سه شنبه 1 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اخراج کارگران فولاد زاگرس لغو شد، پرداخت مطالبات معوقه ظرف ۱۵ روز

ايلنا ـ در جريان دومين سفر کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به تهران، کمسيون اصل ۹۰ مجلس ديروز با حضور نمايندگان کارگران و کارفرما به همراه نمايندگانی از سهامداران اين کارخانه تشکيل جلسه داد.

«زاهد ربيعی» که به عنوان نماينده کارگران در جلسه ديروز کميسيون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتيجه اين جلسه به ايلنا گفت: در جلسه ديروز مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری اين کارگران با کارخانه را ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود: همچنين تکليف شد کارخانه به سرمايه گذاری که صلاحيت مديريت کارخانه را داشته باشد واگذار شود و هر سرمايه‌داری که کارخانه را تحويل گرفت، برای ادامه توليد از نيروهای فعلی استفاده کند و حق اخراج کارگران را ندارد.

اين کارگر کارخانه فولاد زاگرس ادامه داد: کارفرما در جلسه ديروز متعهد شد تا يافتن سرمايه گذار جديد با استفاده از امکانات شورای ويژه‌ای بنام شاک که از کارگران واحد‌های بحران‌زده حمايت می‌کند، مقرری بيکاری کارگران را پرداخت کند تا ارتباط کارگران با کارخانه تداوم داشته باشد.
ربيعی افزود: در اين جلسه کارفرما تعهد داد معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آينده پرداخت کند و از کارگران خواست با دريافت حقوق ماهانه تا اطلاع ثانوی در کارخانه حضور فيزيکی نداشته باشند.
او اضافه کرد: طبق دستور رئيس کمسيون اصل نود، صورت جلسه مصوبه ديروز کمسيون برای اطلاع و اجرا به کارفرما و ساير ادارات و نهادهای دولتی ابلاغ می‌شود.

پيشينه اعتراض

۲۳۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس که در روزسه شنبه ۱۸ تيرماه، به دليل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زيان‌ده بودن توليد» ذکر می‌شد اخراج شدند. اين کارگران اخراجی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ تيرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند روز (دوشنبه ۲۴ تيرماه) به دليل دريافت نکردن پاسخی از سوی مسئولان استانی راهی تهران شدند و با تجمع در خيابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، تجمع کردندوبعد از آن در روز‌های ۲۵ و۲۶ تير ماه به در ادامه تجمعات خود در مقابل ساختمان قوه مقننه خواستار بازگشايی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند، که در ‌‌‌‌نهايت در آخرين روز تجمع خود در تهران، با وعده‌ نماينده شهرستان قروه «قادرمرزی» در مجلس، اعتماد کردند وبه شهر خود بازگشتند.

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح روز ۲۷ تير ماه تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی اين کارخانه برای چهارمين روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه ادامه دادند وهمه اين کارگران برای بازگشت بکار خود با تشکيل يک پرونده واحد به اداره کار شهرستان قروه طرح شکايت کردند.

با وجود اين، کارگران فولاد زاگرس بامداد ديروز ۳۱ تير ماه نيز برای پی گيری مطالبات خود به تهران آمده و در مقابل مجلس شورای اسلامی، حضور پيدا کردند و عصر‌‌‌‌ همان روز با تشکيل جلسه کمسيون اصل نود به شهرستان قروه در کردستان بازگشتند و منتظر اجرای مصوبه کمسيون اصل ۹۰ هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016