سه شنبه 11 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی مقدم: اعتراف گيری با زور ممنوع است

مهر ـ رئيس پليس کشور با بيان اينکه اعتراف گيری با زور از مجرمان ممنوع است، گفت: پليس ولعی برای داشتن بازداشتگاه در کشور ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعيل احمدی مقدم روز سه شنبه در همايش سراسری روسای پليس آگاهی کشور اظهار داشت: اگر به ريشه توجه نکنيم و فقط به معلول توجه شود مسايل رفع نخواهد شد. بايد اعتدال را رعايت کنيم و پليس اساساً سازمانی معلول گرا است. اگر به معلول و علت پرداخته شود هزينه ها کاهش پيدا می کند.

وی ادامه داد: برخی مواقع دچار افراط و تفريط در سخنان مان می شويم در صورتی که بايد هم با معلول برخورد کرده و هم علت ريشه يابی شود ضمن اينکه برای حفظ وضعيت موجود بايد اقدامات اضطراری نيز انجام شود. نگاه ما برخورد با مجرم و جرم است و فلسفه وجودی نيروی انتظامی از اين موضوع نشات می گيرد.

رئيس پليس کشور با اعلام اينکه ما پليس پيشگيری و معاونت اجتماعی نيز داريم تاکيد کرد: نمی توان بخشها را از يکديگر در پليس تفکيک کرد. تمامی پليس ها همپوشانی دارند اما بايد توجه داشته باشيم که در پليس آگاهی تحقيقات ، توسعه و تحقيقات کاربردی بايد سرلوحه کار باشد و ما نيازی به تحقيقات صرف نداريم چرا که اينجا جايی برای تحقيق خالی نيست.

به گفته احمدی مقدم پليس بايد هر روز نو شود و از ابزارهای بهينه و روش های جديد کشف جرم برخوردار باشد چرا که اگر تحقيقات کاربردی نشود نمی توانيم شيوه جرم و ابزار مجرمان را کشف کنيم که از همين سو سازمان کهنه می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه بخش حقوقی بايد تغييراتی را داشته باشد گفت: قوانين بايد نوسازی شوند. قانون قاچاق کالا مربوط به سال ۱۳۱۲ است که هفته گذشته آخرين اصلاحات در مجلس روی قانون جديد انجام شد. همچنين می بينيم که آيين دادرسی و قانون مجازات اسلامی، مواد مخدر و قاچاق کالا نيز تغيير کرده است. قوانين قديم ساکت است و کارايی لازم را ندارد.

وجود اعتياد، طلاق و جرم در ايران کمتر از ميانگين جهانی

رئيس پليس کشور در بخش ديگری از سخنانش با انتقاد از اينکه عده ای می گويند در ايران سن اعتياد، جرم و طلاق پايين آمده است تاکيد کرد: اين موضوع تنها به ايران محدود نمی شود و کشورها هرچه جهانی تر شوند اين عوارض زشت و ناپسند نيز دامن گير آنها می شود. البته دولت ها تلاش می کنند تا اين گونه عوارض توسعه را کم کنند.

مجرمان اينترنتی ايران کم سن و سال هستند

وی ادامه داد: امروز در ايران تبهکاران فضای مجازی جوان بوده و عمدتاً کم سن و سال هستند. اين افراد تحصيل کرده هستند و مجرمان تحصيل کرده ما يک يا دو درصد بوده که عمدتاً به اين گونه جرايم که نياز به سواد دارد کشيده می شوند. جرايم اقتصادی نياز به دانش بالا دارد و اين گونه جرايم را عمدتاً نسل جديد انجام می دهند البته نبايد در اين گونه موارد سياه نمايی کنيم خوشبختانه عوارض ناشی از توسعه در کشور ما مهار شده است امروز ضريب پوشش اينترنت در ايران بسيار بالا است اما کشف جرايم اينترنت در ايران بسيار بالاتر از ميانگين جهانی است. البته نبايد بگوييم که خبری نيست و ما نيز نگرانی هايی نيز در اين موارد داريم.

وی افزود: سفر به خارج، ماهواره و اينترنت هميشه با خود جرايم را به همراه می آورد.

نرخ جرايم در شهرستان ها بسيار کم است

رئيس پليس کشور در خصوص نرخ وقوع جرم در کشور گفت: وقوع جرم در شهرستان های سنتی و روستاها بسيار کم است و در برخی از استان ها هماند همدان و اردبيل و يزد است روزانه ۲۰ تا ۳۰ سرقت رخ می دهد که عمده آنها نيز سرقت خرد بوده و اين سرقت با سرقت های خرد تهران متفاوت است. تمام جرايم جنايی اين استانها هماند قتل و گروگانگيری و آدم ربايی به ۲۰ عدد نمی رسد. برخی اذهان فکر می کنند که جرايم در کردستان و سيستان و بلوچستان بسيار زياد است اگر قاچاق مشروبات الکلی و کالا را از دستان کردستان و مواد مخدر را از سيستان کم کنيم ساير جرايم اين استان ها بسيار اندک است اگر جرمی در سيستان و بلوچستان رخ می دهد عوارض مرزی است.

احمدی مقدم افزود: به افسران پليس آگاهی توصيه کردم منشا جرم را هميشه کشف و مد نظر قرار دهند.

فتنه ۸۸ عامل افزايش جرايم

وی با اشاره به اينکه مسايل اجتماعی و فتنه ۸۸، ۹ ماه به طول انجاميد که باعث شد نرخ وقوع جرايم شتاب بگيرد اعلام داشت: چون پليس از ماموريت اصلی خود به دور بود برخی اراذل و سارقان فرصت را مناسب ديده تا دست به اعمال مجرمانه بزنند.

باند مافيايی جنايی نداريم

احمدی مقدم با اعلام اينکه در کشور باند مافيای جنايی نداريم تاکيد کرد: ۶۰ درصد قتلهای کشور به علت نزاع و بدون نيت قبلی انجام می شود و عمده اين افراد قاتل بالفطره نيستند. شايد در سال يک عدد قتل سريالی در کشور رخ بدهد، باند مافيايی جنايی نداريم و نمی توانيم خودمان را جامعه جنايی بدانيم. وقتی کار فرهنگی انجام شود قتل کاهش پيدا می کند به عنوان مثال فيلم هايی همانند "زير تيغ" و "زير هشت" بسيار در کاهش جرايم موثر است.

بانک ملی DNA بايد راه اندازی شود

رئيس پليس کشور با بيان اين که استفاده از ابزارهای جديد يکی از ظرفيت های پليس آگاهی است تصريح کرد: بايد بانک ها و سامانه ها يک پارچه شده و بانک ملی DNA مجرمان را راه اندازی کنيم ما به عنوان کشوری در منطقه هستيم که حرف اول را در کشف جرم می زنيم. در حوزه فتا و زيستی توانايی های زيادی داريم و برتر هستيم. البته ساير کشورها ممکن است از ما برتر باشند و دليل آن نيز راه اندازی بانک های اطلاعاتی است. ضعف پليس ما در زيرساخت ها است. ماموران پليس بسيار باهوش هستند و در مورد پليس فتا ديديم که طی يک سال از راه اندازی بيشترين کشف جرم را در دنيا داشتند.

وی ادامه داد: تحريم پليس فتا به بهانه آزادی بيان يک بهانه است چرا که آنها وقتی ديدند که ما از شهروندان مان در مقابل کلاهبرداری ها بزرگ حفاظت می کنيم اين پليس را تحريم کردند.

کنترل فضای مجازی در ايام انتخابات

به گفته احمدی مقدم کنترل فضای امنيتی بخش کوچکی از کار پليس است که در برخی ايام همانند انتخابات برای برخورد با گروه های خرابکاری انجام می دهد و از فضای مجازی و جامعه مراقبت می کند.

ادبيات مان با قوه قضائيه يکی شود.

احمدی مقدم يکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی با قوه قضائيه را بسيار پر اهميت دانست و تاکيد کرد: پرونده ها بايد به صورت الکترونيکی شده و ادبيات ها نيز يکسان شود تا حرف متناقض نزنيم. بانک اطلاعاتی يکپارچه و تبادل اطلاعات راه را بر مجرمان می بندد. سامانه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نيز از سوی خودشان رصد می شود و از پرداخت وام به بدهکاران و پولشويی جلوگيری می شود.

راهزنی در کشور نداريم

احمدی مقدم با بيان اينکه سطح کار بايد در پليس آگاهی افزايش يابد، گفت: ماموران بايد حرفه ای گرا شوند امروز راهزنی در کشور به صفر رسيده و گروگانگيری و آدم ربايی،اخاذی و مواد مخدر طی يک دهه ۷۰ درصد کاهش نشان می دهد.

وقوع ۶۰ درصد جرايم کشور در ۱۰ شهر

وی ادامه داد: امروز بايد کنترل روی شهرهای بزرگ همانند تهران، کرج، اصفهان، شهريار، شيراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد و تبريز افزايش يابد چرا که ۶۰ درصد جرايم کشور در اين ۱۰ شهر رخ می دهد

انتقاد رئيس پليس کشور از رفتار بد ماموران آگاهی

احمدی مقدم با انتقاد از برخی رفتارهای نااميد کننده ماموران پليس آگاهی با مردم افزود: بايد پاسخ مردم را درست بدهيم بسياری از پاسخ ها امروز نااميد کننده است و مامور در صحنه بررسی جرم برخورد سرسری دارد کار در صحنه که به پايان رسيد بايد پاسخ درستی به مردم داد و آنها را آرام کرد.

سامانه رديابی اموال مسروقه راه اندازی شود

رئيس پليس کشور با اعلام اينکه ممکن است يک موبايل دارای ارزش مالی نباشد اما اطلاعات با ارزشی در آن وجود داشته باشد گفت: بايد يک سامانه راه اندازی شود که فرد متوجه شود کالای سرقتی اش آيا پيدا شده است يا پرونده در چه مرحله ای است. ارزش مالی مهم نيست و ماموران نيز نبايد يخ و سرد با مردم برخورد کنند. برخورد با قربانيان جرم بايد خوب همراه با آرامش و تسکين دهنده باشد هيچ ماموری حق ندارد سختگی خود را به مردم منتقل کند.

وی افزود: در برخورد با مجرم نيز بايد حقوق شهروندی رعايت شود پس از حادثه کهريزک اين موضوع آسيب شناسی شد و سه سال است که تحت نظرگاه های پليس با دستورالعملی جديد کنترل می شوند. نمره بازداشتگاه ها امروز در پبليس آگاهی از ۸۰ عبور کرده است.

پليس ولع داشتن بازداشتگاه ندارد

احمدی مقدم ادامه داد: وقتی به برخی از استان ها می رويم می گويند که مجوز بازداشتگاه را نداريم که به آنها می گويم چه کسی به شما گفته است که مجرم را در بازداشتگاه بدون مجوز نگه داريم و بايد اين افراد به زندان منتقل شوند ما ولع داشتن بازداشتگاه نداريم و به مسئولان استانی گفته ام که اگر بازداشتگاه ها استاندارد هستند مجوز بگيرند. سازمان زندان ها نيز نبايد استانداردهايی که مد نظرش است و در هيچ زندانی اجرا نمی شود را برای ما ملاک قرار دهد. در مورد بازداشتگاه های زنان نيز مشکلات را احصا کرده ايم به عنوان مثال مامور بدرقه بايد زن باشد و ماموری که از طريق مانيتور بازداشتگاه زنان را رصد می کند نبايد مرد باشد اين موارد را در استخدام ها بايد مد نظر داشته باشيم.

استفاده از زور و خشونت برای اعتراف گيری ممنوع

احمدی مقدم با بيان اينکه استفاده از زور و خشونت و ابزار برای اعتراف گيری در شان پليس نيست و ممنوع است گفت: اين باور در برخی از ماموران پليس آگاهی نهادينه شده است که بايد با استفاده از زور و خشونت اعتراف بگيرند بايد بگويم که روش های خشن ديرتر به مقصد می رسند و ممکن است فرد زير فشار اعتراف کند امروز پيچيده ترين جرايم از طريق اقدامات فنی کشف می شود. به عنوان مثال پرونده گروگانگيری شهروند چينی که ماموران با زحمت فنی آن را کشف کردند و پس از آن سفير چين در ديدار با ماموران پليس آگاهی مدعی شد اين اولين بار بود که وقتی شهروند ما گروگان گرفته شد سالم آزاد شد.

رئيس پليس کشور با بيان اينکه محال است گزارشی به دست من نرسد و آن را بررسی نکنم و با مقصر برخورد نشود. سال گذشته تخلفات ماموران بسيار اندک و نادر بود.

وی در پايان با بيان اينکه فهم مردم بسيار بالا است افزود: مرز بحران و آرامش شکستن يک شيشه يا سر است. در جشن های خرداد امسال عده ای شعار هنجارشکن می دادند اما مردم خودشان از دادن شعارهای هنجار شکن جلوگيری می کردند. اگر ما با آنها همکاری نمی کرديم يا يک دسته از ماموران ما به سمت آنها حمله می کردند با شکستن يک شيشه بحران ايجاد می شد بايد بدانيم فهم مردم ما بسيار بالا است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016