دوشنبه 24 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت يک شهروند عرب اهل سنت در اهواز

به گزارش منابع محلی، نيروهای اطلاعاتی روز يکشنبه ٢٣ تير ١٣٩٢ حسن ناصری ۳۵ ساله فرزند علی متأهل دارای سه فرزند ساکن کوی خزامی شهر اهواز، را دستگير و به مکان مجهولی منتقل کرده اند.

به گزارش فعالان حقوق بشر، حسن ناصری بدليل گرايش به مذهب اهل سنت و فعاليت وی در زمينه مذهبی توسط اداره اطلاعات اهواز دستگير شد.قابل ذکر است، که نيروهای امنيتی ده ها نفر از شهروندان عرب را به علت تغيير مذهب و اعتقاد به مذهب اهل سنت را دستگير و بعد از محاکمه روانه زندان کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چند سال اخير، مقامات امنيتی و قضائی جمهوری اسلامی ايران از افزايش گرايش به مذهب اهل سنت در بين شهروندان عرب ابراز نگرانی کرده و برای جلوگيری از گسترش اين مذهب افراد دستگير شده را با اتهامات واهی همچون ارتباط با سرويس ها اطلاعاتی کشورهای عربی ، نشر انديشه وهابيت و بر هم زدن امنيت کشور محاکمه کرده اند. بر أساس آماری که شيعه آنلاين روز گذشته أعلام کرده از ابتدای سال ١٣٩٢ در طی چهار ماه ۲۵۰۰ نفر فقط از شهر اهواز و حومه آن به مذهب اهل سنت ( به قول آنها وهابيت) پيوستند.

موارد حقوقی نقض شده در اين گزارش:
بند ۱ ماده ۱۸ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. اين حق شامل آزادی داشتن يا قبول يک مذهب يا معتقدات به انتخاب خود، همچنين آزادی ابراز مذهب يا معتقدات خود، خواه بطور فردی يا جمعی، خواه به طورعلنی يا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعليمات مذهبی می‌باشد.

ماده ۱۸ اعلاميه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره‌مند شود؛ اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت‌ها و اجرای آيين‌ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است.

ماده ۱۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقيده و بيان دارد.

بند ۱ ماده ۱۹ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی: هيچکس را نمی‌توان بمناسبت عقايدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد.

اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقيده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

کريم دحيمی - فعال حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016