چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: روحانی قاطعانه سنگ‌اندازی ها را با مردم در ميان بگذارد

• نمی‌دانم آقايان چگونه برای خود احراز می‌کنند که فلان فرد گوشه کتش آلوه به فتنه است اين باعث می‌شود رفتار غيرقانونی و برچسبی گسترش يابد و عده‌ای بی‌حساب و کتاب وارد چنين تهمت‌هايی شوند در حالی که اين به نفع کشور نيست. روحانی رای آورده است که به چنين رفتار‌هايی پايان بدهد.

ايلنا ـ يک فعال سياسی اصلاح‌طلب گفت:روحانی بايد تصميمات خود را با اقتدار اتخاذ کند و در راستای وعده‌ای که به مردم داده است و هماهنگ با نهادهای قانونی با چنين پارازيت‌هايی صحنه را خالی نکند و آنچه صلاح است انجام دهد او بايد حرف خود را به ملت بزند و اگر سنگی جلوی پای او انداخته شد انتظار اين است که قاطعانه آن را با مردم در ميان بگذارد چراکه تجربه نشان داده است سکوت مظلومانه دراين خصوص فايده‌ای نخواهد داشت.

احمد شيرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به چينش کابينه دولت يازدهم عنوان کرد: رئيس جمهور منتخب با شعار زنده باد اصلاحات،زنده باد هاشمی و خاتمی و با شعار اعتدال پيروز انتخابات شد بنابراين کابينه وی نيز بايد با اين شعار‌ها هماهنگ باشد در غير اينصورت رئيس جمهور يک شخصيت دکوری خواهد شد که ديگران همانند گذشته به کار خود ادامه خواهند داد.

وی با تاکيد براينکه برای کارآمدی دولت، وزرا بايد از ميان کار‌شناسان درجه يک و شخصيت‌های باتجربه انتخاب شوند، گفت: اين افراد بايد از اقدامات خودسرانه خودداری کنند بحث قانونمندی افراد يک دولت مهم‌ترين بحثی است که فقدان آن را در دولت‌های نهم و دهم ديديم اما با‌شناختی که ما از روحانی داريم می‌دانيم که وی فردی پايبند به قانون است و خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرزاد با بيان اينکه رای مردم در انتخابات اخير در واقع رای به تغيير بود، عنوان کرد: اگر عده‌ای گمان می‌کنند که هرچه طبق روال قبل بوده هم اکنون نيز بايد اجرا شود بايد گفت که ديگر چه نيازی به انتخابات و تغيير دولت بود؟

اين فعال سياسی اصلاح طلب با اشاره به اظهارات عده‌ای مبنی براينکه وزرای دولت آينده نبايد از ميان تکنوکرات‌ها باشند، گفت:مگر می‌توانيم دور يک عده را خط بکشيم و بگوييم تنها کسانی که مشابه ما فکر می‌کنند بايد در دولت حضور داشته باشند اين حرف کودکانه‌ای است.

وی افزود: متاسفانه همچنان عده‌ای عنوان می‌کنند که کابينه دولت يازدهم نبايد اهل فتنه و يا ساکتين فتنه باشد جای تاسف است که اين عده هنوز حاضر نيستند همه را به يک چشم نبينند به نظر من نفس اين کار توهين برانگيز و نوعی بی‌ادبی است اگر کسی ممنوعيت کار سياسی دارد دادگاه بايد آن را احراز کرده باشد نه اينکه با برچسب زدن بخواهيم مانع از فعاليت عده‌ای شويم.

شيرزاد با تاکيد براينکه وقتی صحبت از قانون می‌شود يعنی قانون بايد همواره حاکم باشد، گفت: اگر دادگاه فردی را از داشتن پست دولتی منع کرد می‌توان چنين اظهاراتی داشت اما وقتی محکوم نشده است چرا عده‌ای بايد در محافل خود يک ليست تهيه کنند و عناوينی به آن‌ها بدهند که اخلاقی و قانونی نيست اين عناوين بايد اثبات شود.

وی خطاب به نمايندگان عنوان کرد: من از نمايندگان مجلس می‌خواهم که وارد اين بازی‌ها نشوند چرا که در اين صورت اين افراد نيز حق دفاع از خود را خواهند داشت همه بايد بدانند دوران چهار ساله منولوگ تمام شده است و امروز همه حق حرف زدن دارند دوران اينکه هرکسی از رسانه ملی هر آنچه خواست به ديگران نسبت بدهد و بقيه وادار به سکوت شوند نيز تمام شده است آن‌ها بايد بدانند هر حرفی بزنند پاسخ آن را خواهند شنيد.

شيرزاد ادامه داد: نمی‌دانم آقايان چگونه برای خود احراز می‌کنند که فلان فرد گوشه کتش آلوه به فتنه است اين باعث می‌شود رفتار غيرقانونی و برچسبی گسترش يابد و عده‌ای بی‌حساب و کتاب وارد چنين تهمت‌هايی شوند در حالی که اين به نفع کشور نيست. روحانی رای آورده است که به چنين رفتار‌هايی پايان بدهد.

شيرزاد همچنين تاکيد کرد: نمايندگان توجه کنند اگر وزيری معرفی می‌شود که کارآمد نيست و يا کارنامه مديريتی ضعيفی دارد می‌توانند به او رای ندهند اما با تهمت زدن و برخوردهايی که ديگر دوره آن‌ها به سر آمده فقط حيثيت مجلس لکه دار می‌شود.

اين فعال سياسی اصلاح طلب همچنين در خصوص حضور روسای جمهور قبلی در مراسم تحليف روحانی عنوان کرد: دعوت از روسای جمهور پيشين يک سنت بوده که در هر دوره انجام می‌شد و اين ادب مجلس را نشان می‌دهد من بخاطر دارم که اولين باری که لاريجانی به عنوان رئيس مجلس انتخاب شد جلسه‌ای گذاشت و از نمايندگان دوره قبل دعوت کرد سياست بالا و پايين دارد اما نمی‌توان تاريخ را انکار کرد خاتمی و هاشمی هرکدام ۸ سال رئيس جمهور اين مملکت بوده‌اند چرا عده‌ای می‌خواهند تاريخ را عوض کنند. کسانی در تاريخ اين کشور نقش داشتند چه عده‌ای بخواهند و چه نخواهند. دعوت از شخصيت‌های نظام که مورد قبول ملت هستند، ادب مجلس را نشان می‌دهد.

وی با تاکيد براينکه تهديد کردن در خصوص دعوت روسای جمهور قبلی در مراسم تحليف دور ازشان نمايندگی است عنوان کرد: صحن مجلس آوردگاه کسانی نيست که صدای آن‌ها بلند‌تر است مجلس جای منطق است و اگر کسانی انتقاد دارند می‌بايست آن را منطقی بيان کنند. دوره خط و نشان کشيدن به سر آمده است.

اين فعالی سياسی اصلاح طلب ادامه داد: عده‌ای در مجلس تلاش می‌کنند تا هيات رئيسه را تحت فشار قرار دهند تا ازآيت اله هاشمی و سيد محمد خاتمی برای حضور در مراسم تحليف دعوت صورت نگيرد اما آن‌ها بدانند که اين دو شخصيت بزرگوار هيچ‌گاه برای دعوت شدن به مراسم تحليف پر و بال نمی‌زنند آن‌ها مثل هميشه زندگی خود را خواهند زد وشان و شخصيت آن‌ها همواره محفوظ خواهد ماند. با اين کار‌ها حرمت آن‌ها کاسته نمی‌شود اما کسی که در خصوص آن‌ها ادب را مراعات کند خود را مورد تمجيد قرار داده است.

شيرزاد افزود: فکر می‌کنم بهتر است مجلس اين مراسم را‌‌ همان گونه که‌ شأن اين قبيل برنامه‌ها بوده است برگزار کند نمی‌توان صرف مخالف بودن با عقيده فردی به او بی‌احترامی کرد ولی در عين حال می‌توانيم نظرات وی را نقد کنيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص تعاملات ايران با ساير کشور‌ها عنوان کرد: روحانی بايد با اقتدار با پارازيت‌هايی که از داخل به بيرون منتقل می‌شود مقابله کند قطعا وی خارج از حيطه اختيارات خود در زمينه سياست خارجی عمل نخواهد کرد اما انتظار اين است که قدم‌های خود را با قدرت بردارند.

وی در واکنش به اظهارات حسينيان مبنی براينکه در صورت حضور جک استراو در مراسم تحليف از او با گوجه پذيرايی خواهند کرد، گفت: روحانی نبايد مرعوب چنين تهديدهايی شود کسانی اين حرف‌ها را می‌زنند که کار ديگری از دست آن‌ها ساخته نيست اين اقدامات مخصوص افرادی است که راه بهتری برای ابراز وجود ندارد اما سوال اين است که چرا فردی مثل حسينيان که اين سال‌ها همواره قدرت داشته و از تريبون‌های مخالف صدای او شنيده شده است بايد اين حرف را بزند.

وی با تاکيد براينکه قطعا فردی همچون حسينيان چنين کاری را نخواهد کرد گفت: اما صحبت از اين اقدام نيز دور ازشان مجلس است من فکر می‌کنم اين حرف‌ها تنها برای اين است که دست و دل رئيس جمهور منتخب را بلرزانند اما نبايد فراموش کرد که روحانی فردی نيست که در برابر اين افراد کوتاه بيايد و قطعا دست کسانی را که بخواهند با غوغا سالاری عقيده خود را حاکم کنند کوتاه خواهد کرد.

شيرزاد افزود: ‌روحانی بايد تصميمات خود را با اقتدار اتخاذ کند و در راستای وعده‌ای که به مردم داده است و هماهنگ با نهادهای قانونی با چنين پارازيت‌هايی صحنه را خالی نکند و آنچه صلاح است انجام دهد او بايد حرف خود را به ملت بزند و اگر سنگی جلوی پای او انداخته شد انتظار اين است که قاطعانه آن را با مردم در ميان بگذارد چراکه تجربه نشان داده است سکوت مظلومانه دراين خصوص فايده‌ای نخواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016