دوشنبه 30 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: با توجه به تجربه‌های گذشته ولی با برنامه‌های نو آمده‌ام

ايسنا ـ رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور خود در انتخابات رياست جمهوری گفت: بر اساس وظيفه دينی و ملی، با توجه به تجربه‌های اجرايی گذشته ولی با ديدگاه‌ها و برنامه‌های نو، برای رفع مشکلات معيشتی و اقتصادی مردم، تقويت عقلانيت و اعتدال در جامعه، تأمين آسايش و امنيت و ترميم سياست خارجی آمده‌ام و با فضل خدا، همدلی و ياوری صميمانه مردم به پيمودن اين راه دشوار ولی ممکن و قابل حصول اميدوارم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ديدار جمعی از استادان، پژوهشگران، نويسندگان و فضلای حوزه علميه قم، افزود: پس از پايان ۸ سال جنگ تحميلی که مشکلات عديده سياسی، اقتصادی و اجتماعی، کشور را به شدت رنج می‌داد و شرايط عمومی جامعه، به دليل کسری بودجه، ويرانی‌های به جا مانده در پنج استان جنگ‌زده کشور، وضعيت بد اقتصادی، بيکاری و نابودی زيرساخت‌ها و رکود توليد و کسب و کار، به گونه‌ای بود که تصور قبول مسئوليت اجرايی کشور و بهبود شرايط، بسيار سخت بود، ولی با دست خالی و کمک امام(ره) و رهبری و همت و برنامه‌ريزی‌های عقلانی مسئولان و ياری و همدلی صميمانه مردم از همه قشرها و قوميت‌ها، توانستيم به تدريج کشور را از ورشکستگی اقتصادی و انزوای جهانی خارج کنيم و امور کشور را به روال طبيعی باز گردانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "روحانيون، نماد آگاهی و هدايت جامعه هستند"، به نقش بی‌بديل آنان به رهبری امام(ره) در بسيج توده‌های مردم عليه ظلم و استبداد در طول تاريخ ايران اشاره کرد و گفت: نبايد سوءمديريت برخی افراد و جريان‌ها، به پای روحانيت و رهبری انقلاب نوشته شود و بايد بتوانيم دست در دست هم با اصلاح تدريجی امور و استفاده از منابع انسانی و طبيعی خدادادی کشور، بار ديگر توان مديريت حاکميت دينی را با تکيه بر اسلام و پرهيز از پيرايه‌های انحرافی با جلب اعتماد و اطمينان مردم به جهانيان نشان دهيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از آنچه تشديد بداخلاقی‌های سياسی، دروغ‌پراکنی‌ها، شايعه‌سازی‌ها، جعل و تحريف اخبار به ويژه در آستانه برگزاری انتخابات با هدف تخريب و بدنام کردن رقيب يا رقبا توسط برخی محافل سياسی و رسانه‌ای خاص خواند انتقاد و ابراز تاسف کرد و افزود: تداوم اين‌گونه بداخلاقی‌ها و تخريب‌ها، مانند يک قيچی دو لبه روزی دامنگير خود آنها نيز خواهد شد که البته نتيجه نهايی آن، آگاهی بيشتر مردم نسبت به کانون اصلی اين جريان‌ها خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: سوءاستفاده‌های سياسی و جناحی از اعتقادات پاک دينی و باورهای ارزشی مردم، متأسفانه موجبات سست شدن اعتقادات مردم به‌ويژه جوانان و سوءاستفاده دشمنان اسلام و معاندان داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

وی در مذمت دشنام و بداخلاقی و بی‌ادبی در دين مبين اسلام، به روايتی از زمان پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: شخصی در نزد پيامبر اسلام(ص) به شخص ديگری هتاکی و اهانت کرد آن شخص در جواب اهانت گفت "عليکم‌السلام"، پيامبر فرمودند "فرشته‌ای که ناظر اين رفتار زشت فرد هتاک است می‌گويد، سلام و سلامتی زيبنده خود توست و تو در نزد خداوند بر فرد هتاک، برتری و رجحان داری".

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش ديگری از صحبتهای خود با اشاره به مشکلات کشور در حوزه‌هايی نظير اقتصادی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه گروه يا جريان‌های سياسی که در گذشته با تعريف و تمجيدهای غلط بی‌حد و حصر خود، موجبات شکل‌گيری شرايط موجود را فراهم کرده‌اند، امروز به جای اذعان به اشتباهات و جلوگيری از تداوم آن، همچنان اصرار به پيمودن همان مسير دارند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اميدواريم برای حفظ و تقويت نظام و انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن که حاصل خون شهدا و مجاهدت مبارزان و ايثارگران و صبر و تحمل خانواده‌های معزز شهداست بتوانيم با وحدت و همدلی و اعتماد، به رفع مشکلات کمک کنيم.

بر اساس اين گزارش، در ابتدای اين ديدار برخی از استادان، پژوهشگران و فضلای حوزه علميه قم ديدگاه‌ها و نظرات خود را بيان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سروش محلاتی، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در زمينه‌های مشکلات معيشتی مردم، آينده نظام و انقلاب اسلامی بيان کرد و حجت‌الاسلام دلير نيز حضور آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات را موجب اميدواری برای رفع مشکلات اخلاقی جامعه دانست.

حجج اسلام والمسلمين مهريزی، عرب کاشانی، شريف‌نيا و مرتضوی نيز در سخنان جداگانه‌ای، مشکلات و دغدغه‌های سياسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را بيان کردند و ضرورت برنامه‌ريزی و اصلاح امور را مورد تأکيد قرار دادند و بر ضرورت مشی اعتدال و پرهيز از توهين و تخريب کانديداها در سياست‌های انتخاباتی تاکيد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016