از دلايل مخالفت خود با حضور وی می‌دانند، گفت: «امام خمينی(ره) در همين سن رهبر انقلاب بودند.» او البته بعد از اين اظهارنظر اعلام کرد آنچه گفته است نظر شخصی بوده و موتلفه از نامزد نهايی که مورد تاييد جامعتين باشد، حمايت خواهد کرد.

«حميدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌گويد: «حضور هاشمی سبب وحدت اجباری اصولگرايان شده است.»‌ آنچه می‌خوانيد حاصل گفت‌وگوی کوتاهی با اين عضو موتلفه درباره آرايش سياسی اصولگرايان پس از نامزدی هاشمی است.

- ورود آيت‌الله هاشمی تا چه اندازه سبب تغييرات در آرايش سياسی کشور شده است؟
اصولگرايان در انتخابات پيش‌رو دو نوع آرايش سياسی را تجربه می‌کنند. اصولگرايان با آمدن هاشمی دچار نوعی سردرگمی شده‌اند. پيش از ورود هاشمی اصولگرايان به رقابت درون‌گفتمانی فکر می‌کردند چرا که معتقد بوديم نامزدهای اصلاح‌طلب از پايگاه آرای بالايی برخوردار نيستند، از طرفی به نظر می‌رسيد نامزد مورد حمايت دولت هم ردصلاحيت می‌شود، با اين حساب ترجيح داديم بيشتر سلايق اصولگرايی باهم رقابت کنند اما با ورود هاشمی به عرصه انتخابات اصلاح‌طلبان تقويت شدند. هاشمی سال‌هاست در عرصه سياسی کشور حضور دارد و برای همه ايرانيان شناخته شده است، با اين حساب بايد اختلاف سليقه را کنار گذاشت و بر يک نامزد رای‌آور اجماع کرد.

- موتلفه از چه کسی حمايت می‌کند؟
ما از نامزد نهايی اصولگرايان که مورد تاييد جامعتين هم باشد، حمايت می‌کنيم هرچند برخی در موتلفه هستند همانند آقای بادامچيان که از حضور و نامزدی هاشمی حمايت کرده‌اند اما موضع موتلفه هماهنگ با هسته اصلی اصولگرايان است.

- نامزد نهايی اصولگرايان کيست و با چه مکانيسمی انتخاب می‌شود؟
تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی لزوما به معنی افزايش رقابت نخواهد بود و نامزدهايی که در يک جريان، حزب يا سليقه هستند، تفاوتی در کل آرای رای‌دهندگان ايجاد نمی‌کنند. در حال حاضر بايد ديد روند مذاکره با نامزدها و ائتلاف‌ها چگونه پيش خواهد رفت، بعد هم بايد منتظر نظر شورای نگهبان بود اما فعلا در نظرسنجی‌ها مشخصا موقعيت ولايتی و قاليباف بهتر از بقيه افراد است، چرا که جليلی به واسطه حضور تازه در عرصه انتخابات در نظرسنجی‌ها رای قابل توجهی ندارد. بايد ديد نظرسنجی‌های جديد با حضور جليلی چه نتيجه‌ای خواهد داد اما در مقطع کنونی او از گزينه‌های محتمل به عنوان نامزد نهايی اصولگرايان است.

- اگر باقی اصولگرايان به نفع نامزد نهايی کناره‌گيری نکنند، چه ضمانت اجرايی وجود دارد تا مشکل ثبت‌نام اکثر گزينه‌های حاضر در ائتلاف تکرار نشود؟
اينکه باقی نامزدها به نفع نامزد نهايی کناره‌گيری کنند، ضمانت اجرايی ندارد و تنها ضمانت پايبندی به اخلاق است اما از همين حالا در اظهارنظرهای نامزدهای اصولگرا ديده شده که همين موضع را اتخاذ کرده‌اند اما بايد ديد اگر نامزد مورد اجماع آنها نباشند هم به اين نظر پايبند هستند يا خير؟ به هر حال نمی‌توان منکر شد که حضور هاشمی شرايط را تغيير داده و اصولگرايان نيازمند بازيابی موقعيت خود هستند و به زمان نياز دارند.

- چه اندازه به اجماع خوشبين هستيد؟
اگر اصولگرايان بخواهند در رقابت به‌صورت سازمان‌يافته و منسجم حضور پيدا کنند، بايد به اجماع برسند. حضور هاشمی اين جبر را به اصولگرايان تحميل کرده است. حالا فرصت بهادادن به اختلاف‌نظر و اختلاف سليقه نيست، بايد گزينه‌ای رای‌آور را تقويت کنيم و در رقابت قوی‌تر حاضر شويم، چرا که با جناح اصلاح‌طلب که تقويت شده است، بايد رقابت کنيم، هاشمی فردی اصلاح‌طلب است و بايد اصولگرايان در مقابل او منسجم‌تر رفتار کنند.

- شما اکنون آيت‌الله هاشمی را در جناح اصلاح‌طلبی تعريف می‌کنيد؛ پيش‌تر او را فراجناحی می‌دانستيد؟
در طول ماه‌های اخير و موضع‌گيری‌های جديد هاشمی، تفکر اصلاح‌طلبانه حاکم شده است. او مانند علی مطهری است. اين افراد خود را به اصولگرايی نسبت می‌دهند اما رفتار و تفکر اصلاح‌طلبانه دارند. هاشمی هم از همين الگو تبعيت کرده است، به همين سبب هم حمايت اصلاح‌طلبان را پشت سر دارد.

- اما بخشی از اصولگرايان هم از آيت‌الله حمايت می‌کنند؟
بله افرادی هستند که هاشمی را نزديک به خود می‌بينند و به همين سبب از او حمايت می‌کنند اما در حال حاضر پايگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان از هاشمی حمايت می‌کند. هاشمی هم موافقان صددرصدی دارد و هم مخالفان صددرصدی و هم آرای خاکستری به سمت او تمايل دارند و اين سبب می‌شود تا او از پايگاه اجتماعی و آرای بالايی برخوردار باشد، به همين سبب اصولگرايان بايد هوشمندانه‌تر رفتار کنند. چراکه اگر نامزد مورد حمايت دولت هم ردصلاحيت شود، پايگاه اجتماعی آنان که از اصولگرايان دل‌خوشی ندارد، به سمت هاشمی متمايل خواهد شد تا مانع پيروزی اصولگرايان شود. هاشمی رای معتدلان مستقلان و محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان را دارد و درصورتی‌که رای دولتی‌ها را داشته باشد، اصولگرايان بايد نامزدی قوی برای رويارويی با او داشته باشند، به همين سبب در اجماع بر نامزد نهايی اصولگرايان حساسيت‌هايی هست.

- چشم‌انداز اين رقابت‌ها را چگونه می‌بينيد؟
مشخص نيست فضای سياسی به کدام سمت و سو برود، فعلا بايد منتظر نظر شورای نگهبان بود اما اميدوارم بخت با اصولگرايان يار باشد.

- اگر جامعتين به توافق نرسند چه؟
انشاءالله که می‌رسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016