چهارشنبه 15 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپین ائتلاف خواستار هماهنگی حسن روحانی و محمدرضا عارف شد

جرس: دهها تن از اعضای کمپین «ائتلاف»، طی نامه ای به حسن روحانی و محمدرضا عارف، خواستار ائتلاف انتخاباتی آنان و حضور یک تن در روزهای باقی مانده تا زمان انتخابات شدند. همزمان گزارش ها حاکی از آن است که محمدرضا عارف، یکی از دو کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی ریاست‌ جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی در قزوین گفت که در انتظار نظر نهایی هاشمی رفسنجانی و خاتمی است و این نظر در خصوص ائتلاف را با حسن روحانی نامزد میانه‌روها، با «دل و جان گوش خواهد داد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش تارنمای «ائتلاف»، در نامه ۲۴۰ تن از جوانان کمپین ائتلاف خطاب به روحانی و عارف آمده است: "در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، به صورت هماهنگ و ائتلافی عمل کرده و نهایتاً با یک کاندیدای واحد، با حمایت و مشورت عقلای قوم خصوصاً آقایان خاتمی و هاشمی در انتخابات حاضر شوند. این تنها راهی است که می‌تواند کشور را از سقوط در «چاه تداوم وضع موجود» رهایی بخشد. "

متن کامل نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
حضور محترم آقایان دکتر روحانی و دکتر عارف
با سلام و احترام
همان‌گونه که مستحضرید پس از رد صلاحیت تأسف‌بار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که مستظهر به پشتیبانی اقشار مختلف مردم در شهرها و روستاهای کشور از علما و طلاب و مراجع و دانشگاهیان و دانشجویان گرفته تا کسبه و کشاورزان و صاحبان مشاغل و همچنین شخصیت ارزشمند جناب سید محمّد خاتمی بودند، ظرفیت ایجادشده در حمایت از ایشان عمدتاً قابلیت متمایل شدن به سمت شما دو بزرگوار را دارد. این مهم به این دلیل است که در مدت اخیر و ‌خصوصاً با حضور حضرات عالی در صداوسیمای جمهوری اسلامی به لحاظ گفتمانی بیشتر نمایانگر جریان شکل‌گرفته حول آقایان هاشمی و خاتمی بوده‌اید. طرح مسائلی چون «مشکلات اقتصادی پرشمار جامعه»، «نقد سیاست خارجی، خصوصاً مسئله‌ی هسته‌ای»، «نقد فضای امنیتی دانشگاه و جامعه»، «تأکید بر لزوم بازگشت جامعه به اعتدال»، «نقد صدا و سیما به دلیل بی‌طرف نبودن»، «لزوم استفاده از افرادی چون آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در مدیریت و اداره کشور»، «لزوم بازگشت اخلاق به عرصه‌ی سیاسی»، «جلوگیری از توهین به بزرگان کشور» و خلاصه دستیابی به «معیشت، منزلت و عقلانیت» در پرتو «تدبیر و امید» از سوی شما دو بزرگوار، این امیدواری را ایجاد کرده که بتوان موج ایجادشده میان همه‌ی نیروهای عقلانی و معتدل قوم، اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب را که مستظهر به حمایت آقایان خاتمی و هاشمی است، به سمت شما دو بزرگوار هدایت کرد؛ و از تداوم وضع موجود که همه‌ی اصولگرایان افراطی در به وجود آمدن آن دستی داشته‌اند، جلوگیری کرده و شرایط را برای رقم خوردن تغییر وضع موجود مهیا کنیم.

«نه به وضع موجود» که امروز در صحنه انتخابات تجلّی خود را در سخنان شما دو بزرگوار می‌یابد، ضرورت دیگری را نیز با خود به همراه دارد و آن هماهنگی و ائتلاف میان شما دو نفر است. در فضای فعلی امضاکنندگان این نامه نگرانند که بار دیگر، خدای‌نکرده تحت تأثیر فشارهای نیروهای تنگ‌نظر و افراطی از یک سو و القائات نیروهای کم‌تجربه از سوی دیگر، «وحدت» نیروهای اعتدال و اصلاح به تشتّت بدل شود و تجربه‌ی تلخ انتخابات سال 1384 تکرار شود. باید به یاد آوریم که در آن انتخابات نیز با وجود برتری مشهود نیروهای معتدل در دور اوّل انتخابات به لحاظ مجموع آرای مردمی، به دلیل «پراکندگی» و عمل «ناپخته»ی مجموعه‌ی نیروهای معتدل، نهایتاً صحنه‌ی اداره‌ی کشور به افراطیون واگذار و خسران فعلی دامن‌گیر همه‌ی مردم ایران شد.

به باور ما امروز، حضور در فضای سیاسی کشور و بازگشت به ارزش های انقلاب اسلامی نیاز به ترجیح منافع ملّی بر مصالح فردی، حزبی، جناحی، ازخودگذشتگی در راه آرمان مردم ایران و ایستادگی بر مصلحت عمومی مردم دارد. ازخودگذشتگی‌ای که تنها از مردان بزرگ انتظار می رود که بتوانند در امتحان‌های خطیر عرصه‌ی سیاست، «خیر عموم» را بر مصلحت فرد ترجیح دهند و با تمسّک به آیه‌ی شریفه‌ی «فاستقم کما امرت» در برابر فشار و تهدید نهادهای قدرت و نیروهایی که می‌خواهند نتایج انتخابات را پیش از وقوع آن رقم بزنند، بایستند.

بر اساس آنچه که آمد، امضاکنندگان این نامه، به عنوان جمعی از جوانان و دانشجویان کشور، از آن دو بزرگوار انتظار دارند، در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، به صورت هماهنگ و ائتلافی عمل کرده و نهایتاً با یک کاندیدای واحد، با حمایت و مشورت عقلای قوم خصوصاً آقایان خاتمی و هاشمی در انتخابات حاضر شوند. این تنها راهی است که می‌تواند کشور را از سقوط در «چاه تداوم وضع موجود» رهایی بخشد.

افزایش امید اصلاح‌طلبان برای رسیدن به نامزد واحد؛ عارف: نظر خاتمی و هاشمی را با دل و جان گوش خواهم داد

همزمان گزارش ها حاکی از آن است که محمدرضا عارف، یکی از دو کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی ریاست‌ جمهوری اسلامی، روز دوشنبه (۱۳ خرداد-۳ جون) در یک سخنرانی در قزوین گفت که در انتظار نظر نهایی هاشمی رفسنجانی و خاتمی است و این نظر در خصوص ائتلاف را با حسن روحانی نامزد میانه‌روها، با «دل و جان گوش خواهد داد».

به نوشته‌ی سایت رسمی محمدرضا عارف، وی در پاسخ به این شعار حاضران که می‌گفتند «عارف، روحانی، ائتلاف، ائتلاف»، اظهار داشت: «این دو بزگوار یعنی آقای هاشمی و خاتمی در حال مطالعه و بررسی هستند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در خصوص مطالبات شما به جمع‌بندی برسند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016