سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاجزاده: نخبگان ايرانی با تحريم ها مخالفند و آن را به ضرر مردم می دانند

سيد مصطفی تاجزاده در يادداشتی از زندان اوين با بيان خاطره ای از حسن روحانی خواسته است تا از حضور زنان در کابينه بيشتر بهره ببرد.

به گزارش نوروز، اين زندانی سياسی همچنين با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی روحانی به مجلس، آن را برنامه ای صددرصد اصلاح طلبانه خوانده که هيچ جای نقدی در آن پيدا نکرده است و از اين روی توصيه کرده است تا به جای حساسيت بر روی افراد معرفی شده بر روی برنامه ها و اجرای کامل و دقيق آن تمرکز شود. وی مينويسد:" در مورد آدم ها و چينش کابينه ما اهل تسامح هستيم اما در مورد اجرای برنامه کاملا پی گير خواهيم بود و «روحانی سنج» ما همان اجرای برنامه هايی است که ايشان به مجلس داده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو ارشد جبهه مشارکت هم چنين از آقايان دکتر عارف و دکتر مسجد جامعی خواسته است تا با دعوت از دانشگاهيان و هنرمندان کمپين ضد تحريم را حمايت کنند تا با شکستن تحريمها به دولت جديد برای بهبود وضعيت معيشت مردم کمک کنند.

تاجزاده علت افزايش فشار بر روی زندانيان سياسی را نيز عصبانيت اقتدارگرايان از رأی قاطبه مردم به دکتر روحانی دانست و گفت از نظر ما اين تاوانی که در حال پرداختن آن هستيم در عوض بهبود وضعيت مردم و کاهش فشار بر آن ها قابل تحمل است.

گفتنی است مصطفی تاجزاده به همراه ۵۴ تن ديگر از زندانيان سياسی در نامه ای به رئيس جمهور آمريکا لغو تحريم عليه ايران را خواسته و معتقد است که مردم دنيا بايد بدانند که هم ملت ما و هم دولت و به طور طبيعی نخبگان ايرانی با اين تحريم ها مخالفت کرده آن را به ضرر مردم می دانند.

متن کامل اين يادداشت در پی می آيد:

- در مجلس خبرگان تدوين قانون اساسی در مورد اين که يک نامزد زن در فهرست ده نفر نامزد تهران باشد يا نه ميان بزرگان اختلاف بود. دکتر بهشتی برای من، که رابط و نماينده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی برای تعيين نامزدها بودم، چنين تعريف کرد: «مجبور شدم برای حل مسئله به قم بروم و در جلسه ای در حضور امام، آیة الله منتظری و حدود ۱۵ نفر از بزرگان مسئله را مطرح کنم که امام فرمود در اين مسئله ملاک خبرويت است. هرکس خبره تر باشد زن يا مرد او را در ليست بگذاريد. بقيه اعضای آن جلسه هم يا به کلی مخالف گذاشتن نام يک زن در ليست بودند و يا اين که نظر امام و آقای منتظری را تأييد می کردند.
من( شهيد بهشتی) وقتی ديدم نتيجه اين حرف انتخاب صد در صد مردان خبره خواهد بود، اجازه خواستم و آيه «لو کنت غليظ القلب» را قرائت کرده چند نکته در مورد آن گفتم از جمله اين که خداوند به پيامبر می گويد حتی تو با همه حقانيت و بزرگی ات اگر غليظ القلب بودی از اطرافت پراکنده می شدند و امروز ملاک و مصداق غليظ القلب بودن اين است که ما ۵۰% جمعيت جامعه را که زنان هستند و پا به پای مردان بلکه جلوتر از آنان بوده اند و در انقلاب نقش مهمی داشته اند، ناديده بگيريم و آن ها احساس کنند که ما در تشکيل قانون اساسی که می خواهد محور جمهوری اسلامی باشد به آن ها بی اعتنايی و بی توجهی کرده کنارشان گذاشته ايم و آن ها نماينده ای در اين مجلس ندارند. مضاف براين که بدخواهان نيز از اين مسئله سوء استفاده کرده آن را دالّ بر ضديت بزرگان انقلاب با «زنان» می شمرند. بنابراين بايد حتما يک زن مجتهده در ليست ما قرار گيرد. پس از اين توضيحات رهبر انقلاب سخنان مرا تأييد کرد و گفت: سخن درستی است و به احترام ايشان بقيه هم تأييد کردند و خانم منيره گرجی به عنوان مجتهده ای واجد شرايط نامش در ليست قرار گرفت.»

اين خاطره را برای دکتر روحانی می گويم برای يادآوری و تأکيد بر اين که زنان نه تنها در انقلاب اسلامی پيشتاز بودند بلکه در دفاع مقدس و نيز خلق حماسه دوم خرداد ۷۶ و ۲۴ خرداد ۹۲ نيز نقشی تاريخی و منحصر به فرد ايفا کردند. و چه خوب بود که زنان به عنوان وزير در کابينه ايشان معرفی می شدند و حالا که اين فرصت از دست رفته شايسته است که ايشان از زنان در پست های معاونت های رئيس جمهوری استفاده کنند.

- در ارتباط با برنامه دولت تدبير و اميد نيز بايد بگويم که من متن کامل برنامه ای را که دولت به مجلس تقديم کرده است، در روزنامه اطلاعات مطالعه کردم و آن را صددرصد اصلاح طلبانه ديدم و هيچ جای نقدی در آن پيدا نکردم. و توصيه می کنم که همه عزيزان نيز آن را با دقت بخوانند و توجه داشته باشيم که ما حساسيتمان نبايد روی افراد باشد بلکه بايد روی برنامه و اجرای کامل و دقيق آن باشد. چرا که اگر همين برنامه اجرا شود، گام بزرگی به سمت استقرار دموکراسی و رعايت حقوق بشر از يک طرف و پيشرفت اقتصادی کشور و بهبود وضع معيشتی مردم و عزت و اعتبار ايران و ايرانی در جهان برداشته می شود. اين برنامه دقيق تر و مشروح تر از شعارهايی است که در ايام انتخابات داده شده است. در مورد آدم ها و چينش کابينه ما اهل تسامح هستيم اما در مورد اجرای برنامه کاملا پی گير خواهيم بود و «روحانی سنج» ما همان اجرای برنامه هايی است که ايشان به مجلس داده است.

- در خصوص بحث تحريمها هم ضمن دعوت از همگان در جهت تلاش برای از ميان برداشتن تحريمها، از آقايان دکتر عارف و دکتر مسجد جامعی درخواست ميکنم تا با دعوت از دانشگاهيان و هنرمندان کمپين ضد تحريم را حمايت کنند و با اين کار به شکستن تحريم مدد برسانند و به کمک آقای روحانی بشتابند تا بتواند وضعيت معيشت مردم را بهبود ببخشد. مردم دنيا بايد بدانند که هم ملت ما و هم دولت و به طور طبيعی نخبگان ايرانی با اين تحريم ها مخالفت کرده آن را به ضرر مردم می دانند.

- عدم دعوت از خاتمی به مراسم تحليف رييس جمهوری نشان داد که هنوز عده ای تلاش دارند تا با تلخ کردن کام مردم نگذارند تا شيرينی پيروزی در انتخابات را بچشند. در اين زمينه نامه خانم ندا موسوی بجنوردی همسر سيد حسن خمينی به آقای خاتمی پاسخ خوبی به اين افراد بود، نامه ای زيبا با مضمونی قابل توجه که از خواندن آن لذت بردم.

- نکته ديگری که بايد در پايان به آن اشاره کنم افزايش فشار بر روی زندانيان سياسی است. چنين رفتارهايی نشان از عصبانيت اقتدارگرايان از رأی قاطبه مردم به دکتر روحانی دارد و از نظر ما اين تاوانی که در حال پرداختن آن هستيم در عوض بهبود وضعيت مردم و کاهش فشار بر آن ها قابل تحمل است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016