دوشنبه 6 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: جليلی در عشق به ولايت و اهتمام به ارزش‌های اسلامی بيش از حد نصاب را دارد

فارس ـ آيت‌الله مصباح گفت:با توجه به تحقيق‌ها، بررسی‌ها و مشورت‌ها، به نظر می‌رسد که آقای سعيد جليلی در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پايبندی به دين، عشق به ولايت، جديت در اجرای احکام و اهتمام به ارزش های اسلامی، بيش از حد نصاب را دارد.

به گزارش گروه سياسی خبرگزاری فارس آيت‌الله مصباح يزدی، رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در جمع اعضای کانون طلوع با اشاره به اين‌که حضرت امام خمينی(ره) نيمی از احکام اسلامی فراموش شده را در اين عصر احيا کرد، اظهار داشت: امام راحل(ره) به ما فهمانيد اهتمام به امور مسلمين که در روايات به آن اشاره شده است، تنها ناظر به حل مشکلات مادی و شخصی افراد نيست، بلکه مهمترين مصداق آن، اهتمام به مسائل سياسی و اجتماعی جامعه اسلامی است، لذا آن را از نماز نيز واجب‌تر می‌دانست و با مجاهدت‌های خود تحول بزرگی را در فرهنگ شيعه و به خصوص در جامعه ما پديد آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به تفاوت مسائل اجتماعی با احکام شرعی فردی، اظهار داشت: موضوع و حکم در احکام فردی تقريبا به راحتی قابل کشف است و انطباق حکم بر موضوع نيز پيچيدگی چندانی ندارد و مردم از فقها و مراجع تقليد برای کسب تکليف خود در آن احکام متابعت می‌کنند، اما در احکام اجتماعی و سياسی غير از برخی عناوين کلی که در بعضی کتب فقهی ذکر شده، منابع ديگری در دسترس نيست، لذا شناخت احکام سياسی دشوار‌تر است، و حتی به فرض شناخت کامل حکم اجتماعی، شناخت موضوع و فهميدن اين نکته که شرايط حاضر مصداق کدام حکم شرعی اجتماعی است، بسيار پيچيده و دشوار است. وقتی شناخت مسائل کلی اجتماعی چنين دشوار باشد، احکام اجتماعی در مسائل ريزتر، قطعا دشوارتر خواهد بود.

وی با اشاره به مشی کاملا متفاوت علما در مشروطيت به عنوان يک مثال، ادامه داد: در اصل احکام اجتماعی به قدری دشواری وجود دارد که علمای تراز اول، ممکن است به شناختی کاملا متفاوت از يکديگر برسند، و در سطح نازلتر و درميان عوام، اين اختلافات بيشتر شده، گاه به درگيری می‌انجامد، تا جايی که در جريان مشروطه کسانی از فرصت سوء استفاده کردند و شيخ فضل الله نوری را به دارکشيدند.

آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به مسئله انتخابات ابراز داشت: اوايل انقلاب، شرکت در انتخابات برای برخی بزرگان زشت و ننگ بود و البته به همت امام(ره)، اين مسأله رايج شد و جاافتاد.

وی با اشاره به اين که شناخت شرايط کانديدای اصلح نيز يکی از مسائل اجتماعی و سياسی جامعه اسلامی است، اظهار داشت: کار در زمينه شناخت اصلح و معرفی آن به ديگران، حتی اگر بالاصاله موضوعيت نداشته باشد، از باب مقدمه الواجب نوعی عبادت محسوب می‌شود، لذا اگر شخص سعی و تلاش خود را برای شناخت کانديدای اصلح انجام دهد، عندالله مأجور است، حتی اگر ناخواسته اشتباه کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود اظهار داشت: به طور طبيعی، اکثريت مردم جامعه، به فردی اقبال دارند که بهتر بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند، و اين بدان معناست که جامعه ما از تفکر صحيح اسلامی فاصله گرفته است و متأسفانه در طول بيش از ۳۰ سال گذشته، نظام ارزشی ما افت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نه تنها اکثريت مردم، بلکه خواص و حتی کانديداهايی که چنين انتظاری از آنها نمی‌رود، مهمترين برنامه‌ها و اهداف خود را رفاه اقتصادی، و نه ارزشهای انقلاب، عنوان می‌کنند که البته در خوشبينانه‌ترين حالت می‌توان گفت برخی از آنها ضمن اولويت دادن به ارزشهای اسلام و انقلاب، سعی دارند با چنين سخنانی آرای مردم را برای خدمت به آرمانهای نظام اسلامی جذب کنند.

وی افزود: هرچند واقعا مشکلات اقتصادی وجود دارد و بر مردم فشار می‌آورد و دولت وظيفه دارد در اين زمينه کار کند، اما عنوان کردن آن به عنوان مهمترين هدف و نقطه اساسی، نشان از ضعف تفکر دينی و فاصله گرفتن از آرمان‌های امام(ره) دارد، تا جايی که برخی رسما از مذاکره با آمريکا برای رفع تحريم‌ها سخن می‌گويند، درحالی که امام(ره) در سخنانش هميشه اسلام و خداوند را محور قرار می‌داد.

آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به اين‌که فرد اصلح، علاوه بر شرايط عمومی مديريت کلان ازقبيل مشورت‌پذيری، عدم استبداد به رأی و مانند آنها، بايد به‌طور خاص دغدغه دين، فرهنگ و ارزشهای اسلامی را داشته باشد و در برابر مستکبران کوتاه نيايد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری که به‌دليل نبوغ ذاتی و بيش از سی سال حضور در مديريت کلان نظام اسلامی، بسياری از مسائل نظام را بهتر از ديگران درک می‌کنند بر چند مسأله از جمله استکبار ستيزی و حفظ عزت اسلامی تأکيد کرده اند.

وی با اشاره به اين‌که بسياری از دولت‌های گذشته با اختلاف مراتب، نوعی خودباختگی و وادادگی در برابر غرب داشته اند، اظهار داشت: اگر نبود رهبری قاطعانه مقام معظم رهبری، بارها زمينه تسليم کشور در برابر غرب پيش آمده بودو اين به معنای بازگشت به قبل از انقلاب اسلامی آن هم با فضاحت و بدبختی بيشتر بود که امام(ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بود. اما خدا چنان شجاعت و مقاومتی به اين مرد بزرگ داد که در بسياری از موارد که هيچ يک از سياستمداران و حتی مشاوران با نظر ايشان موافق نبودند، با مقاومت ايشان، مواضع نظام حفظ شد و امروز به مرحله‌ای رسيده است که علاوه بر پيشرفت‌های مختلف در زمينه‌های علمی و فناوری، در سياست خارجی نيز از چنان عزتی برخورداريم که قابل تصور نبود.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود‌، ادامه داد: انقلاب اسلامی به خاطر دين بود و پيشرفت‌های مادی در سايه دين برای مردم ارزش داشت، لذا در طول ۸ سال دفاع مقدس مردم با فقر و گرفتاری زندگی می‌کردند، اما دست از دين خود برنداشتند، و اين بدان معناست که اگر مسئولين منحرف نشوند، مردم دارای صلابت ذاتی هستند.

وی با بيان اين‌که متأسفانه بعد از جنگ، مسئولين به تدريج از آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب دور شدند، ادامه داد: دلخوشی ما در دولت نهم و دهم، به خصوص در دولت نهم، اين بود که حداقل شعار اسلام داده می‌شود.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: برخی مسئولين در دوره‌هايی تصريح می‌کردند که ابتدا بايد مردم به رفاه نسبی دست يابند تا بتوان مباحث ارزشی و تفکر دينی را در جامعه مطرح کرد، در حالی که تاريخ اسلام خلاف اين مطلب را اثبات می‌کند و کسانی مانند اصحاب صفه که در نهايت فقر زندگی می‌کردند اسلام را تقويت کردند و به پيش بردند.

وی با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) که می‌فرمود: همين پابرهنه‌ها بودند که انقلاب را به پيروزی رساندند و نه مرفهين بی‌درد، اظهار داشت: امام(ره) با استفاده از فرهنگ غنی شيعی، مردم را چنين تربيت کرده بود، اما برخی مسئولين برعکس رفتار کرده و مردم را به ماديات سوق دادند و حتی به آن افتخار هم کردند، لذا شايسته است که ما نيز آرمان امام را زنده کرده، بر دين تکيه کنيم و به دنبال کسی باشيم که واقعا دغدغه دين داشته باشد.

آيت‌الله مصباح خاطر نشان کرد: به نظر ما، مهم‌ترين شاخص برای کانديدای اصلح، آن است که دغدغه دين داشته باشد چرا که کليد سعادت دنيا و آخرت همين دين است، و نامزدی اصلح است که دغدغه اصلاح نهادهای مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سيما را در جهت اهداف و ارزش‌های اسلامی داشته باشد.

وی با اشاره به اين‌که رئيس‌جمهوری که بر سر کار می‌آيد دست کم چهار سال کليد بسياری از مسائل کشور را در دست می‌گيرد، ادامه داد: اصلح را تنها با چند سخنرانی نمی‌توان شناخت بلکه اگر بتوان افرادی را از مدت‌ها پيش زير نظر گرفت و تقوا و آشنايی آنها با مسائل کلی جامعه، تخصص و دغدغه آنها در زمينه دين را سنجيد، می‌توان در انتخابات بهتر تصميم گرفت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تلاش‌های جبهه پايداری برای شناخت فرد اصلح ابراز داشت: از طرفی رهبری تصريح کردند که اگر اصلح را شناختيد، معرفی کنيد و از طرف ديگر ممکن بود افراد غير اصلحی در عرصه انتخابات حضور يابند که بتوانند با استفاده از امکانات تحت اختيار خود، کارهايی را انجام دهند که احتمال رأی آوری آنها را زيادتر می‌کرد، لذا ايجاب می‌کرد که اگر کسی اصلح را می‌شناسد زودتر معرفی کند.

علامه مصباح يزدی ادامه داد: دوستان جبهه پايداری با تحقيقات و بررسی‌های خود، جوان‌ترين و موفق‌ترين وزير دولت نهم را اصلح دانستند. او وزيری بود که در طول مدت وزارتش، حتی يک مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده بود چون قسم خورده بود که خلاف قانون عمل نکند. آيا اگر چنين کسی را شناختيم و او را معرفی نمی‌کرديم، نزد خدا حجتی داشتيم؟

وی با اشاره به تأکيد حضرت امام (ره) بر کار جمعی به دليل تأثير بيشتر آن نسبت به کار فردی، اظهار داشت: اعضای جبهه پايداری برای انجام کار جمعی و تأثيرگذاری بيشتر اين جبهه را تشکيل دادند و برای اين‌که اطمينان پيدا کنند مصوباتشان مخالف شرع و اسلام نيست، تصميم به تشکيل شورای فقها گرفته، از بنده نيز برای حضور در اين شورا دعوت کردند. از آنجا که اهتمام به امور مسلمين واجب است و از مصاديق بارز اهتمام به امور مسلمين، امور اجتماعی است بنده نيز پذيرفتم.

علامه مصباح يزدی ادامه داد: آنها پس از بررسی‌های زياد به اجماع تصميم گرفتند و تصريح به اصلح بودن آقای باقری لنکرانی داشتند. از طرفی هم بنده بينی و بين الله از قريب به هفت سال پيش به اين نکته رسيده بودم و به کسی اعلام نکرده بودم و حتی اظهار تمايل به آن هم نکردم. از آنجا که تصميم آنها مغاير با شرع نبود، تصميم آنها را تأييد کردم، و رأی آوردن يا نياوردن ايشان و يا گله مند شدن ديگران را دليلی بر ترک وظيفه شرعی خود نديدم.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: شرايط به گونه‌ای شد که آقای باقری لنکرانی عليرغم اصلح بودن، با توجه به شرايطی که پيش آمد کنار رفت و با توجه به اين‌که آقای جليلی به صورت جدی به ميدان آمدند، ايشان تکليف را از دوش خود، برداشته شده ديدند.

رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) درباره وظيفه امروز ما ادامه داد: بنده و دوستان جبهه پايداری شناختی که نسبت به آقای لنکرانی داشتيم نسبت به آقای جليلی نداشتيم، لذا اظهار نظر را تا بررسی‌های بيشتر به تعويق انداختيم.

وی در ادامه افزود: با توجه به تحقيق‌ها، بررسی‌ها و مشورت‌ها، به نظر می‌رسد که ايشان در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پايبندی به دين، عشق به ولايت، جديت در اجرای احکام و اهتمام به ارزشهای اسلامی، بيش از حد نصاب را دارد، هرچند ممکن است هرکسی در مسائل فرعی دارای ضعف‌هايی باشد. از اين رو مقرر شد برای بحث در مسائل فرعی نيز برخی از دوستان با ايشان ديدار کنند تا جبهه پايداری ضمن بررسی بيشتر، نظر خود را در خصوص شخص ايشان ابراز کند.

گفتنی است اين ديدار ۵ خردادماه جاری در محل سالن تشريفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016