شنبه 18 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باقری، رئيس ستاد انتخاباتی جليلی: روحانی اسناد طبقه‌بندی شده را منتشر کرد

مهر ـ رئيس ستاد انتخاباتی جليلی گفت: آقای روحانی با اجازه کدام مرجع قانونی اسناد طبقه‌بندی نظام ر ا منتشر کرد، اين اسناد طبقه‌بندی شده را از کجا آورد؟

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقری رئيس ستاد انتخابات سعيد جليلی صبح امروز در ساختمان تعاونی مطبوعات کشور درباره نحوه ارزيابی خود از مناظره روز گذشته کانديداها و نيز نتيجه آخرين نظرسنجی ها از ميزان اقبال به کانديداها گفت: درباره آخرين نظرسنجی ها خبری ندارم اما درباره مناظره روز گذشته بايد گفت مناظره يکی از عرصه هايی است که قدرت انتخاب مردم را بالا می برد.

وی با بيان اينکه اگر مناظره در چارچوب سازنده شکل گرفته و طرفين هم با اين رويکرد وارد صحبت شوند قدرت انتخاب را در نزد رای دهندگان بالا می برد، افزود: اقدام صدا و سيما در به اختيار گذاشتن بحث های مختلف به کانديداها اقدام بسيار خوبی بود تا نسبت به دخالت يا نفوذ کسانی که با تمسک به پول می خواهند فضای تبليغاتی را به نفع خود رقم بزنند، مقابله کند.

رئيس ستاد انتخابات سعيد جليلی خاطرنشان کرد: صدا و سيما اين دسترسی را برای همه فراهم کرده که ديدگاه کانديداها را بشناسند و به جای اينکه برخی جريان ها بر اساس ذهنيت خود تصوير خاصی را از کانديداها ايجاد کنند سازمان صدا و سيما اين امکان را فراهم کرد که مردم خودشان به طور مستقيم اين سخنان را شنيده و بدون هيچگونه آرايشی نظرات کانديداها را بشنوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره ارزيابی خود از سفر رئيس جمهور چين به آمريکا و تاثير آن در مساله هسته ای عنوان کرد: به جهت جايگاه جمهوری اسلامی ايران و ظرفيت های بين‌المللی در ايران، انتخابات در کشور ما دارای پيامدهای بين المللی است. اما اتفاقاتی که بيرون از کشور رخ می دهد برای ما اهميت ندارد چون مردم بر اساس برنامه و تجربيات خود تصميم می گيرند؛ همان طور که تجربه ۳۴ ساله نشان داده انتخاب مردم هميشه نافذ بوده است.

باقری ادامه داد: مساله هسته ای متعلق به حقوق ملت است و ملت حاضر نيست بر سر حقوق خود مذاکره کند، اما روند مذاکره ما با ۱+۵ که چين هم در آن نقش آفرينی مهمی دارد مساله ای است که ما در آن تلاش می‌کنيم تثبيت حقوق ملت ادامه پيدا کند.

حرف‌هايی در مناظره عليه پرونده هسته‌ای زده شد که شعور مردم را به بازی گرفت

وی درباره برخی اظهارات حسن روحانی در مناظره ديروز نسبت به عملکرد خود در دوران اصلاحات و نيز عملکرد سعيد جليلی در راس تيم مذاکره کننده با غرب گفت: در گذشته روندی شکل گرفته که بايد واقع بينانه به آن نگاه کنيم، متاسفانه در چند روز گذشته برخی جريان ها شعور مردم را به بازی گرفته و حرف هايی زدند که خودشان در جاهای ديگر خلاف آن را گفته بودند.

رئيس ستاد انتخابات سعيد جليلی افزود: در صحبت هايی که از آقای روحانی نقل شده و ديروز هم به آن تاکيد کردند اين آمده که با پذيرش توافق سعدآباد- بروکسل و پاريس توانستيم کشور را جنگ نجات دهيم، هم در اينجا چند سوال مطرح می شود که آيا اصلاً واقعاً مساله جنگ وجود داشته يا نه و آيا اين اقدام آنها بهترين اقدام برای جلوگيری از جنگ بوده يا نه و در نهايت اگر ادعای آنها درست است آيا توانستنند جنگ را خنثی کنند يا نه.

وی گفت: از ابتدای پيروزی انقلاب تا کنون تهديد و تحريم اقتصادی و محدوديت های مختلف عليه ايران وجود داشته است و اين چيز تازه ای نيست.

روحيه سازش‌پذيری روحانی به غرب جرات داد تا ما را به جنگ تهديد کنند

باقری با بيان اينکه اين مساله که آنها برای جلوگيری از جنگ اين توافقات را قبول کردند درست نيست خاطرنشان کرد: روحيه سازش ما به آنها جرات داد که ما را به جنگ تهديد کنند که اگر مقتدرانه رفتار می‌کرديم جرأت چنين کاری را نمی کردند.

وی ادامه داد: در سال ۸۷ بنده با معاون آقای سولانا ديدار و گفتگو کردم، يکی از موضوعاتی که مطرح شد اين بود که گفتند چرا چنين بسته پيشنهادی را در سال ۸۴ به ما داديد که ايران تعهد دهد چرخه سوخت هسته‌ای خود را برچيند و در مقابل آن دو کشور اروپايی متعهد شوند که برای دانشمندان هسته ای که در اثر اين اقدام بيکار شده اند کار پيدا کنند؛ خود آقای روحانی در کتاب شان نوشتند اين اتفاق توهين به ملت ايران و عين کاپيتولاسيون بود.

رئيس ستاد انتخابات سعيد جليلی با اشاره به اينکه چرا بايد طوری عمل کنيم که توهين به ملت شده و موضوعی مانند کاپيتولاسيون مطرح شود خاطرنشان کرد: در اين دوره نه تنها در مساله هسته ای چيزی به وجود نياورديم بلکه محدوديت های غيرقانونی را هم برای ما بر نداشتند.

باقری گفت: وقتی توافق پاريس امضا شد ما تعهدات زيادی را پذيرفتيم و هيچ چيزی هم به ازای آن نگرفتيم، به نظر می رسد تحليل آقايان در اين دوره اين بوده که چنين تعهداتی درست نيست زيرا بعد از اين توافقنامه آقای روحانی نامه ای را به وزير اروپايی نوشته و می گويد انتظار ما از توافقنامه پاريس اين است که تعهد سه کشور مبنی بر اين که پرونده هسته ای ما به شورای امنيت ارجاع نشده است پابرجاست؛ به اذعان آقای روحانی طرف مقابل هيچ تعهدی برای عدم ارسال پرونده ما به شورای امنيت نداده بودند.

ادعای روحانی در دور کردن ايران از جنگ با توافق نامه سعدآباد مثل اهدای چند استان به عراق برای پرهيز از جنگ تحميلی است

وی با بيان اين مساله که آنها کشور را از جنگ رهانيدند، گفت: اگر فرض کنيم که اين اتفاق قرار بود بيفتد شما مثل اين عمل کرديد که در جنگ ايران و عراق يکی گفته باشد می خواهد جنگ شود و من تدبير کردم سه استان را به صدام دادم و جنگ نشد و در توافق نامه بعدی هم سه استان ديگر را دادم اين گونه که تمام استان های ما از دست می رود! اگر مدبرانه تلاش کنيم که حقوق ملت تثبيت شود، کار درستی کرده ايم.

رئيس ستاد انتخاباتی جليلی درباره اينکه مستند تلويزيونی آقای جليلی اين شائبه را بوجود آورده که شما کسب موفقيت های هسته ای را متعلق به خود می دانيد، گفت: اگر موفقيتی در روند هسته ای وجود داشته نتيجه گفتمان انقلاب است. هر کس به اين گفتمان ايمان داشته باشد و آن را در عرصه های مختلف به منسه ظهور برساند آن عامل موفق است.

وی با اشاره به اينکه کسانی در صنعت و فناوری هسته ای ما تلاش می کنند که جزء دانشمندان گمنام به حساب آمده و هيچ کجا از آنها حرفی نيست، افزود: دکتر جليلی فقط به نام نماد اين گفتمان مطرح شدند ولی نه خودش و نه کس ديگری اين ادعا را مطرح نکرده که موفقيت های کسب شده متعلق وی است.

وی همچنين درباره اينکه آقای جليلی معتقد است فضای دانشگاه ها بسيار بانشاط است و ما دانشجويانی که همين امروز حامی او هستند پيش از اين بارها به وزير علوم نامه داده و از فضای بسته دانشگاه ها انتقاد کرده بودند، عنوان کرد: دانشگاه های ما نهادهايی هستند که هميشه تاثيرگذار بوده اند، گروه ها و افراد مختلف در دانشگاه ها در چارچوب مشخص فعاليت می کنند که بنده در جريان برنامه های انتخاباتی و با حضور در چند دانشگاه متوجه اين مساله شدم.

رئيس ستاد انتخاباتی جليلی با اشاره به اينکه برخی نامزدها اهداف سياسی را دنبال کرده و برخی چيزها را به صورت سلبی مطرح می کنند، عنوان کرد: رويکرد آقای جليلی خلاف رويکرد اين کانديداها است و هيچگاه به احترام شعور ملت شعار نداده است.

باقری همچنين درباره رويکرد دولت آقای جليلی مبنی بر نقش زنان در دولت آينده گفت: در جامعه ما تاثيرگذاری زنان در روند پيروزی و تثبيت انقلاب امری عادی بوده، آقای جليلی بر اينکه اهميت ويژه به نقش مادری بدهند تاکيد دارند که به اين نقش بعنوان شغل دوم نگاه نشود.

وی همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا رد صلاحيت آقای هاشمی باعث خوشحالی آقای جليلی شد يا نه؟، گفت: همه بايد از اجرای دقيق قانون خوشحال شوند.

رئيس ستاد انتخاباتی جليلی درباره برگزاری مناظره تلويزيونی ديگری بين کانديداها عنوان کرد: ما آمادگی، استدلال و منطق روشنی داريم که يکبار ديگر در مناظره ای ديگر گفتگو کنيم زيرا مردم نسبت به روند فعاليت‌ها اشراف کاملی دارند.

باقری خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی کانديداها بخاطر رقابت های خود مسائل را به گونه ای ديگر مطرح کرده و با هوچی گری می خواهند اهداف سياسی خود را پيش ببرند.

آقای روحانی پاسخ بدهند که آيا چرخه متوقف شده هسته ای را با توافق آمريکايی ها فعال کنند

وی خطاب به حسن روحانی گفت: يکی از سوالات من از شما اين است که آيا شما قائل به اينکه ايران بايد از حقوق هسته ای برخوردار بوده و در اين عرصه در چهارچوب قانون از همه ظرفيت های خود استفاده کند، قائل هستيد يا نه؟، اگر بر اين مساله قائل هستيد چرا همه فعاليت های هسته ای کشور را تعطيل کرديد، می خواستيد فعاليت دوباره تجهيزات هسته ای را چه زمانی شروع کنيد؟، آيا می خواستيد در توافق با آمريکايی ها اين چرخه را فعال کنيد؛ اينکه می گوييد در دوران ما قطع نامه شورای امنيت عليه ايران صادر نشد، بايد پرسيد آيا می‌خواستيد تا آخر فعاليت های هسته ای را تعطيل کنيد؟

رئيس ستاد انتخاباتی جليلی گفت: توصيه من به همه کسانيکه می خواهند در عرصه های سياسی نقش آفرينی کنند، اين است که توانمندی های خود را نشان داده و به چيزهای ديگر اتکا نکنند.

روحانی اسناد طبقه بندی شده نظام را منتشر کرده که ملک شخصی افراد نيست

باقری خاطر نشان کرد: نسبت به ادعای آقای روحانی بايد اسناد مختلف بررسی شود و برای بررسی و انتشار آن نياز به مجوز است، آقای روحانی اسناد طبقه بندی شده نظام را منتشر کرده که ملک شخصی افراد نيست؛ از کجا اين اسناد را آورديد که انتشار کرديد، از کدام مرجع قانونی اجازه گرفتيد که اين اسناد را منتشر کرديد.

وی همچنين با اشاره به مستندی که از آقای روحانی در تلويزيون پخش شد، گفت: در مستندی که از آقای روحانی پخش شد برخی صحبت های رهبری منتشر شد، اگر قرار است صحبت های ايشان پخش شود بايد همه حرف ها را پخش کرد، کسی که چند سال کار کرده طبيعی است که از شخصيت وی تعريف شود اما به اين معنی نيست که همه رفتارها و کارهای آن فرد درست باشد.

رئيس ستاد انتخاباتی جليلی درباره بزرگترين مشخصات سياست دولت آقای جليلی در پرونده هسته‌ای و بحران سوريه گفت: ما به دنبال تثبيت حقوق خود هستيم و در اين مسير هم فعاليت فنی خود را زير نظر آژانس ادامه خواهيم داد و هم در عرصه سياسی گفتگو با ۱+۵ را ادامه می دهيم.

باقری خاطر نشان کرد: در موضوع سوريه معتقديم راه حل نظامی نيست بلکه راه حل موجود سياسی است، طرفين برای رسيدن به يک راهکار مشترک بايد با هم گفتگو کنند.

وی همچنين درباره موضوعی که روز گذشته در مناظره کانديداها مبنی بر اينکه گفتگوهای بغداد همزمان با انتخابات رياست جمهوری آمريکا بود و شما از اين فرصت برای پيشبرد اهداف هسته ای چه استفاده ای کرديد، گفت: اين دو مساله با هم همزمان نبود که بخواهيم از آن استفاده کنيم.

باقری همچنين در پايان اين نشست خبری درباره جواب های کليه نامزدها در مناظره ها عنوان کرد: شايد يکی از دلايل اين موضوع اقتضای فضای مناظره باشد که نمی توانستند تک‌به‌تک صحبت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016