دوشنبه 6 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه احمد منتظری به شورای نگهبان: مصلحت عام را بر مصلحت خاص ترجيح دهيد

کلمه ـ حجت الاسلام احمد منتظری، فرزند ارشد مرحوم آيت الله العظمی منتظری در نامه ای خطاب به شورای نگهبان نوشته است: شورای نگهبان به وظيفه اصلی خود عمل نمايد و با تجديد نظر در رای خود اين فرصت طلايی را به کشور و مردم بازگرداند و در عمل ثابت کند که مصلحت عام را بر مصلحت خاص ترجيح می‌دهد.

در بخشی از اين نامه با بيان اينکه “آن شورا با عدم احراز صلاحيت ايشان در واقع اقشار مختلف مردم را رد صلاحيت کرده و عملاً اعلام نموده است که مردم صلاحيت تشخيص کانديدای اصلح را ندارند” آمده است: کانديدا شدن هاشمی رفسنجانی موجب اتفاق نظر اقشار مختلف ملت شده بود و حتی کسانی که به حفظ نظام هم عقيده نداشتند برای نجات کشور از بحران کنونی و حفظ تماميت ارضی کشور عزيزمان ايران، قصد شرکت در انتخابات و رای دادن به ايشان را داشتند ولی آن شورای محترم مانع تحقق اين همبستگی ملی شد.

متن کامل اين نامه که در سايت رسمی آيت الله منتظری منتشر شده به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرات اعضای محترم شورای نگهبان

پس از سلام و عرض ادب، در ابتدا يادآور می‌شوم که اينجانب مانند همه آحاد مردم انتقاد و سوال از مسئولين محترم را وظيفه و حق خود می‌دانم؛ متاسفانه در صدا و سيمای جمهوری اسلامی چنين تبليغ می‌شود که از شورای نگهبان نمی‌توان در مورد عملکرد آن سوال نمود؛ طبيعی است شما حضرات هم اين نظريه را باطل بدانيد چون بنا بر آموزه‌های دين مبين اسلام، فقط خداست که مورد سوال قرار نمی‌گيرد “لايسئل عمّا يفعل و هم يسئلون”. (سوره انبياء، آيه ۲۳)

حضور آيت الله هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات رياست جمهوری فرصتی طلايی برای نظام و انقلاب اسلامی به وجود آورده بود که با کمال تاسف آن شورای محترم مانع استفاده از اين فرصت شد.

آن شورا با عدم احراز صلاحيت ايشان در واقع اقشار مختلف مردم را رد صلاحيت کرده و عملاً اعلام نموده است که مردم صلاحيت تشخيص کانديدای اصلح را ندارند.

مرحوم آيت الله العظمی منتظری که رياست مجلس خبرگان قانون اساسی را برعهده داشت، بارها مخالفت جدّی خود را با نظارت استصوابی شورای نگهبان اعلام نمودند که اين نظرات در کتاب ديدگاه‌های ايشان موجود است. ايشان نظارت استصوابی را مخالف روح قانون اساسی دانسته و می‌فرمودند تصويب اصل ۹۹ به اين منظور بود که شورای نگهبان نظارت کند تا از اعمال نفوذ حاکميت در رای مردم جلوگيری نمايد؛ ولی اکنون حضرات شورای نگهبان، خود اعمال نفوذ می‌کنند و اين در واقع نقض غرض از تصويب اين اصل قانون اساسی است.

از جمله نگرانی‌های آيت الله منتظری خطر کودتای خزنده و انحراف در مسير انقلاب و حذف نيروهای اصيل و باسابقه بود؛ اگر به آن انتقادهای مشفقانه توجه می‌شد امروز شاهد حذف شخصيتی باسابقه و با کوله باری از تجربه و خدمت همچون آيت‌الله هاشمی رفسنجانی نبوديم.

کانديدا شدن هاشمی رفسنجانی موجب اتفاق نظر اقشار مختلف ملت شده بود و حتی کسانی که به حفظ نظام هم عقيده نداشتند برای نجات کشور از بحران کنونی و حفظ تماميت ارضی کشور عزيزمان ايران، قصد شرکت در انتخابات و رای دادن به ايشان را داشتند ولی آن شورای محترم مانع تحقق اين همبستگی ملی شد.

هاشمی رفسنجانی با سخنان منتقدانه و خيرخواهانه خود پس از انتخابات سال ۸۸ و از دست دادن منصب امامت جمعه تهران و رياست مجلس خبرگان ثابت کرد که در راه انجام وظيفه ثابت قدم و استوار است.

هاشمی رفسنجانی سياستمداری واقعگرا و معتدل است و می‌تواند ملت بزرگوار ايران را در گذار از بحران‌های موجود راهنمايی و همراهی کند. ملتی با سابقه درخشان فرهنگی و پيش‌کسوتی در پايه گذاری قوانين حقوق بشری لايق جايگاهی جهانی بسيار والاتر از وضعيت موجود می‌باشد.

اميدوارم شورای نگهبان به وظيفه اصلی خود عمل نمايد و با تجديد نظر در رای خود اين فرصت طلايی را به کشور و مردم بازگرداند و در عمل ثابت کند که مصلحت عام را بر مصلحت خاص ترجيح می‌دهد. والسلام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016