دوشنبه 30 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الف: هاشمی رفسنجانی در يک قدمی رد صلاحيت

الف ـ جلسه سياسی امروز الف تحت تاثير يک خبر ويژه بود. هاشمی در آستانه رد صلاحيت. صبحانه امروز را با اين خبر آغاز می کنيم.

شنيده های خبرنگار الف حاکی از آن است که اکثريت اعضای شورای نگهبان معتقدند که هاشمی صلاحيت حضور در اين دوره از انتخابات را ندارد. اين خبر البته هنوز بصورت رسمی تائيد نشده است. کدخدائی اعلام کرده بود که تا آخر ارديبهشت تکليف رقبا مشخص می شود و وزارت کشور تصميم شورای نگهبان را اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعيت جسمی يا سن نامزد رياست‌جمهوری نيز بيان کرده است: در قانون تصريح نشده که رييس‌جمهوری چه توانايی‌هايی داشته باشد، يا اينکه اگر سلامت کامل جسمی دارد يا ندارد درباره آن اظهارنظر کنيم؛ اما شرايط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از يک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سياسی قرار گرفتند، اين افراد طبيعتا اشخاصی هستند که بايد توانايی‌های جسمی لازم را داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزوده است : تا اين دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا يا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهيم به صورت رويه درباره آن اظهار نظر داشته باشيم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعی است که نمی‌تواند تاييد شود، اينکه آيا شرايط جسمی در مباحث توانايی‌های رييس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت يا خير موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهيم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.

طی روزهای گذشته نامه ها و بيانيه ها و خط خبری برخی رسانه ها بر حمايت از شورای نگهبان برای ردصلاحيت آيت الله هاشمی بوده است. آيت الله جنتی نيز در نماز جمعه هفته گذشته به اين موضوع اشاره داشت که برخی مستند به همان سخنان پيش بينی کردند که هاشمی در آستانه رد صلاحيت است. تا اينکه تا ديروز بعداز ظهر اتفاقات جديدی افتاد. البته هنوز معلوم نيست اين تصميم نهائی باشد.

امنيتی ها در ستاد هاشمی
انتصاب دو چهره امنيتی به دو معاونت مهم ستاد هاشمی، بازخورد سوال برانگيزی در ميان بدنه ستاد هاشمی و افکار عمومی داشته است. انتصاب علی يونسی و علی ربيعی، دو چهره معروف امنيتی سال های گذشته، به معاونت های اجتماعی و سياسی ستاد هاشمی، اما و اگرهای فراوانی را در مورد دلايل اين اقدام برانگيخته است.

معترضان به اين اقدام سوال می کنند که با وجود مديران اجتماعی و سياسی متعدد اصلاح طلب و غيراصلاح طلب در حلقه هاشمی، دليل اين نگاه امنيتی و انتصاب دو چهره مذکور چيست و آيا اين موضوع می تواند نشانه احتمالی بازگشت فضای بسته و امنيتی دوران هاشمی رفسنجانی تلقی شود يا نه.

علی ربيعی معروف به عباد، حضور در وزارت اطلاعات و مسئوليت اجرايی دبيرخانه شورای امنيت ملی و علی يونسی، رياست شعبه دادگاه نظامی در اوايل انقلاب و وزارت اطلاعات را در کارنامه خود دارند.

دعای آيت الله برای پيری
سايت شخصی هاشمی رفسنجانی روز يکشنبه در بخش «فرهنگ قرآن» خود آيه جالبی از قرآن درباره سستی در پيری را منتشر کرد.

اين دعا که با شرح اثر آيت الله هاشمی و به نقل از کتاب فرهنگ قرآنی آمده با اين تيتر منتشر شده است:آيا دعای قوت در پيری قابل اجابت است؟

ترجمه دعا چنين است: زکريا عرض کردکه پروردگار استخوان من سست گشت و فروغ پيری بر سرم بتافت و با وجود اين من از دعايی بدرگاه کرم تو خود را محروم ندانسته ام.

طی روزهای گذشته يکی از مهترين انتقادات مخالفان آيت الله کهنسالی وی و از عهده بر نيامدن برای وظايف اجرائی کشور است.

مقايسه سه نظرسنجی قابل اتکا
سه نهاد معتبر اجرائی و رسانه ای در خصوص اقبال مردم به کانديداها نظرسنجی های جداگانه انجام دادند که بصورت مقايسه ای در ادامه می آيد:

وضعيت رای قاليباف مطابق اين نظر سنجی به ترتيب ۱۹.۸-۱۵.۸-۱۵.۳ درصد است. با همين ترتيب وضعيت ديگر کانديداها نيز بدين شرح است: محسن رضائی ۴.۶-۵-۳.۹ وضعيت ائتلاف سه گانه در مجموع ۲۶.۵-۲۹.۵-۳۱ درصد است. وضعيت اصلاح طلبان در مجموع بدون مشخص کردن کانديدای خاص ۲۵-۲۴ و ۲۴ درصد است. وضعيت خاتمی با هدف برآورد از پايگاه اجتماعی وی به ترتيب ۱۳-۱۷.۲ . ۱۲.۵ درصد است. وضعيت حداد عادل ۴.۷-۷.۸ و ۷.۴ درصد است.وضعيت مشائی ۳.۶-۵ و ۴.۸ درصد است.هاشمی در اين نظرسنجی ۱۲.۱۵-۱۵ و ۱۱.۹ درصد و ولايتی ۶.۶۵ و ۸.۹ و ۹.۹ درصد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016