چهارشنبه 22 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی از نقش مستقيم وزير اطلاعات در رد صلاحيت خود گفت

کلمه ـ اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ديداری با جوانان، حمايت خويش را از کانديداتوری حسن روحانی ابراز کرد. وی همچنين به ارائه توضيحاتی پيرامون ردصلاحيت خود در انتخابات، رايزنی‌های پيش از آن و همچنين وضعيت فعلی کشور داد.

هاشمی‌رفسنجانی در اين جلسه نيز، هم‌چون جلسه‌ای گه ماه گذشته با جوانان داشت، به صورت ايستاده اقدام به سخنرانی کرد.

وی با اشاره به تصميمی که برای حضور در انتخابات گرفته بود، چنين پيرامون آن سخن گفت: “بنده واقعا تصميمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا‌های جمع کثيری از جوانان و قشر‌های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با يک کلمه‌ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی‌گويم نمی‌آيم ولوله‌ای در محافل افراطيون ايجاد کرد و هجمه‌های خود عليه بنده را با توسل به هر شيوه‌ای تشديد کردند. در ‌‌نهايت به دليل اينکه نمی‌خواستم مستبد به رای باشم تصميم به حضور در انتخابات گرفتم. او در ادامه افزود من بسيار کم و در حالت تحير کامل استخاره می کنم اما آن روز تصميم گرفتم استخاره کنم و در کمال ناباوری برای خودم استخاره خوب آمد. البته استخاره جوری بود که معلوم بود کاری که می خواهم بکنم خوب است اما به نتيجه نمی رسد”.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی‌رفسنجانی همچنين به تماس خود با بيت رهبر جمهوری‌اسلامی اشاره کرد: “با توجه به اينکه به رهبری گفته بودم در انتخابات شرکت نمی کنم تصميم گرفتم با ايشان صحبت کنم . همان شب با رهبری تماس گرفتم که موفق به صحبت نشدم و روز بعد از صبح چندين بار تماس گرفتم که هر بار به دلايلی صحبت مقدر نشد و در نهايت آخرين بار ساعت ۵ بود که تماس گرفتم و با آقای حجازی صحبت کردم. باز هم نتيجه ايی حاصل نشد و در نهايت بعد از تماسی ديگر بار به آقای حجازی فقط گفتم که ايشان را از خواب بيدار نکنند و برايشان پيغام گذاشتم در نهايت برای ثبت نام راهی وزارت کشور شدم . و حتی آن قدر اين رفتن با عجله بود که گروه چک سپاه نتوانست قبل از ما برسد و بدون هماهنگی و چک عازم وزارت کشور شديم”.

وی درباره علت عدم احراز صلاحيت خود از سوی شورای نگهبان نيز چنين سخن گفت: ” با توجه به شور و نشاطی که در سراسر کشور پس از اعلام حضورم در انتخابات ايجاد شد و از آنجايی که در مسير تاييد صلاحيت بنده نيز بهانه و مشکلی نبود، وزير اطلاعات برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحيت‌ها در شورای نگهبان حضور يافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نيز قرار گرفت و نهايتا به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پيروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نيست و لذا اين شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرايط جسمی رای به عدم احراز صلاحيت بنده دهند. وی گفته بود که اگر همين حالا انتخابات برگزار شود، هاشمی با بيش از ۷۰درصد آرا پيروز خواهد شد و گفته بود که بنابراين ما ۳ گزينه داريم: اول اينکه هاشمی بيايد و رئيس جمهور شود که اگر اينطور شود تمام رشته هايی که ما در اين ۷-۸ سال رشتيم پنبه می کند. دوم اينکه هاشمی از صندوق بيرون نيايد که اين کار هزينه خودش را دارد و ممکن است با واکنش مردم مسائل امنيتی پيش آيد. سومی اينکه الان شما رد صلاحيت کنيد و کار را تمام کنيد. می توانيد به ايشان بگوييد انصراف دهد تا هزينه ها به عهده خود ايشان باشد. مردم می گويند اين چه آمدنی بود که چند روز بعد انصراف داد؟! با اينکه می گويند فشارهايی بوده اما مسئوليت گردن خودشان می افتد. به من صبح سه شنبه گفتند انصراف بده تا رد صلاحيت پيش نيايد. من گفتم نه. الکی و از روی هوس که شرکت نکردم. مردم اميد بسته اند. من می خواستم بيايم و توانايی اين را داشتم که حماسه سياسی که رهبری گفتند توسط من اتفاق بيافتد. فردا صبح دو تن از بزرگان نظام به مجمع آمدند تا بنده را به انصراف راضی کنند که هزينه رد صلاحيت کاهش پيدا کند بالاخره من اگر انصراف می دادم خودم هم بايد در پيشگاه مردم پاسخگو می شدم بنده عرض کردم اين چه کاری است مردم می گويند اگر می خواست استعفا بدهد چرا نامزد شد و نپذيرفتم”.

وی دليل تشريح اين مسايل را نيز چنين بيان کرد: “به رغم اطلاع کافی از موانع ايجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف عليه بنده بويژه در شورای نگهبان، هيچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته‌ام با اختلاف و دعوا‌های سياسی وحدت جامعه مخدوش شود ولی برخی واقغيت‌ها بايد در تاريخ ثبت شود”.

هاشمی‌رفسنجانی دليل حضور خود در انتخابات را نيز چنين شرح داد: “تنها دليلی که باعث حضور بنده شد و آن را نيز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سياسی مورد نظر ايشان بود.
وی پيرامون انتخابات پيش‌رو و موضع خود درباره آن هم گفت: ” البته بنده به هيچ عنوان از اين مسئله ناراحت نيستم.چندی قبل ما در مجمع جلسه ای تشکيل داديم تا برای ساختن حماسه سياسی که مد نظر رهبری بود همه گروه ها و جريان ها نامزد معرفی کنند.به آقای ناطق و روحانی پيشنهاد نامزدی داديم که آقای ناطق گفتند من به هيچ عنوان قبول نخواهم کرد و اقای روحانی گفتند اگر شما از بنده حمايت کنيد می پذيرم من همان جا به اقای روحانی گفتم که من پشت شما خواهم بود و الان هم همين را می گويم. بنابراين ما الان در همان نقطه ای هستيم که چندی پيش انتظارش را داشتيم”.

در ابتدای اين جلسه، ۶ تن از حاضران در جلسه، به نمايندگی از ديگران، سخنانی را مطرح کردند. يکی از مسوولان ستان دانشجويی ميرحسين موسوی، نماينده‌ای از ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب، يک فعال دانشجويی، يک زندانی سياسی حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و يکی از جوانان اصول‌گرا از افرادی بودند که در اين جلسه پيش از هاشمی‌رفسنجانی، صحبت‌های خود را مطرح کردند.

اين جوانان، ضمن تشکر از حضور هاشمی‌رفسنجانی در عرصه انتخابات، نگرانی خود را از برخوردها و فضای امنيتی و جلوگيری از از فعاليت‌های قانونی جوانان ابراز کردند. همچنين ياد کردن سخنرانان از زندانيان سياسی، مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، با تشويق ديگر حضار مواجه شد.

آن‌ها خواستار اين شدند که با “نخست وزير امام” به صورت قانونی برخورد شود و حتی اگر وی مرتکب تخلفی هم شده، برخورد قانونی صورت گيرد و از ادامه حصر غيرقانونی وی، جلوگيری شود. سخنرانان تاکيد کردند که علی‌رغم هزينه گزافی که جوانان تاکنون داده‌اند، هنوز معتقد به حرکت در چهارچوب نظام و انقلاب هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016