چهارشنبه 19 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طعم گرانی در سفره‌های افطار

روزنامه قانون ـ گروه اقتصادی- با فرارسيدن ماه مبارک رمضان نيازهای غذايی خانوار تغيير خاصی را تجربه خواهد کرد و غذاهای پرکالری و مقوی جايگاهی خاص در سفره غذای ايرانی‌ها خواهد يافت . افزايش مصرف برخی اقلام سبب می‌شود همواره اقداماتی برای کنترل قيمت مواد غذايی در دستور کار قرار گيرد .

به گزارش خبرنگار قانون، ماه مبارک رمضان اما در حالی از راه رسيده است که روند اتفاقات عرصه اقتصادی قيمت مواد غذايی مورد نياز و پرمصرف در اين ماه را تحت تاثير قرار داده است.

قيمت لبنيات در حالی در آستانه ماه رمضان افزايش يافت که طی سال‌های اخير افزايش مکرر قيمت به روندی عادی تبديل شده است. طبق آمار اعلام شده از سوی فعالان صنعت لبنيات ، قيمت شير در طول دو، سه سال اخير ۲۰۰ درصد افزايش يافته و اين امر به کاهش مصرف سرانه شير در کشور منجر شده است . ايرانی‌ها در حالی سالانه ۶۴ ليتر شير مصرف می‌کنند که سرانه مصرف شير در کشورهای پيشرفته بسيار بيش از اين ارقام است و در برخی موارد حتی به ۲۰۰ ليتر نيز می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين افزايش قيمت حبوبات و گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و ... هزينه سفره افطار ايرانی‌ها را بيش از قبل افزايش داده است .

قيمت هر کيلو آش در ماه رمضان سال گذشته برابر با ۳۵۰۰ تومان بود اما امسال افزايش قابل توجه قيمت حبوبات، پياز، روغن و رشته آشی سبب شده است هرکيلو آش در واحدهای مجاز صنفی به قيمت ۵ هزار تومان و شله قلمکار ۶ هزار تومان فروخته شود. همچنين در حالی که قيمت هر کيلو حليم در سال گذشته ۴ هزار تومان از سوی اتحاديه صنف چلوکبابی‌ها اعلام شده بود، کف قيمتی حليم امسال ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تومان تعيين شده است . همواره واحدهای عرضه کننده به دلايلی نظير استفاده از مواد درجه يک و ... نسبت به فروش آش و حليم به قيمتی بيش از قيمت مصوب اقدام می‌کنند .

افزايش ۱.۵ برابری قيمت زولبيا

زولبيا و باميه يکی از پرمصرف ترين شيرينی‌های ماه مبارک رمضان است . اين شيرينی هر چند طی سال‌های اخير طرفدارانی يافته و برخی از قنادی‌ها در سراسر سال نسبت به پخت و عرضه آن اقدام می‌کنند اما در ماه مبارک رمضان به پرمصرف‌ترين و اصلی‌ترين شيرينی مصرفی ايران تبديل می‌شود . قيمت هر کيلو زولبيا و باميه در ماه رمضان گذشته ۴۵۰۰ تومان بود اما امسال هر کيلو زولبيا و باميه به قيمتی برابر با ۷ هزار تومان عرضه می‌شود . قيمت کله پاچه که از خوراکی‌های محبوب ماه رمضان است نيز از ۱۸ هزار تومان سال گذشته به ۳۰ هزار تومان در حال حاضر رسيده است .

سفره‌های افطار آب می‌رود

گذشته از افزايش قيمت اين دست مواد غذايی قيمت گردو، خرما، سبزی، برنج، گوشت، مرغ و ... رشدی قابل توجه داشته است . هر چند تورم يکی از اصلی‌ترين مشکلات اقتصاد ايران است اما بايد توجه داشت تورم خوراکی‌ها در ايران بسيار بالاتر از نرخ تورم عمومی کشور است و اين بدان معناست که دهک‌های پايين درآمدی با مشکلات تورمی بيشتری نسبت به دهک‌های بالای درآمدی روبه‌رو هستند. بر اساس اين گزارش بانک مرکزی متوسط رشد قيمت خوراکی‌ها در تيرماه سال جاری را نسبت به تيرماه سال گذشته اعلام کرده است. بر اساس اين جدول از ميان ۱۱ گروه کالايی پرمصرف در ماه رمضان ۹ قلم رشدی بيش از ۴۰ درصد را داشته اند . جدول شماره يک ميزان رشد قيمت گروه‌های کالايی در سال جاری نسبت به سال گذشته را منعکس می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016