سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماستی که تُرش است از تَغارش پيداست! محمود رفيع

محمود رفيع
حسن فريدون که روحانی است و کانديدای شورای نگهبان بود به عنوان رييس جمهوری اسلامی جديد "انتخاب" شد. بر شادمانی جوانانی که نظام اسلامی را نمی شناسند حرجی نيست. اما رقص پيران که بيش از سی سال با رژيم اسلامی گلاويز و در ستيز بودند، در فهم نمی گنجد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن فريدون که روحانی است، بعداز انتخابش از ميان هشت کانديدای شورای نگهبان، بعد از تائيد خامنه ای و سوگند و معرفی همکارانش در مجلس اسلامی، دراولين مصاحبه مطبوعاتی حرف هايش را زد. او نشان داد "ازکوزه همان تراود که در اوست". قبل از شروع مصاحبه بيش از نيم ساعت در اين نشست حرف زد، ولی هيچ نگفت. فقط حرف زد که: «... رسانه ها شادمانی "ملت" را به جامعه منعکس کنند، از تلاش رسانه ملی که در روز تاريخی تائيد و سوگند داشتند، صميمانه متشکرم. عيد فطر را که چند روز ديگر خواهد آمد، تبريک می گويم. همان طورکه قول دادم، پاسخگو خواهم بود. دو وظيفه به عهده دارم، اول - تهيه برنامه برای دولت "تدبير و اميد" . دوم- تعيين تيم برای عضويت در کابينه دولت "تدبيرو اميد". پانصد نفر از نخبگان با صرف شش هزار ساعت وقت، نتيجه را در اختيار من قرار دادند.» و در خاتمه سپاس از خامنه ای که تأثير بيانات او اين "حماسه" شد. هدايت ها و رهنمودهای او [خامنه ای] سرمايه بزرگ برای دولت خواهد بود. خوشحال از اينکه برای اولين بار در نظام اسلامی علاوه بر نشاط و اميدی که در داخل کشور در سايه حضور حماسه آفرين مردم به وجود آمد، پنجاه و پنج هیأت بلند پايه از منطقه و جهان در اين مراسم شرکت کردند.

بله، فيل موش زائيد، کانديدای پيشنهادی شورای نگهبان همان آهنگ های نَحس سی سال پيش به اين سو را که به تکرار شنيده‌ايم تکرارکرد. برای نشان دادن ترشی ماست از تغار، فشرده ای از گفتار حسن فريدون که روحانی است و در ۲۳ تيرماه ۱۳۷۸ پنج روز بعد از جنبش اعتراضی دانشجويان بيان داشت می آوريم. او آن زمان عبای شورای عالی امنيت را به دوش داشت و از فرصت استفاده کرد و با اهانت و هتاکی به دانشجويان و مردم آنها را تهديد کرد و گفت: «... افراد وابسته به گروهک‌های سياسی ورشکسته و منزوی در جامعه ما، مزدوران و وابستگان به قدرت های خارجی... با شکستن حرمت و تقدس... حريم مقدس ولايت خواست راه را برای توطئه های بعدی آماده نمايد. مسأله ولايت مسأله فرد نيست، مسأله شخص نيست، ولايت در کشور ما مظهر اسلاميت نظام و استقلال کشوراست. مظهر اين اسلاميت، رهبری و مقام ولايت است. ديروز نسبت به اين عناصر دستور قاطع داده شد، تا هرگونه حرکت اين عناصر فرصت طلب، هر کجا که باشد با شدت و قاطعيت برخورد شود و سرکوب شوند» (تکبيرحضار).

او تنها نيست که به مردم و جنبش های اعتراضی آنها توهين و تهديد می کند. احمدی نژاد هم مردم را "خس و خاشاک" خواند، اکبر رفسنجانی در زمانی که بر اريکه قدرت تکيه زده بود در نماز جمعه ۶//۱/۶۱ گفت: «همه اينها را بنی صدرخراب کرده بود. يک مُشت منافق را آورده بود اطراف خودش جا داده بود و يک مُشت آدم بی شعور به اسم متخصص و با عنوان های دُرشت نظامی چشم پُرکن دور خودش جمع کرده بود».

و يا اگر حسن فريدون که روحانی است، مردم را تهديد به سرکوب می کند، قبل از او اکبر رفسنجانی عليه اين مردم سنگ تمام گذاشت و در نماز جمعه ۱۰/۷/۱۳۶۰ گفت: «همان طور که می دانيد اسلام قوانين کيفری بسيار روشن و قاطعی دارد، ما قصاص داريم و حدود مختلف داريم که از اعدام و سنگسار و دارکشيدن و قطع دست و پا و شلاق و تعزيرهای انواع کوچک تر... از اين جهت دستمان خيلی باز است».

آری، حسن فريدون که روحانی است و کانديدای شورای نگهبان بود به عنوان رييس جمهوری اسلامی جديد "انتخاب" شد. بر شادمانی جوانانی که نظام اسلامی را نمی شناسند حرجی نيست. اما رقص پيران که بيش از سی سال با رژيم اسلامی گلاويز و در ستيز بودند، در فهم نمی گنجد. دست کم اين پيران بايد شنيده باشند که ربانی املشی در نمازجمعه ۲۴/۲/۱۳۶۱ چه گفت. املشی گفت: «اگر ولی فقيه تنفيذ [امضاء] کرد، رئيس جمهور، رئيس جمهوراست وگرنه تنها به آراء مردم رئيس جمهورمشروعيت پيدانمی کند.» حالا اين پيران بازهم پايکوبی کنند که کانديدای شورای نگهبان «انتخاب» شد.

اگربه ليست همکاران حسن فريدون که روحانی است و نخبگانش که مدعی اند برای پيدا کردن و گزينش آنان شش هزار ساعت وقت صرف کرده اند، نگاه کنيد، از قاتل و جنايتکار تا مأمور امنيتی و پاسدار در اين ليست خواهيد يافت. يعنی همان عناصری که در نظام اسلامی به فراوانی يافت می شوند. بيهوده نگفته اند «آنچه در ديگ است، در کاسه آيد».

محمود رفيع
دبير جامعۀ دفاع ازحقوق بشر در ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016