پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميلی منفرد، وزير پيشنهادی وزارت علوم: در سال ۸۸ نه کلاس تعطيل کردم نه امتحان، بابت بازداشتم عذرخواهی کردند

ايلنا: ‌وزير پيشنهادی وزارت علوم و تحقيقات، گفت: برای توسعه آموزش عالی در مناطق درحال توسعه در ساير استان‌ها به ويژه در مناطق محروم و شهرستان‌ها تلاش خواهم کرد. از سال ۸۷ تا ۷۲ که در دانشگاه‌ها مسئوليت داشتم؛ موفق شدم ۲۰ دانشگاه را در شهرستان‌های محروم و کم‌برخوردار و شهرستان‌ها ازجمله ايلام، ‌ياسوج، ‌بوشهر، ‌زابل، ‌چابهار، ايرانشهر، شهرکرد و غيره راه‌اندازی کنم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، جعفر ميلی منفرد(وزير پيشنهادی علوم و تحقيقات) پس از نطق نمايندگان موافق و مخالف مجلس؛ در دفاع از برنامه‌های ارائه شده‌ی خود به مجلس، اظهار کرد: برنامه ارائه شده به مجلس برای اين وزارتخانه براساس افق تحصيلی در کشور است و هدف اصلی من از اين برنامه؛ جلوگيری از هرگونه شتابزدگی اما تقويت همه‌جانبه در پيشرفت علم است تا يک محيط علمی و با نشاط، آرام و بدون تنش و حاشيه‌های غيرضروری در محيط دانشگاهی ايجاد کنم.

وی با بيان اينکه برنامه‌ی ارائه شده‌ براساس سه ضرورت علم در خدمت توسعه و پيشرفت علم در خدمت اقتدار و کرامت علمی و علم در خدمت گفتمان اعتدال است، گفت: ‌در برنامه اول تلاش می‌کنم تا در تصريح روند توسعه علمی که ضرورت توسعه همه‌جانبه کشور است؛ به صورت فرابخشی و بخشی عمل کنم تا وزارتخانه مربوطه با برطرف کردن چالش‌های کنونی و پيش رو محلی برای پژوهش و فناوری همراه با پيشرفت باشد که در آن رشد معنوی نيز جايگاه به خصوصی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير پيشنهادی وزارت علوم و تحقيقات با بيان اينکه توجه به معنويت در دولت يازدهم جايگاه بالايی دارد، تصريح کرد: انجام مسئوليت‌های علمی يکی از ضرورت‌هايی است که بايد به آن توجه شود. در اين برنامه علاوه بر کاربست مقام معظم رهبری نسبت به دانشگاه‌ها بر ۸ سند بالادستی ازجمله قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه، ‌افق ۱۴۱۴ و ساير برنامه‌های مورد نياز توجه شده است و به عنوان يک سند دانشگاه اسلامی تهيه شده است.

ميلی منفرد با بيان اينکه عصر امروز عصر اطلاعات است، گفت: در اين عصر توليد، دانش محور می‌شود صنعت و کشاورزی با کمک فناوری بازسازی می‌شود و تجارت و بازرگانی جهانی. پژوهش و تحقيقات مبنای تصميم گيری قرار می‌گيرد و علم و دانش همگانی می‌شود.

وی با بيان اينکه تعداد کل دانشجويان کشور ۴/۴ ميليون نفر است، گفت: تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلی در دو مقطع دکترا و کار‌شناسی ارشد ۴۰۰ هزار نفر و دانشجويان فوق دکترا نيز ۴۵ هزار نفر است که بايد توسعه يابد، من برای توسعه آموزش عالی در مناطق درحال توسعه در ساير استان‌ها به ويژه در مناطق محروم و شهرستان‌ها تلاش خواهم کرد. از سال ۸۷ تا ۷۲ که در دانشگاه‌ها مسئوليت داشتم؛ موفق شدم ۲۰ دانشگاه را در شهرستان‌های محروم و کم‌برخوردار و شهرستان‌ها ازجمله ايلام، ‌ياسوج، ‌بوشهر، ‌زابل، ‌چابهار، ايرانشهر، شهرکرد و غيره راه‌اندازی کنم.

وزير پيشنهادی وزارت علوم و تحقيقات با بيان اينکه بسياری از زيرساخت‌های دانشگاه‌ها در زمان مسئوليتم در اين دانشگاه شکل گرفت، ادامه داد: در راستای توسعه پارک‌های علم و فناوری تلاش بسيار خواهم کرد. هم اکنون ۳۱ پارک علم و فناوری ۱۱۵ مرکز پژوهش، ۲۷۰ شرکت دانش بنيان در کشور وجود دارد و به دنبال آن هستم تا با تقويت پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش بنيان را به ۲۰ هزار واحد افزايش دهم.

ميلی منفر با بيان اينکه ايران در سال ۲۰۰۷ رتبه ۱۶ را در جهان به خود اختصاص داد، تاکيد کرد: بايد براساس برنامه شاهد توسعه علم در جهان باشيم. هم اکنون ۳۱۰ موسسه عالی آموزش ۴۰۶ مرکز دانشگاه آزاد تعداد زيادی مراکز پيام نور در کشور وجود دارد و ۲۷ مرکز پژوهش زير نظر دستگاه‌های اجرايی فعاليت می‌کند. بدون شک با برنامه تدوين شده‌ام تلاش خواهم کرد تا شاهد توسعه علم و دانش و فناوری و بهره‌گيری از نتايج بهتر باشيم.

وی با بيان اينکه توسعه علم و فناوری در توسعه تمامی ابعاد کشور کمک می‌کند، گفت: ‌ مشارکت دانشجويان در محيط‌های علمی ازجمله برنامه‌های من است و من به دنبال نگاه اعتدال و تواضع و ايجاد توازن در دانشگاه‌ها هستم و از آنجا که دغدغه رئيس جمهور را دغدغه خود می‌ديدم با قبول کردن اين مسئوليت به دنبال توسعه علم و اقتدار علمی کشور هستم و معتقدم دانشگاه با نشاط جامعه بانشاط می‌سازد.

جعفر ميلی منفرد با طرح اين پرسش که بنده از فضای علمی، فرهنگی و سياسی حمايت خواهم کرد، گفت: دانشگاه مورد نظر من؛ علم‌پرور، دارای نظم، ديسيپلين علمی، منطق علمی، با ثبات و قانونمند خواهد بود.

وی با تاکيد بر اينکه در دانشگاه موردنظر من؛ اختلاف سليقه در فضای گفتگو و نقد علمی کم می‌شود، افزود: وفاق و اعتدال را افزايش می‌دهم زيرا دانشگاه، محلی برای اعمال سليقه و محدوديت‌های سياسی و پيشبرد مقاصد حزبی و گروهی نيست.

ميلی منفرد، دانشگاه را جای دانشمندان و نه جای تبليغات جناحی دانست و افزود: دانشگاه را نه می‌توان به زور سياسی کرد و نه می‌توان به زور غيرسياسی.

ميلی منفرد تصريح کرد:‌ دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سياسی دانشجويان است نه ميدان بازی سياسی آنها.

وی با تاکيد بر اينکه دانشگاه، دانشگاه است، افزود: بگذاريم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند و دانشگاه موردنظر من دارای قدرت منطق و گفتگو و نه دانشگاهی جنجالی و ناآرام است.

ميلی منفرد به ويژگی‌های دانشگاه اسلامی اشاره کرد و افزود: شاخص‌های دانشگاه اسلامی در انديشه امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری به خوبی آمده است.

وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری؛ دانشگاه را محل اجتماعی شدن و رشد سياسی دانشجويان نه ميدان سياسی برای آنها عنوان کرد و افزود: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجويان مايوس و مضطرب باشد و احترام و کرامت نداشته باشد، دور از شأن نظام است.

ميلی منفرد در ادامه به تفکر و سابقه خود اشاره کرد و افزود: فرزند انقلابم و از سال ۶۳ تا ۸۸ معاون جنگ دانشگاه بودم و افتخار می‌کنم که بالاترين خدمات را به ايثارگران و خانواده‌های شهدا انجام دادم.

وی با تاکيد بر اينکه هميشه بدون شعار و تظاهر در پی تحقق علمی انديشه امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دانشگاه و بيرون از آن کوشيده‌ام، افزود: هميشه دغدغه مصالح نظام را داشته‌ام و همين نمايندگان محترم منتقد يا مخالف را که از قديم می‌شناسم؛ دلسوز و مومن می‌دانم.

وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری با بيان اينکه عضو هيچ حزب و گروهی نبودم هرچند عضويت در احزاب را عيب نمی‌دانم، افزود: ظرفيت انقلابی که در آن بودم و نظامی که از آن برآمد آنقدر کوچک و تنگ نبود که برخی امروز چنين می‌خواهند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به شهيدان دانشگاه نگاه می‌کنم از محبوب کردن اسلام و انقلاب در آنها و سليقه‌های سياسی در امروز تعجب می‌کنم.

ميلی منفرد با اشاره به تفکر شهيدان مطهری، بهشتی، باهنر، چمران، دکتر نجات الهی و شهدای ۱۶ آذر افزود: امروز برخی تفکرات هر که را متفاوت با خود می‌بيند؛ غيرمسلمان و غيرانقلابی تعريف می‌کند آيا اين تفکرات با تفکرات آنها سازگار است.

وی تصريح کرد: ۲۸ سال در دانشگاه بودم که ۱۶ سال آن مسئوليت در بالاترين سطوح وزارت علوم بود و يک اخطار، احضار و يک برگ تذکر از مقامات ناظر و امنيتی برای هرگونه اقدامی خلاف مصلحت نداشتم.

وی با اشاره به اينکه با همه گرايش‌ها کار کرده‌ام، افزود: مديرانی از جناح راست و چپ داشته‌ام و اولويت را تعهد و تخصص علمی قرار دادم.

وی تصريح کرد: حتی برای سياسی‌ترين مسئوليت‌ها به دنبال علمی‌ترين افراد بودم. به گونه‌ای که مجيد شهرياری در دوره مديريت من در وزارت علوم مسئول کميته انضباطی دانشجويان بود.

ميلی منفرد با اشاره به اينکه بيشتر از آنکه سياسی عمل کنم؛ مخالفان من که بيش از هر چيز مخالف نتيجه انتخابات هستند، سياسی عمل می‌کنند، افزود: آنها حتی قبل از اينکه بنده برای وزارت علوم مطرح شوم فضايی را به وجود آوردند که فردی همسو با رای مردم و دانشگاهيان نبايد مسئول دانشگاه‌ها باشد.

دکتر ميلی منفرد ادامه داد: بعداز فاجعه ۱۸ تير که به کوی دانشگاه حمله شد؛ صبح شنبه اساتيد به دانشگاه آمدند درحاليکه دل نگران بودند در مسجد دانشگاه جمع شدند. من هم رفتم تا جو را آرام کنم که نکند فاجعه ۱۸ تير دوباره تکرار شود. کل اين جلسات دو ساعت طول کشيد.

وی ادامه داد: آيا من در اين جلسات حرفی زدم، موضع‌گيری کردم. نکته‌ای گفتم. جرم من تنها حضور داشتن در جمع بود تا التهاب را کم کنم. آنان که می‌گويند جرم من حضور در آن جلسه است؛ مگر نمی‌دانند که در آن جلسه رئيس دانشگاه تهران نيز در صدر مجلس نشسته بود.

ميلی منفرد اضافه کرد: آيا دل نگرانی جرم است؟ آيا حرفی زده‌ايم؟ نکته‌ای گفته‌ايم و موضع‌گيری کرديم يا تحريفی کرده‌ايم که ما را به آن متهم می‌کنيد؟

وزير پيشنهادی علوم خاطرنشان کرد: من در عمرم يک کلاس تعطيل نکرده‌ام، يک امتحان تعطيل نکرده‌ام. من در سال ۶۴ و ۶۵ که معاون جنگ دانشگاه بودم و روزی ۴ تا ۷ موشک به تهران می‌خورد؛ همه کلاس‌ها را در دانشگاه‌ها به زيرزمين بردم که کلاسی تعطيل نشود. من کلاس تعطيل کرده‌ام؟

وی ادامه داد: در فضای پرالتهاب دانشگاه در سال۸۸ به ما گفته شد که می‌توانيد امتحانات را در تيرماه يا شهريورماه بگيريد؛ من همه امتحانات را در تيرماه برگزار کردم. من امتحان به تاخير انداخته‌ام؟

ميلی منفرد با بيان اينکه می‌توانيد سوابق مرا در پورتال دانشگاه ببينيد، گفت: من منظم‌ترين استادم. منظم‌ترين در برگزاری امتحانات. در کل تاريخ خدمتم يک جلسه تعطيل نکرده‌ام، من کلاس تعطيل کرده‌ام؟ من امتحان عقب انداخته‌ام؟

وی با بيان اينکه در حادثه ۱۸ تير ۷۸ جلسات بسياری در شورای امنيت برگزار شد، خاطرنشان کرد: در تمام اين جلسات عملکرد وزارت علوم که در آن زمان فرهنگ و آموزش عالی بود؛ تاييد شد و گفته شد که تلاش برای خاموش کردن غائله نقطه قوت وزارت فرهنگ وقت بوده است.

وزير پيشنهادی علوم ادامه داد: در جايی پيدا کنيد که من حرفی زده باشم يا جايی رفته باشم يا با کسی نشست و برخواست کرده باشم که بگويند اگر ميلی منفرد آنجا نمی‌رفت، بهتر بود.

وی با بيان اينکه من در هيچ ستادی در انتخابات ۸۸ شرکت نکردم، عضو هيچ حزبی نبودم و درگير هيچيک از اين مسائل حاشيه‌ای نشده‌ام، اظهار داشت: در زمانی که من معاون دانشجويی وزارت علوم بودم؛ رسيدگی به کميته موارد خاص دانشجويان با من بود. بگرديد ببينيد در اين مدت آيا يک پرونده را بدون قانون انجام داده‌ام. تمام موارد قانون‌مند و در چارچوب ضوابط بوده است.

ميلی منفرد با بيان اينکه در طول مدت ۲۰ سال يک بار بازرس نيامده پرونده‌ای را بيرون بکشد که من کسی را خلاف قانون بورس تحصيلی کرده باشم، افزود: آيا اگر نماينده مجلسی اکنون در آمريکاست بايد به رئس مجلس بگوييم که شما اشتباه کرده‌ايد که ايشان اکنون در آمريکا هستند؟

وی با بيان اينکه من با آقای افشاری يکبار رو دررو نشده‌ام، گفت: تمام مدارک عملکرد من در پورتال دانشگاه وجود دارد و نشان می‌دهد که من هرگز در خارج از چارچوب قانون عمل نکرده‌ام.

وزير پيشنهادی علوم متذکر شد: من در سال ۶۱،۶۲ و ۶۳ در پاريس بودم و در آنجا فعالترين دانشجو در زمينه ايستادن در پای انقلاب و ولی فقيه بودم. سوابقم مشخص است. صدها دانشجو را برای دفاع از ولايت فقيه و آرمان‌های انقلاب سازماندهی می‌کردم و در راس آنها طوری فرياد الله اکبر و شعار می‌داديم که زمين و زمان زيرپايمان می‌لرزيد.

ميلی منفرد با بيان اينکه آمده‌ام تا با کمک دولت؛ بيانات رهبر فرزانه انقلاب را در دانشگاه پياده‌سازی کنم، گفت:‌ آمده‌ام تا بيانات رهبری و ولايت را در جامعه دانشگاهيان به پيش ببرم و در اين شرايط حساس دانشگاه‌ها را آرام و در فضای مساعد به پيش ببرم تا اين نهاد فرهنگی بتواند سير تعالی خود را به درستی طی کند.

وی ادامه داد: من آمده‌ام تا تمام ظرفيت دانشگاه را با کمک دانشگاهيان دراختيار دولت قرار دهم. شرايط کشور حساس و خطير است و بايد با تمام توان به ميدان بياييم و روح توسعه کشور را جانی تازه بخشيم.

وی در انتها متذکر شد: بايد از گذشته بياموزيم و به آينده بينديشيم، رقابت را به همکاری، بی‌اعتمادی را بر اعتماد و ضعف را به قوت تبديل کنيم تا دانشگاه و کشور بيش از پيش راه توسعه را هموارتر طی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016