چهارشنبه 8 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکر رهبر جمهوری اسلامی از نامزدهای احراز صلاحيت نشده در تمکين به قانون

ايسنا ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار رئيس، هیأت رئيسه و نمايندگان مجلس شورای اسلامی، با تأکيد بر اينکه مجلس در رأس امور و قوه مجريه نيز در وسط ميدان کارهای سنگين اجرايی است، رعايت قانون و تعامل دو طرفه و انصاف را در همکاری دولت و مجلس ضروری برشمردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در اين ديدار با اشاره به انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری گفتند: همه بايد تلاش کنند تا انتخابات پرشور و با حضور عمومی مردم برگزار شود زيرا اقتدار و استحکام نظام اسلامی از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر مبنای حضور و پشتيبانی مردمی بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی برگزاری پرشور انتخابات را زمينه‌ساز مصونيت، اقتدار، امنيت کشور و برطرف کننده تهديدهای دشمنان خواندند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ايران، نظام ريشه‌دار است که ريشه آن مردم و پشتيبانی يکپارچه مردمی است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، پشتيبانی مردمی از نظام اسلامی را مايه عزت و برکت کشور و نظام و خود مردم دانستند و تأکيد کردند: بر اساس اين قاعده، انتخابات که مظهر حضور مردم است بايد پرشور برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان با اشاره به وجود قوانين خوب و معقول در همه مراحل انتخابات و نبود بن‌بست در هيچ مرحله‌ای، خاطرنشان کردند: تاکنون نيز همه مراحل براساس روال قانونی انجام شده است و داوطلبان انتخابات نيز در مصاحبه‌های خود بر تمکين از قانون تأکيد کردند و اين تمکين را هم بعد از اعلام بررسی صلاحيت‌ها انجام دادند که بايد از همه آنها بويژه کسانی که احراز صلاحيت نشدند، تشکر و قدردانی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اين رفتار را نشان دهنده ارجحيت و اهميت قانون دانستند و افزودند: ممکن است ما از قانون هم ناراضی باشيم اما تمکين ما در مقابل قانون، موجب فصل الخطاب شدن قانون می شود.

آگاهی و هوشياری و بصيرت مردم در تشخيص کانديداهای انتخابات رياست جمهوری نکته ديگری بود که حضرت آيت الله خامنه ای در موضوع انتخابات به آن اشاره کردند.

ايشان گفتند: با توجه به بالاتر بودن سطح آگاهی و بصيرت مردم ايران در مسائل سياسی، از سطح متوسط جهانی و همچنين زمينه ای که برنامه های انتخاباتی صدا و سيما برای تشخيص مردم فراهم کرده است، امکان بالايی برای تشخيص و رسيدن به نتيجه از ميان داوطلبان انتخابات وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ممکن است نتيجه ای که فرد به آن می رسد، درست يا غلط باشد که اين اشکالی ندارد. مهم آن است که با آگاهی و بصيرت، براساس تشخيص خود عمل کنيم که قطعاً شامل اجر خداوند نيز خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای توصيه‌ای به داوطلبان انتخابات رياست جمهوری داشتند و گفتند: آقايان داوطلبی که در صدا و سيما برنامه دارند، وظايف سنگينی بر عهده دارند و بايد مراقب باشند که خدايی نکرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نياورند.

ايشان تأکيد کردند: سخنان کانديداها بايد واقعی، صميمی، متکی بر اطلاعات درست و صادقانه باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: کانديداهای انتخابات رياست جمهوری بايد فقط واقعيت را به مردم بگويند، هم واقعيت اوضاع کشور و هم واقعيت در مورد خودشان.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند کمک خواهد کرد و اين کمک الهی نيز گاهی با دست يافتن به توفيق خدمت و مسئوليت است و گاهی هم با توفيق نيافتن برای خدمت در اين مسئوليت است.

ايشان تأکيد کردند: کانديداها نبايد برای جلب رأی مردم، به تخريب نامزدهای ديگر و همچنين تخريب واقعيات جامعه، اقدام کنند.

رهبر انقلاب اسلامی بار ديگر به موضوع انتساب نظر رهبری در انتخابات به برخی افراد اشاره کردند و گفتند: اين حرفها هميشه بوده و واقعيت هم ندارد زيرا کسی نمی داند که رهبری به چه فردی رأی خواهد داد.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: رهبری نيز همانند بقيه مردم يک رأی بيشتر ندارد.

ايشان با اشاره به تبليغات رسانه های بيگانه درخصوص رأی و نظر رهبری در انتخابات تأکيد کردند: دشمنان براساس اهداف شناخته شده آنها، اين تبليغات را در دستور کار خود قرار داده اند اما نظام اسلامی بدون توجه به اين تبليغات، و بر اساس هدف، راه و تدابير مشخص، کار خود را انجام خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود، فرصت نمايندگی مجلس شورای اسلامی را فرصتی مغتنم برای خدمت در نظام اسلامی و در عين حال مقطعی حساس و امتحان بزرگی در پيشگاه خداوند دانستند و افزودند: بايد در اين مقاطع حساس مراقب خود بود زيرا اگر فرد مسئول، بتواند از اين پيچ خطرناک به سلامت عبور کند، آنگاه در نزد خداوند موفق و سربلند خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حضور تخصص‌های متنوع در مجلس دهم را نشان دهنده ظرفيت بالای مجلس برای بررسی دقيق و کارشناسی طرح ها و لوايح دانستند و خاطرنشان کردند: از نظر مواضع سياسی، مجلس در يکسال گذشته، موضع‌گيری‌های صحيح و بجايی داشته است.

ايشان رفتار و خلقيات نمايندگان در مجلس را بسيار مهم و تأثيرگذار در جامعه خواندند و افزودند: اگر در مجلس، عقل، فکر، طمأنينه، آرامش و محبت حکمفرما باشد، اين ويژگيها در جامعه نيز مشاهده خواهد شد و اگر خلاف آن نيز از مجلس منعکس شود، در رفتار مردم تأثير خواهد گذاشت.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر در مجلس، تقوا، امانت، اخلاق، احساس مسئوليت و نشاط کاری ديده شود، مردم را به نمايندگان خوشبين و نزديک خواهد کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: رفتار نمايندگان قطعاً در تربيت جامعه و سوق دادن آن به سوی برخی ارزش ها يا ضد ارزش ها تأثيرگذار است.

ايشان با تأکيد بر لزوم کار دقيق و کارشناسی نمايندگان در مورد طرح ها و لوايح افزودند: اين موضوع، حق مردم بر دوش نمايندگان است بنابراين دادن رأی ممتنع در طرح ها و لوايح قابل قبول نيست زيرا اگر فرد نماينده صاحب تخصص در آن موضوع است بايد براساس اجتهاد خود عمل کند و اگر صاحب تخصص هم نيست از متخصصان مشورت بگيرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار گلايه از حضور کم تعداد نمايندگان در برخی جلسات و خالی بودن صندلی ها، تأکيد کردند: نمايندگان بايد در مجلس، هم حضور جسمانی و هم حضور ذهنی و قلبی داشته باشند و نسبت به طرح ها و لوايح اهتمام جدی نشان دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رعايت انصاف را يکی ديگر از نکات لازم برای نمايندگی مجلس برشمردند و خاطرنشان کردند: نمايندگان بايد در مقابل همکاران خود و دولت و قوه قضاييه، انصاف را مراعات کنند زيرا رعايت نکردن انصاف موجب اثرگذاری منفی آن در جامعه می‌شود.

ايشان به موضوع تعامل قوه مقننه و قوه مجريه نيز اشاره کردند و افزودند: قوای مقننه و مجريه هرکدام براساس قانون دارای محدوده و حق مشخصی هستند که بايد اين محدوده را حفظ کنند و با يکديگر تعامل لازم را داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: تعامل دولت و مجلس، يک جاده دو طرفه است که بايد از هر دو طرف مورد توجه قرار گيرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، وجود برخی اختلاف نظرهای کاری ميان مجلس و دولت را طبيعی دانستند اما گفتند: اين، اختلاف نظرهای طبيعی نبايد تشديد و يا تبديل به کدورت شود.

ايشان مجلس و دولت را به ملاحظه يکديگر سفارش کردند و افزودند: مجلس بايد بداند که دولت در وسط ميدان کارهای سنگين اجرايی است و ملامت ها هم به طرف او است، بنابراين بايد رعايت حال قوه مجريه شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دولت هم بايد رعايت حق عظيم مجلس در قانون را بکند.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه، اساس همه کارها قانون است و مجلس ريل گذار حرکت دولت است، گفتند: دولت بايد برروی همان ريلی که مجلس می گذارد، حرکت کند اما مجلس هم بايد ريلی بگذارد که دولت بتواند برروی آن حرکت کند و در پيچ های خطرناک به دره سقوط نکند.

ايشان يک نکته ديگر را هم درخصوص مجلس متذکر شدند و افزودند: مجلس قطعاً در رأس امور است اما اين به معنای آن نيست که هر نماينده ای خود را در رأس امور بداند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امروز، وظيفه مهم همه ما، انجام کارها با نيت خالصانه و با جديت و مجاهدت و احساس وظيفه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای بيانات خود از تلاشهای يک سال گذشته رييس، هیأت رييسه و نمايندگان مجلس شورای اسلامی تشکر کردند.

در ابتدای اين ديدار آقای دکتر لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد يک سال گذشته قوه مقننه گزارشی را بيان کرد.

رئيس مجلس، تلاش کميسيونهای مختلف در شفاف سازی بودجه سال ۹۲، حل مسائل معيشتی و تورم، کنترل نوسانات ارز، حمايت از توليد ملی و اقتصاد مقاومتی، توجه به کشاورزان و بازنشستگان و وضعيت سلامت، اعمال انضباط مالی و توجه ويژه به بخش نفت و گاز، نيرو و دفاع را از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

لاريجانی همچنين تصويب ۵۳ قانون از مجموع ۳۰۰ طرح و لايحه مطرح شده در صحن مجلس، بهره‌گيری ديوان محاسبات از روشهای نوين نظارتی و ارتباط مستمر با مديران دستگاههای محتلف، ارائه نظرات مشورتی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و ورود مجلس در کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی را از ديگر اقدامات قوه مقننه در يکسال گذشته بيان کرد.

رئيس مجلس شورای اسلامی انتخابات ۲۴ خرداد را به لحاظ شرايط منطقه ای و بين المللی، بسيار حساس خواند و اظهار اميدواری کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوری، حماسه سياسی بزرگی را رقم بزند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016