جمعه 11 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کری: مداخله ارتش مصر به خواست مردم بود

به گزارش بی بی سی ، وزیر خارجه آمریکا تلویحا اقدام ارتش مصر در برکناری رئیس جمهوری سابق را موجه دانسته است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به پاکستان سفر کرده است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی جئو پاکستان، در پاسخ به سئوالی در مورد برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر گفت که نظامیان به درخواست مردم آن کشور وارد عمل شدند و در صدد بازگرداندن دموکراسی به کشورشان هستند.

در آغاز این مصاحبه، خبرنگار تلویزیون جئو گفت که آمریکا به دموکراسی اعتقاد دارد و خود را قهرمان دفاع از دموکراسی در جهان می‌خواند و پرسید: "در چنین صورتی، چرا ایالات متحده علیه مداخله نظامیان مصری و برکناری دولت محمد مرسی، که به صورتی دموکراتیک انتخاب شده بود، موضعی اتخاذ نکرده است؟"

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مایل است جوابی صریح به این سئوال بدهد، گفت: "میلیون‌‌ها و میلیون‌ها نفر از مردم مصر که نگران سقوط کشورشان به ورطه هرج و مرج و خشونت بودند، خواستار دخالت نظامیان شده بودند."

در حالیکه طرفداران محمد مرسی، اقدام ارتش در برکناری او را کودتا و تسلط نظامیان بر قدرت می‌خوانند، جان کری اظهار داشت: "تا آنجا که من تشخیص می‌دهم، تا زمان حاضر، نظامیان قدرت را در دست نگرفته‌اند بلکه اداره امور کشور، در دست یک دولت غیرنظامی است."

وی تاکید کرد: "در اصل، نظامیان در تلاش برای بازگرداندن دموکراسی بوده‌اند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آقای کری در مورد گزارش‌های مربوط به کشته شدن تعدادی از تظاهرکنندگان توسط نیروهای دولتی سئوال شد. وزیر خارجه آمریکا گفت: "نه، منظور از تلاش برای بازگرداندن دموکراسی، اینگونه اقدامات نبوده که باعث نگرانی شدید ماست."

جان کری گفت که خود او و سایر مقامات دولت آمریکا با عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت، محمد البراداعی، معاون رئیس جمهوری و ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده عالی ارتش و وزیر دفاع در تماس بوده‌اند و افزود که شخصا با نبیل فهمی، وزیر امور خارجه دولت موقت هم گفتگوهایی داشته که در آنها تصریح کرده که از نظر آمریکا، توسل به خشونت از سوی هرکس که باشد، غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده در هماهنگی با کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورها می‌کوشد تا راهی را برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سیاسی مصر بیابد.

آقای کری در عین حال گفت: "ماجرای مصر هنوز پایان نیافته و ما باید صبر کنیم و ببینیم که طی روزهای آینده، این ماجرا به چه شکل ادامه می‌یابد."

تقویت موضع نظامیان

روز ٣ ژوئیه، در حالیکه چند صد هزار تن از مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و خواستار استعفای او بودند، ارتش مصر با انقضای ضرب الاجلی که برای واکنش مساعد محمد مرسی به خواست معترضان تعیین کرده بود، برکناری رئیس جمهوری را اعلام کرد.

در پی صدور اطلاعیه ارتش، ژنرال عبدالفتاح السیسی در مراسمی با حضور شماری از رهبران دینی و سیاسی مصر، اعلام کرد که دولت انتقالی به رهبری عدلی منصور، یکی از قضات برجسته مصری، تشکیل شده تا بر روند اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و پارلمانی نظارت کند.

محمد مرسی، از حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین، دوره ریاست جمهوری خود را در ژوئن سال گذشته و با کسب اکثریت اندکی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد و با اعلام اینکه خود را رئیس جمهوری همه مصریان می‌داند، وعده داد که مشکلات اقتصادی و اجتماعی مصر را حل کند.

مخالفان آقای مرسی دولت او را به بی‌کفایتی در اداره امور و در نتیجه، تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جهتگیری به نفع اخوان المسلمین و تلاش برای تحمیل یک نظام حکومتی دینی بر مصر و جلوگیری از استقرار دموکراسی در این کشور متهم می‌کردند.

آنان اقداماتی مانند تدوین و تصویب قانون اساسی مبتنی بر قواعد شرعی، نفوذ بیش از اندازه اسلامگرایان در تشکیلات حکومتی و تلاش رئیس جمهوری برای مداخله در انتصابات در قوه قضاییه را، که به طور سنتی همواره استقلال نسبی خود را از دولت‌‌های وقت حفظ کرده بود، به عنوان نشانه‌هایی از برنامه وی برای ایجاد یک حکومت اسلامی به جای دموکراسی در مصر ذکر می‌کردند.

از زمان برکناری محمد مرسی، طرفداران گروه اخوان المسلمین همچنان به تجمع اعتراضی جهت بازگرداندن او به قدرت ادامه داده‌اند و در چند مورد، بین آنان و مخالفان مرسی و همچنین نیروهای امنیتی درگیری‌هایی گزارش شده که تلفاتی هم برجای گذاشته است.

طرفداران محمد مرسی ارتش را به کودتا علیه رئیس جمهوری قانونی متهم کرده‌اند اما مخالفان او گفته‌اند که ارتش صرفا به خواست اکثریت مردم پاسخ داد و انتقال قدرت از آقای مرسی به یک دولت موقت غیرنظامی را نمی توان کودتا نامید.

مصر از جمله دریافت کنندگان عمده کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکاست در حالیکه قوانین ایالات متحده، کمک به حکومت‌های کودتایی را منع کرده است. به همین دلیل، موضعگیری آمریکاییان در قبال این پرسش که آیا برکناری محمد مرسی کودتا بود یا نه، به یکی از موضوعات مهم در بحران سیاسی اخیر مصر تبدیل شده است.

نظر وزیر امور خارجه آمریکا در حمایت تلویحی از اقدام ارتش مصر در برکناری محمد مرسی، می‌تواند موقعیت ارتش و دولت انتقالی مصر را در برابر اسلامگرایان طرفدار آقای مرسی تقویت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016