دوشنبه 10 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مطهری: اگر نظر رييس‌جمهور منتخب باشد، مسووليت وزارت ارشاد را می‌پذيرم

ايسنا ـ نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعتدال و عقلانيت را نياز امروز جامعه دانست و تاکيد کرد: انتخابات همه شبهه‌ها را از بين برد و مشروعيت نظام را تثبيت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)‌ علی مطهری اظهار داشت: در شعارهای آقای روحانی، مساله اعتدال و تغيير، نمود بيشتری داشته است به طوری که ايشان گفته اند که راه اعتدال را در پيش خواهند گرفت و تغييراتی ايجاد خواهند کرد. اعتدال به معنی ميانه‌روی و راه وسط پيشه کردن هم در حوزه اقتصاد، هم در حوزه سياست خارجی و هم در حوزه فرهنگ است. زيرا در سال های اخير، دچار برخی افراط ها در اين سه حوزه بوده ايم.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم افزود: در دولت آينده، بناست عقلانيت در مقابل تصميم‌های احساسی و عاطفی، اهميت بيشتری پيدا کند.

مطهری که ميهمان يکشنبه شب برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، ادامه داد: به باور من در سال های گذشته، از همه ظرفيت های سياست خارجی ايران استفاده نشده است. در روابط با کشورهای عربی و به ويژه کشورهای عرب حاشيه خليج فارس و منطقه خاورميانه و همين طور در رابطه با غربی‌ها. در رابطه با کشورهای چين و روسيه نيز می شد اقدامات بهتری انجام داد. گاهی هم استفاده از ادبيات نادرست، موجب وارد شدن آسيب هايی به کشور شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تلاش برای ارتقاء جايگاه فرهنگ و هنر
نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ، برای اهل فرهنگ و هنر جايگاهی که شايسته آن هستند، لحاظ نشده است و از اين نظر آسيب هايی به کشورمان وارد شده است.

وی تاکيد کرد: اين آسيب ها بايد برطرف شوند و ان شاء الله تغييرات مورد نظر جناب آقای روحانی قاعدتا در همين زمينه ها خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال يکی از عوامل نارضايتی بخشی از جامعه ما، نوع برخوردی بود که بعد از انتخابات سال ۸۸ در کشور با منتقدان صورت گرفت. گاهی تندروی هايی شد، گاهی خشونت هايی شد و فصل سوم قانون اساسی ما که شامل حقوق ملت است،در مواردی ناديده گرفته شده و به آن درست عمل نشده است.

اين نماينده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: رئيس جمهور جديد می تواند به پشتوانه آرای مردم وارد اين حوزه شود و اين روش را تغيير دهد.

تاکيد بر اجرای اصل ۴۴
وی افزود: در خصوص تغيير در اقتصاد بايد گفت که بر اساس قانون اساسی، اقتصاد سه جنبه دارد، جنبه دولتی، جنبه تعاونی و جنبه مردمی و خصوصی. و ما اصلی در قانون اساسی داريم تحت عنوان اصل ۴۴ که در آن تاکيد شده است که فعاليت های اقتصادی بايد به مردم واگذار شود. ما هنوز در اين مجال به اهداف نهايی نرسيده ايم و رئيس جمهور می تواند در اين جهت بسيار موثر باشد و اقتصاد کشور را تا حد زيادی به مردم بسپارد و رقابتی سالم ايجاد کند و باعث پيشرفت اقتصادی کشور شود.

مطهری در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نيز بايد گفت، فرهنگ و هنر بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود و دولت صرفا زمينه ساز و ناظر بر اين حوزه باشد و به اهل فرهنگ و هنرمندان اعتماد کند تا امکان پيشرفت کافی حاصل شود. مثلا در حوزه سينما، ايران در همين گذشته نزديک رتبه خوبی در منطقه داشت اما اين جايگاه اکنون کمی تنزل يافته است. اين حوزه ها می تواند فعال تر شود.

تحقق همۀ ظرفيت های قانون اساسی
وی سپس با تاکيد بر اين که تغييرات مدنظر آقای روحانی در چارچوب قانون اساسی خواهد بود، اظهار داشت: هنوز ظرفيت های بسيار زيادی در قانون اساسی ما وجود دارد که تحقق نيافته است. در هر صورت بايد تاکيد کنم اگر منظور از تغيير، اين باشد که ساختار نظام تغيير کند يا مثلا اختيارات شورای نگهبان کم شود، طبيعی است که اين تغييرات، شامل اين مسائل نخواهد شد.

کابينه فراجناحی در دولت يازدهم
مطهری در رابطه با فراجناحی بودن دولت آقای روحانی و ترکيب احتمالی کابينه نيز اظهار داشت: محور شعارهای آقای روحانی بحث اعتدال است، صرف نظر از اصلاح طلب بودن يا اصولگرا بودن، اساساً ايشان هم قائل به ديواری بين اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان معتدل نيستند و به نظر شخص من، اساساً اين ديوارکشی بين اصلاح طلبان و اصولگرايان، يک مرزبندی ذهنی و انتزاعی است و مرزبندی واقعی نيست، اصولاً ما معتقد هستيم که هم بايد اصلاح طلب باشيم و هم اصولگرا و اصولاً هر اصولگرايی، اصلاح طلب هم هست، زيرا ما معتقديم که جامعه اسلامی بايد دائما درحال يک اصلاح مستمر باشد که ما به آن امر به معروف و نهی از منکر می گوييم و هر اصلاح طلبی هم، اصلاحات خود را براساس يک سری اصول و مبانی قرار می دهد؛ بنابراين، لاجرم هر اصولگرايی، اصلاح طلب است و هر اصلاح طلبی اصولگرا.

ممکن است وزير ارشاد شوم
مطهری در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن نام وی به عنوان وزير ارشاد گفت: بله ، فعلا اين مسائل درحد شنيده هاست و در رسانه ها مطرح شده البته از طرف يکی از نزديکان ايشان به من گفته شد و در آن کارگروه تعيين وزرا، به هر حال اسم بنده هم مطرح شده و از من سوال شد که آيا شما می پذيريد يا نه، من به آن ها پاسخ دادم که اگر نظر خود آقای روحانی باشد و ايشان اصرار داشته باشد، بنده می پذيرم، البته بايد با خود ايشان ديدار کنم و مواضع خودم را با ايشان روشن کنم و کاملاً به صورت شفاف وارد بشويم و البته اين مساله هنوز به طور جدی مطرح نشده است.

اعتدال و عقلانيت، نياز امروز جامعه
وی افزود: نياز جامعه امروز ما، اعتدال و عقلانيت است و اين عکس العملی است به رفتارهايی که دراين دوره هشت ساله وجود داشته و درنتيجه فکر می کنم که اين دسته بندی اصولگرا و اصلاح طلب، کم کم جای خود را به دسته بندی جديد خواهد داد.

مطهری درباره رابطه هاشمی و روحانی نيز گفت: هاشمی از بزرگان انقلاب اسلامی بوده و مورد احترام مردم ايران است، از نظر نقش در پيروزی انقلاب اسلامی، هوش و ذکاوت سياسی و روش اعتدالی، عامل توازن در سياست داخلی و خارجی ايران بوده است.آقای روحانی ضمن اينکه مانند ديگران علاقمند به رفسنجانی است، روابطی با وی نيز دارد از قبل از انقلاب، دوره انقلاب، پس از پيروزی انقلاب در دوره جنگ، که آقای رفسنجانی فرمانده جنگ بودند، آقای روحانی مسئوليت بخش پدافند هوای را به عهده داشتند و هميشه در کنار هاشمی بودند، لذا ارتباط و علاقه زيادی بين آنان است، در آينده روحانی از مشورت و هدايت رفسنجانی استفاده خواهد کرد.

انتخابات شبهه ها را از بين برد
نماينده دوره نهم مجلس شورای اسلامی درباره استفاده ايران از تقويت مشروعيت نظام در انتخابات برای گسترش روابط با دنيا نيز ابراز داشت: آقای روحانی گفت که انتخابات تمام شک و شبهه درباره مشروعيت نظام را از بين برد و باعث مشروعيت بيشتر نظام شد، لذا اين مشروعيت و ظهور دموکراسی در ايران، باعث شد دنيا مشاهده کند که انتخابات پرشور ، سالم و آزاد در ايران شکل گرفت در نگاه مناديان حقوق بشر و دمکراسی و غرب، روابط سياسی، اقتصادی و فرهنگی ايران و بهبود روابط خارجی و روابط اقتصادی تاثيرگذار خواهد بود، ايران بايد از اين موقعيت جديد بهترين استفاده را ببرد، در جهت کاهش تحريمهای اقتصادی و ايجاد اعتماد بين المللی و ايران نشان خواهد داد که پيامش به دنيا، اسلام است.

دنيا، فلسفه انقلاب اسلامی را درک کند
مطهری در پايان، با اشاره به روابط ايران با کشورهای دنيا گفت: ايران به دنبال گسترش نفوذ و کشورگشايی نيست تا کشورهای همسايه از ايران بترسند، ايران فقط به دنبال انتقال پيام انقلاب اسلامی است و حرفهای تازه ای در عرصه های نظام خانواده، اقتصادی، روابط بين الملل، حقوقی و جزايی برای دنيا دارد تا بگويد راه سعادت بشر و دنيا، اسلام است؛ چون مکتب اسلام درباره تمام اين مسائل احکامی دارد، معتقديم اسلام بر سراسر جهان حاکم و حکومت واحد جهانی تشکيل خواهد شد، البته منظور اين نيست که ايران می‌خواهد بر تمام کشورهای دنيا مسلط شود، مانند تسلط نظامی که مقدور و عقلانی نيست، دنيا بايد پيام ايران و فلسفه انقلاب اسلامی را درک کند، بايد پيام انقلاب اسلامی به درستی به دنيا منتقل شود. ما دارای يک منطق قوی و آماده گفت وگو هستيم تا اين منطق که منطق اسلام حقيقی است را به دنيا عرضه کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016