یکشنبه 5 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه عبدالله نوری به هاشمی رفسنجانی: هيچ کس سزاوارتر از مردم، برای تعيين فرد شايسته رياست جمهوری نيست

کلمه ـ عبدالله نوری به در نامه ای هاشمی رفسنجانی با اشاره به اينکه انتخابات بر پايه قانون اساسی نماد اصيل جمهوريت و رکن رکين حاکميت ملت است که به هيچ بهانه ای نمی توان آن را از مردم سلب کرد، خاطرنشان کرد: جمهوريت بر بنيان اعتقاد به اعتبار رای اکثريت استوار است و هيچ کس شايسته تر از آنان برای تعيين فرد شايسته برای رياست جمهوری نيست.

به گزارش کلمه، در بخشی از اين نامه با تاکيد بر اينکه جايگاه آن جناب برای هدايت و مديريت عرصه سياسی، تحت تاثير داوری هيچ شخصيت و نهادی قرار نخواهد گرفت، نوشته است: حذف جنابعالی از عرصه انتخابات رياست جمهوری، هيچ از قدر و اندازه ی شما نکاست. شما برای کمک به ايجاد الفت و اتحاد و بسط اعتمادِ مردمی آمديد که هنوز دلبسته و البته نگران سرزمين و سرنوشت خويش اند.

متن کامل اين پيام که در اختيار کلمه قرار گرفته به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم اله الرحمن الرحيم

حضرت آيت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی دامت برکاته

سلام عليکم

پس از حمد و سپاس خداوند و آرزوی تندرستی، طول عمر و توفيق خدمت برای شما و تمامی خدمتگزاران به مردم، دريافت خبر حذف جنابعالی از عرصه رقابت های انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری قشر وسيعی از جامعه را شگفت زده کرد و موجی از ناراحتی و نگرانی را برای آنان در پی داشت. همچنان که اقدام فداکارانه جنابعالی در ورود به عرصه انتخابات، شور و اميد را در اقشار و طبقات گوناگون مردم ايران زنده کرد و تحسين آنان را بر انگيخت.

انتخابات بر پايه قانون اساسی نماد اصيل جمهوريت و رکن رکين حاکميت ملت است که به هيچ بهانه ای نمی توان آن را از مردم سلب کرد و يا با تفاسير خاص ارزش آن را فروکاست. قانون اساسی به مردم حق داده است که حق تعيين سرنوشت خويش را با انتخاب عالی رتبه ترين شخصيت اجرايی کشور به تحقق برسانند و تمامی نهادها موظف به تامين شرايط و فراهم آوردن امکانات لازم برای تحقق اين حق می باشند، در غير اين صورت انتخابات از جايگاه اصلی خود که اراده مردم است جدا خواهد شد. جمهوريت بر بنيان اعتقاد به اعتبار رای اکثريت استوار است و هيچ کس سزاوارتر از آنان برای تعيين فرد شايسته ی رياست جمهوری نيست.

جايگاه آن جناب برای هدايت و مديريت عرصه سياسی به ويژه در شرايط سخت و بحرانی، چنان بر همگان روشن است که تحت تاثير داوری هيچ شخصيت و نهادی قرار نخواهد گرفت. آنان که در کاروان پرتکاپوی انقلاب، دستی بر آتش داشته اند، خوب به خاطر دارند که امام راحل، در حادثه ی ترور شما -در سوم خرداد ۱۳۵۸- اعلام داشتند: “هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.” رهبر فقيد انقلاب در اين سخن نغز خويش، حيات معنوی، سياسی و اجتماعی شما را در تراز حيات طيبه ی نهضت سنجيد و به رسميت شناخت و قرين و همزاد هم ناميد. حذف جنابعالی از عرصه انتخابات رياست جمهوری، هيچ از قدر و اندازه ی شما نکاست، چرا که هاشمی، خود شاخص بلند و سرافراز معيارهای انقلاب و جمهوری اسلامی است.

قصد حضور و اراده ی مصمم شما، از اين رو بود که آيندگان، عملکرد نامطلوب دولت مستقر را به حساب ناکارآمدی جمهوری اسلامی نگذارند. شما برای کمک به ايجاد الفت و اتحاد و بسط اعتمادِ مردمی آمديد که هنوز دلبسته و البته نگران سرزمين و سرنوشت خويش اند. در شرايطی که سوء مديريت ها، تهديد های بيگانگان و تحريم های گوناگون شرايط سختی را برای ملت نجيب و ميهن عزيز ما ايجاد کرده است، برای کنترل و جلوگيری و کاهش اين خطرات، حضور در صحنه انتخابات را وظيفه ملی ميهنی خود دانستيد و در مقام انسانی مسئول و مؤسس، برای صيانت از ميراث امام (ره) و پاسداری از خون های به زمين ريخته شده ی شهيدان معزز و والامقام و جوانان برومند، با کوله باری از تجربيات مثبت و منفی ناشی از انتقادات منصفانه و بی پروای کارشناسان و گاهی تخريب های ناجوانمردانه نسبت به عملکرد گذشته ی تان، به صحنه ی خدمت بازآمديد. طيف گسترده ای از مردم حضور شما را همواره فراتر از نزاع های سياسی و فارغ از مرزبندی های اصلاح طلبی و اصولگرايی و در راستای ايجاد همگرايی بين تمامی نيروهای سياسی و عملگرا، در چارچوب گفتمان اعتدال و منافع ملی قلمداد می نمايند. مديران بلندنظر و با همت جامعه همواره تدبير و عقلانيت جنابعالی را ستوده، از بستر حوصله و صبر و شکيبايی تان تجربه ها اندوخته و دورانديشی و ذکاوت شما را در روند توسعه ی ملی، ره توشه ی کار و تلاش خويش کرده اند.

به اعتقاد بسياری از صاحبنظران هم امروزهم، جنابعالی می توانيد ميزانی گران سنگ برای اعتماد آفرينی ميان گروه های سياسی دل بسته ی جمهوری اسلامی در اردوگاه اصلاح طلبان و اصول گرايان معتدل باشيد. چرا که نقش شما تندروی ها را به اعتدال، دشمنی ها را به همزيستی، رقابت های شکننده را به کوشش های سازنده، کارشکنی ها را به کارآمدی و منفعت طلبی ها را به تقويت منافع ملی، تبديل خواهد کرد.

اينجانب براين باورم که از آنزمان که جنابعالی با شجاعت و پايمردی زبان گويای مردم گشتيد، به مرور صلاحيت شما مورد ترديد قرار گرفت لکن در ميان اقشار گوناگون مردم جايگاهی رفيع يافتيد و اين جايگاه جديد نعمتی الهی ست که به شما ارزانی شده است. “إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا/ کسانی که ايمان آورده و کارهای شايسته کرده‏اند، به زودی خدای‏ رحمان برای آنان محبتی در دلها قرار می‏دهد – سوره مبارکه مريم – آيه ۹۶″

اميد که به شکرانه اين نعمت بزرگ هميشه در کنار مردم مهربان، صبور و رنجديده باشيد و درجهت تحقق خواسته های آن عزيزان و پاسداری از حقوق ملت تا نهايت توان کوشش و تلاش کنيد.

والسلام عليکم و علی عبادالله الصالحين

عبدالله نوری
پنجم خردادماه ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016