چهارشنبه 8 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلايی‌پور: کانديدای اصلاح‌طلبی در ميدان رقابت باقی نمانده است

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت می‌گوید، با وجود تصمیم اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات، پس از رد صلاحیت ناباورانه هاشمی رفسنجانی، کاندیدای اصلاح‌طلبی در میدان رقابت باقی نمانده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلمه ـ حميدرضا جلايی پور، عضو شورای مرکزی و دفتر سياسی جبهه مشارکت می گويد، با وجود تصميم اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات، پس از رد صلاحيت ناباورانه هاشمی، کانديدای اصلاح طلبی در ميدان رقابت باقی نمانده است.

جلايی پور در گفت و گويی با شبکه آنلاين ۲۵خرداد گفت: کسانی که مشکلات بعد از سال ۸۸ را ايجاد کردند علاقه نداشتند وضعيت فعلی تغيير کند. آنان ارزيابی درستی از رای هاشمی و موجی که کانديداتوری او ايجاد کرد داشتند و چون شکست در انتخابات را قطعی می دانستند تن به اين رسوايی دادند.

به گزارش ندای سبز آزادی جلايی پور رد صلاحيت هاشمی را “رسوايی” برای حاکميت توصيف کرد و گفت: ارزيابی حاکميت پس از ثبت نام هاشمی اين بود که او ۳۰ ميليون رای خواهد آورد. به اعتقاد من اين ارزيابی درست بود. چراکه حضور هاشمی، اصلاح طلبان، حاميان جنبش سبز، اصولگرايان ميانه رو، روحانيت غير حکومتی، بازاريان و ناراضيان اقتصادی را در کنار هم قرار داد و يک موج اجتماعی را ايجاد کرد که باعث شد حرکت اعتراضی وسيع تر شود.

اين استاد جامعه شناس، “موج ۹۲” را قوی تر از موج سال ۸۸ و سال ۷۶ ارزيابی کرد و گفت که به همين دليل حاکميت زير بار رسوايی رد صلاحيت هاشمی رفت.

جلايی پور اين رد صلاحيت را غير عاقلانه خواند اما در عين حال گفت که پذيرش اين رسوايی برای حاکميت از پذيرش نتيجه انتخابات راحت تر بود.

او بر همين اساس پيشبينی کرد که رويکرد حذفی و رفتار کنونی حاکميت جمهوری اسلامی در انتخابات پيش رو تغيير نخواهد کرد.

اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بخش ديگری از سخنانش به تشريح رويکرد اصلاح طلبان پرداخت. جلايی پور با تاکيد بر اينکه فاصله نگرفتن از مردم و تلاش برای حل مشکلات آنان اولويت اصلاح طلبان است يادآور شد: در شرايط کنونی، مردم در مشکلات معيشتی و مخمصه های زندگی روزمره گير قرار دارند. اصلاح طلبان نيز با توجه به همين مشکلات تصميم به شرکت در انتخابات گرفتند تا شايد بتوان مانع از افزايش مشکلات شد. اما اين شرکت می بايست با حضور کانديدايی صورت می گرفت که مورد توجه مردم قرار گرفته و ديده شود، در عين حال، جناح مقابل را نيز برای مديريت انتخابات با مشکل مواجه کند.

جلايی پور با بيان اينکه درخواست از خاتمی و هاشمی برای کانديداتوری با همين نگاه صورت گرفت، گفت: اما در عمل، آقای هاشمی را “ناباورانه” رد صلاحيت کردند و از اين به بعد هم من فکر نمی کنم مشی حاکميت تغيير کند.

مديرمسوول روزنامه توقيف شده “جامعه” با بيان اينکه اصلاح طلبان علی رغم چهارسال فضای وحشت و احضار و زندان و پرونده سازی، با اجماع و هم انديشی حرکت کردند و از اينجا به بعد نيز با هم انديشی و اجماع تصميم جمعی ميگيرند گفت: اصلاح طلبان می خواستند در انتخابات شرکت کنند اما اتفاقی در حال حاضر افتاده اين است که کانديدا نداريم و نمی دانم چقدر ممکن است در چند روز باقی مانده به اجماع رسيد. من در حال حاضر آثار آن را نمی بينم.

جلايی پور افزود: ميان اصلاح طلبان در چهارسال گذشته دو رويکرد “انتخابات محور” و “جامعه محور” وجود داشته که علی رغم تبليغاتی که برای متضاد نشان دادن اين رويکردها می شود، اين دو قابل جمع هستند.

اين استاد دانشگاه در تشريح رويکرد “انتخابات محور” گفت: اين رويکرد از سال ۱۳۷۶ مورد توجه بوده و توجه و تمرکز آن بر مشکلات کشور است. اين بخش از اصلاح طلبان با توجه به مشکلات کشور و برای حل اصلاح طلبانه اين مشکلات خواستار حضور در مجلس، رياست جمهوری و شوراها از طريق شرکت در انتخابات بوده اند.

وی رويکرد دوم را “جامعه محور” ناميد و گفت: از سال ۱۳۸۸، رويکرد ديگری که مورد توجه است رويکرد جامعه محور است زيرا جمهوری اسلامی انتخابات را محدود و ياران امام را در حصر و زندان کرد. در نتيجه اين رويکرد ايجاد شد که برای اصلاحات، بايد به قوای اجتماعی تکيه کرد. و البته بحث و گفت و گوهای فضای مجازی نيز به اين موضوع کمک می کند.

او در پايان گفت که رد صلاحيت هاشمی و وضعيت فعلی انتخابات، منجر به تقويت رويکرد اجتماع محور ميان اصلاح طلبان خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016