سه شنبه 4 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجيد انصاری: رهبری دستور عدم دخالت در انتخابات را داده بود

کلمه- گروه خبر: در ادامه تحليل ها در مورد انتخابات ۲۴ خرداد، مجيد انصاری گفته است که در کنار تدبير آقايان هاشمی و خاتمی، تدبيررهبری مبنی بر صدور بخشنامه به نيروهای مسلح برای عدم دخالت در انتخابات و دستور اکيد به ائمه جمعه برای استفاده نکردن از اين تريبون به نفع جريانی خاص، نقشی تعيين کننده در خلق اين انتخابات پر شکوه داشت. وی همچنين بر اصلاح قانون انتخابات تاکيد کرد و اظهار اميدواری کرد با اصلاح اين قانون ديگر مهندسی غير ممکن باشد.

هر چند تاکنون بيشتر تحليل ها حول محور سخنان آيت الله خامنه ای بوده است، اما اين اولين بار است که مجيد انصاری خبر از بخشنامه ای می دهد که در آن به نيروهای مسلح و ائمه جمعه دستور داده شده که در انتخابات مداخله ای نداشته باشند.

اين در حالی است که پيش از اين و در جريان انتخابات سال ۸۸ سپاه، بسيج و ستاد اقامه نماز جمعه سازماندهی شده به حمايت از يک کانديدا پرداختند. در همين حال دبير شورای نگهبان و يکی از حقوقدانان اين شورا با صدور بيانيه و سخنرانی به صراحت از يک کانديدا حمايت کرده و بی طرف نهادهای ناظر بر انتخابات را زير سوال بردند.

به گزارش کلمه، مجيد انصاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز پيش تر گفته بود اگر اجازه قدرت يافتن احزاب داده نشده نبايد تشکيلات ديگری مانند بسيج که کارکرد ديگری دارند در انتخابات دخالت کنند چراکه اين نمونه بداخلاقی انتخاباتی است. عضو مجمع روحانيون مبارز همچنين با انتقاد از دخالت بسيج در انتخابات گفته بود: «وقتی يک تعداد به عنوان هاديان سياسی بسيج در همايش هايی شرکت می کنند – حالابا لباس من روحانی يا عادی- و می گويند وظيفه شرعی است که به فلان نامزد رای بدهيد، اين ايجاد نگرانی می کند، البته بدنه بسيج هم در تمام موارد از اين فرمان ها پيروی نمی کند.»

مساله مداخله سپاه پاسداران و بسيج در انتخابات طی سال های گذشته يکی از چالش های اساسی دلسوزان انقلاب اسلامی بوده است. اولين بار اصلاح طلبانی که با رد صلاحيت از عرصه انتخابات مجلس هفتم حذف شدند، نسبت به شکل گيری يک حزب پادگانی در کشور هشدار دادند.

کمی پس از آن هم مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری نهم از مساله دخالت سپاه در آن انتخابات به شدت انتقاد کرد و از سمت های خود استعفا داد.

مهدی کروبی پيش از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ گفته بود: “با آمدن اين دولت (احمدی‌نژاد) سپاه، تمام منابع اقتصادی کشور را در دست گرفته و حاضر نيست تن به انتخابات بدهد و از آن‌همه ثروت بگذرد. اين‌که مردم کسی را انتخاب کنند و او بخواهد بر سپاه نظارت کند که جلوی دخالت او در سياست را بگيرد و بر آنچه که دست سپاه است نظارت داشته باشد و يا حساب‌رسی کند؟ اينها نمی‌گذارند؛ واقعا کار خيلی سخت شده است و نمی‌بايست می‌گذاشتند کار به اين‌جا برسد.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از آن بود که در انتخابات مهندسی شده رياست جمهوری سال ۸۸ سپاه با مداخله مستقيم خود بستری برای پيروزی احمدی نژاد ايجاد کرد. مساله ای که بعدها از سوی سردار مشفق بطور علنی مطرح شد و شکايت هفت زندانی سياسی از اين سردار سپاه را در پی داشت.

بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده و فيض الله عرب سرخی از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن ميردامادی دبيرکل جبهه مشارکت، محسن امين زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفايی فراهانی ديگر اعضای جبهه مشارکت هستند که با استناد به بخش هايی از سخنان سردار مشفق، در شکايتی که تسليم قوه قضاييه شده است، تصريح کرده اند که اين سخنان “صريحا پرده از روی مداخلات غيرقانونی اين گروه نظامی و اطلاعاتی در جهت پيروز کردن آقای احمدی نژاد در انتخابات دور دهم و جلوگيری از پيروزی نامزدهای ديگر بر می دارد.”

فعالان اصلاح طلب که به جرم اقدام عليه امنيت ملی پس از انتخابات مهندسی شده رياست جمهوری بازداشت و زندانی شدند، در نامه خود هشدار داده اند که به دليل فعاليت اين جريان مداخله گر نسبت به “استقلال ملی، تماميت ارضی کشور، آزادی ها و حقوق شهروندی، بنيان های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی” نگران هستند.

اما تا امروز نه تنها به شکايت اين فعالان سياسی رسيدگی نشده، بلکه اين شکايت به تشديد فشارها و محدوديت ها برای آنان و خانواده هايشان نيز منجر شده است.

اينک مجيد انصاری خبر از بخشنامه رهبری به نيروهای مسلح خبر داد و با بيان اين که در کنار تدبير آقايان هاشمی و خاتمی، تدبير رهبری برای خلق اين حماسه تعيين کننده بود گفته است: قدام ايشان در صدور بخشنامه به نيروهای مسلح برای عدم دخالت در انتخابات و دستور اکيد به ائمه جمعه برای استفاده نکردن از اين تريبون به نفع جريانی خاص، نقشی تعيين کننده در خلق اين انتخابات پر شکوه داشت. اين سخن ايشان که رای مردم حق الناس است و اين جمله بسيار مهم ايشان که کسانی که نظام را قبول ندارند ولی ايران را که دوست دارند بايد در انتخابات شرکت کنند، نيز نقشی بسيار تعيين کننده در خلق اين حماسه داشت.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اين سخن رهبری مبنی بر اين که کسانی که نظام را قبول ندارند نيز بايد در انتخابات شرکت کنند پيام مهمی به مدعيان حامی ولايت فقيه دارد. اين سخن به معنای اين است که ايران برای همه ايرانيان است . اين سخن به اين معناست که چتر نظام اسلامی بر سر همه افراشته است و همه گروه ها و همه مردم در سايه آن قرار دارند.

مجيد انصاری افزود: با اين وجود نياز مبرم وجود دارد که قانون انتخابات اصلاح شود و نظام انتخابات های کشور شامل خبرگان، مجلس و شورا و رياست جمهوری بايد نظام مند شود تا ديگر مهندسی غير ممکن باشد.

مجيد انصاری عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در همايش «تقدير از عارف حمايت از روحانی» گفت: با وجود اين که فضای ثبت نام ها فضای ياس بود و برخی فکر می کردند دوران مردم سالاری به سر آمده است و مهندسی انتخابات، برای هميشه انتخابات آزاد را از مردم سلب کرده است اما در اين ميان بزرگمردانی که پنجاه سال زير سنگين ترين فشار ها بودند توانستند صحنه را تغيير دهند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اظهار اين که بزرگمردانی بودند که در اين هشت ساله به تازيانه تهمت تاخته شدند ولی در کنار مردم استوار ماندند، گفت: آن ها با اين کار خود امروز توانستند اثر بزرگی بر عرصه انتخابات بگذارند.

مجيد انصاری با تاکيد بر اين که اين انتخابات پيامی برای کسانی داشت که هشت سال با نوشتن فحش نامه و مقاله خود را خسته کردند گفت: اگر اين رفتار موثر بود بايد نامی از خاتمی در ميان مردم نمی بود و اگر اين نامهربانی ها اثر داشت بايد امروز هاشمی رفسنجانی از خاطره مردم طرد می شد و اگر اين سرکوب ها تاثيری داشت امروز نبايد در اين محفل و محفلهايی از اين دست کسی از ترس حضور داشته باشد.

وی افزود: خوب است که آن ها برای آينده درس بگيرند و به شعور ملت توهين نکنند.

وی با اظهار اين که نقش هاشمی رفسنجانی و خاتمی از مدت ها قبل در اين عرصه بی بديل و تعيين کننده بود گفت: نقش اخلاقی و بزرگ استاد فرزانه ايران، الگوی اخلاق در حوزه سياست ورزی، جناب آقای عارف و درس گرفتن از تجربه های گذشته که بايد همه با هم باشيم نيز از عوامل پيروزی در اين انتخابات بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016