پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: زنگنه سوگند جلاله دروغ ياد کرده است، زنگنه فاسد نيست اما اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (پنج‌شنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان مخالف بيژن زنگنه وزير پيشنهادی نفت، اظهار داشت: برای من بسيار دشوار است که امروز صحبت کنم چون اميد و همگرايی که در کشور پيدا شده يک سرمايه اجتماعی محترم است که نبايد حتی‌المقدور آسيب ببيند ولی چه کنم که به رغم علاقه خودم برای اينکه آقای زنگنه به وزارت برسد، اتفاقاتی افتاد که آن را شرح می‌دهم و پس از اين اتفاقات به مخالفت گرايش يافتم.

وی افزود: تقريباً همه همکاران می‌دانند که بنده از هفته گذشته تا دو شب پيش تلاش داشتم که آقای زنگنه مسئوليت وزارت نفت را بر عهده بگيرد، اين به رغم مخالفت‌های طولانی بنده با او در صدارت وزارت نفت در دولتهای گذشته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه به بيان دلايل اوليه موافقتش با حضور زنگنه در پست وزارت نفت پرداخت و گفت: اولين دليل وضعيت نفت و گاز در شرايط فعلی کشور بود که بسيار با دشواری‌ها، سختی و سنگينی روبه‌روست، دومين دليلم اين بود که طی چند دوره تصدی پست وزارت نفت توسط افراد غيرنفتی اتفاق افتاده بود، يک نوع دلخوری و احساس سرافکندگی در آنجا به وجود آمده بود که وقتی احساس کردند آقای زنگنه می‌خواهد وزير شود، نشاطی پيدا شد و او را نفتی حساب می‌کنند و اين موضوع باعث شد که اين نشاط، کارايی را بالا ببرد و حتی گروه‌های وطن‌دوست اصلاح‌طلب عزيزی که در جنوب کشور هستند، متخصصانی که با زنگنه مخالف بودند، اکثر آنها هم از اين مسئله استقبال کردند.

توکلی در بخش ديگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سومين دليلم برای حضور زنگنه در پست وزارت نفت اين بود که آقای زنگنه از روزی که از مجلس رأی اعتماد می‌گرفت که انشاءالله رأی اعتماد نمی‌گيرد از همان لحظه وزير بود، برای شناخت وزارت نفت يا انتصاب‌ها نياز به وقت نداشت و چهارمين دليل من اين بود که متأسفانه همچنان نفت منبع اصلی منابع دولت است.

نماينده تهران در مجلس يادآور شد: در روز جمعه ۱۸ مرداد ماه آقای زنگنه بزرگواری کرده و به دفتر کار بنده آمد و در آنجا مسائلی رد و بدل شد که من به صراحت به آقای زنگنه گفتم شما اهتمامی برای مبارزه با فساد نداريد، فاسد نيستيد اما اهتمامی برای مبارزه نداريد، در به کارگيری نيروها و ظرفيت‌های داخل وزارت نفت هم اهتمامی نداريد، از او خواستم به رغم اين اهتمام، همت بيشتری کنم و در آنجا معلوم شد نظرم نسبت به وی مثبت است و او از اين موضوع استقبال کرد.

« در جلسه‌ای که در کميسيون تلفيق به خواهش بنده تشکيل شد، آنجا نظراتم را گفتم، قرار شد کميته‌ای ۵ نفره تشکيل شده و مسائل را بيشتر مورد بررسی قرار دهد چون برادران به وی معترض بودند دعوت کردند که او هم حضور داشته باشند و جلسه‌ای صبح روز سه‌شنبه تشکيل شد، ۵ نفر از دوستان نماينده، آقای زنگنه و يکی از دستياران وی در اين جلسه حضور داشتند، در آن جلسه ضمن بررسی مسائل آقای اميرآبادی نماينده قم که عضو همان کميته بود، موضوعی را مطرح کرد که من نمی‌خواهم وارد محتوای آن شوم، چون موضوع مهم نحوه برخورد زنگنه با آن موضوع است، مطلبی را به آقای زنگنه نسبت دادم و آقای زنگنه قسم جلاله ياد کرد که والله اين درست نيست و من از فلان موقع به بعد فلان کار را انجام نداده‌ام، آقای اميرآبادی گفت من سند دارم، بنده به او رو کردم و گفتم وقتی يک مسلمان قسم جلاله ياد می‌کند ديگر نبايد موضوع را ادامه داد، او هم قبول کرد و جلسه به اتمام رسيد.»

به گفته وی، فردای آن روز باز تلاش کردم برخی موانع از مقابل آقای زنگنه دور شود که بر اين اساس با نماينده ديگری که اطلاعات تعيين کننده‌ای داشت، جلسه‌ای گذاشتم و آن موانع هم برطرف شد.

احمد توکلی خاطرنشان کرد: غروب روز سه‌شنبه سندی به دست ما رسيد که نشان می‌داد سوگند آقای زنگنه کاملاً غلط است، بنده بسيار منقلب شدم، چون اشتباه کردن، موضوع را عوضی تشخيص دادن و حتی مبانی مختلف داشتن، همه اين موارد مهم نيست و قابل پذيرش است اما اگر کتمان حقيقت شود يا حقيقت وارونه جلوه شود، کار بيخ پيدا می‌کند چون ديگر نمی‌شود کار را درست کرد.

وی با بيان اينکه اگر بنا باشد پرده‌پوشی در کار باشد، ديگر هيچ ضعفی را نمی‌شود جبران کرد، متذکر شد: در همه نظام‌های مردم‌سالار مخصوصاً در اسلام صداقت امر بسيار مهمی است، از پيامبر اکرم سؤال کردند آيا مؤمن می‌تواند زنا کند، فرمودند ممکن است اشتباه کند و اين کار را انجام دهد و سپس توبه کند، گفتند آيا مؤمن می‌تواند دزدی کند، پيامبر فرمودند شايد اشتباه کند و اين کار را انجام دهد و سپس توبه کند، پرسيدند آيا می‌تواند خلاف بگويد، فرمودند مؤمن دروغ نمی‌گويد.

اين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس در ادامه سخنانش تصريح کرد: امضای مقام بالای هر سازمانی خود صحت موضوع را تصديق می‌کند اما اگر خود صاحب امضا زير سؤال برود، ديگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، بنده به اين موضوع حساسم و می‌دانم که شما نمايندگان مجلس هم نسبت به اين موضوع حساسيت داريد.

وی افزود: در مجلس گذشته به ياد داريد، برادری که خدا رحمتش کند، با چنين گرفتاری مواجه شد، بعد از اين ماجرا صبح روز گذشته نامه‌ای به آقای رئيس جمهور نوشتم و مطلب را شرح دادم و گفتم بسيار متأسفم که اين موضوع پيش آمد و خلاف‌گويی قابل تحمل نيست علاوه بر اينکه سوگند هم برای آن ياد شود.

نماينده تهران در مجلس در بخش پايان سخنانش گفت: پس از پيدا شدن اين سند طی جلسه‌ای آقای زنگنه به بنده گفت اين سند را تکذيب نمی‌کنم اما يادم نبود و به همين دليل آنگونه سوگند ياد کردم، بنده تسامح می‌کردم که آقای زنگنه به وزارت نفت برسد اما اين موضوع با هيچ چيزی درست شدنی نيست چون شما می‌خواهيد رأی اعتماد دهيد.

وی در خاتمه گفت: اگر بنا باشد خلاف‌گويی شود و صداقت رعايت شود، از کجا می‌دانيد درباره موضوعات مهم‌تر از اين دوباره خطا تکرار نشود؟ آن هم در وزارت نفت که مبدأ درآمد ملی ماست و همه چيز از آنجا بايد بيايد و چون با خارج از کشور ارتباط دارد، پيچيدگی‌های جديدی به آن اضافه می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016