سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاباتی که گذشت و آينده ای که پيش روست، جبهه ملی ايران

به نام خداوند جان و خرد

ملت رشيد ايران که در برهه هائی تاريخ ساز با همه اختناق و دل آزردگی و رنجديدگی از حاکمان وقت باز با شيوه مسالمت آميز بر مبنای خويشتن داری و خردورزی، راهی را برای برون رفت از تنگناها جستجو ميکند، در انتخابات رياست جمهوری هم برای ناکام گذاشتن انحصار طلبان و خودکامگان به دو گونه عمل کرد. گروهی قابل توجه در انتخابات شرکت نکردند و گروهی ديگر که روش شرکت در انتخابات را به مصلحت ديدند با اکثريت قاطع نامزدی را برگزيدند که در آخرين روزها مورد حمايت و تاييد بخش مهمی از سردمداران جنبش اصلاح طلبان درون حکومتی قرارگرفت. تمام آمارها و شواهد حاکی از آنست که رئيس جمهور کنونی تا پيش از اين حمايت ها اقبال چنين بردی رانداشت.اما آنان که در انتخابات شرکت کردند درعين نا اميدی، سرشار از شوق و ذوق به پای صندوق های رای شتافتند تا شايد رئيس جمهور آينده تحت تاثير اين شور و هيجان خود را وجدانا موظف به برآوردن خواسته های ملت بداند و درين راه با هر مانع و محظوری پنجه درافکند. در اين گيرو دار دولت دهم در وضعی به پايان رسيد که:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱- شکاف های طبقاتی، اقتصادی، عقيدتی و تربيتی به گونه ای بحرانی تهديدگر سلامت روانی و آرامش جامعه است.

۲-هر چند دولت دهم از ثروتمندترين دولتهای تاريخ ايران به شمار ميرود اما ميراثی جز فقر و فساد روزافزون و کاهش توان اقتصادی و معيشتی مردم و افت چشمگير ارزش ريال نداشته است.

۳-اگر چه اين دولت در شعار دادن گوی سبقت را در دوران معاصر از همه ربوده بود و برای توجيه خود و جلب نظر مردم از ارزش های عقيدتی و حاتم بخشی های ابلهانه استفاده ميکرد، اما امروز ما را با افزايش شديد آسيب های اجتماعی و سقوط ارزش های اخلاقی مواجه ساخته است.

۴-وضع اسفبار بهداشت و درمان در حيطه پزشکی و روان شناختی و بحران های رفاهی، خانوادگی در اين دولت به اوج خود رسيده است.

۵-اوضاع فرهنگی در اين دروه فاجعه بار بوده است. انبوه سازی غير تخصصی از مدارک تحصيلی، گزينش های نابخردانه در محيط علمی، اعمال سانسورهای تنگ نظرانه و غيرکارشناسانه در قلمرو علمی، فرهنگی و هنری تا ناامنی شغلی برای فعالان نشر و مطبوعات و بازنشسته کردن وزنه های دانشگاهی همه و همه در اين دوره شدت يافته است.

۶-اعمال خشونت نسبت به دگرانديشان و زندانی کردن فعالان سياسی و روزنامه نگاران و وکلا و برقراری جو امنيتی و اختناق وعدم رعايت حقوق بشر دراين دولت بيش ازپيش مشاهده شده است.

۷- بحران ديپلوماسی در زمينه های مختلف هرروز وخيم تر گرديده و منافع ملی را مورد خطر قرارداده است. در اين مدت ايران نه تنها در منطقه تاثير گذار نبوده، که همواره به انزوا و حالت دفاعی و انفعالی بيشتر از قبل کشانده شده است.

حال در چنين شرايطی دولت يازدهم می خواهد کار خود را آغاز کند در حالی که آحاد ملت چشم اميدواری به او دوخته اند ما درين جا به حکم وظيفه ملی و تاريخی واجب می دانيم مطالبی را به رياست جمهوری دولت يازدهم يادآورشويم.

الف – تاکيد ايشان بر فراجناحی بودن دولت در جهان امروز منطبق برنگاهی کارشناسانه و سياستمدارانه نيست. زيرا ايشان آرای خود را به پشتوانی چهره های اصلاح طلب و ناراضيان از شيوه های نابخردانه ی سال های اخيربه دست آورده اندو بايد پاسخگوی مردمی باشند که مشتاقانه به ايشان رای داده اند.

ب – آقای رئيس جمهوری نبايد فراموش کنند که در صد قابل توجهی از آرايشان مربوط به هم ميهنان ما در اطراف و اکناف کشور و مرزهای ايران زمين است هم ميهنان گرانقدر ما در بلوچستان و کردستان و خوزستان همواره مرزبانان امين کشوربوده اند و برعهده ی رياست جمهور است که در اين استان ها امکانات رفاهی، اجتماعی،اقتصادی و سياسی با تمام نيرو فراهم آورند. اقبال به شعارهای مردم سالارانه نشان داده که ايرانی باهر قوميتش حل مشکل خودرادر نيل به دموکراسی ميجويد.

پ – دراين هشت سال بيش از پيش به وجهه ی بين المللی ايران لطمه وارد آمده است. بنابراين تنش زدائی و تجديد جايگاه ايران و ايرانی به عنوان کشور و ملتی صلح دوست و تکثرگرا و آشتی طلب و اهل گفت و شنود با همه فرهنگ ها بايد در صدر اولويت ديپلوماسی قرار گيرد و با تعيين چنين جايگاهی ميتوان طيفی از مسائل اقتصادی و سياسی را حل کرد.

ت – ايران به عنوان امضا کننده ی کنوانسيون حقوق بشر،موظف به رعايت موازين آنست در حاليکه متاسفانه فاجعه های حقوق بشری بسيار در سراسر ايران به وقوع پيوسته است و همچنان هم ادامه دارد. برای پايان بخشيدن به اين گونه فجايع و بيعدالتی ها اقدامات عملی بدون تامل بايد انجام پذيرد. زيرا کارنامه ی قوه قضائيه باتوجه به انبوه مشکلات قضايی و عدم اهتمام جدی برای احقاق حقوق مظلومان و جلوگيری از تجاوز متعديان به حقوق فردی و اجتماعی به هيچ روی اميدوار کننده نيست. به اين جهت بسياری از فرهيختگان از محقق و وکيل دعاوی، روزنامه نگار و فعال دانشگاهی طی سال های گذشته و به ويژه از چهار سال پيش به مهاجرت و جلای وطن مجبور گرديده اند. بازگردانيدن آنان و اشتغال به کار تخصصی شان از وظايف دولت يازدهم است.

ث – برنامه ريزی هدفمند و علمی و معطوف به انجام، برای زمينه سازی انتخابات آزاد از ضروری ترين کارهايی است که بايد انجام شود تا با آزادی احزاب و جمعيت ها و مطبوعات امکان حضور افکار و نظرات گوناگون در اداره جامعه فراهم گردد.

ج – حمايت نکردن از توليد کنندگان داخلی چه در عرصه صنعت و چه در زمينه های کشاورزی و دامداری موجب شده است تا کالاهای کم ارزش چينی افزايش يابد و توان توليد کاهش گيرد. بيشتر صنعتگران و کشاورزان و دامداران به علت زيان های هنگفت ناشی از سوء مديريت کار خود را رها کرده اند و در عوض مشاغل کاذب دلالانه جذابيت اقتصادی يافته است. از ين روسياست های حمايتی از توليدکنندگان داخلی بسيار ضروری به نظر ميرسد.

جبهه ملی ايران اميدواراست دولت جديدپيش از آنکه صدمات جبران ناپذير بر کيان ملی ايران وارد شود با در پيش گرفتن سياست داخلی خردمندانه و آشتی جويانه و احترام به آزادی ها و حقوق ملت، زمينه ای برای سياست خارجی صلح طلبانه و تامين کننده منافع ملی ايران فراهم نمايد.

آحادملت ايران نه تنهاحق دارند بلکه مکلفند از کسی که به او رای داده اند همواره خواست های برحقشان را مطالبه نمايند.

تهران – جبـهه ملـی ایـران
۲۲ مردادماه ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016