چهارشنبه 26 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس: معترضان به علی لاريجانی در قم ابراز ندامت و پشيمانی کرده‌اند

خبرگزاری تسنيم: عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: معترضان به آقای لاريجانی در قم بعد از بيانات رهبری به دادستانی قم مراجعه و ابراز ندامت و پشيمانی کرده‌اند و حتی درخواست محاکمه کرده بودند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنيم، جواد کريمی قدوسی نماينده مشهد در حاشيه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کميته ويژه حادثه ۲۲ بهمن قم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: چرا بررسی اين پرونده بيش از ۶ ماه بايد طول بکشد؟ معتقدم حادثه قم پيرو حادثه‌ای بود که در صحن مجلس با حضور آقای احمدی‌نژاد به وجود آمد و مقام معظم رهبری با فرمايشات صريح خودشان از حادثه مجلس ابراز ناراحتی کردند و فرمودند: قلب من به درد آمد؛‌ مردم ناراحت شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: حوادث جلسه استيضاح وزير کار آثار خود را در حادثه قم نشان داد. اعتراض مردم به آقای لاريجانی به‌عنوان رئيس مجلس و فردی که مديريت جلسه استيضاح را به‌دنبال داشت، در واقع واکنشی به آن جلسه بود و تمام کسانی که در حادثه قم حضور داشتند، متفق القول هستند که فضای مراسم و بيرون آن جوّ اعتراضی به فضای جلسه استيضاح مجلس داشت.
عضو کميسيون امنيت ملی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در اظهاراتی که بيان کردند به افرادی‌که نسبت به جلسه استيضاح اعتراض کردند، فرمودند که اگر حزب‌اللهی هستيد اين کارها را نکنيد! و سپس تأکيد فرمودند: احساسات و خشم خود را کنترل کنيد! اين نگاه مقام معظم رهبری به افرادی بود که به آقای لاريجانی معترض بودند.
کريمی قدوسی تصريح کرد: بعد از ماجرای قم در کميسيون امنيت ملی بدون حضور اعضا و با حضور هيئت رئيسه کميسيون جلسه‌ای تشکيل شد و مسئولان امنيتی استان قم در اين جلسه گزارش می‌دهند و بعد از اين گزارش شخص علاءالدين بروجردی رئيس کمسيون امنيت ملی اقدام به انتخاب شخصی به‌عنوان مسئول کميته ويژه می‌کند که اين شخص آقای حقيقت‌پور بوده و آقای حقيقت‌پور نيز اعلام می‌کند که او را رئيس کميسيون انتخاب کرده نه همه اعضا.
وی ادامه داد: حقيقت‌پور نيز اعلام کرده که افراد هم‌سليقه با خود را در کميته ويژه انتخاب کرده، لذا ما در کميسيون امنيت ملی نسبت به اين نحوه کار اعتراض کرديم چرا که به‌خلاف قانون و آيين‌نامه بوده است.
عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه فعاليت تخصصی کميته امنيت ملی کارهای امنيتی است، افزود: کميته امنيت برای رصد فعاليت‌های امنيتی در کميسيون امنيت ملی وجود دارد که وظيفه آن بررسی کامل همه اتفاقات امنيتی در کشور است و در طول سال‌های اخير نيز چنين بوده است.
کريمی قدوسی خاطرنشان کرد: آيين‌نامه کميسيون امنيت ملی در تشکيل کميته ويژه حادثه قم رعايت نشد؛ سؤال اين است که چرا آقای بروجردی شخصی را به‌عنوان رئيس کميته ويژه انتخاب کرده است و به‌جای اينکه اين موضوع در کميته امنيت کميسيون بررسی شود در کميته‌ای بررسی شده که اساس آن غيرقانونی است.
وی ادامه داد: گزارش کميته ويژه حادثه قم قانونی و معتبر نيست. اعضای کميسيون مدعی بودند که گزارش آنها ۶۰۰ صفحه بوده، اما اين گزارش را به ما نشان ندادند. آن‌طور که برخی از اعضای هيئت رئيسه کميسيون امنيت ملی عنوان می‌کنند، ۲۰۰ صفحه از گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای به تصاوير ديدار اعضای کميته با مراجع و علما اختصاص دارد.
عضو کميسيون امنيت ملی ادامه داد: روح گزارش بررسی حوادث ۲۲ بهمن قم به‌دنبال متهم کردن نهادهای انقلابی است. آنها نهادهای انقلابی را که تمامی عمرشان برای امنيت و پاسداری از انقلاب گذاشته و در همه جا وسط ميدان بوده‌اند، به‌عنوان پشتوانه آشوبگران معرفی کرده‌اند.
کريمی قدوسی افزود: اعضای کميته مدعی هستند که با ۹ مرجع تقليد ديدار کرده‌اند و به‌نقل از آنها مطرح می‌کنند که اگر گروه پرتو وابسته به مؤسسه آيت‌الله مصباح يزدی ريشه‌کن نشود، قم روی آرامش نمی‌بيند.
وی تأکيد کرد: محمدرضا آشتيانی نماينده مردم قم اين موضوع را بررسی کرد و اعلام کرد که اين ادعا از سوی مراجع تقليد درباره گروه پرتو کاملاً خلاف است و مراجع تقليد هرگز چنين کلماتی را به کار نبردند.
عضو کميسيون امنيت ملی مجلس با بيان اينکه کميته ويژه بررسی حادثه قم با گزارش خود به‌دنبال اختلاف ميان علما، مراجع تقليد و نيروهای ارزشی و بابصيرت است، اظهار داشت: اين گزارش به‌نفع آرامش فعلی کشور نيست و حتی به‌نفع آقای لاريجانی هم نيست. به اعضای کميته اعلام کرديم که اگر اين گزارش قرائت شود، به‌ضرر شخص رئيس مجلس است.
کريمی قدوسی ادامه داد: معترضان به آقای لاريجانی در قم بعد از بيانات رهبری به دادستانی قم مراجعه و ابراز ندامت و پشيمانی کرده‌اند و حتی درخواست محاکمه کرده بودند. اين افراد اعلام کرده بودند: با توجه به ناراحتی مقام معظم رهبری برای ما حکم زندان بنويسيد تا کمی آرام شويم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کميته ويژه حادثه ۲۲ بهمن قم، بايد بعد از سخنان رهبری کار خود را خاتمه می‌داد. البته ظاهراً قرار است گزارش خود را منتشر نکنند، اما قبل از انتشار آن برخی آقايان طی مصاحبه‌هايی مطالبی را درباره محتوای آن مطرح کردند که ما اين مسائل را درست نمی‌دانيم.
عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکيد کرد: اگر قرار باشد گزارش کميته ويژه حادثه قم منتشر شود، افراد ديگری هم وجود دارند که حرف‌هايی برای گفتن دارند. بخش اعظم گزارش اين کميته غيرمستند و متکی به برخی پيامک‌های رد و بدل شده در قم است و افراد حقوقدان می‌گويند صرف رد و بدل شدن پيامک مستدل نيست.
کريمی قدوسی خاطرنشان کرد: در گزارش اين کميته مطرح شده که يکی از دلايل حادثه قم ترک مراسم از سوی گروه سرود بوده است. البته امروز ناراحتی شديدی بين اعضای کميسيون امنيت ملی وجود داشت چرا که حق يک نماينده اطلاع از گزارش کميته‌های فرعی کميسيون است.
وی با اشاره به واکنش نمايندگان مجلس به گزارش کميته ويژه بررسی حادثه قم گفت: تعدادی از نمايندگان در حال تنظيم نامه‌ای هستند که خطابش به جايی است که گزارش‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا درباره ماهيت واقعی حادثه قم مطالبی منتشر شود.
عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس افزود: اينکه برخی به‌دنبال اين هستند تا ثابت کنند حادثه قم سازماندهی شده بوده، درست نيست. در گزارش حادثه قم نهادهای نظامی متهم شده‌اند و متأسفانه اين آقايان بدون آنکه با مسئولان اين نهادها گفت‌وگو کنند و حرف آنها را بشنوند به‌صرف برخی پيامک‌های رد و بدل شده سپاه قم را زير سؤال برده‌اند که اين جفای بزرگی به انقلاب اسلامی است.
نماينده مشهد با تأکيد بر اينکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون در همه‌جا حضور داشته و امنيت مراسم‌ها را تأمين کرده است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه‌جا با ناامنی‌ها برخورد کرده است، لذا مطرح کردن اين نوع اتهام‌ها مورد اعتراض اعضای کميسيون امنيت ملی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016