پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله مومن، عضو شورای نگهبان: احتمال تاييد صلاحيت بيش از ۱۰ نفر برای انتخابات وجود دارد

قم - خبرگزاری مهر: عضو فقهای شورای نگهبان از احتمال تاييد صلاحيت بيش از ۱۰ نفر از کانديداهای انتخابات رياست جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله محمد مومن شامگاه چهارشنبه طی سخنانی در همايش ائمه جماعات با عنوان "نقش مساجد و امامزادگان در خلق حماسه سياسی" که در بقعه امامزاده جعفر شهيد قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات رياست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در خردادماه سال جاری، اظهار داشت: مردم بايد متدينان و افراد هوشمند را به شوراها بفرستند تا مصوبات شوراها خلاف شرع و مصلحت مردم نباشد.

وی افزود: ديده می‌شود که برخی مصوبات شوراها در سراسر کشور با شرع در تضاد است و شورای نگهبان بايد رسيدگی به اين موارد را انجام دهند.

نماينده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه عملکرد شرعی همه نهادها و نيز تصويب قوانين بر اساس شرع در اصل ۴ قانون اساسی مورد تصريح قرار گرفته است، گفت: شورای نگهبان مرجع تشخيص شرعی بودن يا خلاف شرع بودن قوانين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش ديگری از سخنان خود جايگاه ولايت فقيه را مورد توجه قرار داد و افزود: همان اختياراتی که پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) داشتند امروز برای ولی فقيه هم قرار داده شده و او موظف است در زمان غيبت زمام امور را در دست بگيرد.

آيت الله مومن همچنين ادامه داد: مراجع تقليد بزرگی در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشتند؛ در يکی از اصول قانون اساسی هم شورای نگهبان برای پاسداری از شرع و قانون آورده شده تا هيچ قانونی بر خلاف دين و قانون اساسی در کشور به تصويب نرسد.

وی همچنين با بيان اين که برای انتخاب رهبر رای حداقل دو سوم اعضای مجلس خبرگان لازم است، افزود: با اين حال بيشتر اعضای اين مجلس پس از رحلت امام خمينی(ره) يعنی چيزی حدود ۷۰ نفر به آيت‌الله العظمی خامنه‌ای رأی دادند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئيس جمهور دارای اختيارات فراوانی است به طوری که پس از مقام معظم رهبری شخص دوم کشور محسوب می‌شود و مسئوليت کارهای اجرايی کشور تماماً بر عهده اوست.

وی اضافه کرد: رئيس دولت بايد دارای شرايطی باشد که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به آنها اشاره شده است؛ او بايد از ميان رجال مذهبی و سياسی، ايرانی‌الاصل، مدير، مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور يعنی تشيع باشد و اين شرايط بر حسب اصل ۹۹ قانون اساسی توسط شورای نگهبان تشخيص داده می‌شود.

آيت الله مومن تاييد صلاحيت‌ها را کاری سخت و پيچيده دانست و گفت: شورای نگهبان شرايط هر يک از ۶۸۶ نفری را که ثبت نام کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به اسناد و ادله قانونی صلاحيت‌ها را تاييد می‌کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آيت الله مومن بيان داشت: ممکن است شورای نگهبان بيش از ۱۰ نفر را هم تاييد صلاحيت کند، مردم بايد تصميم نهايی را بگيرند و فرد اصلح را به رياست جمهوری برگزينند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016