دوشنبه 3 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی مقامات لبنانی با روحانی درباره امنیت منطقه

• بحران سوریه به لبنان نیز سرایت کرده است. در زد و خوردهای مسلحانه میان ارتش لبنان و افراط‌گرایان سلفی ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند. مقامات لبنانی در گفت‌وگو با روحانی خواستار همکاری ایران برای تامین امنیت در منطقه شدند.

دويچه وله ـ دست‌کم ۱۰ سرباز ارتش لبنان در زد و خوردهای مسلحانه با افراط‌گریان سلفی در شهر صیدون کشته شدند. خبرگزاری رسمی لبنان در روز دوشنبه (۲۴ ژوئن/۳ تیر) تایید کرد که به جز سربازان کشته شده، ۳۵ تن از نیروهای ارتش لبنان نیز مجروح شده‌اند. به گفته مقامات لبنانی این زد و خوردها روز یک‌شنبه آغاز شد و تا بامداد دوشنبه ادامه داشت.

سلفی‌های افراط‌گرا حامیان شیخ احمد الاسیر در لبنان هستند. به گفته ارتش لبنان تعدادی از سلفی‌ها نیز در این درگیری کشته شده‌اند. زد و خورد میان ارتش و سلفی‌ها در جنوب شهر صیدون آغاز شد، اما به سرعت تمامی لبنان را فرا گرفت.

گروه‌های سنی افراطی به نشانه‌ی همبستگی با حامیان الاسیر در شهرهای طرابلس، بیروت، دره بقاع و برخی مناطق سنی‌نشین لبنان دست به بستن خیابان‌ها زدند. به گفته رسانه‌های لبنانی به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی نیز حمله شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبران گروه‌های سنی لبنان حمله به ارتش این کشور را محکوم کردند. گفته می‌شود که شیخ الاسیر در شهر صیدون "چند صد نیروی مسلح" در اختیار دارد. رسانه‌های لبنانی مدعی‌اند که این گروه افراطی "از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کمک" دریافت می‌کند. حامیان الاسیر در لبنان رقیب و مخالف گروه حزب‌الله محسوب می‌شوند که مورد حمایت ایران است.

درگیری میان حزب‌الله و گروه‌های سنی پس از مداخله شبه‌نظامیان حزب‌الله در امور سوریه و کمک به بشار اسد شدت گرفته است. شیخ احمد الاسیر پیش‌تر با اعلام "جهاد" از مسلمانان خواسته بود که علیه حکومت بشار اسد دست به نبرد زنند.

گفت‌وگوی مقامات لبنانی با حسن روحانی

میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان، در یک تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، از وی خواست که در حل بحران منطقه بویژه در سوریه با دیگر کشورها همکاری کند. وی در این گفت‌وگو تصریح کرد که لبنان به کمک ‌دولت روحانی "برای خروج منطقه از شرایط بحرانی امید" بسته است.

روحانی نیز در پاسخ به سلیمان گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و راه‌حل رفع مشکلات منطقه و بویژه سوریه را نظامی نمی‌دانم بلکه به دنبال فراهم آوردن آتش‌بس در سوریه هستیم تا از کشتار جلوگیری شود.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان، نیز در سفر خود به تهران در روز یک‌شنبه (۲ تیر) با روحانی دیدار و گفت‌وگو داشت.

منصور عدنان پس از این دیدار گفت: «درباره روابط دو‌جانبه و مسائل منطقه بویژه اوضاع سوریه در این دیدار بحث شد زیرا پیامدهای اوضاع سوریه بر کل منطقه تاثیر دارد و ما هم بخشی از این منطقه هستیم و امنیت و ثبات این کشور مرتبط با امنیت ماست‌.»

وی تصریح کرد که لبنان نگران ارسال سلاح به سوریه است و افزود: «ما خواهان امنیت در سوریه هستیم. زیرا امنیت را برای کل منطقه می‌خواهیم و نمی‌خواهیم جهت آتش بحران به سمت ما باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016