چهارشنبه 15 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: ۸۴ قرار بود روی من اجماع شود اما برخی نظم را بهم زدند

ايسنا ـ رييس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلويزيونی «شناسنامه» در شبکه سه سيما، درباره ديدگاه‌هايش در زمان رياست سازمان صداوسيما، وزارت ارشاد و همچنين در مورد وضعيت فعلی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی لاريجانی درباره کانديداتوری‌اش برای انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۴ گفت: در آن زمان بنا بر اين بود که گروه‌های اصولگرا تنها يک نفر را معرفی کنند اما همواره افرادی هستند که نظم سياسی را نمی‌پذيرند و اين مشکل امروز هم وجود دارد.

وی با بيان اينکه "در سال ۸۴ جبهه هماهنگی اصولگرايان به اجماع رسيد که من را به عنوان کانديدا‌ معرفی کند"، گفت:‌ عده‌ای در آن جبهه گفتند که ما اين فرد را قبول نداريم؛ حالا يا آنها اشکال داشتند يا اشکال در نظم سياسی وجود داشت.

لاريجانی در ادامه توضيحاتش، درباره اتفاقات سال ۸۴ و انتخاب کانديدای اصولگرايان برای انتخابات رياست جمهوری گفت: آن عده‌ای که آن نظم سياسی را بر هم زدند، تصور کردند که زرنگی کرده‌اند اما بعد وقتی خودشان از آن نظم سياسی خارج شدند و تصميم گرفتند جريان ديگری شکل دهند، باز از نظم سياسی بعدی هم خارج شدند و در آن هم اختلال ايجاد کردند و نمونه اين رفتارها را امروز هم می‌توانيم ببينيم.

رييس مجلس شورای اسلامی همچنين درباره عدم حضورش در انتخابات رياست جمهوری سال‌های ۸۸ و ۹۲ اظهار کرد: در انتخابات فعلی من رييس مجلس هستم و شرايط را برای حضور در انتخابات رياست جمهوری مناسب نديدم. نهاد مجلس نهاد محترمی است و بايد حرمتش نگه داشته شود.

وی ادامه داد: ممکن است عده‌ای روی يک شخص اجماع کنند؛ آن وقت اوضاع فرق می‌کند، اما امروز که اين اجماع وجود ندارد من احساس لزوم برای حضور نمی‌کردم.

لاريجانی همچنين درباره نقد‌هايی که کانديدا‌های ديگر در شرايط فعلی به دولت وارد می‌کنند، اظهار کرد: سيستم‌ها بايد اين مقدار تحمل را داشته باشند. نقد به وضع موجود عجيب نيست. فضای انتخابات در همه‌جا همين است و نامزدها در کل دارند در چارچوب حرف می‌زنند.

رييس مجلس در بخش ديگری از اين گفت‌وگو درباره اينکه وی به عنوان رييس قوه مقننه با آيت‌الله آملی لاريجانی به عنوان رييس قوه قضائيه برادر است، گفت: درباره اينکه رييس دو قوه در برادر هستند، نظر خاصی ندارم ولی برادرم وقتی می‌خواست حکم رياست قوه قضائيه را دريافت کند به رهبری عرض کرده بود که ممکن است تلقی‌هايی بوجود آيد که مصلحت نباشد ولی رهبری فرمودند اين دو قوه متفاوت از هم است و ارتباطی با يکديگر ندارد.

لاريجانی در ادامه اين برنامه، در برابر پرسشی درباره دليل استعفای خود از دبيری شورای عالی امنيت ملی پاسخ داد: علت استعفايم اين بود که حس کردم در مسائل مديريتی با آقای احمدی‌نژاد اختلافات جدی دارم و ديدم ايشان رييس‌جمهور است و لزومی ندارد که مزاحمشان باشم.

وی همچنين با اشاره به يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، بر اهميت پرداختن کانديداها به مساله اقتصاد تاکيد کرد و گفت: کانديداها بايد حوزه اقتصاد را جدی بگيرند و وارد وعده‌های پوپوليستی نشوند. رونق توليد و سوق دادن نقدينگی به سمت توليد، درمان حل مشکلات اقتصادی و تورم است و اين مساله، نيازمند آدم‌های با تجربه است.

رييس مجلس به مساله سياست خارجی و اهميت آن در دولت آينده نيز اشاره کرد و افزود: داشتن تجربه و نگاه دقيق در زمينه بين‌الملل و حوزه سياست خارجی، فوق‌العاده مهم است.

وی در بخشی از اين گفت‌وگو در برابر پرسشی درباره چگونگی ايده، افکار و سابقه انقلابی محروم آيت‌الله آملی لاريجانی پاسخ داد: مرحوم پدر ما آيت‌الله آملی زندگيشان به‌گونه‌ای بود که توجه کاملی به مسائل علمی داشته و در اين خصوص نيز هميشه به ما سفارش می کردند و در سن جوانی بحث‌های فلسفی و فقهی را در تهران و قم گذراندند، بعد هم مجتهد شده و به نجف سفر کردند، زيرا در آن موقع نجف مرکزيت علمی و فقهی بود.

نماينده مردم قم در مجلس ادامه داد: آيت‌الله آملی ۴۰ سال در نجف زندگی و همانجا ازدواج کردند، از اين‌رو من متولد شهر نجف هستم و بعد از آن مرحوم مجددا آنجا شروع به آغاز بحث های علمی کردند و شاگرد افراد مبرز آن زمان از جمله مرحوم عراقی بودند و مرحوم نائينی و بعد از آن بار ديگر به ايران بازگشتند و در قم تدريسشان را آغاز کرده، لذا تحصيلات ما در قم آغاز شد.

لاريجانی با بيان اينکه يکی از خصويات مرحوم آيت الله آملی اين بود که در علوم فلسفه و فقه شاخص بودند، افزود: در جريان انقلاب هميشه از امام و اهداف ايشان حمايت می‌کردند، از طرف ديگر آيت‌الله آملی با افرادی همچون آيت الله طباطبايی خيلی مأنوس بودند و همينطور به شهيد مطهری علاقه داشتند.

رئيس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه "علت گرايش نخست شما به رشته رياضی و کامپيوتر چه بوده و چرا بعد به رشته فلسفه روی آورديد؟"، گفت:‌ مرحوم آيت‌الله آملی بسيار علاقه داشتند که ما دوره روحانيت و طلبگی را طی کنيم، ولی بچه‌ها را به‌طور کامل آزاد گذاشتند که هر کسی بر اساس استعدادهايش به سمت رشته‌ای برود، اما به ملا شدن و درس خواندن به صورت جدی پايبند بودند.

وی ادامه داد: خاطرم هست در اواخر که در قم کلاس يازده بودم با توجه به اين که منزل ما مملو از رفت و آمد علما بود، ايشان تاکيد می کردند که برويد ودر غربت درس بخوانيد و من به تهران آمدم و کلاس دوازده را در تهران در مدرسه هشترودی که امروز مدرسه شهيد مطهری شده است، خواندم.

لاريجانی درباره تحصيلات خود تاکيد کرد: از طرف ديگر تشويق‌های آيت‌الله آملی در جذب ما به درس خواندن بسيار تأثير داشت، اما علاقه من به رشته رياضيات بود و به همين دليل در دانشگاه شريف رشته کامپيوتر را دنبال کرده و با توجه به اين که اين رشته مطابق طبعم بود، در اين زمينه خوب رشد کردم معدلم در آن زمان ۱۸ بود و شاگرد اول بودم، ولی به مرور که مطالعات جانبی ام را به مسائل فلسفی بيشتر کردم به اين حوزه کشيده شدم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در برابر پرسشی درباره اينکه مهمترين فعاليت فرزندان آيت الله آملی لاريجانی قبل از انقلاب چه بوده است؟ پاسخ داد: در آن زمان فضای دانشگاه در بين متديين و دانشجويان چند قطبی شده بود که يک جريان با روحانيت و شهيد مطهری ارتباط داشت و يک جريان روشنفکری هم با افرادی مانند مرحوم شريعتی مرتبط بودند که بعضا به منافقين نيز کشيده می شدند و ما در آن زمان با جريان شهيد مطهری نزديکی داشتيم که البته در آغاز تفاوت های اين دو جريان خيلی تفکيک پذير و روشن نبود ولی بعد از انقلاب اين تفاوت ها بسيار شفاف تر شد.

لاريجانی همچنين در پاسخ به اين پرسش که "آيا می توان برادران لاريجانی را در يک گرايش فکری و تفکر سياسی نگاه کرد؟" گفت:‌ بله، چون پايه های فکری خيلی متفاوت نيست، بعضی از برادران دارای سبقه سياسی قوی تری باشند يا تلاششان را در مسائل علمی گذاشته باشند مانند دکتر باقر لاريجانی که پزشکی حاذقی است و بيشتر در مسائل تخصصی خودش می پردازد ولی در کل پايه های فکری ما برادران يکی بوده و تفاوت بارزی ندارد.

نماينده مردم قم در مجلس در پاسخ به پرسشی درباره اينکه برادران لاريجانی چند وقت يکبار دور هم جمع می شوند و چه مسائلی را مرور می کنند؟ افزود:‌ در اين رابطه بايد بگويم که خيلی به ندرت اين موضوع پيش می آيد چون به علت کثرت کار و اشتغالات برادران بسيار کمتر برای دور هم جمع شدن وقت پيش می آيد البته ممکن است همديگر را جداگانه ملاقات کنيم اما اگر هم جمع شويم صحبت های متفاوتی بحث می شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اينکه نظرتان درباره رياست دو لاريجانی بر دو قوه مهم کشور چيست تصريح کرد: در اين رابطه بايد بگويم دو قوه وجود دارد با دو شکل متفاوت از اين رو در آن زمان اخوی ما آيت الله آملی لاريجانی موقعی که می خواستند حکم را بگيرند به مقام معظم رهبر انقلاب گفته بودند که شايد اين حکم در بيرون تلقی خاصی داشته باشد که معظم له فرموده بودند اين دو قوا با دو شرايط متفاوت هستند از اين رو هيچ ربطی به هم ندارند.

لاريجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه يکی از نخستين مسئوليت های شما رياست بر سازمان صدا و سيما در اوايل انقلاب بوده است آن زمان را چگونه می بينيد گفت:‌ در سال ۵۸ شرايط راديو بسيار به هم ريخته بود چون در اوايل انقلاب به سر می برديم و وضعيت هنوز به سامان نرسيده بود. در آن زمان ما در راديو مشغول به تنظيم سخنرانی ها بوديم و کارمان از آنجا شروع شد که سخنرانی هايی را برای راديو و تلويزيون تنظيم می کرديم.

وی با بيان اين که ساختار راديو و تلويزيون در آن زمان متفاوت با شرايط امروز بود، ادامه داد: بعد از آن آقای طارمی به سمت مديرکل اداره اخبار منصوب شد از اين رو ايشان خواستند که من به بخش برون مرزی صدا و سيما بروم و بعد از مدتی ايت الله نوری مدير کل اطلاعات اخبار شدند و ايشان مطرح کردند که من به دفتر مرکزی خبر بروم که امروز شبکه سه در آنجاست.

لاريجانی ادامه داد:‌ مدتی در آنجا بودم تا اين که شورای سرپرستی به وجود آمد و من به عنوان اولين رئيس راديو و تلويزيون انتخاب شدم و حدود دو سال در زمان رياست جمهوری بنی صدر به اين کار مشغول بودم و دوران بسيار پر مسئله ای بود.

نماينده مردم قم در مجلس افزود:‌ سن من در زمان رياست بر راديو و تلويزيون حدود ۲۴ سال بود که در آن دوران کشمکش ما به عنوان طرفداران حزب جمهور اسلامی با بنی صدر بسيار بود در آن زمان يادم هست که مرحوم شهيد بهشتی جلساتی را برای بررسی موضوع می گذاشتند از طرفی ديگر اين شهيد بزرگوار در آن زمان به دنبال آرام کردن فضا بودند تا فضای حمايتی به سمت جبهه ها و مسائل داخلی برود اما بنی صدر بارها با سخنرانی و چاپ مطالبی فضا را ملتهب می کرد حتی يادم است که در اوايل رياست من در راديو و تلويزيون، اين بخش برای انجام امور محوله تجهيزات لازم مانند نوار و فيلم را نداشت که تا آخر به کمک شهيد رجايی و بدون حمايت بنی صدر اين مشکلات را برطرف کرديم.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ از طرفی ديگر با توجه به رخ دادن حادثه ۱۴ اسفند که بنی صدر در آن وقت حرکات و اقدامات زشتی را از خودش نشان داد، من تحليلم به عنوان رئيس راديو و تلويزيون اين بود که اين واقعه بايد به صورت شفاف برای مردم روشن شود چون تلقی مردم از بنی صدر فردی منفی و يا خيانت کار نبود اما در جريان های سياسی وی را خوب شناخته بودند.

وی ادامه داد: در آن زمان حتی سياسيون و روحانيون هم دو قسم بودند يک بخش می گفتند که وی فرد خوبی است و يک عده ای هم مانند ما اين فرد را شناخته بودند و مخالف با عملکردش بودند به طور مثال حزب جمهوری اسلامی وی را خوب شناخته بود. من از قبل و با توجه به بررسی های انجام شده رويکرد و اهداف بنی صدر را می شناختم اما در ديداری که با امام خمينی(ره) داشتيم ايشان فرمودند که بايد طرفين را مورد توجه قرار دهيم از اين رو ما نمی توانستيم موضع صريحی درباره عملکرد بنی صدر بگيريم از طرفی ديگر با توجه به رخ دادن حادثه ۱۴ اسفند من با جديت و عزم تصميم گرفتم که فيلم اين حادثه را به طور کامل برای مردم پخش کنيم از اين رو با وجود مخالفت های برخی مديران با جديت در پخش صدا و سيما حاضر شدم و اين فيلم پخش شد که بعد از اين موضوع ابعاد شخصيتی بنی صدر برای تمام مردم باز و روشن شد.

رئيس مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا فعاليتتان در راديو و تلويزيون در انتخاب شما به عنوان رئيس سازمان صداو سيما در سال ۷۲ از سوی رهبر معظم انقلاب تأثيرگذار بوده است افزود:‌به طور حتم اين موضوع بی تأثير نبوده اما قبل از گرفتن اين سمت من در وزارت ارشاد و سپاه فعال بودم و زمانی که آقای خاتمی از وزارت ارشاد رفتند،من به عنوان رئيس وزارت ارشاد منصوب شدم از طرفی ديگر بعد از دو سال که در وزارت ارشاد بودم رهبری فرمودند که من می خواهم در صدا و سيما تغيير ايجاد کنم از اين رو شما از وزارتخانه به صدا و سيما برويد.

وی ادامه داد: ‌در اينجا و در زمان رياست من بر راديو و تلويزيون يک نکته وجود دارد که آن اين بود که در اواخر دوره رياست بنی صدر - که دو ماه بعد توسط مجلس عزل شد - يک اختلافی بر سر بودجه ايجاد شد و آن موقع افراد مختلفی در کابينه شهيد رجايی بود.

لاريجانی در اين باره تصريح کرد: قرار شد که مناظره ای بين يکی از نمايندگان بنی صدر با دولت در تلويزيون بگذاريم از اين رو در آن زمان بنی صدر با وجود اين که موضع جدی نسبت به ما داشت، به راديو و تلويزيون آمد و من به وی گفتم که ما چندين دفعه نامه نوشتيم تا پيش شما بياييم اما شما قبول نکرديد اما ايشان به من گفت که من از اين موضوع خبری ندارم و نامه ای به من نرسيده است، از اين رو فهميديم که اطرافيان اطلاعات را به صورت قطره چکانی به بنی صدر می دادند لذا مسئولان بايد مراقب اطرافيانشان باشند.

وی افزود: ‌يکی ديگر از نقاط جذاب در راديو و تلويزيون مناظرات فکری و سياسی در دوره کوتاه اوايل انقلاب بود که به طور حتم اين مناظرات فکری و سياسی در روشن شدن نقاط اختلاف نظر بسيار تأثيرگذار بود. بخشی از اين مناظرات فکری بود که بين آيت الله مصباح و اقای سروش واحسان طبری و نماينده فداييان خلق برگزار می شد و بخشی نيز مباحث سياسی بود که بين کيانوری، بهشتی و مطهری برگزار می شد که اين مناظرات بسيار موثر بود.

لاريجانی افزود: به خاطر دارم در زمان طرح مباحث ديالکتيکی، با آقای کيانوری در حال ورود به ساختمان بوديم که ايشان رو به ما گفتند اگر فکر کرديد که من روبروی دوربين می نشينم و می گويم خدايی وجود ندارد، سخت اشتباه کرده ايد چراکه من چنين حرفی نمی زنم و اين مسئله در آن زمان در سنين جوانی برای من بسيار جالب بود که رجال بزرگ اين جريان نيز حاضر به طرح اين مسائل نيستند.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين پرسش که رياست صدا و سيما حساس تر بوده يا رياست بر وزارت ارشاد گفت:‌ به طور حتم هر دو حساس هستند ولی راديو و تلويزيون لحظات حساس بيشتری را نسبت به وزارت ارشاد داشت چون وزارت ارشاد با يک مجموعه بسيار وسيعی از هنرمندان در رشته های مختلف در ارتباط بود و عرصه وسيعی دارد اما راديو و تلويزيون محدودتر بود اما حساسيت لحظه ای بيشتری داشت اين موضوع موجب می شد که رئيس راديو و تلويزيون هم بايد کارهای فرهنگی، هنری و دراز مدت را انجام می داد و هم بايد وقتش را برای بررسی مسائل فوری می گذاشت.

لاريجانی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه مهمترين دستاورد رياست شما بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بوده است؟ افزود:‌ در زمان ورود من به وزارتخانه نخست يک تغييرات مديريتی متعارف داده شد اما احساسم اين بود که در اين وزارتخانه چند گره اساسی وجود دارد از طرفی ديگر بايد اين موضوع را مورد توجه قرار داد که وزارت ارشاد در ميان وزارتخانه های ديگر کوچک تر با منابع محدودتر بود اما با قشر بزرگ و فرهيخته هنرمندان در ارتباط بود از آن طرف در زمانی که من وارد اين وزارتخانه شدم برخی از سلايق هم بی جهت تدوين شده بود به طور مثال در آن زمان حمل و نقل و استفاده از ويدئو ممنوع بود ولی به صورت قاچاق به فروش می رسيد از اين رو ما برای پيدا کردن استدلال و هدفی از اين اقدام تلاش کرديم اما چيزی نيافتيم بنابراين اين موضوع را در شورای انقلاب فرهنگی برده و اين ممنوعيت را برداشتيم که شغل زياد ايجاد شد و دغدغه ای هم حل شد.

وی ادامه داد:‌ يکی ديگر از مسائل با توجه به محدود بودن اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گفتند که در سال اين وزارتخانه بايد حدود ۵ يا ۶ کتابخانه در کشور بسازد که اين موضوع نيازمند هزينه کرد اعتبار و جذب نيرو بود بنابراين ما طرحی را به شورای انقلاب فرهنگی برده تا توليت اين مراکز را به مردم و مساجد بسپاريم و طرحی درست کرديم که کانون های هنری و فرهنگی متصل به مساجد داشته باشيم و ما در وزارتخانه به آنها کمک می کرديم که هنوز اين کارکرد وجود دارد.

لاريجانی همچنين با اشاره به موفقيت سبک های سينمايی بعد از انقلاب در ايران تصريح کرد: از طرفی ديگر در آن زمان در وزارتخانه تلاش ما بر اين بود که برای ساخت يک سری فيلم های برجسته برنامه ريزی کنيم که اين جرقه ها با توجه به منويات رهبر معظم انقلاب به وجود آمد که طی نامه ای به من فرمودند که در انقلاب اسلامی چقدر خوب است که در حوزه رمان دارای سبک باشيم و من هنوز اين نامه را دارم که اشاره کرده بودند که در دنيا سبک‌های مختلفی در عرصه رمان نويسی داريم و خوب است ما هم سبکی در اين زمينه داشته باشيم.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه تفاوت و فرق شما با وزير ارشاد مستعفی چه بوده است گفت:‌ در اين رابطه بايد بگويم که اختلاف نظرهايی درباره سبک مديريتی،‌ اجرايی و نحوه گسترش فکر فرهنگی داشتيم و همين نکاتی که عرض کردم بيان اختلافات است.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه شما در سال ۸۴ با چه انگيزه ای وارد انتخابات رياست جمهوری شديد گفت:‌ آن زمان شرايط بسيار متفاوتی بود و بنا بود که گروه هايی با دغدغه های اصولگرايی جمع شوند و يک نفر را معرفی کنند از طرفی ديگر هيچکس در آن دنيا شائق نبود که حتماً رئيس جمهور شود اما قرار شد گروه ها بعد از مذاکرات زياد و گفت و گوها درباره برنامه های کانديداها در حوزه سياست و اقتصاد به نامزدها نمره بدهند در آن موقع يک عده گفتند که اين موضوع را قبول ندارند.

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين سوال که آيا تشدد اصولگرايان در سال ۸۴ به دليل انتخاب علی لاريجانی به عنوان کانديد رياست جمهوری از طرف شورای هماهنگی بود؟، تصريح کرد: به طور کلی افرادی هستند که نظم سياسی پيدا نمی کنند و ما امروز نيز اين مشکلات را داريم و اصولا نظم سياسی نيز به اين معنی نيست که هر انتخابی صورت گرفت همه قبول کنند. آقای ناطق نوری رييس گروه بود و همه افرادی که بعد مدعی شدند، در اين گروه عضو بودند و بعد از نظم سياسی پيروی نکرده و نظم را بر هم زدند و فکر کردند اين کار زرنگی است.

وی افزود: اين گروه برهم زننده بيرون آمدند اما باز با هم نيز ادامه ندادند و باز برنامه های مشترک خود را برهم زدند و همين وضع امروز نيز ادامه دارد. کسانی که نظم سياسی را نمی پذيرند بايد پاسخگو باشند که چرا اين کار را می کنند چرا که کار دراز مدت را بر می ريزند.

رييس مجلس شورای اسلامی در خصوص تصميم شورای هماهنگی اصولگرايان در سال ۸۴ گفت: هيچ کس آنجا نبود که اصراری بر رياست جمهوری داشته باشند در آن زمان گروه تصميم گيرنده با هر يک از ما چندين جلسه بحث کردند و تئوری های ما را در موارد مختلف خواستند و بعد به ما نمره دادند و شخص من در آن زمان بيش ترين نمره را از آن گروه گرفتم.

لاريجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه علت حضور نيافتن شما در انتخابات بعد از سال ۸۴ چه بوده است گفت: به نظر من در شرايط فعلی که من به عنوان رئيس مجلس هستم مناسب نمی دانستم که برای رياست جمهوری شرکت کنم چون در انتخابات رياست جمهوری مقداری بگو مگو صورت می گيرد از اين رو چون نهاد مجلس نهاد محترمی است و امام خمينی(ره) فرمودند که مجلس در رأس امور بوده حرمت آن بايد نگه داشته شود از طرفی ديگر در اين هفته رهبر معظم انقلاب فرمودند که مجلس قطعاً‌در رأس امور و نهاد قانونگذاری نماد مردم سالاری است.

وی تاکيد کرد:ضمن اين که اقايان مختلفی در عرصه بودند و نيت نيز هوسرانی نبود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه با توجه به انتقادات مطرح شده از سوی نامزدها به دولت کنونی شما در شرايط کنونی، فضای تبليغاتی انتخابات رياست جمهوری را چگونه می بينيد افزود: به نظر من عملکرد راديو و تلويزيون خوب است اما بايد اين موضوع را توجه داشت که همه سيستم ها و افراد بايد مقداری در مورد انتقادات تحمل داشته باشند از اين رو زمانی که انتخابات آغاز می شود افراد برای تغيير وضعيت کنونی می آيند پس نقد وضعيت موجود از سوی نامزدها موضوع عجيبی نيست از طرفی ديگر گردانندگان و مجريان امروز هم بايد تحمل و صبر لازم را داشته باشند شايد مشکلات بسياری از سوی نامزدها مانند تورم و رکود مطرح شود که اين اظهارات و نقادی ها طبيعی است.

لاريجانی تصريح کرد: البته دستگاه ها نيز می توانند پاسخگو باشند اما انچه تا امروز رخ داده در اين حيطه غير طبيعی نيست.

وی ادامه داد:‌ اما بايد به اين موضوع توجه داشت که بيگانگان اين برنامه ها را رصد می کنند از اين رو آن جاهايی که منافع ملی کشور بوده نبايد از سوی نامزدها مخدوش شود.

لاريجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه در انتخابات رياست جمهوری هميشه نامزدها موضوع ارتباط با آمريکا را مطرح می کند حال به نظر شما اين بحث تا چه ميزان با واقعيت همراه است گفت:‌به طور حتم برجسته کردن موضوع آمريکا يک خام انديشی است .

وی در اين خصوص افزود: هم اکنون خود صاحب نظرات غربی هم می گويند که سياست خارجی دوَل آمريکايی يک فرو ريختگی پيدا کرده است البته اظهار نظر مهم نيست اما اين موضوع را بايد توجه داشت که خيلی از مسائل ريز ديگری وجود دارد که شايد از سوی غرب مورد توجه قرار گرفته و کد شود.

نماينده مردم قم در مجلس ادامه داد: از طرفی ديگر رهبر معظم انقلاب فرموده اند که در انتخابات بايد راستگويی وجود داشته باشد و نامزدها بايد توجه داشته باشند که تمام مسائل کشور در اين دو سه هفته حل نمی شود از اين رو عبارات افراد بايد سنجيده و براساس شرايط و واقعيات باشد.

لاريجانی در پاسخ به اين سؤال که شما شرايط پرونده هسته ای ايران در سال ۸۴ که خود آن را بر عهده گرفته بوديد را با سال ۸۶ چگونه ارزيابی می کنيد گفت: در رابطه با اين موضوع بايد بگويم که من قبل از سمت دبيری شورای عالی امنيت ملی، نماينده امام در اين شورا بوده ام از اين رو در جريانات مطرح شده قرار داشتم اما در اين رابطه دو قرائت وجود داشت يک قرائت اين بود که اگر ما مطالب مطرح شده از قبل را به عنوان اشکالات به ايران در مسئله هسته ای به همان صورت جلو ببريم می توانيم هم به دانش هسته ای دست پيدا کرده و هم از اين ماجراجويی آنان در امان باشيم.

وی ادامه داد: به همان دليل زمانی که سه وزير غربی برای شرکت درجلسه سعدآباد به ايران آمدند همين رويکرد مورد توجه قرار گرفت آنها در آن جلسه گفته بودند که شما تأسيسات هسته ای خود را چند هفته تعليق کنيد تا ما در آژانس زمينه را برای فراهم کردن دانش هسته ای شما آماده کنيم.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌اين موضوعات تا نشست پاريس ادامه پيدا کرد و در آن زمان تأسيسات هسته ای ايران به حال تعليق کامل درآمده بود يعنی حتی UCFاصفهان هم تعطيل شده بود و زنجيره ای برای توليد نداشت .

وی تاکيد کرد:اين موضوع را بايد توجه داشت که توقف کوتاه مدت و يا مدت دار چرخه هسته ای برای حل و پيگيری موضوعات اشکالی ندارد اما ديديدم که موضوعات مناقشات در ۲ سال با وجود تعليق تأسيسات حل و فصل نشد حتی بعد از تعليق ايران پيشنهادی را ارائه کرد که با وجود همکاری های ما آنها نپذيرفتند.

لاريجانی با بيان اين که طرف مقابل ايران خلاف عهد همل کرد، افزود:‌با توجه به اقدامات و بدقولی های غرب در آن دوران کشور چاره ای جز راه اندازی UCFاصفهان نداشت چون آنها خلاف تعهدات انجام شده عمل کردند چون ما همه پروسه ها را پذيرفته بوديم اما آنها به دنبال تلف کردن زمان بودند.

لاريجانی در خصوص فضای آن دوره تصريح کرد: از طرفی ديگر زمانی که من به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی انتخاب شدم اولين ملاقاتم را با چند وزير اروپايی در شهر نيويورک برگزار کردم که در آن مکان وزير خارجه آلمان به صورت صريح گفت که ما هيچ وقت موضوع تعليق تأسيسات هسته ای را به ميان نياورده ايم بلکه گفته ايم که بايد اين تأسيسات تعطيل شود و شما نبايد غنی سازی داشته باشيد .

وی تاکيد کرد: آن زمان کار تعطيل بود و ياس هم در نيروهای دانشمند ما به وجود آمده بود و شروع کار با علاقه و استقبال آنها رو به رو شد.

لاريجانی ادامه داد:‌با توجه به اقدامات غرب زمانی که من دبير شورای عالی امنيت ملی شدم دوباره تأسيسات UCFاصفهان را راه اندازی و غنی سازی به تدريج آغاز شد و در کنار اين اقدامات مذاکرات را هم با غرب دنبال می کرديم که در جريان آن مذاکرات با سولانا نماينده ۱+۵ تلاش شد تا به چارچوب برسيم

وی تصريح کرد: آن زمان که اين کشورها می خواستند که مسئله هسته ای ايران را حاد جلوه دهند که آن موقعی بود که جنگ ۳۳ روزه لبنان رخ داد آن زمان ما هنوز با وجود اختلاف نظرها، قطعنامه ای را درباره برنامه هسته ای نداشتيم .

لاريجانی در خصوص فضای آن زمان تاکيد کرد: در آن زمان کسينجر در يک مقاله ای عنوان کرد که هم اکنون زمان تصويب قطعنامه عليه ايران رسيده که اين موضوع موجب شد ظرف ۴۸ ساعت يک قطعنامه ضعيف صادر شود.

وی افزود: آن زمان آقای سولانا به من زنگ زد و گفت خرابکارها کار خود را کردند و من از شما عذرخواهی می کنم چرا که ما برای جمعه پيش رو قرار مذاکره داشتيم و از اساس مشخص بود که اين اقدام برای فشار بر ايران و تحقق برخی از تخيلات در عالم سياست بود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در تشريح فضای جنگ ۳۳ روزه گفت:‌به طور حتم هدف غرب از تصويب قطعنامه عليه ايران همزمان با جنگ ۳۳ روزه لبنان و کوران بمباران در اين منطقه اين بود که می خواستند با فشار به ايران شرايط منطقه را عوض کنند چون آنها در عراق به بن بست رسيده بودند از اين رو به دنبال تغيير محل جغرافيايی محل بحران بودند اما در کل بايد بگويم که جنس و نوع مذاکرات من در آن زمان به گونه ای بود که نمی گذاشتم شکنندگی روابط بين کشورها به وجود بيايد.

وی ادامه داد:‌ در آن زمان که من دبير کل شورای عالی امنيت ملی بودم احساس می کردم که گروه های مذاکره کننده غربی در مسئله هسته ای بين ما و طالبان تفاوتی قائل نيستند.

لاريجانی در تشريح اين مطلب گفت:به طور مثال به ياد دارم شبی بر سر ميز شام تا دير وقت بحث هسته ای را کنار گذاشتيم و در مورد مباحث تشيع بحث کرديم تا جايی که سولانا در آن زمان به من گفت مايل هستم که کتابی در زمينه تشيع برای من بفرستيد تا من مطالعه کنم.

وی در ادامه تاکيد کرد:بنابراين من در مرحله نخست به دنبال آگاه سازی آنها بودم چون مذاکرات جای اعلام مواضع کشورها نيست از اين رو مهم اين است که در مذاکره با ايجاد ارتباط به يک وحدت و تعامل برسيم لذا در آخرهای دبيری من در شورای عالی امنيت ملی توانستم که با سولانا و البرادعی بر سر مسئله هسته ای ايران به يک مداليته برسيم که چندين مسئله نيز حل شد کما اين که در دم اخر بازی را بر هم زدند.

لاريجانی در پاسخ به اين سؤال که در کل مذاکرات هسته ای ايران با غرب را در سه دوره کنونی چگونه می بينيد گفت: ‌مذاکرات هسته ای ايران فصل های مختلفی داشته اما در اصل هميشه مذاکرات بايد از يک چارچوب قوی برخوردار باشد .

وی ادامه داد: من فکر می کنم زمان رياست سولانا بر گروه ۱+۵ بهتر بحث ها پيش می رفت گو اين که ايشان نيز نماينده ۵+۱ بود اما انعطاف هايی داشت که مانع از شکنندگی بحث می شد اما بايد بگويم که جمهوری اسلامی ايران در اين رابطه تجربيات مختلف و بسياری را به دست آورده است.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه علت استعفای شما از دبيری شورای عالی امنيت ملی چه بوده است افزود: ‌به‌طور حتم مسائل دبيرخانه شورا بسيار حساس است و مسائل گوناگون مربوط به منافع و امنيت کشور در اين مباحث مطرح است اما من در کل در آن زمان اختلافات جدی مديريتی را با آقای احمدی نژاد احساس می کردم از اين رو به نظر من مسائل استراتژی کشور بايد با فکر و تأمل انجام شود و به همگرايی بخش‌های مختلف نياز است لذا کارهای لحظه ای هيچ نتيجه ای ندارد.

لاريجانی ادامه داد:‌ من در آن زمان يک مدت در اين باره با آقای احمدی نژاد مذاکره کردم اما بعد از مدتی ديدم که ايشان رئيس جمهور هستند و حق دارند و لزومی ندارد که من مزاحم ايشان در اين رابطه شوم لذا نمی خواستم که يک حالت تحميلی برای اين موضوع وجود داشته باشد و واقعا سبک کار من به اين شيوه نبود از اين رو از اين سمت استعفا دادم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه شما چند در صد از عملکرد مجلس را مربوط به هیأت رئيسه و رئيس مجلس می دانيد گفت: مجلس مانند دستگاه های ديگر اجرايی نيست که رئيس بتواند تصميم گير همه امور باشد و همه چيز را ابلاغ کند،‌ مجلس يک نهاد جمعی نگر بوده و همه نمايندگان دارای يک وزن هستند و رئيس تنها هماهنگ کننده امور است از اين رو شايد بخش های اداری از سوی هیأت رئيسه مديريت شود اما در کل قوام مجلس به تصميمات کليه نمايندگان بستگی دارد.

رييس مجلس شورای اسلامی در اين خصوص تاکيد کرد: بر اين اساس بايد حسن و قبح مجلس را بايد با هم در نظر گرفت البته قسمت های اداری ممکن است توسط هيئت رييسه اداره شود اما نمايندگان همه يک وزن دارند و رييس هماهنگ کننده است.

رئيس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اينکه شما نقطه قوت و ضعف مجلس هشتم و نهم را چه می‌دانيد، گفت:‌ به‌طور حتم هر نهادی نقطه قوت و ضعف بسياری دارد، در مجلس هشتم دغدغه اصلی اين بود که مسائل اقتصادی کشور در يک بسته بندی درست تعيين شود، از اين رو قانون برنامه پنجم توسعه و يا قانون هدفمند کردن يارانه از سوی مجلس تدوين شد.

وی تاکيد کرد: متأسفانه قانون هدفمندی يارانه ها از سوی دولت به درستی اجرا نشد که ما در گزارش سالانه اين موضوع را قرائت کرديم و بر اساس ماده ۲۳۶ اين گزارش تخلف به قوه قضائيه ارجاع داديم که اين تخلف روشن است. از طرفی ديگر يکی از ضعف های مجلس هشتم اين بود که بعضی از امور بايد با جديت بيشتری دنبال می شد، در اين بين برخی گروه بازی و شلوغ کردن ها هم به عملکرد مجلس آسيب وارد کرد.

لاريجانی در تشريح اين رفتارها گفت: از اين رو افراد بايد توجه داشته باشند که عالم سياست عالم رياضيات است نه عالم عشق به افراد، از اين رو مجلس می دانست که مشکلات کشور در چه نقاطی و از سوی چه کسانی رخ داده اما در زمان حل اين مشکلات سر و صداهای بسياری به پا می شد به طور مثال در قانون برنامه پنجم استقلال بانک مرکزی تعريف شد.

رييس مجلس شورای اسلامی هم چنين تصريح کرد:در قانون برنامه برای استقلال بانک مرکزی قانون قائل شديم و تاکيد کرديم که بانک مرکزی صندوق پرداخت نيست و بايد از قدرت پولی و ثروت مردم صيانت کند و اين بحث را خود مسئولان بانک مرکزی ميز قبول داشتند و در قانون برنامه نيز ترتيبی برای استقلال بانک مرکزی قائل شديم اما ديديم که برای اين موضوع چه سر و صدايی به پا شد که بعد همان افراد فهميدند که اين شلوغ کاری ها اشتباه بوده و هم‌اکنون بانک مرکزی بسيار ضرر کرده است.

لاريجانی افزود:‌ به نظرمن هر چيزی بايد در جايگاه خودش قرار داشته باشد و اقتصاد نبايد سياست زده شود از اين رو در صورت رخ دادن اين موضوع اقتصاد به جاده خاکی می رود از طرفی ديگر در مجلس هشتم برخی از طوايف به درستی محاسبه اقتصادی نکرده و عرصه های اقتصادی را با سياست مخلوط می‌کردند.

وی با انتقاد از برخی رفتارها در مجلس هشتم در خصوص مسائل اقتصادی گفت: عالم سياست در جای خود محترم است اما نبايد مسا.ل کشور درگير دعواهای حيدری نعمتی شود و اين که برخی بگويند چون ما طرفداری دولت هستيم مخالفت با برخی از طرح ها داريم، غلط است و متاسفانه برخی از طوائف محاسبه اقتصادی درستی نمی کردند.

لاريجانی تصريح کرد: مجلس نهم از اين نظر بهتر است و شرايط سياسی نيز البته بهتر شده و سطح سواد نيز بالاتر رفته که شرف تخصص خود را فدای اميال نمی کنند.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه دولت مطلوب مجلس نهم بايد دارای چه شاخص هايی باشد افزود: در عالم سياست به طور حتم امور نسبی بوده و نمی شود مطلق گرايی کرد چرا که به قول اقای جنتی از آسمان که کسی را نمی آوريم و بايد از همين اقايان انتخابی صورت گيرد.

وی ادامه داد: اما در کل می توان گفت که هم اکنون کشور در دو نقطه حساس بوده و در نقطه ديگر دارای آوردگاهی قوی است به طور حتم آوردگاه ما اين است که کشور ايران پر از منابع انرژی، معادن نفت و گاز بوده،‌ از موقعيت جغرافيايی و ژئوپلتيک، نيروی متخصص،‌ ساختار پايدار برخوردار است که بايد از اين شاخص ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: با وجود تمامی شيطنت هايی که صورت می گيرد، جمهوری اسلامی دموکراسی خوبی را مهيا کرده و مردم همه ولايت فقيه را قبول دارند و از اين حيث نيز به هم پيوستگی و شرايط خوبی در کشور حکم فرما است.

رييس مجلس در تشريح نقاط مثبت کشور در شرايط حاضر تصريح کرد: انقلاب اسلامی وزن خوبی در منطقه پيدا کرده است و اين مسائل بايد به عنوان فرصت شناخته شود.

عضو کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: اما نقطه ضعف ما در حوزه اقتصادی بوده که هم اکنون در اين حوزه رشد يافتگی کشور در خور مردم نيست از طرفی ديگر براساس آمارها در سال های اخير حدود ۵۰۰ ميليارد دلار کشور درآمد ارزی به دست آورده که اين اعتبارات می بايست به توليد صنايع سنگين تبديل می شد اما با وجود همه زحمات هم اکنون شاهد هستيد که وضعيت اقتصادی کشور دچار پديده رکود و تورم شده است.

لاريجانی در تشريح ديگر مشکلات امروز کشور گفت:: ‌يکی ديگر از نکات ضعف کشور در حوزه بين الملل است از اين رو رئيس جمهور آينده بايد اين گرفتگی را باز کرده و از تمام ظرفيت ها استفاده کند از طرف ديگر در اينکه کشورهای غربی موذی و دشمن ما هستند شکی نيست ولی بايد با فن ديپلماسی اين موضوعات اصلاح شود.

لاريجانی در اين خصوص با بيان اين که امروز مجال حرف های پوپوليستی را نداريم، تصريح کرد: ازاين رو کسی که می خواهد در جايگاه رئيس جمهوری قرار گيرد بايد بداند که وظايف سنگينی را بر عهده دارد و بايد برای مشکلات اقتصادی برنامه های مدون و واقعی محور داشته باشد چرا که هم درد معلوم است و هم درمان.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر لزوم نقدينگی را بايد سوق داد به سمت توليد از طرفی ديگر بايد به اين موضوع و فرمايشات رهبر معظم انقلاب که درمان مشکلات اقتصادی کشور رونق توليد است توجه داشته باشد لذا هم اکنون هر کسی برخلاف اين موضوع سخنی به ميان آورد يعنی تنها شعار می دهد.

وی تاکيد کرد: اين که شعار بدهند که پول را به جيب شما می ريزيم معلوم است که تنها شعارهای بی مبنا است.

لاريجانی با بيان اينکه حوزه رياست جمهوری به طور حتم به افراد ورزيده و با تجربه و دارای درک بالا از شرايط نياز دارد تصريح کرد:‌ در حوزه بين الملل داشتن تجربه و نگرش دقيق و کارشناسی فوق العاده مهم است از اين رو مجلس حتماً به دولت آينده در اين زمينه کمک می کند.

لاريجانی با تأکيد براينکه کابينه دولت جای يادگيری افراد کم تجربه نيست گفت: از اين رو حضور افراد در جايگاه رياست جمهوری و کابينه دولت نيازمند تجربه بالا است.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اين که دولت اکابر نيست تاکيد کرد: هر وزيری بايد هر روز سه يا چهار تصميم بسيار حساس بگيرد پس نبايد دولت برای وی جای يادگيری باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016