دوشنبه 7 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: اقليت افراطی رأی مردم را تزئينی می‌دانند

• بايد با عقلای قوم در داخل و ديگر کشورها در جهت رفع ترديدها کار کنيم تا گره‌ها باز شوند
• نظام اسلامی به هيچ کس اجازه نمی‌دهد که در زندگی خصوصی مردم سرک بکشد.

ايلنا ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن تقبيح اختلافات موجود بين باندها و جناح‌ها، گفت: تعارض قوا در جمهوری اسلامی بی‌معناست، مگر اينکه منافع باندی را بر منافع ملی رجحان دهند.

به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ديدار جمع زيادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، قانون را چراغ راه حرکت به سوی تعالی و پيشرفت دانست و اظهارداشت: محور همه قوانين کشور، قانون اساسی است و اگر فصل حقوق ملی آن را اجرا کنيم، همه مردم راضی می‌شوند، جز يک اقليت افراطی که رأی مردم را تزئينی می‌دانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با برشمردن حقوق مردم در نظام اسلامی و اهدافی که جمهوری اسلامی برای آنها ترسيم کرده است، گفت: نظام اسلامی با نهی از منکر صريح قرآنی در «ولاتجسسوا» به هيچ کس اجازه نمی‌دهد که در زندگی خصوصی مردم سرک بکشد.

وی با يادآوری جمله تاريخی رهبری در روز انتخابات که «رأی مردم حق‌الناس است»، گفت: اين جمله فقط برای روز انتخابات نبود به روزهای قبل از آن و بعد از آن هم مربوط می‌شد، که انشاءالله هر کس در هر مقام و مسئوليتی که هست، در اين راه تلاش می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحليلی از زندگانی امام مظلوم شيعيان در ۲۵ سال خانه‌نشينی و حدود ۵ سال حکومت، گفت: با وجود صراحت پيامبر در واقعه غدير و بنا به سفارش آن بزرگوار، حضرت امير(ع) به رأی مردم توجه می‌کرد و نمی‌خواست خود را بر مردم تحميل کند.

وی در پاسخ به سخنان يکی از نمايندگان در خصوص چرايی و چگونگی حضور در انتخابات و اتفاقات پس از آن يادآورشد: در ماه‌های قبل از انتخابات هر کس به ديدار من می‌آمد، با پاسخ منفی مواجه می‌شد.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: عصر جمعه‌ای که فقط يک روز به آخر مهلت ثبت‌نام مانده بود، احساس کردم به استبداد رأی نزديک شدم و در اوج تحیّر روحی، به قرآن پناه بردم که هم خوب آمد و هم می‌گفت به نتيجه نمی‌رسی، اما آثارش خوب است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به ديدارهايی که با بعضی از مسئولان نظام در آن روزها و پيش از آن داشت، پرداخت و اظهارداشت: واقعاً مصمم بودم که نيايم و در آخرين لحظات با پيام‌های علمای قم و نجف و گروه‌های فراوان مردمی، تصميم گرفتم به سهم خويش برای تحقق حماسه سياسی کمک کنم.

وی با تأکيد بر آشنايی با موانع قبل و بعد از ثبت‌نام گفت: وارد عرصه شدم و اتفاقات پس از آن را می‌دانيد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به ديدگاهش نسبت به آقای روحانی، گفت: سالهاست که ايشان را می‌شناسم و اگر بگذارند، با همکاری ديگر قوا، به اعتماد و اميدواری مردم پاسخ شايسته می‌دهند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشريح اوضاع کشور در ابعاد داخلی و خارجی و تأکيد بر لزوم پرهيز از ملاحظه‌کاری و تقيه سياسی، گفت: بايد با درايت در سياست داخلی و خارجی، راهها را برای جهش کشور و جبران عقب‌افتادگی‌های سالهای اخير باز نماييم.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خود و در پاسخ به نگرانی يکی از نمايندگان در خصوص پرونده هسته‌ای گفت: هيچ جای نگرانی نيست، چون هم دانش هسته‌ای را در انديشه‌های جوانان خود و هم فتوای رهبری برای حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای داريم، مهم تفهيم اين موضوع با ادبيات ديپلماسی به جهان است تا مثل زمان پايان جنگ، اجماع دشمنان جهانی را به مسابقه دوستی با ايران تبديل کنيم.

وی افزود: با اعلام سياست تنش‌زدايی در ابتدای دولت سازندگی، تمام کشورهايی که در طول ۸ سال دفاع مقدس عليه ما در مجامع جهانی رأی می‌دادند، صدام را در مذاکرات بين‌المللی قطعنامه ۵۹۸ آغازگر جنگ دانستند و ديديد پس از آن، سرنوشت حزب بعث چه شد و ايران چگونه به سوی پيشرفت و تعامل با جهان حرکت کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از همزبانی افراطيون داخل و خارج کشور، در دشمن‌تراشی برای مردم ايران، گفت: می‌خواهند با تبليغات مسموم، ذهن مردم دنيا را نسبت به ايران مخدوش نمايند.

ايشان تأکيد کرد: مغرضان داخلی و خارجی که هميشه بهانه‌گيری دارند، ولی بايد با عقلای قوم در داخل و ديگر کشورها در جهت رفع ترديدها کار کنيم تا گره‌ها باز شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، ضمن تقبيح اختلافات موجود بين باندها و جناح‌ها، گفت: تعارض قوا در جمهوری اسلامی بی‌معناست، مگر اينکه منافع باندی را بر منافع ملی رجحان دهند.

وی توجه به شرايط همه نهادهای قانونی کشور را برای چيدمان نيروها در آينده، ضرورتی سياسی و مصلحتی اقوا برای کشورداری دانست و گفت: همه بايد به منتخب مردم کمک کنند تا مردم را از وضع معيشتی موجود نجات دهند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحليلی از اتفاقات اخير مصر، ليبی و تونس گفت: حاکمان پس از انقلاب در اين کشورها نتوانستند مردم را قانع کنند که نسبت به حاکميت مجدد استبداد نگران بودند.

در آغاز اين ديدار آقايان تابش، مطهری، پزشکيان، زارعی، برومند داش قاپو، ملک‌شاهی، قادر مرزی، قوامی، جليلی، حسين‌زاده، عبدی، گروسی و تاجگردون نمايندگان شهرهای يزد، تهران، تبريز، بويراحمد، مغان، خرم‌آباد، بوکان، اسفراين، مسجد سليمان، اشنويه، شهريار و گچساران در مجلس شورای اسلامی، به بيان ديدگاه‌های خويش درباره مسائل مختلف پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016