چهارشنبه 8 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: کانديدايی که نتواند ۶ همکار خود را معرفی کند، ژنرال که هيچ افسر جزء هم ندارد

• اگر نامزدی نتواند ۶ همکار خود را پيش از رأی‌گيری معرفی کند، بايد شک کرد که او قادر به اصلاح امور باشد. چون احتمالا ژنرال و افسر ارشد که هيچ، افسر جزء هم نخواهد داشت بايد به درجه‌دار و سرباز تن دهد، چنانکه احمدی‌نژاد چنين کرد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، احمد توکلی در نطق ميان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: اقتصاد ملی دچار رکود تورمی است يعنی نرخ بيکاری و نرخ تورم به طور همزمان بالاست. سوء‌ سياست، ضعف مديريت، نداشتن الگوی صحيح، ‌استبداد رای و نيز دشمنی‌های کينه‌ورزانه غرب با ملت ايران در قالب تحريم‌ها هم اکنون کشور را گرفتار نرخ رشد منفی توليد و نرخ تورم ۳۲ درصدی کرده است.

وی افزود: بازار متلاطم ارز که نزديک به يک و نيم سال تقريبا از مديريت بی‌بهره بوده، بی‌ثباتی را بر اقتصاد کشور حاکم کرده است. طبق تجربيات کشورهای مختلف حتی درمان بحران‌های ضعيف‌تر به شرط تدابير عاقلانه و به موقع لااقل دو سال طول می‌کشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از نظر سياست داخلی به حمدالله از ثبات برخورداريم، ولی کشمکش‌های سياسی و بقايای فتنه ۸۸ و نيز مسائل انتخابات جاری دلخوری‌های زيادی را در درون جامعه شکل داده که شايد با تسامح بتوان از آن به گسست ياد کرد.

نماينده مردم تهران،ری و اسلام‌شهر در خانه ملت اظهار داشت: از نظر اجتماعی لااقل گسست بين نسلی، قانون‌شکنی و شکاف طبقاتی با عوارض بيشمار آن پيش چشم ماست. از حيث فرهنگی در کنار توفيقات برجسته علمی، فنی و هنری و نيز جلوه‌های اخلاق و فداکاری رواج ريا، دروغ و تزوير آزاردهنده است.

توکلی خاطرنشان کرد: در عرصه سياست خارجی مقاومت بر حق مردم و نقش فزاينده‌ ايران در منطقه قابل انکار نيست ولی تحريم‌های ظالمانه عرصه را بر مردم تنگ می سازد البته افراط و تفريط بعضی مسئولان در افزايش هزينه‌های تحريم موثر بوده است.

وی ادامه داد: ديوانسالاری دولتی به دليل ساختارشکنی‌ها و هنجارشکنی‌های مخرب سال‌های اخير و رواج فساد سيستمی اداره کشور را دشوار کرده است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه در چنين شرايطی بايد به چه کسی رای داد، اظهار داشت: به نامزدی رای دهيد که تحليل درستی از رويکردها و کارکردهای دولت‌های پيش از خود به ويژه دولت فعلی داشته باشد. به عنوان نمونه رويکردهای دولت فعلی از جمله عدالتخواهی، استقلال‌طلبی و مردم‌گرايی همه مطلوب بود، ولی اکثر کارکردها در جهت ديگری سير کرد و رويکردها در دولت دهم تغييرات منفی داشت.

توکلی خاطرنشان کرد: نامزدها بايد با صراحت بگويند با کدام رويکردها و کارکردهای دولت سازندگی اصلاحات و احمدی‌نژاد موافق و با کدام يک مخالفند تا معلوم شود در صورت صدارت با مردم و کشور چه می‌کنند و در اين مسير تعصبات و انصاف نامزدها ارزيابی می‌شود.

وی افزود: رئيس‌جمهور بايد صادقانه به نظام وفادار و معتقد به ولايت فقيه و در عين حال صاحب‌نظری با استقلال رای باشد که خود مسئوليت کارهايش را بر عهده بگيرد و باری را که خود بايد به دوش بکشد بر گردن رهبری يا ديگر ارکان نظام نيندازد. از سوی ديگر رئيس‌جمهور علاوه بر رجل سياسی و مذهبی بودن بايد فردی مجرب در مديريت کلان باشد. نامزدهايی که از چنين تجربه‌ای بی‌بهره‌اند يا حتی کسانی که مدير ستادی بودند و تجربه‌ای از پيچيدگی‌های مديريت سخت نيندوخته‌اند قادر نخواهند بود کشور را آنهم پس از آسيب سال‌های اخير اداره کند؛ چه رسد به آنکه تحول ايجاد کند. ما رئيس‌جمهوری را می‌خواهيم که اوضاع را جمع کند و کارنامه‌ای ملموس داشته باشد.

توکلی با بيان اينکه مهمترين دغدغه ملت مشکلات معيشتی است، تصريح کرد: عوامل متعدد و پيچيده‌ای وضع را به اينجا کشيده است، مردم خوب ما در انتهای زنجيره تلخی ميوه اين فرايند را به شکل از دست دادن قدرت خريد‌شان، کاهش عجيب ارزش پس‌اندازشان، بيکاری جوانان تحصيلکرده و ازدواج آنها، بيکاری نان‌آور خانواده‌شان و فشارهای سخت مسکن و مواردی از اين دست می‌چشند. ولی ساده‌انگاری و داده وعده حل مشکلات به شکل ضربتی و سريع يا نشانه فقدان دانش اقتصاد است يا حاکی از سياسی‌کاری و مردم‌فريبی.

عضو کميسيون بودجه مجلس اظهار داشت: نامزدهای بی‌تجربه يا کم‌تجربه را به کنار بگذاريد، حتی مجربان آنها علامه دهر نيستند و بايد گروهی کار کنند. اصل ۶۰ قانون اساسی اعمال قوه مجريه را وظيفه رئيس‌جمهور و وزرا می‌دانند؛ يعنی قوه مجريه به رياست رئيس‌جمهور با جمعی از سياست‌مداران مجرب تشکيل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ به آقای احمدی‌نژاد پيشنهاد دادم که ۳ نفر از رقبای باتجربه‌اش را برای عضويت در کابينه دعوت کند ابتدا پذيرفت اما بعد پيغام داد که من در دولت ژنرال نمی‌خواهم و بعد ديديد چه شد. حالا هم بايد معلوم شود هر نامزدی با چه کسانی می‌خواهد کشور را اداره کند تا مردم بدانند سکانداران قوه مجريه در کنار ناخدای دولت قرار می‌گيرند چند مرده حلاجند. هر نامزدی بايد معاون اول، رئيس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ريزی، وزير کشور، وزير خارجه و وزير اقتصاد خود را پيش از روز رای‌گيری مشخص و اعلام کنند. اگر نامزدی نتواند ۶ همکار خود را پيش از رای‌گيری معرفی کند، بايد شک کرد که او قادر به اصلاح امور باشد. چون احتمالا ژنرال و افسر ارشد که هيچ، افسر جزء هم نخواهد داشت بايد به درجه‌دار و سرباز تن دهد، چنانکه احمدی‌نژاد چنين کرد.

توکلی اظهار داشت: نامزدها بايد به جای رديف کردن طولانی اهداف خوب در هر حوزه يکی دو دغدغه اصلی خود را مطرح کند و به صراحت بگويند که با چه راهکارها و سياستی به دنبال رفع آن دغدغه‌ها خواهد بود. به عنوان نمونه روشن و صريح بگويند که با بازار ارز چه می‌کنند، با نرخ ارز چه طور. هدفمندی را چگونه هدايت می‌کنند؟ با يارانه نقدی چه خواهند کرد؟ توليد را چگونه سر و سامان خواهند داد. در دوران دو سه ساله رکود از مستضعفان جامعه چگونه حمايت می‌کنند. دقيقا با فساد اقتصادی چه برخوردی خواهند کرد که در عرصه سياسی به روشنی ابراز کنند که با آزادی رسانه‌ها چه می‌کنند؟ نظرشان درباره تحزب چيست؟ يا برای نجات بودجه دولت از نفت چه خواهند کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در عرصه سياست خارجی بنابر اعتقاد اسلامی و انقلابی ما و تجربه تاريخی از نظام سلطه می‌دانيم با غرب استيلا‌طلب تعارض ذاتی داريم. ظرفيت برخاسته از اسلام وطن‌دوستی و عزت‌مندی ايرانيان که با همت امام، شهدا و رهبری سامان و جهت يافته تا کنون مقاومت مردم را در برابر ستيزه‌های غرب تداوم بخشيده‌اند. اما مدبرانه و حکيمانه برخورد کردن می‌تواند نتايج اين مقاومت را افزون سازد و هزينه‌های آن را کاهش دهد.

وی با بيان اينکه ديپلماسی اعلام موضع نيست و مذاکره چانه‌زنی مدبرانه است ادامه داد: نامزدها بايد با صراحت بگويند تنش‌زدايی همراه با محور شرارت خوانده شدن يا تعاملی که نتيجه آن صدور حکم جلب برای آقای هاشمی رفسنجانی در قضيه ميکونوس بود يا کاغذپاره خواندن قطعنامه‌ها و يا همه مشکلات را به گردن تحريم انداختن به کدام يک گرايش دارند.

وی افزود: بايد نامزدها را به دو دسته مجرب و غير مجرب تقسيم کرد و در عين حال از همه خواست بگويند با چه کسی می‌آيند، با چه می‌آيند و برای حل کدام مشکل اولويت قائلند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016