چهارشنبه 5 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيب‌زمينی از کيلويی ۱۷۶۰ تا ۳۵۰۰ تومان

در حالی‌که به گفته مديرکل دفتر سبزی و صيفی وزارت جهاد کشاورزی قيمت سيب‌زمينی به کيلويی ۱۷۶۰ تومان کاهش يافته است اين محصول در ميدان‌های تره‌بار کيلويی ۲۱۰۰ تومان فروخته می‌شود و مشخص نيست روزشمار اين وزارتخانه برای ارزان شدن سيب‌زمينی چه روزی به پايان می‌رسد؟

سيب‌زمينی جزو محصولاتی است که مصرف سرانه بالايی در ايران دارد؛ به گونه‌ای که هر ايرانی به‌طور متوسط سالانه ۴۵ کيلوگرم سيب‌زمينی مصرف می‌کند اما به دليل نداشتن الگوی کشت يک سال همچون سال گذشته با توليد مازاد بر مصرف و ماندن محصول روی دست توليدکننده مواجه می‌شويم و در سال ديگر همچون امسال کشت مقداری کاهش می‌يابد و بازار را با کمبود و افزايش قيمت مواجه می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گرچه کارشناسان علت اين نوسانات و افزايش قيمت سيب‌زمينی را در چندماهه امسال از بين رفتن حجم بسياری از اين محصول به دليل بارش سيل‌آسا در استان‌های غربی کشور می‌دانند اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند: با وجود وقوع اين حوادث غيرمترقبه ميزان توليد سيب‌زمينی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت.

در حالی حسن محمدی ،رييس اتحاديه سيب‌زمينی‌کاران ، نسبت به کمبود يک‌ميليون تنی توليد سيب‌زمينی در سال‌جاری هشدار داد که حسن خدنگی،مدير کل دفتر سبزی و صيفی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: امسال با افزايش قابل توجه توليد سيب‌زمينی، ميزان برداشت اين محصول به بيش از چهار‌ميليون و ۹۰۰‌هزار تن می‌رسد.

در اين ميان با وجود متفاوت بودن آمارها از ميزان توليد سيب‌زمينی، قيمت‌های اعلامی با آنچه در بازار عرضه می‌شود فاصله زيادی با هم دارند. مديرکل سبزی و صيفی وزارت جهاد کشاورزی قيمت اين محصول در ميدان‌های تره‌بار را کيلويی ۱۷۶۰ تومان عنوان و اعلام کرده تا دهم تير سيب‌زمينی با کاهش قابل توجه قيمت مواجه می‌شود.

اما مشاهدات در بازار نشان‌دهنده قيمت‌های ديگری است. هر کيلو گرم سيب‌زمينی در ميدان‌های تره‌بار شهرداری ۲۱۰۰ تومان قيمت‌گذاری شده است.

حسين مهاجران، رييس اتحاديه ميوه و سبزی، نيز دراين‌باره به ايسنا گفت: قيمت سيب‌زمينی تابستانه اصفهان که به‌تازگی به بازار وارد شده است با کاهش ۲۰۰‌تومانی به کيلويی ۱۸۰۰ تومان رسيده است!

به غيراز ميدان‌های تره‌بار که به گفته کارشناسان بسياری، عمده تامين‌کننده نيازهای مصرف‌کنندگان است، سيب‌زمينی در ميوه‌فروشی‌های سطح شهر قيمت نجومی‌تری دارد زيرا بعضی ميوه‌فروشان با سودجويی از نبود نظارت اين محصول را به کيلويی ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان هم می‌فروشند.

به نظر می‌رسد به جای وعده‌های متعدد ارزانی انواع محصولات مورد نياز مردم مانند سيب‌زمينی بايد با محاسبه دقيق قيمت منطقی برای همه انواع ميوه و تره‌بار، نظارت کاملی بر بازار مصرف داشت تا بعضی فرصت‌طلبان نتوانند با منافع و حقوق شهروندی مصرف‌کنندگان که همان در اختيار داشتن ميوه ارزان است، بازی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016