سه شنبه 14 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشييع و تدفين پيکر آيت الله طاهری اصفهانی با شعارهای اعتراضی (همراه با ویدئو)

مرگ بر ديکتاتور و کروبی، موسوی آزاد بايد گردند شعارهايی بود که ده ها هزار نفر از شهرهای مختلف استان اصفهان و ساير شهرها در تشييع پيکر آيت الله طاهری اصفهانی سر داده بودند. نظم مردم در مراسم تشييع پيکر آيت الله طاهری اصفهانی چشمگير بوده است و دسته جات منظم آنان با شعارهايی در حمايت از موسوی، کروبی و خاتمی سرمی دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلمه- گروه خبر: مراسم تشييع پيکر آيت الله طاهری اصفهانی، اولين امام جمعه اصفهان با حضور بی نظير و باشکوه مردم اصفهان با شعارهايی در حمايت از رهبران محصور جنبش سبز همراه شد.

به گزارش کلمه، در اين مراسم که ده ها هزار نفر از شهرهای مختلف استان اصفهان و ساير شهرهای کشورمان در آن حضور داشتند، اولين امام جمعه شهر اصفهان و نماينده امام خمينی بر پيکر مردمی بدرقه شد که هنوز صدای رسای آيت الله طاهری اصفهانی را مسجد حسين آباد می شنيدند.

يا حجت ابن الحسن، موسوی کروبی تسليت تسليت، يا حسين ميرحسين، مرگ بر ديکتاتور و کروبی موسوی آزاد بايد گردند شعارهايی بود که مردم در تشييع پيکر امام جمعه خود سر داده بودند.

بعد از اقامه نماز ميت توسط آيت الله العظمی شبيری زنجانی بر پيکر آيت الله طاهری، مردم اصفهان در بيست و چهارمين سالگرد رحلت امام خمينی، همراه و ياور بنيانگذار جمهوری اسلامی و امام جمعه سابق اصفهان را بر شانه های خود تشييع کردند.

علاقه مندان آيت الله طاهری اصفهانی از ساعات اوليه صبح امروز برای وداع با امام جمعه خود به گلستان شهدای اصفهان آمده بودند و ساعت ده و نيم به محض ورود تابوت سبز آيت الله به گلستان شهدا، سيل مشتاقان ايشان را با شعار يا حسين ميرحسين همراهی می کردند.

خبرنگار کلمه از اين مراسم گزارش داد که نظم مردم در مراسم تشييع پيکر آيت الله طاهری اصفهانی چشمگير بوده است و دسته جات منظم آنان با شعارهايی در حمايت از موسوی، کروبی و خاتمی سرمی دادند.

در همين حال بر اساس مشاهدات خبرنگار کلمه حضور نيروهای امنيتی در اين مراسم بسيار کم رنگ بوده است.

آيت الله طاهری اصفهانی از روحانيون باسابقه و انقلابی و همراه هميشگی مردم بود که سالها برای برکناری حکومت ظالم تلاش کرد و با پيروزی انقلاب اسلامی نماينده امام خمينی در استان اصفهان بود. بارها در جبهه های جنگ شرکت کرد و يکی از فرزندانش نيز در جبهه های دفاع مقدس به شهادت رسيد. وی از حاميان جدی اصلاحات و منتقد حصر آيت الله منتظری بود. پس از انتخابات مهندسی شده رياست جمهوری نيز اين امام جمعه باسابقه اصفهان همصدا با اکثریّت مردم رای باخته، اين انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدّی مجدّد رئيس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه دانسته بود.

در اين مراسم عبدالله نوری، غلامحسين کرباسچی، عباسعلی روحانی، رضا خاتمی، علی اشراقی، مرتضی اشراقی، فضل الله صلواتی، احمد خرم، حسن روحانی ، محمود حجتی و احمد منتظری حضور داشتند. عباسی فرد، نماينده آيت الله هاشمی رفسنجانی نيز در اين مراسم شرکت داشت. از آنجا که نوه امام خمينی عروس آيت الله طاهری است، تعدادی از اعضای بيت امام خمينی نيز در اين مراسم شرکت داشتند.

فردا مراسم ترحيم آيت الله طاهری در اصفهان برگزار خواهد شد و شخصيت های سياسی و مذهبی که به دليل شرکت در مراسم سالگرد امام نتوانسته بودند در مراسم تشييع حاضر شوند به اصفهان خواهند رفت. همچنين روز جمعه ۱۷ خرداد نيز از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ ظهر مجلس بزرگداشتی در مسجد اعظم حسين آباد اصفهان برگزار می گردد.

آيت الله سيد جلال الدين طاهری اصفهانی، اولين امام جمعه اصفهان در سن ۸۷ سالگی به دنبال بيماری تنگی نفس صبح يکشنبه در بيمارستان الزهرای اصفهان دار فانی را وداع گفت.

او اولين امام جمعه شهر اصفهان بود به طوری که قبل ازانقلاب اسلامی نيز اقدام به برگزاری نماز جمعه در مسجد اعظم حسين آباد کرد.

آيت الله طاهری اصفهانی امام جمعه و نماينده ولی فقيه در اصفهان و نماينده استان اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنين مجلس خبرگان رهبری بود. وی بعدها به علت انتقاد از سياست های جاری از امامت جمعه استعفا داد و فعاليت سياسی نداشت. او در سال ۸۸ از حاميان ميرحسين موسوی بود.

وی که از ائمه جمعه منصوب توسط امام خمينی بود در سال ۱۳۸۱ با انتشار نامه‌ای سرگشاده، در اعتراض به رفتار نظام حاکم از امامت جمعه اصفهان استعفا داد. اين روحانی انقلابی ده سال پيش با نوشتن نامه ای افشاگرانه با برشمردن ضعف های حاکم بر جامعه از امامت جمعه اصفهان استعفا داد. بعد از آن کمتر خبری از اين امام جمعه منصوب امام خمينی در رسانه ها منتشر می شود.

هر چند هنوز اقتدارگرايان تلاش دارند، استعفای ايشان را مربوط به بيماری و ضعف بدانند، اما مطلعان به خوبی می دانند که ايشان به علت مخالفت با سياست های جاری و در انتقاد از وضعيت ايجاد شده، نامه نوشت و محراب نماز جمعه را ترک کرد.

ايشان در آن نامه با انتقاد شديد از استفاده ابزاری از مقدسات مردم گفته بود: ” آنان که بر شتر چموش قدرت سوارند و در ميدان سياست دو اسبه می‌تازند و از نردبان مقدسات و اعتقادات مردم بالا می‌روند و گرد‌آسياب رياست می‌چرخند و از پل دين می‌گذرند تا به دنيا برسند متأسفانه مؤيد و مشوق عده‌ای چماق به دوش و فرقه‌ای کفن پوش که دندان تمساح خشونت را تند و تيز می‌کنند و می‌خواهند عجوزه تندخوی و عفريته زشت روی خشونت را به نکاح دين درآورند و امور مقدس را ملوث جلوه دهند يعنی رجاله‌ها و فاشيست‌هايی که معجونی از جهل و جنونند و بندنافشان به مراکز ثقل قدرت متصل است و مطلق العنان و افسار گسيخته‌اند و نه ملوم معاقب قضا هستند و نه محکوم معاتب قانون. هم فقيه و هم فيلسوف و هم داروغه و هم حاکم و هم مفتی و هم قاضی هستند! فعال‌مايشاء و حاکم ما يريد! ذوب شدگانی که ماست را سياه می‌بينند!”

نامه ای که برای انتشار با محدوديت های شورای عالی امنيت ملی رو به رو شد. هر چند اين نامه مورد حمايت گروه های سياسی، نمايندگان اصلاح طلب مجلس قرار گرفت اما رهبری پاسخی تند و غيرمحترمانه به آن داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016