یکشنبه 16 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: طرح مسأله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمايه‌داری را متلاشی کرد

محمود احمدی‌نژاد در جمع مديران صداوسيما گفت: "طرح مسأله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمايه‌داری را متلاشی کرد." وی افزود در دوران دولت های وی بيشترين کمک‌ها به مطبوعات صورت گرفت و هيچ‌کس به دليل مخالفت با دولت از حقی محروم نشد. احمدی‌نژاد گفت مردم در اين دوره در اقتصاد فعال‌تر شدند و در اين مدت اقتصاد ايران بزرگ‌تر و توانمند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا ـ محمود احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم نکوداشت هشت سال تلاش جهادی (تجليل از رييس‌جمهور و دولت خدمتگزار) در جمع مديران صداوسيما به تشريح مانيفست و دکترين عملکرد دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس‌جمهور در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور در اين جمع، گفت: انتظار تقدير و تشکر نداشتم و بزرگواری کرديد که از همکار خود تشکر کرديد.

وی با خنده خطاب به مديران صداوسيما اظهار کرد: ما در طول اين هشت سال هم برای شما زحمت درست کرديم، هم خبر درست کرديم. ما همکار شما بوديم و از شما صميمانه تشکر می‌کنم.

احمدی‌نژاد با گراميداشت ياد شهدا و امام(ره) و با بيان اينکه "امام راحل با انقلاب اسلامی دنيای جديدی را به روی بشريت باز کردند و افق نگاه را از مسائل محدود به فضای بی‌نهايت انسانی هدايت کردند"، افزود: صحبت‌های من در جمع شما يک جمع‌بندی محسوب می‌شود. دولت در طول اين هشت سال در عرصه‌های گوناگون تصميمات مختلفی را گرفت و اين تصميمات و عملکرد در تحولات امروز و فردای کشور و صحنه بين‌الملل موثر بوده و هست.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به حضور مديران رسانه ملی در اين برنامه گفت: رسانه ملی در واقع مسئول فرهنگ عمومی کشور و همچنين غنای فکری جامعه و مرزبان انديشه و هويت ملت ايران و انقلاب اسلامی است و علی‌القاعده رسانه ملی بايد کانون انديشه، تفکر و تجمع نخبگان و صاحب‌نظران باشد و به همين بابت تصميم گرفتم در اين جمع مبانی حرکت و دکترين دولت را عرض کنم.

وی ادامه داد: معمول است که در نگاه به دولت‌ها و ارزيابی آنها، کارها و تک تک اقدامات مورد ارزيابی قرار می‌گيرد و کمتر رخ داده که عملکرد هشت ساله و مجموعه گسترده اتفاقات رخ داده بر اساس يک مبانی نظری مورد بررسی قرار گيرد و به همين خاطر تصميم گرفتم در اين جمع مانيفست عملکرد دولت را که برآمده از ارزش‌های انقلاب اسلامی و راه امام و همچنين رهنمودهای رهبری است، تبيين کنم.

حتی يک روز و يک ساعت نبود که ندانيم چه کار بايد کنيم

احمدی‌نژاد افزود: دولت از ابتدا با يک نظريه جامع و روشن و يک برنامه عملياتی کار خود را شروع کرد و من می‌خواهم عرض کنم در طول اين هشت سال حتی يک روز و يک ساعت نبود که ما ندانيم چه کار بايد کنيم و در واقع ما در طول اين هشت سال در يک چارچوب برنامه معين فعاليت کرديم و دولت مطلقا کار پراکنده‌ای نکرد. مثلا اگر در جلسه‌ای گفتم به رسانه ملی اعتماد دارم، اين صحبت در يک چارچوب نظريه و برنامه عملياتی دولت بيان شده است و به همين خاطر می‌خواهم بگويم که کارها هدفمند بوده است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "اگر بخواهم مبانی عملکرد دولت در طول هشت سال گذشته را بيان کنم بايد به اصل انقلاب برگرديم"، گفت: دولت منهای انقلاب اسلامی بی‌معناست و هر روز بايد خودمان را با انقلاب اسلامی و معيارها و آرمان‌های آن ارزيابی کنيم، چراکه انقلاب اسلامی راه و معيار است.

احمدی‌نژاد در ادامه با طرح اين پرسش که "هدف انقلاب اسلامی چه بود؟"، خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند انقلاب تمام شده يا به موزه پيوسته است در صورتی که اين اشتباهی بزرگ و نوعی خودفريبی است.

وی افزود: ريشه انقلاب در تاريخ است و منحصر به سرزمين و جغرافيای ما نيست. در واقع انقلاب استمرار يک حرکت تاريخی انسانی برای رسيدن به قله‌هاست و تمام‌شدنی نيست.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "انقلاب اسلامی در مناسبات انسانی جاری است"، گفت: آيا انقلاب اسلامی صرفاً برای جابجايی قدرت بوده است؟ قطعا اينگونه نيست. آيا حکومت برآمده از انقلاب فقط برای حکومت کردن است و اينکه مثلا به حاکميت برسيم و بعد در حاکميت بمانيم؟ آيا اينگونه است؟ پاسخ اين سوالات روشن است. ما به دنبال يک تحول عظيم و حرکتی آرمانی هستيم و نظام جمهوری اسلامی ايران و انقلاب اسلامی منهای آرمان‌های بلند الهی و انسانی بی‌معناست و فرقی با ديگران ندارد و ارزش فداکاری ندارد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "بايد بطور مستمر خود را با آرمان‌های انقلاب اسلامی بسنجيم"، اظهار کرد: برای چه انقلاب صورت گرفت؟ دو هدف بزرگ در اين راستا تعقيب می‌شد؛ يکی نجات انسان‌ها، آزاد کردن آنها و شکوفا شدن انسان‌هاست و هدف دوم از انقلاب، ‌برپايی يک جامعه پيشرفته و مقتدر و سرشار از پاکی، عدالت و زيبايی در ايران و جهان بوده است.

انقلاب يک موجود زنده است

وی در ادامه با بيان اينکه "اين اهداف کاملا روشن است"، گفت: اهداف انقلاب اسلامی يک چيز ذهنی نيست. انقلاب در متن جامعه، برای جامعه و با اهداف بسيار روشن برپا شده است و تمام لحظات تاريخ انقلاب و فراز و نشيب‌های آن فرصت هستند. انقلاب يک موجود زنده است و تمام حوادث، فرصت هستند، گرچه اگر درست استفاده نشوند ممکن است به تهديد تبديل شوند.

رييس‌جمهور در ادامه با طرح اين موضوع که "خاستگاه انقلاب اسلامی،‌ ايران است"، خاطرنشان کرد: انقلاب يک حرکت عظيم انسانی است و خاستگاه آن ايران است و در واقع بايد گفت عظمت انقلاب و ماندگاری انقلاب به خاطر اين است که خاستگاه آن ايران است، برای اين تحولات بزرگ ما نيازمند مبانی محکم انسانی و نظری هستيم و با مسائل هيجانی و تحولات هيجانی اين اتفاق رخ نمی‌دهد که نمونه‌های آن را امروز بعضا مشاهده می‌کنيم ولی انقلاب اسلامی بر اساس يک مبانی محکم انسانی و نظری صورت گرفت.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هر مکتبی زمانی ماندگار می‌شود و اثرگذاری عميق پيدا می‌کند که يک ملت بافرهنگ و متعالی، يک ملت باقوام و يک ملت فرهنگی و آشنا با معارف انقلاب پشت آن مکتب و انقلاب قرار بگيرد، وگرنه شانس ماندگاری ندارد و وقتی يک ملت به مانند ايران با آن سابقه تاريخی که هميشه به دنبال توحيدی، مهربانی و عدالت بوده و به دنبال تجاوز و کينه‌ورزی نبوده، چنين تحول بزرگی را ايجاد کند، آن تحول ماندگار است.

وی همچنين با بيان اينکه "ملت ايران از همان ابتدا دنبال پيامبران الهی، توحيد و راه سعادت بوده است"، گفت: وقتی برخی از سخنان برخی افراد را در همراهی با مرتجعين می‌شنويم که ملت ايران را آتش‌پرست معرفی می‌کنند، برای مطامع سياسی و توجيه غارتگری‌هايی که در صدر اسلام صورت گرفت، آدم غصه می‌خورد.

رييس‌جمهور همچنين اظهار کرد: ملت ايران زمانی جهان را مديريت کرده و دارای تجربه مديريت جهانی و استعدادهای شگرف انسانی است و وقتی چنين ملتی تحولی را ايجاد می‌کند، آن تحول ماندگار است.

با تکيه بر ايران می‌توان نظم الهی را جايگزين نظم ظالمانه کرد

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکيد بر اين که خاستگاه انقلاب چنين ملت و سرزمينی بوده که به لحاظ مختلف برجسته است، گفت: ملت ما همواره پيشگام فرهنگ، انديشه، علم و هنر بوده و علم و انديشه و هنر دنيا مديون ملت ايران است و چنين ملتی بايد پشتوانه يک حرکت عظيم الهی باشد که هست و ما به توانمندی‌ها و شايستگی‌های ملت ايران برای راهبری يک انقلاب عظيم انسانی و جهانی باور داريم.

رييس‌جمهور افزود: ما باور داريم که ملت ايران می‌تواند بر اساس اصول و انديشه‌های انقلاب اسلامی يک ايران مقتدر و پيشرفته الهام‌بخش را بسازد و همچنين ايران می‌تواند مناسبات دنيا را تغيير دهد و همچنين ما معتقديم که با تکيه بر ايران می‌توان پرچم ارزش‌های الهی را در تمام جهان برافراشت و نظم الهی را جايگزين نظمی ظالمانه کرد.

وی با تاکيد بر اين‌که اگر خاستگاه انقلاب جای ديگری بود به سال اول نمی‌رسيد، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند امام از راه رسيد و انقلاب شد در حاليکه انقلاب حاصل مجاهدت‌های مجاهدان و انبيا و صالحان است، اما وقتی به نقطه‌ی مناسب رسيد امام با هوشمندی از فرصت‌های تاريخی استفاده کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه اصلاح جهان را ماموريت دوم برای ملت ايران عنوان و اظهار کرد: برخی می‌گويند که اصلاح ايران و اصلاح جهان از هم جداست و ما بايد ايران را بسازيم و کاری به دنيا نداشته باشيم، در حالی‌که ما معتقديم اين دو لازم و ملزوم يکديگرند و امکان ندارد، بدون مداخله در مناسبات جهانی بتوانيم ايران را به جايگاه والايی برسانيم و هيچ کس نمی‌تواند دور خود ديوار بکشد و بگويد با کسی کاری نداريم، ديديد که شوروی اين کار را کرد و چه شد. حتی اگر بخواهيم اين کار را بکنيم استثمار و استبداد پديده‌های جاری در محيط بين‌الملل هستند که اجازه چنين کاری را به ما نمی‌دهند.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون می‌خواهيم اقتصاد خود را درست کنيم، امکاناتش را هم داريم، اما آنها بهانه می‌آورند و ما را تحريم می‌کنند و اصلا آنها مگر اجازه می‌دهند کشوری رشد کند و سيطره آنها را به خطر بيندازند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود اظهار کرد: معقتديم در داخل کشور، ايران بايد به يک جامعه نمونه تبديل شود. ما بايد الگو باشيم و می‌توانيم چنين شرايطی را ايجاد کنيم. برخی خيال می‌کنند در دوره‌ای که ايران تقريبا همه جهان را مديريت می‌کرد به زور شمشير چنين کاری را انجام می‌داد، در حاليکه اينطور نبود و وجه تمدن ايران آنچنان برجسته بود که ديگران با اشتياق زير سيطره ايران می‌آمدند و در واقع سيطره ايران فرهنگی گسترده‌تر از ايران سياسی امروز بوده است.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که جامعه نمونه جامعه‌ای است که در آن خداپرستی و توحيد حاکم و زندگی و کارها برای خدا باشد، افزود: در چنين جامعه‌ای فرصت‌های رفاه و رشد برای همه فراهم و فقر و تبعيض وجود ندارد.

رييس‌جمهور گفت: عدالت بايد در عمق نظام و ساختارها و تصميم گيری‌ها نفوذ کند، در واقع بايد طوری باشد که مردم حس کنند عدالت وجود دارد در اين صورت مردم اول از همه پای کار می‌ايستند و دفاع و مشارکت می‌کنند. همچنين اگر به مردم احساس خودباوری القا شود شکوفايی و رشد انسان‌ها شکل خواهد گرفت.

وی همچنين خاطرنشان کرد: ما معتقديم کشور بايد بسيار پيشرفته و مقتدر باشد؛ چرا که يک کشور فقير، ضعيف و توسری‌خور نمی‌تواند خودش را نگه دارد چه برسد به اين‌که بخواهد ارزش‌های الهی را در دنيا منتشر کند.

احمدی‌نژاد گفت: ما در داخل کشور باور داريم که حکومت برای پيگيری آرمان‌های الهی است و اصلا فلسفه آن در جهت برپايی عدالت است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که بايد فضای آرمانی و انقلابی در کشور هميشه با نشاط باشد، اظهار کرد: اين‌که فقط شعارهای انقلابی داده شود اتفاقی نمی‌افتد، بايد فضای عمومی کشور فضای انقلابی باشد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن نظام دموکراسی ليبرال، ضمن اين‌که چنين نظامی را در واقع پوشاندن يک لباس زيبا به جنگ قدرت دانست، اظهار کرد: معلوم است که چنين روندی نتيجه‌ای جز انحطاط ندارد، بنابراين همه بايد مراقبت کنيم که خدای نکرده کسب رای و پيروزی در انتخابات‌ها به جای آرمان‌ها اصالت پيدا نکند؛ چرا که در اين صورت همه ارزش‌ها قربانی می‌شود.

می‌بينيم که کسی برای جمع کردن رای يک مشت آدم بی‌هويت حاضر است به آنها رسميت ببخشد. بايد مراقب باشيم خدای نکرده چشم باز نکنيم و ببينيم ما همان قبلی‌ها هستيم منتهی اسم‌مان عوض شده است.

احمدی‌نژاد همچنين با بيان اين‌که همه بايد مراقب باشيم و بدانيم بيت‌المال امانت مردم است، گفت: يکی از زشت‌ترين اقدامات، دست‌اندازی به بيت‌المال است و همه بايد مراقب باشيم.

رييس‌جمهور همچنين اظهار کرد: بايد مراقب باشيم که مبادا اقدامات برجسته رقيب‌مان را نفی و اقدامات خلاف خود را توجيه کنيم، همچنين مراقب باشيم که خدای نکرده افترا، تخريب و قضاوت‌های ناعادلانه وارد ادبيات سياسی ما نشود. دموکراسی ليبرال حاصلی جز سقوط انسان‌ها نداشته است.

وی در اين راستا ضمن اين‌که معيار تشخيص را مردم و توده‌های مردم دانست، اظهار کرد: همه خود را بهترين معرفی می‌کنند، ولی بايد ببينيم برداشت عامه چيست. در همين راستا يکی ديگر از مبانی نظر و عمل دولت، جايگاه مردم است و ما معتقديم مردم، صاحب کشور و حکومت هستند و بايد محور همه برنامه‌ها باشند. قانون اساسی نيز حاکم بودن اراده مردم را مدنظر قرار داده است و هر جا که اراده مردم حاکم بوده، خير و صلاح حاصل شده است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: معتقدم در هر کجای دنيا اگر ما به مردم فرصت انتخاب آزاد و رقابت برابر به آرمان‌های انسانی و بقيه گرايش‌ها بدهيم، منتهی نه با تبليغات گمراه‌کننده و خفه کردن ذهن‌ها و انديشه‌ها، توده‌های مردم به سمت آرمان‌های الهی و انسانی رای می‌دهند و حتی در آمريکا و اروپا نيز چنين اتفاقی رخ خواهد داد، بنابراين ما هر اقدامی که در کشور انجام می‌دهيم بايد ببينيم که نتيجه آن در زندگی توده‌های مردم چگونه است.

رييس‌جمهور همچنين با بيان اين‌که عشق به مردم و پايبندی به حقوق اساسی مردم يک اصل است، اظهار کرد: برخی در کشور و دنيا فکر می‌کنند انتخابات يک صحنه سياسی است، در حاليکه ما معتقديم انتخابات، آزاد شدن اراده يک ملت است و اين اراده تا آخر در فضای اجتماعی وجود خواهد داشت، اين يک اصل است و نبايد به آن خدشه‌ای وارد شود.

وی با تاکيد بر اين‌که ما با مردم ميثاق بسته‌ايم،‌ گفت: يکی ديگر از موضوعات مهم انديشه است و بايد دانست که يک ملت با انديشه و پويايی آن زنده است و اگر در جامعه‌ای رشد و انديشه متوقف شد آن جامعه خواهد مرد.

احمدی‌نژاد همچنين گفت: ما معتقديم پذيرش انديشه الهی و اجرای احکام آسمانی بايد با آگاهی و انتخاب آزاد همراه باشد. جامعه نيازمند انديشه و زايش فکری مستمر است و دولت و حکومت خيلی بايد مراقبت کنند که زايندگی فکری محدود نشود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که حاکمان در اين حوزه بايد مراقب باشند و سعه صدر داشته باشند،‌ گفت: بايد نقد عالمانه کنيم، همچنين اگر در دنيا مدعی هستيم که می‌خواهيم جايی باز کنيم، بايد برنامه‌های والاتر از دنيا عرضه کنيم و اگر می‌خواهيم اين انديشه گسترش پيدا کند لازمه آن تعميق معرفت، آگاهی، مهربانی و نشان دادن الگوهای عملی است، يعنی وقتی من به پاکی و عدالت دعوت می‌کنم خودم بايد در درجه اول پاک و عادل باشم.

عدالت منحصر به قوه مجريه نيست

وی با بيان اين‌که عدالت پايه تمام کمالات و نقطه آغاز است ، يک شعار سياسی نيست که يک حزبی آن را بالای تابلوی خود بگذارد، خاطرنشان کرد: عدالت يک حقيقت و تنها راه است و جز اين راهی وجود ندارد و بايد محور همه تصميمات و برنامه‌ها باشد حتی در نگاه دولت به تمام نقاط و تک تک مردم بايد مورد توجه قرار بگيرد و دولت حتی اگر نگاه و احوال‌پرسی می‌کند، بايد عدالت را رعايت کند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که عدالت منحصر به قوه مجريه نيست، خاطرنشان کرد: در قانونگذاری اولا، در قضاوت ثانيا و در اجرا ثالثا بايد مورد توجه قرار بگيرد. اگر خدای نکرده در جامعه احساس تبعيض شکل بگيرد اين خطرناک است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که دولت وظيفه‌ای جز همراهی با خواست عمومی مردم ندارد، گفت: جامعه بايد اين را حس کند که مديران، نهادها و مسئولان همراه او هستند و مطالبات واقعی او را درک می‌کنند، همچنين جامعه بايد حس کند که کرامتش محفوظ است و من و شما بايد اين موضوع را در برنامه‌ريزی‌هايمان اعمال کنيم.

رييس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود با تاکيد بر اينکه "مديريت سياسی نيز بايد مردمی باشد و انحصار در همه زمينه‌ها اعم از سياست و اقتصاد، بد است"، گفت: ما بايد کاری کنيم که همه مردم خود را مسئول بدانند.

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اينکه "برخی فکر می‌کنند اين دولت‌ها هستند که فرهنگ را حفظ می‌کنند، در صورتی که مردم آن را حفظ کرده‌اند"، افزود: معتقديم که فاصله افتادن بين دريافت مردم از عرصه عمومی و دريافت مديران، خطرناک است و در واقع اگر مردم، جامعه را يک‌جور ببينند و مسئولان جور ديگری ببينند، اين خطرناک است.

وی همچنين با بيان اينکه "نظام ولايت يک چتر فراگير است و همه می‌توانند تحت اين چتر به آرامش برسند، مگر آنکه عده‌ای خود را از آن محروم کنند"، گفت: اين انديشه متعلق به هفت ميليارد انسان است و بايد مراقب باشيم که اين چتر را محدود نکنيم و تلاش برای محدود کردن آن جفا به کل بشريت است، چراکه اين انديشه متعلق به همه بشريت است.

هيچ‌کس نبايد فکر کند که نمی‌تواند حرفی را بزند

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهميت موضوع آزادی و اصالت داشتن آن و همچنين جايگاه و مقوله آزادی در قانون اساسی، اظهار کرد: آزادی بالاترين هديه خداوند به انسان است و در واقع خداوند انسان را آفريد که آزادانه راه کمال را انتخاب کند.

وی با تاکيد بر اينکه "بايد به انديشه‌ها اجازه پرواز داد"، به اهميت حفظ شأن و کرامت انسان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بايد طرح انتقادات و نظريات در فضای عمومی جامعه همراه با احساس آزادی و کرامت صورت بگيرد و نبايد اجازه داد که چنين امری آسيب ببيند. وقتی اين امر آسيب ببيند ممکن است در جامعه آزادی وجود داشته باشد که انتقادات مطرح شود ولی افراد خيال کنند نمی‌توانند حرف‌هايشان را مطرح کنند و بگويند حرف ناگفتنی زياد دارند. هيچ‌کس نبايد فکر کند که نمی‌تواند حرفی را بزند. بايد اين احساس ايجاد شود که هر کسی می‌تواند حرف خود را بزند و اداره چنين جامعه‌ای باعث افتخار است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "دولت در اين مدت با حساسيت بالا مراقبت کرده که به اين اصول، نه فقط به عنوان يک شعار بلکه به عنوان آنچه که به آن باور دارد، پايبند باشد"، افزود:‌ مسير کمال و تحقق آرمان‌های ما در همين راه است و دولت تلاش کرده والاترين احترام را بر آزادی‌ها قائل باشد و اينکه هيچ‌کس در انتقاد و حتی اهانت به دولت کوچک‌ترين نگرانی را نداشته باشد.

رييس‌جمهور اضافه کرد: دولت سعی کرده است فاصله‌ها را بردارد، در بين مردم باشد و در راستای خدمت به مردم حرکت کند و موجوديت خود را در راستای خدمت به مردم قرار داده است.

حتی مخالفان خود را دوست دارم

وی با تاکيد بر اينکه "دولت به موضوع فرهنگ توجه داشته و اعتبارات فرهنگی در بسياری از حوزه‌ها بويژه در حوزه دين و قرآن افزايش چندين باره پيدا کرده است"، گفت:‌ مثلا در همين حوزه دين و قرآن، اعتبارات بيش از ۲۷ برابر شد و البته وقتی ما اعتبارات را بالا می‌بريم هيچ توقعی نداشته‌ايم.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "بيشترين کمک‌ها به مطبوعات در اين دوره صورت گرفته است"، گفت: دولت همه را دوست داشته و خدا شاهد است من حتی مخالفان خود را نيز دوست دارم، ما سعی کرده‌ايم که به همه احترام بگذاريم و دولت تلاش کرده که با همه حتی با دشمنان خود نيز با صداقت برخورد کند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "هيچ‌کس به دليل مخالفت با دولت از حقی محروم نشده است"، اظهار کرد: بيشترين سطح ارتباط با توده‌های مردم در دولت برقرار شد و اگر يک روزی بخواهم اين خاطرات زيبا را که در ارتباط با مردم داشته‌ايم، بنويسم، شايد به اندازه عمر دولت بايد بنشينم و بنويسم.

نامه دختری به رييس‌جمهور درباره ماجرای خاطرخواهی‌اش

وی با بيان اينکه "دولت محرم اسرار مردم است"، گفت: مثلا از يک دختر که خاطرخواه پسری بوده و رويش نمی‌شده اين موضوع را بيان کند و از ما برای اين حل اين مساله کمک می‌خواسته تا ديگر مسائل، در نامه‌هايی که مردم به دولت نوشته‌اند، وجود دارد. در نامه‌ها مردم اسرار زندگی‌شان را روی کاغذ می‌آورند، مشکلات زندگی‌شان را بيان می‌کنند و برای حل اين مشکلات کمک می‌خواهند. وظيفه دولت اسلامی است که محرم اسرار مردم باشد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "تلاش کرده‌ايم فارغ از دسته‌بندی‌های سياسی مرسوم که من نمی‌خواهم در اينجا در مورد خوب يا بد بودن آنها اظهارنظر کنم، از توانمندی‌ها استفاده کنيم"، گفت: البته نمی‌گويم که ما توانستيم همه توانمندی‌ها را شناسايی کنيم ولی سعی کرديم اين کار را انجام دهيم.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "اين دولت متعلق به مردم و برای مردم است و جز به مردم و ارزش‌های الهی به هيچ چيز تعهد ندارد"، تصريح کرد: اين دولت سعی کرده در کنار مردم باشد و برای نظر مردم و رای مردم احترام قائل بود.

در چند انتخاباتی که برگزار کرديم، امانتدار بوديم

وی با بيان اينکه "در طول اين مدت شاهد برگزاری هفت انتخابات در کشور بوديم و پرشورترين دوره‌های انتخابات را در اين مدت برگزار کرديم"، گفت: در دولت‌های قبل مشارکت‌های مردم در آخرهای دولت نسبت به روزهای اول دولت کاهش پيدا می‌کرد ولی ما در اين دولت شاهد افزايش بوديم.

رييس‌جمهور به برگزاری انتخابات در سال‌های ۸۴، ۸۸ و ۹۲ اشاره کرد و افزود:‌ اين انتخابات در کمال صحت برگزار شد. در انتخابات سال ۸۴ دولت وقت موضعش رقيب ما بود؛ البته من نمی‌خواستم در اين زمينه گله‌ای کنم و وارد مجادله‌ای شوم چراکه وارد مجادله شدن در ارتباط با چنين امری کار خطايی بود.

وی با تاکيد بر اينکه "تک تک آرای مردم امانت است" اظهار کرد: من بارها به مسئولان مربوطه در وزارت کشور اعلام کرده‌ام که اگر کسی کاری خلاف قانون کند با آن برخورد می‌کنم و مهم نيست به نفع چه کسی باشد و چه کسی نباشد. انتخابات در کشور ما مردمی است، مکانيزم آن مردمی است و دولت در تمام دوره‌های انتخابات امانتدار بود و نشانه آن مشارکت بالای مردم در انتخابات است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "ما در اين دوره بالاترين همبستگی ملی را شاهد بوديم"، اظهار کرد:‌ در بخش اقتصاد نيز دولت با نظريه وارد شد.

رييس‌جمهور همچنين گفت:‌ در آن زمان مبانی اقتصاد ملی، بومی و اسلامی تعريف نشده بود و اقتصاد حاکم نسخه‌برداری از اقتصاد سرمايه‌داری بود.

رييس‌جمهور با اشاره به معايب اقتصاد سرمايه‌داری از ديدگاه خود گفت: اقتصاد سرمايه‌داری استعدادها را می‌خشکاند، راه کمال را می‌بندد و جريان سرمايه انسانی و مادی را از مناطق محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و از جيب محرومين به جيب برخوردارها منتقل می‌کند. در اقتصاد سرمايه‌داری اکثريت مردم يا کارگرند يا منفعل‌ و يا عده قليلی هستند که تصميم‌گيری می‌کنند.

اقتصاد بايد به توده‌های مردم برگردد

وی به برخی از علل نابسامانی‌ها اشاره کرد و گفت: ما معتقديم که همه مردم بايد در حوزه اقتصاد بالنده باشند و اين‌که اقتصاد به توده‌های مردم برگردد، جامعه اسلامی نيازمند مردم توانمند و مقتدر است و با مردم ضعيف نمی‌شود اقتدار ملی ايجاد کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: دولت در سخت‌ترين شرايط در حالی‌که رکود بين‌المللی حاکم بود، فشارهای داخلی وجود داشت و تحريم ها نيز بود، سعی کرد با يک برنامه روشن جريان سوء سرمايه‌داری را رفع کند و ثروت را از پايين به جامعه توزيع کند که يکی از راهکارهای آن هدفمندی يارانه‌ها بود، اما بيشترين جفاها نيز به هدفمندی شد، در حالی‌که هدفمندی جزء کامل‌ترين برنامه‌های اقتصادی بود و در حال حاضر بانک جهانی آن را به عنوان يک الگو به ديگر کشورها معرفی کرده است.

رييس‌جمهور به انجام فاز اول هدفمندی يارانه ها، اصلاحات گمرکی و اصلاح نظام توزيع اشاره کرد و گفت: دولت به صورت گسترده در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی حرکت کرد.

وی همچنين به توزيع سهام عدالت، اجرای مسکن مهر، دادن وام قرض‌الحسنه به مردم، سفرهای استانی و همچنين تاسيس بنياد نخبگان اشاره کرد و گفت: استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد که تلاش شد که با ايجاد بنياد نخبگان اين استعدادها شناسايی شود.

احمدی‌نژاد همچنين به ايجاد ستاد کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: با کمک اين ستاد ميلياردها وام ارزان‌قيمت به روستاها برده شد و به کسانی که در زمينه کشاورزی کار می‌کردند و تحصيل کرده بودند، ارائه شد تا در اين زمينه مشغول به کار شوند.

مردم در اين دوره در اقتصاد فعال‌تر شدند

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که مردم در اين دوره در اقتصاد فعال‌تر شدند و فاصله برخورداری کاهش پيدا کرد، گفت: در اين دوره ما شاهد افزايش سطح دانش و تحصيلات عمومی بوديم، شاخص توسعه انسانی افزايش پيدا کرد، اميد به زندگی رشد پيدا کرد و درآمد سرانه نيز نسبت به قبل افزايش پيدا کرد و توليد کشور احيا شد.

در اين مدت اقتصاد ايران بزرگ‌تر و توانمند شد

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که در اين مدت اقتصاد ايران بزرگ‌تر و توانمند شد به نحوی که تحمل نوسانات بيشتر شد، گفت: ما در اين دوره شاهد بوديم که تحريم‌های سختی که وجود داشت مهار شد و اميدواريم که تحريم‌های سخت‌تر نيز قابل مهار باشد با توجه به ظرفيت‌هايی که در کشور وجود دارد.

وی به پيشرفت‌های علمی کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله در عرصه هوافضا و هسته‌يی اشاره کرد و گفت: من بارها گفته‌ام ما هسته‌يی شده‌ايم و ديگر نمی‌شود اين را از ما گرفت و اين نيست که ما التماس کنيم که آنها به ما اين تکنولوژی را بدهند. مناسبات دنيا اينگونه نيست. ما بايد از موضع اقتدار گفت‌وگو کنيم نه انفعال.

رييس‌جمهور همچنين به يکی از ابتکارات دولت در سفرهای خارجی اشاره کرد و گفت: يکی از ابتکارات اين بود که ما در سفرها به روسای جمهور و مقامات ديگر کشورها هديه فناوری با تکنولوژی بالا که ساخت کشور بود، تقديم می‌کرديم و در سفر اخيرمان نيز يک ربات برای جراحی داخل مغز که تعداد بسيار کمی از کشورها چنين فناوری را دارا می‌باشند به رييس‌جمهور آن کشور هديه داديم.

احمدی‌نژاد همچنين به پيشرفت‌های کشور در عرصه عمران، ‌ورزش و فرهنگ اشاره کرد و گفت: آيا کسی فکر می‌کرد که واليبال ايران اينگونه در سطح جهان ارتقا پيدا کند؟ اکنون با ورزشکاران مختلف که صحبت می‌کنيم همه به المپيک فکر می‌کنند.

رييس‌جمهور به پيشرفت‌های کشور در عرصه فرهنگی و افزايش شاخص‌ها در اين زمينه اشاره کرد و گفت: البته اين سخن به اينگونه نيست که تمام فعاليت‌های صورت گرفته در اين عرصه مورد قبول بنده يا نظام يا دولت باشد.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود به عملکرد دولت در زمينه سياست خارجی اشاره کرد و يادآور شد: معلوم است که جهان تحت يک نظام يکسويه است و اين موضوع برای همه روشن است و ما نمی‌توانيم آن را پنهان کنيم .

رييس‌جمهور با اشاره به گسترش تبعيض‌ها و بی‌عدالتی‌ها در جهان، گفت: می‌بينيم که قدرت و ثروت در دست يک عده خاص قرار گرفته است و فعاليت‌های غيرمولد در حال گسترش است که يکی از نمونه‌های آن جنگ ارزی است که وجود دارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع دلار، گفت: هشتاد سال است که دلار، پول جهان‌ است و دائم به آن صفر اضافه می‌کنند بدون آنکه پشتوانه‌ای داشته باشند و در واقع هر روز از جيب ملت‌ها برمی‌دارند.

وی با اشاره به آماری که چهار سال پيش در اين زمينه منتشر شد، اظهار کرد: در آن زمان ۳۲ هزار ميليارد دلار از جيب ملت‌ها برداشته شد و بورس‌های جهانی يکی از اين محمل‌هاست که پول ملت‌ها به جيب سرمايه‌داران با نوساناتی که در آن ايجاد می‌شود، منتقل می‌شود.

رييس‌جمهور با اشاره به بدهی داخلی و خارجی دولت‌ها از جمله دولت آمريکا،‌ گفت:‌ آنها با سازوکارهای بين‌المللی مشکلات خود را به ديگران منتقل می‌کنند.

جنگ تمام عيار سياسی، فرهنگی و اقتصادی اعلام نشده عليه ملت‌ها برپاست

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که در حال حاضر يک جنگ تمام عيار سياسی، فرهنگی و اقتصادی اعلام نشده عليه ملت‌ها برپاست، گفت: با توجه به اين امر ما دو راه بيشتر نداريم و در واقع راه سومی نيست، فقط دو راه است. راه اول اين است که اين نظام کنونی را بپذيريم و در آن هضم شويم به نحوی که از گوشه سفره چيزی بخوريم، البته کسانی هستند که اين راه را نيز در عرصه بين الملل ترويج می‌کنند. و راه ديگر راه تعامل کردن و استفاده کردن از تمام فرصت‌ها برای جايگزين کردن نظام صالح به جای نظام کنونی است و انقلاب اسلامی ماموريت دوم را بر عهده ما گذاشت و دولت نيز اين راه را انتخاب کرد، يک سياست خارجی فعال و اثرگذار.

وی افزود: يک ثانيه در ذهن ما نيامده که ما در اين نظام که مورد اشاره قرار گرفت هضم شويم و يا کاری کنيم که اربابان جهانی از ما تعريف کنند، ما سعی کرده‌ايم که اصلاح کنيم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که آنها با يک ايدئولوژی و سازوکار روشن دنيا را اداره می‌کنند و ما نيز بايد در مقابل يک ايدئولوژی و راه روشن داشته باشيم، به برخی از شعارهای آنها چون آزادی فردی،‌ حقوق بشر و دموکراسی اشاره کرد و گفت: آنها آنقدر زيبا اين مسائل را تعريف می‌کنند که خيلی‌ها متوجه نمی‌شوند که زير اين شعارها همان اصل انديشه سرمايه‌داری يعنی تنازع برای بقا است مبنی بر اين‌که ديگران نابود شويد و آنها بمانند. شما در فيلم‌های آمريکايی که با هويت دولت آمريکا ساخته می‌شود يک عدد پيدا نمی‌کنيد که اين انديشه يعنی انديشه تنازع برای بقا در آن وجود نداشته باشد. آنها به دنبال ظلم و بهره‌برداری حداکثری از جهان هستند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "ما در دنيا عظمت انسان را تعريف کرديم و گفتيم بايد از اين دنيا در جهت کمال انسان استفاده شود"، گفت: ما گفتيم که رشد و سعادت يک انسان در گرو نابودی ديگران نيست. ما اين موضوع را در دنيا و در همه‌جا فرياد زديم و گفتيم که انسان بالاتر از آن چيزی است که شما تعريف می‌کنيد.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما هرجا که نقد کرديم، بلافاصله نظام متعالی را نيز معرفی کرديم و شاخصه‌های آن را گفتيم. ما مديريت مشترک جهانی را مورد توجه قرار داديم و اين موضوع را اظهار کرديم که مديريت جهان بايد از انحصار يک گروه قدرتمند بيرون بيايد. همچنين اين موضوع را گفتيم که همه ملت‌ها بايد از رفاه و علم و سعادت و کرامت و امنيت برخوردار باشند. ضمن اينکه حاکميت عادلان را نيز مدنظر قرار داديم و گفتيم حاکمان صالح و موحد و عادل بايد در دنيا حاکم باشند و همه اينها بر نظام و جامعه مهدوی قابل تحقق است.

برخی فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوييم امام زمان(عج)، احساساتی می‌شويم

احمدی‌نژاد اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوييم امام زمان(عج)، احساساتی می‌شويم و اين حرف را می‌زنيم و برخی هم وصله‌های ديگری را به ما می‌چسبانند در حالی که متوجه نيستند هم‌اکنون موضوعات نخبگی دنيا در مرز انديشه‌های جهانی چيست. ما يک دنيای زيبا به جهان عرضه کرديم و معتقديم اگر اين انديشه صادقانه صحيح و بدون پيرايه به دنيا معرفی شود، اکثريت قاطع هفت ميليارد به سمت آن گرايش پيدا می‌کند.

وی با بيان اينکه "تلاش برای استقرار حکومت موعود محور مشترک همه بشريت است"، افزود: برنامه ما اصلاح جهان با حاکميت حکومت جهانی است و اين انديشه حتی برای ثروتمندان و قدرتمندان جهان هم کاربرد دارد، چراکه آنها هم بالاخره يک روزی می‌ميرند و بايد کمال پيدا کنند. به همين دليل است که عرضه انديشه توحيدی عموميت دارد و البته ما بايد از بزرگترها شروع کنيم و من در همين راستا به بوش نامه دادم.

نامه‌ام به بوش سياسی نبود

احمدی‌نژاد افزود: برخی فکر می‌کردند نامه دادن ما به بوش کار سياسی است. به خدا سياسی نبود. البته هر کار دينی و آرمانی سياسی است اما من تمام آن نامه را با وضو نوشتم و نيتم اين بود که خدای بزرگ در اين نامه هدايتی قرار بدهد و بعدش هم گفتم که اگر نپذيرفت، آنچه شايسته است انجام شود، که البته او نپذيرفت و ديديم چه شد.

رييس‌جمهور در ادامه با مورد توجه قرار دادن رويکرد دولت در بحث سياست خارجی گفت: من بيش از صد سفر خارجی داشتم و ۹ بار هم به سازمان ملل رفتم. در تمام مدتی که در نيويورک بودم جز خيابان منتهی به محل استقرار را نديديم چراکه مدام در برنامه و مصاحبه بودم و حتی برای روحانيون بودايی هم سخنرانی کردم.

هيچکس نتوانسته از حرفهای من تناقض دربياورد

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه "تا به حال يک نفر نتوانسته است از حرفهای من تناقض و خلاف واقع در بيارود"، اظهار کرد: امروز بحث جايگزينی حکومت جهانی در دنيا مطرح است و اين بحث، بحث روز دنيا قلمداد می‌شود و همه به موعود فکر می‌کنند. مهم نيست که مخالف يا موافق داشته باشد بلکه مهم اين است که راجع به آن بحث می‌کنند و استکبار جهانی هم به خوبی آثار طرح اين بحث را می‌دانند. هم‌اکنون صدها فيلم عليه مهدويت ساخته می‌شود که عمده فيلم‌ها در اين هشت سال اخير ساخته شد. آنها تلاش کردند که ما نيويورک نرويم و گفتند خطر دارد ولی ما گفتيم اگر با دو حرف کارمان را انجام ندهيم در واقع يک فرصت تاريخی را از دست داده‌ايم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: يکی از مصاحبه‌گرها در نيويورک هست که خيلی بدعُنق و صهيونيست است. وقتی رفتيم و همه با ما مصاحبه کردند، او حاضر به مصاحبه نشد ولی آخرش ماند و التماسمان کرد اما من از آنجا که دل‌رحم هستم گفتم که بيايد بعد هم فحش و ناسزا گفت و همين به دليل دوستان من به او اجازه ندادند که مصاحبه کند که البته من راضی نبودم.

وی اضافه کرد: فهرست فحش‌های ۲۰ دقيقه‌ای در دانشگاه کلمبيا را مرور کنيد. يکی از همکاران ما که البته از دولت بيرون رفت، گفت که خيلی بد شد که از موضع دانشگاه اين بحث‌ها را مطرح کردند اما من دستش را گرفتم و به او گفتم اتفاقا برای آنها بد شد و آنها شکست خوردند. ‌آنها گفتند ما جنگ‌طلب هستيم اما ما گفتيم عشق و عدالت و صلح‌طلبی و بهار. حتی بحث هولوکاست را هم از موضع انسانی مطرح کرديم. گفتيم صبر کنيد، اتفاقی افتاده، چرا فلسطينيان بايد کشته شوند؟

طرح مساله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمايه‌داری را متلاشی کرد

رييس‌جمهور با بيان اينکه "طرح مساله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمايه‌داری را متلاشی کرد"، گفت: اين موضوع تنها عامل قدسی آنها بود. به هر حال ما مثل شما بسيجی و بی‌ترمزيم. سرمان را پايين انداخيتم و مباحث را مطرح کرديم. ما در بحث اصلاح جهان هم به دنبال جنگ نبوديم بلکه از تعامل و انديشه‌ و فرهنگ حرف زديم.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود اظهار کرد: در تحليل و ورود حوادث منطقه بايد خيلی مراقب باشيم و اصول قطعی خود را فراموش نکنيم. اصول قطعی ما حقوق مردم آزادی و کرامت است اما راه رسيدن به اين حقوق، جنگ نيست. ما بايد مراقب دشمنان قسم‌خورده باشيم و وقتی می‌جنگيم بايد ببينيم صهيونيست‌ها شاد هستند يا نه.

بايد طوری عمل کنيم که حرفمان در دنيا از اعتبار نيفتد

وی با بيان اينکه "بايد طوری عمل کنيم که حرفمان در دنيا از اعتبار نيفتد"، تصريح کرد: در سياست خارجی با اين مواضع جايگاه ما ارتقا پيدا کرد. در حال حاضر نظام سرمايه‌داری به طور کامل زير سوال رفته و از طرفی نام ايران محبوب شده است. در حال حاضر نام احمدی‌نژاد به عنوان يک فرزند کوچک چقدر برای دنيا محبوب است؟ اين به خاطر آن انديشه و فرهنگ و ايران و انقلاب است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبتهای خود اظهار کرد: در پيش‌نويس ان‌پی‌تی آوردند که ايران بايد فعاليت‌هايش را تعليق کند. در اين مورد رئيس‌جمهور آمريکا می‌خواست يک طرفه حرف بزند ولی من هم گفتم که می‌خواهم حرف بزنم و او وقتی فهميد، جا زد و کنار رفت. موضوع هسته‌يی به عنوان يک الگو در دنيا جا افتاده است و در خلال بحث هسته‌يی تغيير نظام جهان و انديشه مهدويت در دنيا مطرح شد و از فرصت هسته‌يی به اين نحو استفاده و وحدت ملی تقويت شد.

اجلاس غيرمتعهدها در نيم قرن اخير موفق‌ترين اجلاس در ايران بوده است

احمدی‌نژاد با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در کشورمان نيز گفت: اين اجلاس طی ۴۰ تا ۵۰ سال اخير موفق‌ترين اجلاس در ايران بوده است.

وی در ادامه صحبتهای خود با بيان اينکه "ما بايد خودمان را در سطح مديريت جهان باور کنيم، چراکه در اين صورت است که طور ديگر می‌انديشيم و عمل خواهيم کرد"، افزود: اصلا انقلاب و جمهوری اسلامی ماموريتی جز زمينه‌سازی برای حکومت جهانی ندارد و امروز اقتدار ولايت فقيه اين است که پشت آن يک انديشه عميق تاريخی، آسمانی و الهی قرار گرفته است.

رييس‌جمهور اضافه کرد: اگر اقتصاد، سياست، ايران و فرهنگ را درست می‌کنيم برای اين است که حکومت جهانی متعلق به امام و برای امام است. بايد به اين مظلوميت و خانه‌نشينی پايان دهيم. اين مهمترين و اصلی‌ترين ماموريت انقلاب اسلامی است و در اين مسير همه ارکان حکومت از جمله رسانه‌ نقش دارند.

احمدی‌نژاد در بخش پايانی صحبتهای خود ضمن تشکر از رئيس سازمان صداوسيما و همکاران وی اظهار کرد: ما جايگاه رسانه را بالا می‌دانيم. من می‌دانم کسی که دوربين روی دست می‌گيرد و در سرما و گرما دنبال ما می‌دود و هيچ‌وقت ديده نمی‌شود چه زحماتی می‌کشد. اينکه می‌گويم يک قطره هستم باور دارم و تاکنون يک سر سوزن به ذهنم نيامده که نسبت به يک نفر در دنيا برتری داشته باشم. همه ما بدهکاريم و من از همه بدهکارترم.

وی افزود: من ايمان دارم که ملت بزرگ ايران،‌ بزرگان و رهبری گرانقدر جمهوری اسلامی به خوبی قدر فرصت تاريخی انقلاب را می‌دانند و عظمت مسئوليت را به خوبی می‌شناسند و به خوبی آن را ايفا خواهند کرد. من ايمان دارم که آينده درخشان متعلق به بشريت، عدالت و متعلق به ملت ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016