یکشنبه 19 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"نامزد واحد اصلاح‌طلبان" به زودی

شرق: اصلاح‌طلبان راهی جز ائتلاف ندارند. به‌ويژه اينکه ذات اصلاح‌طلبی مبتنی بر اجماع است و اگر اجماعی شکل نگيرد، پيام نااميدکننده‌ای برای افکار عمومی خواهد داشت. خوشبختانه زمزمه‌های مثبتی به گوش می‌رسد. نتايج نظرسنجی‌ها نهايی شده و قرار است به‌زودی به روسای ائتلاف اصلاح‌طلبان، نتيجه نهايی اجماع را اعلام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اغلب خبرها نشان از آن دارد که تا يکی دو روز آينده تکليف اجماع حسن روحانی و محمدرضا عارف مشخص خواهد شد. جعفر توفيقی از ستاد دکتر عارف، نامه‌ای ارسال کرده که نسبت به ائتلاف ايجادشده پايبند خواهند بود. از اينها گذشته ‌هزار نفر از حاضران در همايش بزرگ «تدبير و اميد» يک‌صدا خواستار اجماع دو نامزد اصلاح‌طلب‌هستند و شعار «عارف، روحانی، ائتلاف، ائتلاف» سر می‌دهند.

هدايت‌الله جمالی‌پور، عضو شورايعالی حزب همبستگی به ديدار شورای هماهنگی و حسن روحانی در روز شنبه اشاره دارد: «در آخر وقت شنبه يا حداکثر روز يکشنبه و پس از مشورت با بزرگان جبهه اصلاحات و احزاب و جريان‌های همسو با اصلاح‌طلبان نتيجه نهايی اجماع طی بيانيه‌ای توسط سخنگوی شورا اعلام خواهد شد.»به گفته او، تاکيد شورای هماهنگی بر اجماع بين عارف و روحانی است و اصلاح‌طلبان اميدوارند اين دو با درک شرايط حساس کنونی و خواست جامعه تحول‌خواه و اصلاح‌طلب با لحاظ‌نمودن عنصر مقبوليت، اجماع کرده و به ياری يکديگر بشتابند تا شانس پيروزی انتخاباتی اصلاح‌طلبان افزايش يابد.در همين حال محمدعلی نجفی، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز امروز گزارش نهايی نظرسنجی‌ها را به اصلاح‌طلبان اعلام کرده و دوشنبه نيز قرار است نامزد نهايی اصلاح‌طلبان معرفی شود. در همين حال مجيد بهمن‌زاده، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکيد دارد «هرگونه اظهارنظر توسط اعضای شورا تحت هر عنوانی ديدگاه شخصی يا حزبی محسوب می‌شود و مواضع شورا از طريق سخنگوی شورا اعلام می‌شود.»

به گفته او؛ عارف به شکل کتبی اعلام کرده به ائتلاف با روحانی پايبند است. روحانی و عارف به راهبرد خاتمی تمکين خواهند کرد و ستاد عارف در نامه‌ای اين موضع را اعلام کرده است و به همين خاطر پيش‌بينی می‌شود ظرف يکی دو روز آينده ائتلاف ميان اصلاح‌طلبان شکل گيرد. او همچنين در يکی دو روز گذشته با يونسی از ستاد روحانی و توفيقی از ستاد عارف برای رسيدن به ائتلاف رايزنی‌هايی داشته است. محمدجواد حق‌شناس فعال سياسی اصلاح‌طلب نيز به جلسه‌ای اشاره دارد که ميان آقايان عارف و روحانی برگزار شده و خبر می‌دهند که اجماع ميان اين دو به تاييد رسيد و قرار شد طی مکانيسمی نامزد واحد اصلاح‌طلبان حداکثر تا روز دوشنبه معرفی شود.»

به گفته او، «دو نماينده تام‌الاختيار که مورد تاييد بزرگان اصلاح‌طلبان نيز هستند از سوی دو نامزد معرفی شده است و قرار بر اين است با در نظرگرفتن معيارهايی همچون نظرسنجی، توفيق در مناظرات، جذب حداکثر آرا و توجه به اين مساله که در صورت کناره‌گيری يکی آرای وی به سبد ديگری ريخته شود نامزد واحد معرفی شود.

پيش از اين بحث‌های فراوانی پيرامون ائتلاف ميان محمدرضا عارف به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان و حسن روحانی به عنوان نامزد ميانه‌روها شکل گرفته بود.

اصلاح‌طلبان در دقايق سياسی باقيمانده تا انتخاب سرنوشت‌ساز رياست‌جمهوری يازدهم، راهی جز اجماع ندارند. اصول اصلاح‌طلبی شيوه متفاوتی از نگرش به قدرت را در اذهان اصلاح‌طلبان شکل داده و به همين خاطر منفعت جمعی بر منافع شخصی اولويت دارد. روزهای آينده فرصت مناسبی برای سنجش عملياتی پايبندی اصلاح‌طلبان به آموزه‌های اصلاح‌طلبانه خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016