دوشنبه 30 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کدخدايی: شورای نگهبان ترسی از ردصلاحيت ندارد، فردی که فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد تاييد نمی‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اينکه کانديداها بايد توانايی‌های جسمی لازم را داشته باشند گفت : اگر فردی فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعی است که نمی‌تواند تاييد شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری مهر عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبکه خبری العالم ، گفت : اگر فردی رفتاری داشته باشد که اعتقادش را به مبانی نظام جمهوری اسلامی ايران مخدوش کرده يا محل ترديد باشد، طبيعتا انتظار نداشته باشد که شورای نگهبان صلاحيتش را تاييد کند؛ اما اگر در اين چارچوب نباشد جمهوری اسلامی ايران يک کشور آزاد با معيارهای دمکراسی دينی است و طبيعتا هر کسی حق دارد حرفش را بزند.

وی افزود : شورای نگهبان مانع سخن گفتن يا طرح اعتراض های افراد نمی شود؛ اما بايد در چارچوب قانون باشد، اگر اين رفتار و گفتار، در چارچوب قانون بوده است شورای نگهبان طبعا با کسی کاری ندارد؛ ولی اگر خلاف اين قوانين بوده و اين شرايط اصل ۱۱۵ را مخدوش کند طبيعتا شورای نگهبان در بررسی صلاحيت اينگونه مسائل را مد نظر قرار خواهد داد.

کدخدايی در پاسخ به اين سوال که ، آيا شورای نگهبان اين نگرانی را دارد که با رد صلاحيت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همين دليل تحت فشار باشد ،اظهارکرد : شورای نگهبان همچنان که امام خمينی (ره) می فرمودند ، منافع عالی نظام را درنظر می گيرد و براساس قانون اساسی عمل می کند طبيعتا اين شورا، قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعايت کرده و سعی دارد که تصميماتش در همين چارچوب اتخاذ شود.

وی افزود : شورای نگهبان برای انتخابات آينده نيز همينگونه عمل خواهد کرد و از هيچ کسی بجز خداوند بزرگ ترس و واهمه ای ندارد . همه افرادی که در شورا هستند ، مستقل می باشند و در تصميماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار می دهند نه ترس از ديگران را .

شورای نگهبان تحت تاثير احزاب و گروهها قرار نمی گيرد

سخنگوی شورای نگهبان تاکيد کرد که اين شورا تحت تاثير احزاب ، گروهها و جريان های سياسی قرار نمی گيرد و در تصميم های خود برای بررسی صلاحيت نامزدهای رياست جمهوری فقط به قانون تکيه دارد .
کدخدايی در باره امکان تاثير نظرات و ديدگاههای احزاب و گروهها بر شورای نگهبان افزود: در اين شورا تنها موضوعی که ملاک بررسی قرار نمی گيرد احزاب، گروهها، جريانهای سياسی يا نظرات آنان به صورت رسمی است.

وی گفت : شورای نگهبان بر اساس احزاب، گروهها يا جناحها تصميم گيری نمی کند بلکه ملاک ما قانون و مقررات است، در انتخابات گذشته مانند مجلس شورای اسلامی و رياست جمهوری از تمام گروهها و جناحها حضور داشتند و شورای نگهبان هيچ ابايی ندارد که افرادی که واجد شرايط باشند، از هر حزب، گروه و جناح نظراتشان را اعلام نمايد.

شرايط نامزدها براساس قانون بررسی می شود

کدخدايی در باره وضعيت جسمی و يا سن نامزد رياست جمهوری بيان کرد: درقانون تصريح نشده که رييس جمهوری چه توانايی هايی داشته باشد، يا اينکه اگر سلامت کامل جسمی دارد يا ندارد درباره آن اظهار نظر کنيم؛ اما شرايط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می شود خصوصا برای اشخاصی که از يک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سياسی قرار گرفتند، اين افراد طبيعتا اشخاصی هستند که بايد تواناييهای جسمی لازم را داشته باشند.

وی افزود : تا اين دوره اشخاص ثبت نام کننده سن بالا يا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهيم به صورت رويه درباره آن اظهار نظرداشته باشيم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعی است که نمی تواند تاييد شود، اينکه آيا شرايط جسمی در مباحث توانايی های رييس جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت يا خير موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهيم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فتنه و جريان انحرافی گفت: درباره مباحث سياسی در فضای سياسی و اجتماعی، شورای نگهبان خود را مقيد نمی کند به اصطلاحاتی که مطرح شده است طبيعتا گمانه زنی ها، شايعات و القاب سياسی به افراد در حوادث مختلف در کشور نسبت داده می شود، اينکه تا چه اندازه اينها در شورای نگهبان مد نظر قرار می گيرد، بايد در چارچوب قانون عمل کنيم، وظيفه ما اين خواهد بود که آيا رفتار افراد و نه رفتار گروهها و جناحها با شرايط مندرج در اصل ۱۱۵ مطابقت دارد.

کدخدايی درباره نامه صد نماينده برای رد صلاحيت رفسنجانی و مشايی خاطرنشان کرد: اين همان پاسخ اول را دارد که چون کشوری آزاد هستيم هر فرد يا گروه اظهار نظر می کند نسبت به افراد، اما شورای نگهبان نمی تواند درباره بررسی صلاحيتها به صحبتهايی توجه کند که برخی از اقشار مردم می گويند، ما بايد حجت داشته باشيم نسبت به اعلام نظری که راجع به افراد ثبت نام کننده مطرح می شود، اگر قانون اجازه دهد افراد ثبت نام کنند، و صلاحيت داشته باشند ، اسامی مطرح شده فرقی برای اين شورا ندارد.

نامزدها بايد همه شرايط را داشته باشند

سخنگوی شورای نگهبان در باره امکان تاثير پست و سمت افراد بر تصميم شورای نگهبان اظهار کرد : داشتن سمت های مهم و موفقيت در تصدی اينگونه سمت ها می تواند دليلی بر توانائی افراد حائز اين سمت ها برای اداره امور کشورباشد؛ ولی تصدی چنين سمت هائی شرط اصلی نيست بلکه شرايط ديگری نيز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسی در مديريت کشوری فرد توانمندی باشد؛ ولی در مسائل اعتقادی و مبانی جمهوری اسلامی ايران مشکل داشته باشد ، طبيعتا در رقابت انتخاباتی نمی تواند حضور داشته باشد؛ لذا نامزدها برای ورود به رقابت انتخاباتی بايد همه شرايط لازم را داشته باشند.

وی افزود : اگر يک فرد کارکشته و قوی و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران برای انتخابات نامزد شود؛ ولی ايرانی الاصل نباشد هر چند در ايران زندگی کند يا تابعيت جمهوری اسلامی ايران را نداشته باشد ، اين فرد هم نمی تواند وارد انتخابات شود .

کدخدايی در باره نوع نگاه شورای نگهبان به ديدگاه های نامزدها درباره مسائل سياسی مانند رابطه با آمريکا و برنامه هسته ای ايران، خاطرنشان کرد : اين ديدگاه ها ، نظرات نامزدها است و شورای نگهبان مفصلا وارد اين مسائل نخواهد شد ولی اگر فردی سياست های کلان ايران را قبول داشته باشد ، طبيعتا مورد قبول شورای نگهبان قرار خواهد گرفت ولی اگر سياست های کلان ايران را قبول نداشته باشد به عنوان مثال معتقد به برخی از اصول قانون اساسی نباشد ، که اين امر در تأييد صلاحيت وی مؤثر است .

وی هرنوع تصميم گيری در شورای نگهبان را در چارچوب قانون عنوان کرد و در باره شايعه تاثير از سوی مقام ها بر تصميم های اين شورا گفت : حرف و حديث های بدون مدرک و دليل در واقع شايعه است. کسانی که به شورای نگهبان ايراد می گيرند ، بايد قانون اساسی ايران را بررسی کنند .

وی افزود : قانون اساسی ايران مبتنی بر نظام دينی مردم سالار است که امور مربوط به رهبری از جمله انتخاب ، استمرار و وظايف و غيره را مشخص کرده است و ساختار و وظايف نهادهای ديگر را نيز تعيين کرده است تا به فعاليت خود بپردازند. آيا اگر نهادی به وظايف خود عمل کند ، اين به معنای آنست که اين نهاد تابع نظرات يا فشارهای افراد يا مراکز ديگری است ؟ اگر اين فرض را بپذيريم ، همه نظامات سياسی دنيا زيرسؤال خواهند رفت . لذا کسانی که مدعی تأثير قوای مختلف در شورای نگهبان هستند ، بايد مستندات و مدارک خود را ارائه بدهند و بی مدرک و دليل صحبت نکنند. همچنين قانون اساسی روابط شورای نگهبان با قوای سه گانه و رهبری را مشخص کرده است و ما براساس اين چارچوب حرکت می کنيم .

تاکنون هيچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در باره وضعيت فعلی بررسی صلاحيت ها در شورا گفت: بررسی های اين شورا در باره صلاحيت نامزدهای انتخابات رياست جمهوری همچنان ادامه دارد و هنوز هيچ اسمی به وزارت کشور اعلام نشده است.

کدخدايی افزود : شورای نگهبان در مهلت قانونی بررسی صلاحيت ها قرار دارد و طبق ماده ۵۷ قانون انتخابات رياست جمهوری اين مهلت ۵ روز است و بر اساس تبصره آن ۵ روز ديگر هم می توان به اين مهلت اضافه کرد. تاروز سه شنبه که پايان اين مهلت است اميدواريم بتوانيم وضعيت صلاحيت کانديداها را به وزارت کشور اعلام کنيم.

وی گفت : عددهايی که در رسانه ها مطرح می شود همه گمانه زنی و شايعه است و من هيچ کدام را تاييد نمی کنم ؛ نسبت به عددها حساسيتی نداريم و معيارهای خاص خود را دنبال می کنيم.

وی با اشاره به اينکه بررسی ها درحال انجام است و پس از پايان کار اسامی توسط وزارت کشور به رسانه های گروهی اعلام خواهد شد ، افزود : در شورای نگهبان از ۱۲ نفر عضو برای امور اين چنينی نيازمند ۷ رای است تا صلاحيت يک فرد به رسميت شناخته شود. اگر بيش از ۷ رای به فردی داده شود صلاحيت وی تاييد می شود و اگر کمتر از اين مقدار باشد به معنای عدم احراز صلاحيت فرد ثبت نام کننده است.

سخنگوی شورای نگهبان در باره ساز و کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحيت ها اظهار کرد : اصل ۱۱۵ قانون اساسی اين شرايط را در دو بخش مقرر کرده که براساس آن اين افراد بايد از رجال سياسی و مذهبی باشند و شرايطی مثل تابعيت جمهوری اسلامی، ايرانی الاصل بودن ، دارای تقوا و امانت و مدير و مدبر بودن نيز برای آنان ذکر شده است.

وی گفت : در بخش اول مدت ها بحث بود که رجال سياسی و مذهبی به چه کسی اطلاق می شود و آنچه که برداشت عمومی اعضای محترم شورای نگهبان بود اين است که شخصيت های برجسته کشوری که در زمينه های مذهبی و سياسی فعاليت های چشمگير و ويژگی های بارزی داشته اند و عملکرد آنان به طوری بوده که مردم و افکار عمومی آنها را به عنوان يک شخصيت برجسته سياسی ومذهبی شناخته باشند. يعنی بايد در ترويج اسلام و دين رسمی کشور فعاليت داشته و در مسائل سياسی نيز همين طور. اگر در اين طبقه قرار گيرند شرايط بخش دوم بر آنها تطبيق داده می شود . طبيعتا برای کسانی که سابقه مديريتی داشته اند ما سوابق آنها را بررسی می کنيم و کسانی هم که دارای اين سابقه نيستند بحثی درباره برنامه های آنها خواهيم داشت و شناخت اجمالی شورای نگهبان از اين افراد زمينه ای است تا بتوانند درباره آنان ابراز نظر کنند.

کدخدايی در باره تعداد نامزدهای مورد نظر برای حضور در انتخابات گفت : برای شورای نگهبان اهميتی ندارد که چه تعداد ثبت نام می کنند و يا چه تعداد تاييد صلاحيت می شوند بلکه معيار اصلی برای اين شورا شرايط اصل ۱۱۵ قانون است و غير از اين محدوديت ديگری نداريم . حتی اگر تعداد به ۳۰ نفر برسد و فرقی نمی کند که تعداد ۴ نفر باشد همانطور که در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ شاهد بوديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016