پنجشنبه 16 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منابع روس: ادعای ديپلمات‌های غربی درباره آسيب ديدن نيروگاه بوشهر بی‌اساس است

• پيمانکار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر در واکنش به ادعای برخی مسئولان غربی مبنی بر آسيب ديدن اين نيروگاه در جريان زمين لرزه اخير، اعلام کردند که اين ادعا هيچ پايه و اساسی نداشته و فعاليت نيروگاه اتمی بوشهر کاملا عادی است.

ايلنا ـ منابع روس ادعای برخی ديپلمات‌های غربی مبنی بر آسيب رسيدن به نيروگاهی اتمی بوشهر در جريان زمين لرزه اخير را رد کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، منابع آگاه در شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت، پيمانکار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر در واکنش به ادعای برخی مسئولان غربی مبنی بر آسيب ديدن اين نيروگاه در جريان زمين لرزه اخير، اعلام کردند که اين ادعا هيچ پايه و اساسی نداشته و فعاليت نيروگاه اتمی بوشهر کاملا عادی است.

اين منابع با تاکيد بر اينکه نيروگاه بوشهر در حال آماده شدن برای فعاليت دوباره است، تاکيد کردند که در حال حاضر عمليات تست تجهيزات بر روی رآکتور انجام می‌شود.

پيش از اين دو ديپلمات غربی که خواسته بودند نام آن‌ها فاش نشود، مدعی شده بودند که اطلاعاتی در دست دارند که نشان‌دهنده اين است که ساختمان رآکتور نيروگاه بوشهر در جريان يک يا دو زمين‌لرزه اخير در ايران آسيب ديده است.

اين دو ديپلمات همچنين مدعی شدند که ترک‌های بلندی حداقل در يک طرف ساختمان (رآکتور) ايجاد شده است، اما به نظر نمی‌رسد خطر نشت مواد هسته‌ای وجود داشته باشد.

پيش از اين نيز خبرگزاری ريانوستی روسيه نيز به نقل از يکی از سخنگويان شرکت اتم استروی اکسپورت گزارش داد که اگرچه زمين‌لرزه در نيروگاه نيز حس شد، اما هيچ خسارتی بر جای نگذاشت و نيروگاه به فعاليت عادی خود ادامه می‌دهد.

به گفته وی، ميزان تشعشعات هسته‌ای در ساختمان بوشهر در وضعيت عادی است.

در اين گزارش آمده است که فاصله نيروگاه بوشهر از مرکز زلزله ۹۰ کيلومتر است.

بنا بر اين گزارش، ساخت نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ ميلادی توسط شرکت آلمانی «زيمنس» آغاز شد اما بعد از انقلاب اسلامی در ايران نيمه تمام باقی ماند. قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمی در بوشهر توسط روسيه، ماه ژانويه سال ۱۹۹۵ ميلادی در تهران امضا شد. روسيه همچنين موظف شد که يک رآکتور آبی-آبی «و. و. اِ. ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آن را به ايران عرضه کرده و متخصصين ايرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود يک ميليارد دلار ارزيابی می‌شود که از اين ميان قيمت رآکتور حدود ۸۵۰ ميليون دلار است. در ماه فوريه سال ۱۹۹۸ ميلادی روسيه و ايران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهيز نيروگاه بوشهر به ايران کمک کند، بلکه به طور کلی ساخت آن را تکميل کند.

در تاريخ ۲۸ ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادی، شرکت اتم استروی اکسپورت از پايان عرضه سوخت هسته‌ای برای نيروگاه اتمی بوشهر خبر داد که طبق مقررات، شش ماه قبل از راه‌اندازی به اين نيروگاه عرضه شد.
در اواخر ژانويه سال ۲۰۱۱ ميلادی، اتم استروی اکسپورت مرحله نوبتی راه‌اندازی فيزيکی نيروگاه اتمی بوشهر را انجام داد که به معنای پايان مرحله آزمايش‌های تمام سيستم‌های توليد انرژی نيروگاه است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته‌ای، توليد برق در آن شروع می‌شود. واحد توليد انرژی نيروگاه اتمی بوشهر هشتم ماه می‌سال ۲۰۱۱ ميلادی در حداقل سطح ظرفيت قابل کنترل خود قرار گرفت و به اين ترتيب واکنش خود انگيخته تقسيم سوخت هسته‌ای آغاز شد.

رآکتور واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر ۳۰ ماه آگوست به طور کامل و با صد درصد ظرفيت برنامه‌ريزی خود، برای توليد برق راه‌اندازی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016