دوشنبه 7 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد دولت يازدهم انتخاب شد

علی جنتی می‌گويد که انتخاب او به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت يازدهم قطعی شده و در حال حاضر مشغول نوشتن برنامه برای اداره اين وزارتخانه است.

در هفته‌های گذشته نام گزينه‌های مختلفی برای تصدی اين وزارتخانه در گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود. در نهايت حسن روحانی رئيس جمهور منتخب مردم ايران علی جنتی را برای تصدی اين سمت انتخاب کرده است.

علی جنتی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ و در دوره وزارت علی لاريجانی، مصطفی ميرسليم و عطاالله مهاجرانی عهده دار معاونت امور بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(سه سال) و قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(سه سال) بوده است.

جنتی با بيان اين مطلب که براساس پيشنهادی که به من داده‌اند اين انتخاب قطعی است به روزنامه بهار گفته: «از من برای اين وزارتخانه برنامه خواسته‌اند و هم‌اکنون هم مشغول نوشتن برنامه هستم.فکر می‌کنم اين موضوع [انتخاب به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ]از طرف رييس‌جمهوری منتخب قطعی باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در پاسخ به اين پرسش که يعنی شما اين وزارت را پذيرفته‌ايد؟ گفته:«اگر نپذيرفته بودم که برنامه نمی‌نوشتم.»

اين ديپلمات ۶۴ ساله فرزند آيت الله احمد جنتی دبير شواری نگهبان جمهوری اسلامی ايران است. او فعاليت‌های اجرائی‌اش را از سال ۱۳۵۹ و با مدير کلی صدا و سيمای مرکز اهواز آغاز کرد. جنتی پس از تصويب قانون اداره صدا و سيما در دی ماه سال ۱۳۵۹ از سوی شهيد بهشتی به عنوان نماينده قوه‌قضاييه در شورای سرپرستی صداوسيمای جمهوری‌اسلامی ايران معرفی شد و تا سال ۱۳۶۲ به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدير شبکه اول سيما فعاليت کرد.

او در مورد فرآيند انتخابش به عنوان وزير ارشاد گفته:« تصميم اصلی برای انتخاب وزرا بر عهده رييس‌جمهوری منتخب است. از همان آغاز انتخاب جناب آقای دکتر روحانی کميته‌هايی تشکيل شده است تا وضع موجود، مشکلات و چالش‌ها را بررسی و راهبردهای جديد و برنامه‌های پيش‌رو را برای هر وزارتخانه پيشنهاد کند. همچنين آن‌ها افراد مناسب برای هر وزارت را پيشنهاد کرده‌اند. در وزارت ارشاد نيز مانند ديگر وزارتخانه‌ها درنهايت نيز ايشان[حسن روحانی] فردی را که از نظرشان مناسب بود، انتخاب کردند.»

جنتی سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد و در سال پايانی رياست اکبرهاشمی رفسنجای بر مجلس شورای اسلامی رئيس دفتر او بود. پس از انتخاب هاشمی به عنوان رئيس جمهور ايران به خراسان رفت و استاندار اين استان شد.

او درمورد واکنش هنرمندان به اين انتخاب هم گفته:«بايد صبر کنيم و ببينم چگونه قضاوت خواهند کرد. اميدوارم مجموعا مثبت باشد، بالاخره من نظراتم با ديدگاه‌های موجود حاکم بر وزارتخانه متفاوت است.»

او تاکيد کرده: «موظف هستيم به شعارها و مسائلی که ايشان در حوزه فرهنگ مطرح کرده‌اند، جامه عمل بپوشانيم. همه تلاشمان بر اين خواهد بود تا مشکلاتی را که مطرح است، برطرف کنيم. اين‌که در عمل با توجه به بعضی محدوديت‌هايی که وجود دارد يا ممکن است پيش بيايد چقدر می‌توانيم موفق شويم، بحث ديگری است.»

حسن روحانی با شعار دولت تدبير و اميد و تاکيد بر اعتدال توانست در رقابت‌های رياست جمهوری امسال پيروز شود. علی جنتی ديپلماتی است که از او به عنوان فردی ميانه رو نام برده می‌شود.

او درباره انتخاب معاونان و مديران وزارت ارشاد هم گفته: «همان‌طور که آقای روحانی از ابتدا مطرح کردند يک دولت فراجناحی خواهند داشت. يکی از خصوصيات من هم همين است. هم در صداوسيما و هم وزارت ارشاد و هم در استانداری‌ها و پست‌های وزارت کشور هرجايی که کار مديريتی انجام داده‌ام تلاشم اين بوده که براساس يک‌سری اصول و معيارهای مشخص عمل کنم. افرادی را انتخاب می‌کردم که به نظام و ولايت‌فقيه اعتقاد داشته و ملتزم عملی به اسلام باشند و در کنار آن کارآيی و تخصص‌شان احراز شده باشد. اگر اين سه ويژگی را داشتند ديگر بقيه موارد ملاک نبود.»

جنتی تصريح کرده: «اين ملاک‌ها برايم اولويت دارد و درعين‌حال بحث اعتدال که همواره مورد توجه و جزو شعارهای اساسی دکتر روحانی بوده است، شديدا به آن پايبند هستم. از حضور و همکاری با افراد افراطی، جناحی و تندرو پرهيز می‌کنم.»

جنتی در اوايل دولت سيدمحمد خاتی به عنوان سفير ايران راهی کشور کويت شد. سمتی که در دولت احمدی نژاد هم نصيب او شد و برکناری‌اش از اين سمت به دستور منوچهر متکی خبر ساز شد.

او معتقد است: «مسائل فکری، موروثی نيست. اين‌گونه نيست که افراد به صورت ژنتيک طرز فکر و اعتقاد يکسانی داشته باشند. اهالی فرهنگ و هنر و انديشمندان نيز قطعا بر اين باورند که در انديشه و تفکر، همه افراد از يکديگر مستقل هستند. اميدوارم با توجه به ديدگاه‌ها ی من در حوزه‌های موسيقی، هنر، سينما و... فضای فرهنگی و هنری کشور تلطيف شود تا هنرمندان بتوانند بهتر تنفس کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016