سه شنبه 21 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات روند انتخاب حسن روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان از زبان مسجد جامعی

مهر ـ مسجد جامعی درباره روند انتخاب حسن روحانی به عنوان کانديدای نهايی اصلاح طلبان گفت : می توانستيم نظر شورای مشورتی اصلاح طلبان را روز يک شنبه يا نهايتا روز دوشنبه اعلام کنيم، اما برای اين که اصرار داشتيم، ائتلاف، روندی اخلاقی باشد و منجر به سرخوردگی و نگرانی احتمالی نشود، اعلام رسمی ائتلاف تا ديشب طول کشيد .

احمد مسجد جامعی عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين که پس از رد صلاحيت آيت الله هاشمی رفسنجانی، نظر بيش تر اعضای شورای مشورتی بر شرکت نکردن در انتخابات بود، افزود: با اين که دو نامزد معتدل و اصلاح طلب در صحنه بودند، در آغاز فضای سنگينی حاکم بود که بيش تر دوستان، طرفدار شرکت نکردن در انتخابات بودند، اما اتفاق های خوبی افتاد که نظر نخبگان را هم تحت تاثير قرار داد. خبرهايی که از شهرستان ها می رسيد نشان می داد که خرد جمعی و ادب مردم بالاست و آنان انتظار دارند که اصلاح طلبان نيز تصميم ديگری بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزيرفرهنگ دولت اصلاحات اضافه کرد: به بيان ديگر شورای مشورتی اصلاح طلبان به جای اين که برای مردم و هواداران اصلاحات در کشور تصميم بگيرد، به نظر جمعی آنان تمکين کرد و عدم شرکت در انتخابات رفته رفته کم رنگ شد و قرار شد که اصلاح طلبان از يکی از دو نامزد حاضر در صحنه يعنی آقای دکتر محمدرضا عارف يا آقای دکتر حسن روحانی حمايت کنند.

مسجد جامعی درباره چگونگی روند رسيدن به ائتلاف گفت: در شورای مشورتی درباره اتخاذ روشی برای اجماع و ائتلاف اختلاف نظر بود. گروهی پيشنهاد می دادند که بايد به نخبگان يا اصحاب حل و عقد مراجعه شود، اما نظر اکثريت اين بود که همان طور که در شرکت کردن يا نکردن به خرد جمعی مردم و اصلاح طلبان در شهرستان ها تمکين شد، در اين موضوع نيز بايد به آنان مراجعه کنيم.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان ، درباره روش اجرايی اطلاع از نظر مردم توضيح داد: جمعی برای اين موضوع تشکيل شد و همزمان دو موضوع پيگيری شد؛ يکی مذاکره با نامزدها برای آماده کردن آنان برای اجماع و ديگری انجام نظرسنجی يا بهره گيری از نظرسنجی های معتبر برای آگاهی از نظر مردم.

وی در ادامه افزود: منتخب جناب آقای خاتمی و شورای مشورتی اصلاح طلبان از جمله آقايان موسوی لاری، دکتر محمدعلی نجفی، دکتر جلايی پور، دکتر محسن رهامی و ... مسئول مذاکره با نامزدهای رياست جمهوری، ستادهايشان و چهره های برجسته ای چون آقايان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری شدند و گروهی متشکل از آقايان بيژن نامدار زنگنه، عباس آخوندی، مرتضی مبلغ ، هادی خانيکی و مسجدجامعی برای بهره گيری از نظرسنجی ها شدند.

مسجد جامعی، درباره شيوه نظر سنجی گفت: ما دو راه داشتيم. يکی مراجعه به نظرسنجی نهادهای مختلف بود که نگران بوديم تحت تاثير سياست های سازمان انجام دهنده نظرسنجی باشد و يکی هم اين که نظرسنجی مستقلی انجام شود. ما راه دوم را انتخاب کرديم و به يک گروه معتبر انجام يک نظرسنجی در تهران و ۱۰ شهر کشور از جمله مشهد، زاهدان، تبريز، اصفهان، ساری و... سفارش داديم.

مسجدجامعی درباره روز انجام نظرسنجی توضيح داد: ما روز شنبه را برای نظرسنجی در نظر گرفتيم، چون سومين مناظره هم انجام شده بود و فکر می کرديم تصميم گيری برای مردم راحت تر است.

وی افزود: نتيجه نظرسنجی روز يک شنبه آماده شد. بازهم گروهی از دوستان نظرشان اين بود که نخبگان درباره نتايج نظرسنجی نظر بدهند، اما نهايتا تصميم جمع اين شد که شورای مشورتی اصلاح طلبان نظر مردم را شفاف و سپس اعلام کند. به نظرم اين خودش اتفاق مهمی بود که تصميم گيری از پايين به بالا بود و مردم ، احزاب و گروه ها و چهره های شاخص اصلاح طلبان را به سمت و سوی شرکت در انتخابات و سپس تعيين نامزد هدايت کردند.

مسجد جامعی درباره دلايل تاخير در اعلام نظر شورا گفت: ما می توانستيم نظر گروه را روز يک شنبه يا نهايتا روز دوشنبه اعلام کنيم، اما برای اين که اصرار داشتيم، ائتلاف، روندی اخلاقی باشد و منجر به دو دستگی و اختلاف نشود، اعلام رسمی ائتلاف تا ديشب طول کشيد. اگر اين روند با اختلاف همراه بود، تاثير آن بسيار کم می شد و باعث نااميدی مردم می شد، اما اين روند با آرامش طی شد و اميدوارم که نتيجه اش هم برای کشور عزيزمان مفيد باشد.

وی درباره ويژگی و اهميت اين اجماع گفت: بببينيد اجماع و ائتلاف در اين مرحله کار بسيار دشواری است و ظرفيت اخلاقی بسيار بالايی می خواهد. ما ديده ايم که خيلی ها دم از ائتلاف و اخلاق و وفای به عهد زدند، اما در عمل نتوانستند و توانايی انجام اين کار را نداشتند، زيرا اين کار نيازمند منشی اخلاقی است.

وی افزود: فارغ از موفقيت نامزد مورد حمايت ما، نفس اجماع برای ما يک پيروزی است، زيرا نشان دهنده برخورداری از خرد جمعی ، منش اخلاقی و توجه به منفعت ملی است. بنابراين به نظرم ما بايد قدردان شخصيتی مثل آقای عارف باشم که برای خير و منفعت عمومی از حق خود گذشت و انتخاب اخلاقی و عقلانی کرد.

مسجد جامعی که سرفهرست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهرتهران است، از مردم دعوت کرد روز جمعه علاوه بر دکتر حسن روحانی به عنوان نامزد ائتلاف اصلاح طلبان، به فهرست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای اسلامی سراسر کشور رای بدهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016