یکشنبه 16 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش روح الامينی به دادگاه کهريزک: حکم همان است که ما می خواستيم

کلمه – پنجره نوشت: پدر محسن روح الامينی نسبت به حکم سعيد مرتضوی ابراز رضايت کرده هر چند می گويد هنوز پرونده اين دادستان سابق نسبت به اتهام معاونت در قتل باز است.

متن گفت و گوی روح الامينی با پنجره به شرح زير است:


* به عنوان ولی دم‌ يکی از مقتولان اين حادثه آيا از احکام منتشر شده در برخی رسانه‌ها در مورد متهمان رضايت داريد؟!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- ما قطعاً به احکام صادر شده تمکين می‌کنيم و آن را دست آورد بزرگی در برخورد با متخلفان می‌دانيم از عملکرد قوه قضاييه در برخورد با صاحب‌منصبان سابق اين قوه که اقدامی بی‌نظير در تاريخ است و يکی از دادستان های صاحب‌نام محکوم شده است، خرسنديم و رضايت خود را اعلام می‌کنيم. همچنين از گام عبرت‌آموزی که اين قوه برداشته تقدير می‌کنيم. البته اين توقع هم می‌رفت که برای پيشگيری از تخلفات مشابه و همچنين احترام به افکار عمومی و اقناع تمام کسانی که در اين حادثه لطمه ديده‌اند مخصوصاً از لحاظ روحی، از مجازات تکميلی نيز با استفاده از ساير ظرفيت‌های قانونی متناسب استفاده می‌شد براساس قانون، اين امکان هم برای قاضی پرونده مهيا بود تا کيفر سنگين‌تری برای اين مجرمان همچون تعيد و محروميت از امکانات اجتماعی صادر کند.

* باتوجه به فضايی که عليه آقای مرتضوی ايجاد شده بود، الان اين‌گونه به‌نظر می‌آيد که گويا ايشان در اين قضيه ظاهراً به پيروزی رسيده است. بسياری بر اين باور بودند که حکم قصاص هم برای ايشان دور از انتظار نيست. نظر جناب عالی در اين رابطه چيست؟
- دقت داشته باشيد که اتهام ايشان در اين زمينه، معاونت در قتل بود. معاونت در قتل با قتل بسيار متفاوت است. قانون برای اين اتهام، حکم قصاص صادر نمی‌کند، پس صدور حکم قصاص برای ايشان بالکل منتفی است. محکوميت ايشان، به‌خاطر بازداشت غيرقانونی بوده است و حکم صادر (انفصال دائم از قضاوت و پنج سال انفصال از خدمات دولتی) هم در ضمن اين اتهام صادر شده است. آقای مرتضوی از اتهام معاونت در قتل مرحوم محمد کامرانی تبرئه شده است، اما پرونده شکايت ما (خانواده مرحوم محسن روح‌الامينی) از آنها در ارتباط با معاونت در قتل در دادسرای کارکنان دولت همچنان مفتوح است.

* فکر می‌کنيد اين پرونده در محاکم قضائی، روند عادی خود را طی کرده و نتيجه‌ای که حاصل شده نيز همان چيزی است که انتظار آن می‌رفت؟
- آقای مرتضوی، در دو شکايتی که ما در اين پرونده ايشان داشتيم، محکوم شد و اين همان چيزی است که ما در پی آن بوديم؛ يعنی مجرم شناخته شدن ايشان دراين باره. ولی مجازات و کيفرهای متناسب با جرم‌ها بستگی به قوانين قضايی می‌توانست علاوه بر شلاق بين بيست‌هزار تومان تا دويست هزار تومان، جريمه نقدی هم برای متخلفان درنظر بگيرد، که حداکثر جريمه ممکن در قانون لحاظ شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016