شنبه 29 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو بار انتقال مهدی کروبی به بيمارستان در کمتر از يک هفته

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در مصاحبه با سحام نيوز گفت تغييری در رفتار زندانبانان و يا مقامات امنيتی پس از انتخابات اخير رياست جمهوری و انتخاب حسن روحانی مشاهده نشده است. وی افزود در هفته گذشته پدرش را دو بار برای درد کمر و انجام آزمايشات به بيمارستان وزارت اطلاعات بردند. محمدتقی کروبی همچنين گفت: "خبری مبنی بر پايان دوران حبس و رفتارهای غيرقانونی حکومت نداريم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سحام نيوز: دکتر محمد تقی کروبی در مصاحبه با سحام نيوز از آخرين وضعيت جسمی و روحی مهدی کروبی خبر داد.

فرزند آقای کروبی در اين مصاحبه ضمن تاکيد بر اينکه “خبری مبنی بر پايان دوران حبس و رفتارهای غيرقانونی حکومت نداريم” ابراز اميدواری کرد که حکومت دوباره به خواست مردم تن داده و شرايط را برای آزادی تمامی زندانيان دربند فراهم نمايد.

محمد تقی کروبی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اينکه “هيچ تغييری در شرايط حبس پدرش ايجاد نشده” گفت: “تاکنون هيج چيز تغيير نکرده. مثلا برادرم، حسين آقا کماکان از ملاقات محروم هستند يا ملاقات ساير فرزندان مطابق گذشته اعمال می گردد.”

آقای کروبی همچنان در ساختمان امن وزارت اطلاعات حبس و زندانی است.

فرزند مهدی کروبی در اين مصاحبه ضمن ابراز نگرانی از وضعيت جسمی مهدی کروبی، خبر از دوبارانتقال ايشان به بيمارستان در يک هفته خبر داده و گفته است: “ در هفته گذشته ايشان را دوبار برای درد کمر و انجام پاره ای از آزمايشات به بيمارستان وزارت اطلاعات بردند و ساعت ها ايشان در بيمارستان بودند. فقط می دانيم غلطت خون ايشان به شدت بالاست و اين غلظت بی سابقه بوده و در شرايط سنی ايشان مضر و نگران کننده است. بارها از مسؤولان امنيتی خواسته ايم که پرونده پزشکی شان را در اختيار مان قرار دهند تا مراحل درمانی را زير نظر متخصصان مورد اعتماد خانواده پيگيری کنيم که چنين نشده است.”

محمدتقی کروبی همچنين در پاسخ به پرسشی درخصوص تغيير مکان آقای کروبی از منزل امن وزارت اطلاعات به منزل شخصی خودشان افزود: “در بهمن ماه سال گذشته امنيتی ها بدون ذکر هيچ دليلی صريحا گفتند که حاضر به انتقال پدرم به منزلش نيستند اما گفتند حاضرا ايشان را به مکان مسکونی ديگری منتقل کنند. اين شرط هم غير قانونی بود و هم غير عقلايی، اما مادرم بخاطر شرايط بد مکان حبس پذيرفت. اما مگر با اين بدنامی دستگاه امنيتی که در دفتر نماينده مجلس اش دوربين و شنود کار می گذارد کسی حاضر می شود منزلش را در اختيار اين مجموعه قرار دهد. کار بسيار سختی بود اما مادرم مصمم شد تا مکانی پيدا کند که نهايتا هم موفق شد. فکر کنم دی ماه سال گذشته آن را به امنيتی ها پيشنهاد کرديم. مقامات امنيتی و تيم های مربوطه در بهمن ماه و اسفند ماه از آن منزل بازديد کردند و گفتند خبر می دهند، از آن روز رفتنه اند تا خبر بياورند. مشخص بود صداقت ندارند و با زمان بازی می کنند.”

بارها خانواده کروبی از مقامات امنيتی خواسته بودند که اجازه انتقال آقای کروبی به منزل شخصی شان را فراهم آوردند که اين خواسته خانواده مهدی کروبی هيچگاه عملی نشد.

اين عضو خانواده کروبی در خصوص روحيه آقای کروبی می افزايد: “ايشان تعمدا بارها در ملاقات ها به فرزندان يادآور شدند که روزانه برای انتخاب اين مسير فی سبيل اللهی نماز و سجده شکر به جا می آورند. آری جسم اش بسيار آسيب ديده اما روحيه اش بی نظير است و من فکر می کنم همين موضوع برای برخی آزار دهنده است . مردی که از خطه زاگرس است همچون زاگرس استوار و سربلند است.”

اکنون تنها چند روز به نهصدمين روز حبس مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و خانم رهنورد مانده است. اين سومين ماه رمضانی است که خانواده اين سه زندانی سياسی، از بودن در کنار والدين خود محرومند. حکومت طی اين مدت، سخت ترين فشارها و محدوديت ها را بر خانواده اين زندانيان سياسی اعمال نموده است. ممنوع الخروجی و اخراج از محل کار و نيز تهديد و ارعاب و ضبط اموال؛ تنها بخشی از فشارهايی است که نهادهای امنيتی برای ساکت نمودن صدای اعتراضی فرزندان و خانواده رهبران جنبش، اعمال نموده است.

متن کامل مصاحبه سحام با فرزند دوم آقای کروبی و همچنين اطلاعات تکميلی پيرامون آخرين وضعيت اين رهبر جنبش اعتراضی در ادامه آمده است:

* آقای دکتر کروبی؛ اکنون نزديک به ۹۰۰ روز از حبس غير قانونی آقايان کروبی و موسوی و خانم رهنورد سپری شده اما هنوز خبری رسمی مبنی بر پايان دادن به اين حبس به گوش نمی رسد. آيا با توجه به تن دادن حکومت به آرای مردم در انتخابات اخير می توان انتظار آزادی رهبران و زندانيان سياسی را در روزهای آتی داشت؟
- خبری مبنی بر آزادی قريب الوقوع و يا پايان دادن به رفتارهای فراقانونی حکومت نداريم. اما اميدوارم با بازگشت به قانون ودر جهت اعاده اعتماد متقابل ميان حاکميت و مردم شاهد آزادی همه عزيزان دربند باشيم. خوشبختانه حاکميت با درس گرفتن از وقايع ۴ سال گذشته در انتخابات اخير حق مردم را محترم شمرد و موجب نشاط و پويايی جامعه و ارتقای سطح کشور در عرصه های بين المللی شد. بدون شک تن دادن امروز حکومت به حق مردم نتيجه ی پيگيری مستمر مردم در ۴ سال گذشته بوده است.

* اينها درست اما آيا تغييری در رفتار زندانبانان و يا مقامات امنيتی پس از انتخابات اخير رياست جمهوری و انتخاب آقای روحانی مشاهده کرديد؟
خير. تاکنون هيج چيز تغيير نکرده. مثلا برادرم، حسين آقا کماکان از ملاقات محروم هستند يا ملاقات ساير فرزندان مطابق گذشته اعمال می گردد. اين انتظار در سطح جامعه بوجود آمده و ريشه آن را می توان در شعارهای مردمی دانست که يکبار ديگر در انتخابات بر اصلاحات تاکيد کردند و آقای روحانی را به قدرت رساندند و در جشن پيروزی با صدايی بلند در تمام کشور خواستار آزادی رهبران در حبس شدند. آزادی رهبران و فرزندان دلير و نخبه اين کشور از زندان ها خواسته اصلی آنانی است که آقای روحانی را بر کرسی رياست نشاندند. البته بسيار زود است که از رئيس جمهور منتخب کسی که هنوز بطور رسمی قدرت را در اختيار ندارد انتظار حل و فصل موضوع زندانی ها را داشت. اما اينکه ايشان بعد از بدست گرفتن قدرت اجرايی و با اتکاء به آرای مردم چه می کند موضوع ديگری است. با اين وجود بايد بگويم که در حال حاضر افسار کار هنوز در اختيار جريان افراطی است که از شوک انتخابات تاکنون بيرون نيامدند. از اين بخش نيروهای امنيتی که با کنار گذاشتن نيروهای با سابقه و لايق وزارت از مراکز مختلف به اين سيستم تزريق شدند جز اينهم نبايد انتظار داشت. ببينيد اگر حکومت اينبار به رای مردم آنهم بعد از رد صلاحيت آقای هاشمی تن داد صرفا بخاطر مقاومت رهبران، زندانيان سياسی و پيگيری مردمی بوده که در ۴ سال گذشته هزينه سنگينی بر دوش حکومت گذاشتند و حاکمان را متوجه اين حقيقت کردند که قدرت مبنای مشروعيت نيست. در شريعت اسلامی آموخته ايم که حق گرفتنی است. ستاندن اين حق بدون استقامت رهبران دربند و زندانيان سياسی امکان پذير نبود.

* ماه رمضان امسال سومين ماه مبارکی است که آقای کروبی حبس غيرقانونی شان را در مکانی بجز منزل خود به سر می برند. برای بسياری از مردم اين سوال مطرح است که چرا آقای کروبی در منزل شخصی اش حبس نشده است؟ دليل اين کار چيست؟ شما برای تغيير اين وضعيت چه کرده ايد؟
- اشاره درستی کرديد. ماه مبارک رمضان امسال سومين ماه صيام پدرم در خانه امن وزارت اطلاعات است. می دانيم که مقامات سياسی، قضايی و امنيتی کشور بارها به دروغ مدعی شدند که ايشان در حصر خانگی است. خانه ايی که آقايان از آن سخن می گويند مکانی است اداری با حداقل امکانات. نه جايی برای هواخوری روزانه دارد و نه امکانات يک منزل مسکونی ساده را. بدليل مسائل امنيتی پنجره ها همواره بسته اند و ايرانيت های بلند امنيتی مانع رسيدن نور است. ساختمان قديمی است و حشرات و سوسک ها ميهمانان دايمی پدرم هستند لذا هرازگاهی آنجا را سم پاشی می کنند و در همان محيط بسته ايشان بايد تنفس کنند و شايد عارضه های تنفسی ايشان ريشه در همين موضوع داشته باشد. علاوه بر آن تنفس در اين مکان برای ايشان هم آزار دهنده است و هم مضر. تصور کنيد نزديک به ۹۰۰ روز پدرم از آفتاب و قدم زدن در هوای آزاد محروم شده. چرايی اين موضوع را بايد از حاکميت پرسيد. ما موضوع را رسانه ايی کرديم تا همگان بدانند. از اينهمه عناد متعجب ام. شما يک حکومت در دنيا پيدا کنيد که بدون طی کردن مراحل قضايی و بدون نظارت نهادی قضايی آمرانه مجازات سليقه ای بر متهمی به مدت ۹۰۰ روز اعمال کرده باشد. از اين باب برای آقايان متاسفم که حتی برای سخنان رسمی خود هم حرمت قائل نيستند.

* اما پيشتر شنيده بوديم که وزارت اطلاعات بارها و بارها قولهايی مبنی بر تغيير مکان حبس آقای کروبی را به خانواده شما داده بود. حتی در برهه ايی قبول کردند که ايشان را به منزل خودشان در جماران منتقل کنند اما بعد آن را به مکان مسکونی ديگری در جماران تغيير دادند. حتی شنيده شد مقامات امنيتی از منزلی در جماران بازديد کردند تا آقای کروبی را به آنجا منتقل کنند. آيا اين خبرها درست است؟ چرا همه اين وعده و وعيد های نهادهای اطلاعاتی و شخص آقای مجيدی که ظاهرا از معاونين و مقامات ارشد وزارت اطلاعات است عملی نشد؟
- شما موضوعی را مطرح کرديد که در حال حاضر درباره ذکر جزئيات بخشی از آن ملاحظه دارم. درست است در بهمن ماه سال گذشته امنيتی ها بدون ذکر هيچ دليلی صريحا گفتند که حاضر به انتقال پدرم به منزلش نيستند اما گفتند حاضرا ايشان را به مکان مسکونی ديگری منتقل کنند. اين شرط هم غير قانونی بود و هم غير عقلايی، اما مادرم بخاطر شرايط بد مکان حبس پذيرفت. اما مگر با اين بدنامی دستگاه امنيتی که در دفتر نماينده مجلس اش دوربين و شنود کار می گذارد کسی حاضر می شود منزلش را در اختيار اين مجموعه قرار دهد. کار بسيار سختی بود اما مادرم مصمم شد تا مکانی پيدا کند که نهايتا هم موفق شد. فکر کنم دی ماه سال گذشته آن را به امنيتی ها پيشنهاد کرديم. مقامات امنيتی و تيم های مربوطه در بهمن ماه و اسفند ماه از آن منزل بازديد کردند و گفتند خبر می دهند، از آن روز رفتنه اند تا خبر بياورند. مشخص بود صداقت ندارند و با زمان بازی می کنند. جالب اينکه همان فرد مسئول دو روز پيش بعد از غيبت صغری اش پيش پدرم رفته و همان سناريوی و يا بازی گذشته را تکرار کرده و گفته خانواده جايی مناسب پيدا کنند تا پس از تائيد سيستم امنيتی آن محل اجاره شود تا شما منتقل شويد. پدرم به اين فرد پاسخ دادند که من يک منزل دارم و آن در جماران است. اگر حکومت پس از دو سال و نيم هنوز مدعی حبس خانگی من هست، پس من را به منزل ام منتقل کنيد، در غيراينصورت من زندانی حکومت ام و هر مکانی که حکومت می خواهد من را حبس کند.

* مردم دنبال آزادی قريب الوقوع رهبران جنبش سبزهستند و حکومت بدنبال مکان جديد حبس؟
- ببينيد من نگفتم حکومت بلکه گفتم يکی از مقامات ارشد اطلاعات که مسئوليت حبس پدرو مهندس بر عهده اوست.

* از شرايط جسمی آقای کروبی بگوييد. شنيديم چند روز پيش آقای کروبی را به بيمارستان برده بودند. آيا اين خبر درست است؟
- در ۳۰ ماه حبس ظالمانه حکومت پدرم ناراحتی تنفسی، ريوی و گوارشی پيدا کردند که بواسطه پيگيری مستمر خانواده و همکاری پزشک محترم وزارت اطلاعات مراحل درمانی در حال پيگيری است. در اين مدت مشکلات عديده ای داخلی برای ايشون بوجود آمده که از آنجمله می توانم به کاهش وزن، غلظت خون وبی اشتهايی وچربی بالا درخون اشاره کنم. اخيرا هم ديسک کمرشان بطور جدی موجب ناراحتی شان شده. در هفته گذشته ايشان را دوبار برای درد کمر و انجام پاره ايی از آزمايشات به بيمارستان وزارت اطلاعات بردند و ساعت ها ايشان در بيمارستان بودند. فقط می دانيم غلطت خون ايشان به شدت بالاست و اين غلظت بی سابقه بوده و در شرايط سنی ايشان مضر و نگران کننده است. بارها از مسؤولان امنيتی خواسته ايم که پرونده پزشکی شان را در اختيار مان قرار دهند تا مراحل درمانی را زير نظر متخصصان مورد اعتماد خانواده پيگيری کنيم که چنين نشده است. اميدواريم هرچه سريعتر حکومت با تمکين از قانون زمينه اعمال اين امر بديهی را فراهم کند. پزشکان دستگاه امنيتی بارها به زندانبانان و مقامات امنيتی توصيه کردند که شرايط نگهداری پدرم را تغيير دهند اما ظاهرا آنان که تصميم گير هستند بر مجازات ايشان به اين شيوه اصرار دارند. البته لازم می دانم به اين نکته اشاره کنم به تعداد انگشتان يک دست در دوران اين حبس آقايان بدنبال توصيه پزشکان، پدرم را برای ساعاتی که بتواند آفتاب ببيند و هوای تازه استنشاق کند بيرون برده اند. همچنين متهعد ام از پزشک محترم وزارت اطلاعات که پدرم همواره از او به عنوان فردی فهيم و متدين ياد کرده اند تشکر کنم.

* از وضعيت سخت و و نحوه نگهداری آزاردهنده ايشان متاسفيم و و مطمئن هستيم کمتر کسی تصور چنين وضعيتی را داشته. لطفا از روحيه ايشان برايمان بگوييد.
- روحيه ايشان مثل هميشه عالی و استوار است. کسيکه در اوج جوانی به همراه پدرش مرحوم آيت الله شيخ احمد کروبی در مبارزه بوده و بعد از انقلاب با عشق برای خانواده های شهدا کار کرده و بعنوان يک روحانی و سياستمدار وکالت مردم در مجلس را بر عهده داشته و در کسوت رئيس مجلس در تقنين قوانين همواره طرف مردم را گرفته و از تکليف ملی و دينی خود در امر به معروف و نهی از منکر حکومت کوتاهی نکرده و به جای عافيت طلبی ابوذر گونه از حقوق مردم سخن گفته، آيا جز اين می توان انتظار داشت؟ ايشان تعمدا بارها در ملاقات ها به فرزندان يادآور شدند که روزانه برای انتخاب اين مسير فی سبيل اللهی نماز و سجده شکر به جا می آورند. آری جسم اش بسيار آسيب ديده اما روحيه اش بی نظير است و من فکر می کنم همين موضوع برای برخی آزار دهنده است . مردی که از خطه زاگرس است همچون زاگرس استوار و سربلند است.

* اکنون با محرز شدن تمامی پيش بينی های رهبران جنبش اعتراضی، در خصوص فساد، ناتوانی و ناتدبيری دولت احمدی نژاد و نيز جنايت برخی مسئولان در ماجرای کهريزک و همچنين رای “نه” مردم به تندروی ها و سياست های ۸ سال گذشته کشور؛ حکومت چه بهانه و دليلی برای تداوم حبس آقايان کروبی و موسوی دارد؟ آيا هنوز می توان گفت که حکومت صدای مردم را نشنيده است؟
- در اين باب صحبت بسيار است اما اجازه دهيد تنها به اين نکته بسنده کنم که اگر حکومت می خواهد مشکل انزوا و تحريم های بين المللی را حل کند راهی جز آشتی با مردم خود ندارد. حکومت های ضعيف که فاقد پايگاه در نزد مردم خود هستند اگرچه به ظاهر در داخل قدرتمند اند اما در عرصه های بين المللی ضعيف و آسيب پذير هستند و بعضا مجبور به تن دادن به امتيازهايی می شوند که در آن منافع ملی برای دوام و بقايی ناپايدار قربانی می گردد. در سال ۸۴ وقتی آقای احمدی نژاد را با تقلب در کاسه نظام گذاشتند بسياری از عقلا بر اين باور بودند که او پوست موزی است زير پای نظام. کافی است شرايط امروز کشور و جايگاه اشخاص حقيقی و حقوقی نظام را با ۸ سال پيش قياس کنيد و ببينيد اين انتخاب تحميلی که با توجيه يکدست کردن قدرت اتفاق افتاد چه فاجعه ای برای کشور درست کرد و چه بلايی بر سر کشور آورد.
داستان ۴ سال پيش و انذار های صريح آقای کروبی و نيز مهندس موسوی بر کسی پوشيده نيست. همه آنچه گفتند تحقق پيدا کرد و امروز به اذعان خود اصول گرايان کشور در بدترين شرايط تاريخی خود قرار دارد. ببينيد در مناظره ها اصول گرايان بر چه ويرانی هايی صحه گذاشتند. ۷۰۰ ميليارد درآمد نفتی داشتيم و اين وضع کشور است، سخنان و وعده های نامزدهای سال ۸۴ را با سخنان و وعده های نامزدهای ۹۲ قياس کنيد تا ارثيه شوم ۸ سال گذشته را بهتر درک کنيد. در اين ۸ سال منابع مادی و معنوی کشور غارت و ويران شد. ان شاالله به زودی آمارهای جالبی از چياول اموال بيت المال به اسم دور زدن تحريم ها توسط اشخاص حقيقی و حقوقی خواهيم شنيد. با اين حال دوست دارم همچون مردم ام بويژه جوانان خوشبين و اميدوار باشم. معجزه حضور مردم و تمکين حکومت نسبت به اراده مردم زمينه احيای جايگاه کشور را فراهم کرده که اين امر بدون تغيير نگرش ماهوی درون حاکميت امکان پذير نخواهد بود. آزادی رهبران و زندانيان و جبران خسارات از قربانيان، قدمی است که می تواند کشور را در مسير عقلانيت قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016