چهارشنبه 22 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل نگران "سرکوب ها" در آستانه انتخابات است

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای در ۲۲ خرداد ماه، اعلام کرد، نگران افزايش سرکوبی‌هايی‌ست که در آستانه انتخابات رياست جمهوری در ايران، مخالفان، معترضان و کنشگران سياسی، صنفی و اجتماعی را در اين کشور هدف گرفته است.

در گزارشی که اين سازمان مدافع حقوق بشر منتشر کرده است، به چندين بازداشت اشاره شده و از پايمال شدن حقوق بشر، هدف گرفتن روزنامه‌نگاران، فعالان سياسی و مدافعان حقوق شهروندی گروه‌های تباری و دينی در ايران سخن رفته است.

فيليلپ لوتر، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقا در اين سازمان بين‌المللی‪،‬ علاوه بر انتقاد از «نقض پی‌درپی حقوق بشر» و «بی‌پروايی حکومت ايران» در اين مورد به «نبود گفتمانی معنادار از حقوق بشر در تبليغات انتخاباتی» نيز اشاره کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين بيانيه از جمله از بازداشت‌ها در جريان همايش هواداران حسن روحانی و معترضان دولت در گردهمايی جماران گفته است.

نزديک به دو هفته پيش در جريان گردهمايی جماران، پس از آنکه گروهی به حمايت از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از سران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ۸۸، شعار دادند، نيروهای امنيتی چند نفر را بازداشت کردند.

به وضعيت ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نيز بار ديگر در گزارش سازمان عفو بين‌الملل اشاره شده و آمده است که درخواست‌های پی‌درپی سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل برای آزادی آنها همچنان بی‌پاسخ مانده است.

«سرکوب» اعضای مدافع حقوق گروه‌های قومی و شهروندان باورمند به دين‌های ديگر،
از جمله بازداشت روحانيون مسيحی و مدافعان حقوق شهروندی ايرانيان آذری‌تبار، نيز بخشی از تازه‌ترين گزارش عفو بين‌الملل را به خود اختصاص داده است.

بازداشت و صدور احکام زندان برای اعضای کانون‌ها و گروه‌های صنفی و فعالان دانشجويی نيز از ديگر نگرانی‌های عفو بين‌الملل است.

در تازه‌ترين بيانيه اين سازمان به بازداشت و زندانی کردن روزنامه‌نگاران، نويسندگان مطبوعاتی يا وبلاگ‌نويسانی مانند حسين رونقی ملکی يا خسرو کرد پور نيز اشاره شده است.

کنشگران سياسی مانند جمله کريمی که از فعالان اصلاح‌طلب در استان فارس است و به تازگی بازداشت شده و اعضای ستاد تبليغاتی حسن روحانی که در جريان همايش جماران بازداشت شدند نيز از جمله ديگر کسانی‌اند که عفو بين‌الملل به عنوان شاهدی بر نگرانی‌های خود از افزايش سرکوبی‌ها به آنها اشاره می‌کند.

فيليلپ لوتر، به بخش اطلاع‌رسانی اين سازمان می‌گويد: جملگی اين افراد، زندانيان عقايد و باورهای خويش‌اند و بايد هر چه سريعتر آزاد شوند.

اين بيانيه دو روز پس از آن منتشر می‌شود که «کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران»، سازوکار ديگر مدافع حقوق بشر، از «سانسور و سرکوب مطبوعات و مخالفان» در آستانه يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران انتقاد کرد.

بر اساس بيانيه کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، با نزديک شدن به موعد برگزاری انتخابات، چندين فعال سياسی و کارکنان ستاد نامزدهای يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در ۱۰ روز اخير بازداشت شده‌ و روزنامه‌نگاران زندانی که در دوران مرخصی به‌ سر می‌بردند، بار ديگر به زندان بازگردانده شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016