چهارشنبه 5 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: رمز حضور عظيم ملت در انتخابات علاقه عمومی به نظام و اعتماد به ناظران و مجريان انتخابات است

مهر ـ حضرت آيت الله خامنه ای تصريح کردند: در اين انتخابات خدا دلهای مردم را هدايت کرد و حقيقتا حماسه شد، حال همه بايد به منتخب مردم کمک کنند، اداره امور کشور کار سختی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار رئيس، مسئولان و قضات دستگاه قضايی، با تشکر از اقدامات دستگاه قضا، حماسه عظيم و حقيقی ملت بصير و هوشمند ايران را در انتخابات ۲۴ خرداد، کاری کارستان خواندند و با تأکيد بر ضرورت کمک به رئيس جمهور منتخب افزودند: شکست همه جانبه برنامه ها و اهداف دشمنان، تجلی اعتماد عمومی ملت به نظام اسلامی و مجريان و ناظران انتخابات، وجود امنيت پايدار به عنوان زير ساخت پيشرفت و آبادانی، نجابت و قانون پذيری نامزدهای ديگر در قبال رئيس جمهور منتخب، و استحکام و اقتدار جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملت از نکات مهم انتخابات اخير بود.

در اين ديدار که در آستانه سالگرد حادثه هفتم تير ۱۳۶۰ و شهادت شهيد بهشتی و ۷۲ تن از ياران انقلاب برگزار شد، حضرت آيت الله خامنه ای با تجليل از شخصيت برجسته و نورانی آيت الله بهشتی افزودند: در آن جنايت خبيثانه، شخصيتهای برجسته، علمای بزرگ و خدمتگزاران صادق به شهادت رسيدند اما چهره پليد منافقين و حاميان مستکبر آنها نيز برای ملت افشا شد و اين دستاورد بزرگی بود که عملاً امکان حيات منافقين را در کشور از بين برد و برای جمهوری اسلامی سرنوشت ساز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی همچنين با تشکر از سخنان مفيد و روشنگر آيت الله آملی لاريجانی رئيس قوه قضاييه در اين ديدار افزودند: بايد از اقدامات و تلاشهای ارزنده مسئولان و کارکنان شريف دستگاه قضايی حقيقتاً تشکر کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای «سلامت» و «کارآمدی» قوه قضاييه را دو هدف راهبردی و هميشگی دستگاه قضا خواندند و تأکيد کردند: اين دو هدف عالی، بايد در تمام برنامه ها و اقدامات مورد توجه کامل قرار داشته باشد تا دستگاه قضايی به مجموعه ای کاملاً کارآمد و سالم تبديل شود.

ايشان کارآمدی و سلامت دستگاه قضا را موجب رضايت و احساس امنيت مردم برشمردند و افزودند: دستگاه قضا بايد به جايی برسد که هر مظلومی بتواند خود را به ساحل امن آن برساند و در مقابل ظلم بايستد.

رهبر انقلاب مراقبت دائم و پيگيری مستمر را زمينه ساز تحقق اهداف قضايی خواندند و خاطرنشان کردند بايد با صيانت و هوشياری، فاصله فعلی تا قوه قضاييه مطلوب اسلامی را پر کرد.

ايشان افزودند: البته پيمودن اين راه سخت، به زمان نياز دارد اما مهم اين است که همه حرکتها در جهت پر کردن خلاء ها و رسيدن به نتيجه مطلوب باشد.

رهبر انقلاب، آگاهی مسئولان قضايی از خلاءها موجود اين دستگاه را، امری مثبت دانستند و افزودند همه کارها بايد براساس برنامه های مصوب انجام شود تا در پرتو همت و تلاش اميدوارانه، نقائص موجود برطرف و دستگاه قضايی روز بروز بهتر و شکوفاتر شود.

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين در سخنان مهمی درباره انتخابات ۲۴ خرداد با تجليل و تشکر از ملت بزرگ و موقع شناس ايران، افزودند: حقايق و نکات برجسته اين انتخابات بايد همچنان در دايره تحليل و توجه قرار داشته باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به برنامه ريزی يکساله، پيچيده و چند وجهی جبهه مخالف ملت ايران خاطرنشان کردند: دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی تلاش کردند يا انتخابات برگزار نشود و يا با سردی و بی اعتنايی ملت روبرو شود.

ايشان افزودند: آنها برای بعد از انتخابات هم برنامه داشتند تا به بهانه های مختلف مقاصد شوم خود را پيگيری کنند اما به فضل الهی ملت، مهارت و عظمت خود را در روز رأی گيری نشان داد و آنچه اتفاق افتاد ۱۸۰ درجه خلاف خواسته های دشمنان بود.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به تلاش بيگانگان برای القای تحليلهای سست و بی پايه درباره حضور شوق آفرين ملت در انتخابات خاطرنشان کردند: شبهه افکنی و ترديدآفرينی درباره صحت انتخابات از جمله روشهای دشمنان برای دلسرد کردن مردم بود اما ملت به گونه ای عمل کرد که دستگاههای تبليغاتی استکبار، در همان روز انتخابات مجبور شدند به حضور پرشور و عظيم مردم اعتراف کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: رمز حضور عظيم ملت در انتخابات امسال، اعتماد و علاقه عمومی به نظام جمهوری اسلامی، اعتماد به ناظران و مجريان انتخابات و اميدواری ملت به حرکت مستمر و پيش رونده ايران عزيز بود و اين، حقيقتی بسيار مهم و انکارناپذير است.

ايشان در همين زمينه به سخنان خود در چند روز قبل از انتخابات اشاره و خاطرنشان کردند: آن روز گفته شد اگر احياناً کسانی هستند که دلشان با نظام خيلی صاف نيست اما برای ايران و منافع ملی اهميت قائلند در انتخابات شرکت کنند که لابد برخی از رأی دهندگان در زمره اين افراد هستند.

ايشان افزودند: اين واقعيت نشان می دهد حتی کسانی که طرفدار نظام نيستند به نظام و انتخابات آن اعتماد دارند چرا که می دانند جمهوری مستحکم اسلامی، مثل شير در مقابل طمع ورزان ايستاده و از کشور، منافع ملی و عزت ملی، بخوبی دفاع می کند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبيين نکته برجسته ديگری از انتخابات يعنی «امنيت کامل در سراسر کشور»، همزمانی دو انتخابات رياست جمهوری و شوراها را يادآور شدند و گفتند: در انتخابات شوراها به علت زمينه های پيچيده طايفه ای، منطقه ای و قومی معمولاً امکان بروز درگيری و ناامنی وجود دارد اما به فضل الهی و در پرتو همراهی ملت و تلاش مسئولان و دستگاههای ذيربط، در انتخابات اخير هيچ نشانی از ناامنی وجود نداشت.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه تبيين برخی نکات برجسته انتخابات ۲۴ خرداد، رفتار نجيبانه و قانون پذيری نامزدهای ديگر انتخابات را، بسيار مهم و موجب شکرگذاری به درگاه پروردگار دانستند.
ايشان گفتند: ديدار نامزدهای ديگر با رئيس جمهور منتخب و تبريک و ابراز خرسندی از انتخاب وی، موجب شيرينی کام مردم شد و جای تشکر دارد.

رهبر انقلاب با اشاره به حوادث تلخ سال ۸۸ و تأکيد مکرر خود بر قانونگرايی افزودند: در اين انتخابات نيز می شد بهانه گيری کرد و با راه اندازی اختلاف و دعوا، عظمت و شکوه حضور ملت را ناديده گرفت و کام مردم را تلخ کرد اما رفتار با نجابت و قانونمدارانه ديگر نامزدها، برای مردم احساس آرامش و شادی به همراه آورد و اين قانونگرايی بايد برای هميشه و برای همه درس باشد.

رهبر انقلاب ورود نيروی عظيم مردم به عرصه انتخابات را ناشی از هدايت دلهای ملت به دست توانای پروردگار برشمردند و افزودند: در پرتو اين لطف الهی، انتخابات حقيقتاً حماسه شد و آرزوی خيرخواهان تحقق يافت.

حضرت آيت الله خامنه ای کمک به رئيس جمهور منتخب را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: اداره کشور، واقعاً کارسختی است و همه افراد و همه دستگاهها بايد رئيس جمهور برگزيده مردم را ياری کنند.

ايشان افزودند: ايراد و انتقاد و اعتراض سالم، قطعاً برای پيشرفت کشور مفيد است اما همه به ياد داشته باشيم که «در حاشيه بودن و ايراد گرفتن» آسان است اما کار اجرايی، دشوار و سخت است بنابراين همه بايد به رئيس جمهور منتخب کمک کنيم.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت پرهيز از دامن زدن به توقعات و يا برخوردهای شتابزده خاطرنشان کردند: نبايد به سرعت قضاوت کرد بلکه بايد با همکاری و همدلی، کارهای کشور را به جلو برد.

ايشان در پايانِ بخش انتخاباتی سخنانشان با گلايه از برخی حرفهای نامزدهای انتخاباتی در برنامه های دوران تبليغات افزودند: دولت کنونی در کنار نقاط ضعفش، نقاط قوت فراوانی نيز دارد و چقدر خوب بود که نامزدهای محترم با نگاهی منصفانه در کنار بيان نقاط ضعف، به خدمات مهم دولت و کارهای زيربنايی و سازندگی آن نيز اشاره می کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان به موضوع هسته ای پرداختند.

ايشان تأکيد کردند: همانگونه که در اولين روز سال نو گفته شد چند کشور که جبهه مخالف ايران را تشکيل می دهند و خود را به دروغ جامعه جهانی می خوانند با لجبازی نمی خواهند موضوع هسته ای حل شود اما اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله ی هسته ای ايران، کاری سهل، آسان و روان است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: موضوع هسته ای بارها تا لحظه حل، پيش رفته است اما امريکايی ها بهانه های جديدی پيش کشيده اند.

ايشان با اشاره به سند مکتوبی که آژانس بين المللی هسته ای امضا کرده است افزودند: در اين سند آژانس اذعان کرده که اشکالاتی که درباره هسته ای ايران داشته است برطرف شده بنابراين پرونده هسته ای ايران بايد بسته می شد اما امريکايی ها بلافاصله مسائل جديدی را مطرح کردند چرا که موضوع هسته ای را نقطه مناسبی برای تهديد و فشار بر ايران می دانند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحريکات صهيونيستها خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی در بحث هسته ای، قانونی و شفاف عمل کرده و از لحاظ استدلالی دارای منطقی محکم است اما هدف دشمنان، استمرار فشار، خسته کردن ملت و تغيير نظام است بنابراين نمی گذارند مسئله حل شود.

ايشان افزودند: البته دشمنان در حرفهای خصوصی و نامه ها می گويند نمی خواهيم نظام را تغيير دهيم اما عملکردشان خلاف اين حرف را نشان می دهد.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: برای آنها، هسته ای، حقوق بشر، دمکراسی و هيچ چيز ديگر اهميتی ندارد آنها دنبال سد کردن پيشرفت ملت و سلطه مجدد بر ايران عزيز ما هستند اما جمهوری اسلامی با اقتدار، استقلال، تکيه بر مردم و اعتماد به پروردگار، ايستاده است و از منافع ايران دفاع می کنند.

ايشان خاطرنشان کردند: تجربه نيز نشان داده است هرکسی در راه حق استقامت ورزد پيروز است و بدون ترديد ملت ايران در اين زمينه نيز به دشمنان سيلی خواهد زد.

در ابتدای اين ديدار آيت الله آملی لاريجانی رئيس قوه قضاييه گزارشی از اهم اقدامات دستگاه قضايی در يک سال گذشته بيان کرد.

رئيس دستگاه قضا تدوين و ابلاغ برنامه پنجساله توسعه قوه قضاييه، بازسازی کمی و کيفی نيروی انسانی سيستم قضايی، اهتمام به آموزش و پژوهش، تقويت برنامه های فرهنگی، بکارگيری فناوری های نوين در دستگاه قضايی از جمله سامانه های خدمات الکترونيکی، تحول در نگاه به مسائل زندان و مجازات و همچنين قاطعيت در برخورد با اشرار سازمان يافته، متجاوزين به حريم اشخاص و قاچاقچيان مواد مخدر را از مهمترين برنامه ها در زمينه ی ايجاد تحول و توسعه در دستگاه قضايی کشور معرفی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016