پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زنگنه، وزير پيشنهادی نفت: هرگونه رفتار ساختارشکنانه را محکوم می‌کنم

• نفت به سرمايه‌گذاری و تقويت سامانه مديريتی نياز دارد
• درصورتيکه به من رای اعتماد دهيد مرا به هتل ۵ ستاره نفرستاده‌ايد
• می‌گويند اگر من رای بياورم موجب زيان ۳۷ ميليارد دلاری به ايران خواهد شد. اين حرف مضحکی است.

ايلنا: وزير پيشنهادی نفت پس از سخنان نمايندگان موافق و مخالف در جايگاه حاضر شد و ضمن بيان اينکه ۹۸ درصد انرژی کشور از نفت و مشتقات آن تامين می‌شود، بر نقش مهم اين وزارتخانه در اقتصاد کشور تاکيد کرد و گفت: تراز بازرگانی کشور به شدت به نفت وابسته است. به همين دليل هم دشمن بيشتر در اين سال‌ها روی تحريم نفت پافشاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، بيژن نامدار زنگنه در چهارمين روز از بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی دولت يازدهم اظهار داشت: مديران و کارکنان حوزه نفت را بايد از رزمندگان خط مقدم اين ميدان دانست و از اين حيث از وزرای سابق تشکر می‌کنم که به همراه مديران و کارکنان شريف صنعت نفت بار مديريتی اين بخش را به دوش کشيده‌اند.

زنگنه گفت: درصورتيکه از نمايندگان رای اعتماد بگيرم؛ دست خود را به سوی کارکنان نفت دراز می‌کنم تا به اتفاق آن‌ها بر داشته‌های نفتی بيفزاييم و به کشور کمک کنيم.

وزير پيشنهادی نفت ضمن اشاره به شرايط حاضر در کشور گفت: در شرايط کنونی باتوجه به اميدی که در مردم ايجاد شده، بهبود زندگی از خواسته‌های مردم است و نفت در اين ميان نقش اساسی و کليدی دارد و راهگشايی مشکلات موجود به نفت بستگی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنگنه ضمن اشاره به فوريت‌های لازم در حوزه نفت اظهار داشت: ‌ايجاد ثبات در مديريت و جلب اعتماد کارکنان و مديران نفتی و تکريم اين کارکنان از ضروريات است. کارکنانی که مورد بی‌مهری و اتهام قرار گرفته‌اند. بايد با آن‌ها برخورد حرفه‌ای شود و نفت بايد توسط خود نفتی‌ها اداره شود. نفت بايد غيرسياسی باشد. نفت حياط خلوت هيچ گروهی نيست.

وی ادامه داد: مساله مورد توجه ديگر افزايش ظرفيت توليد و بازگشتن به ظرفيت‌های سال ۸۴ است. همچنين استفاده حداکثری از ديپلماسی انرژی برای عبور از شرايط فعلی از ضرورت‌ها است زيرا هيچ دستگاهی به اندازه نفت نمی‌تواند به مسئولان ديپلماسی کشور کمک کند.

وزير پيشنهادی نفت ضمن بيان اين مطلب که بالابردن ظرفيت‌های توليد نفت خام در پارس جنوبی از ضرورت‌های وزارت نفت است، گفت: دو نکته مهم در اين حوزه مورد تاکيد همه است: اول توجه به ميادين مشترک و دوم کاهش خام فروشی. زمانی که من وارد حوزه نفت شدم؛ توليد نفت يک ميليارد دلار بود ولی با اقدامات صورت گرفته ارزش توليد امروزه می‌تواند به ۲۰ ميليارد دلار برسد و اين افتخارآور است چراکه به موازات اين ظرفيت‌ها؛ کاهش خام فروشی بسيار ارزشمند است.

زنگنه، حل مشکل فنی مراکز نفتی، تمرکز روی توليد بنزين و به اتمام رساندن پروژه پالايشگاه ستاره خليج فارس را از فوريت‌های ديگر دانست و گفت: توجه به مردم اطراف تاسيسات نفتی نيز بسيار مهم است. گاز رسانی روستا‌ها و صنايع دريايی بايد مورد توجه قرار گيرد و اشتغال‌زايی برای مردم منطقه می‌بايست اميدوارکننده باشد.

وزير پيشنهادی نفت، افتتاح عسلويه را از توفيقات خدماتی خود عنوان کرده و ادامه داد: نفت به شدت به سرمايه‌گذاری و تقويت سامانه مديريتی نياز دارد.

وزير پيشنهادی نفت در بخش ديگری از سخنانش به پاسخگويی شبهات وارد شده به کارنامه کاری خود پرداخت و گفت: برخی می‌گويند اگر من رای بياورم موجب زيان ۳۷ ميليارد دلاری به ايران خواهد شد و محکوميت به پرداخت اين مبلغ را خواهم پذيرفت. اين حرف مضحکی است و در هيچ‌جا ثابت نشده است بخش پرداخت خسارت نيز مساله ديگری است که بايد مورد بررسی قرار گيرد.

زنگنه همچنين اتهام توجه به توليدات خارجی و بی‌توجهی به توليد داخل را رد کرد و گفت: گفته‌اند من تجهيزات نفتی را از خارج از کشور وارد خواهم کرد درحاليکه توليدکنندگان تجهيزات نفتی از وزير شدن من حمايت می‌کنند تا زندگيشان بچرخد. من نماد جريان حمايت از توليدات داخلی بوده‌ام و اگر به عنوان وزير نفت انتخاب شوم تلاش بيشتری را برای افزايش ظرفيت توليد تجهيزات نفتی در کشور خواهم کرد.

وی افزود: بسياری از شرکت‌های نفتی با ابتکار من و در دوران وزارتی من شکل گرفته‌اند. در عسلويه هم به شکل همزمان ۱۷ هزار نفر کار می‌کردند که فقط ۹۰ نفر آن‌ها خارجی بودند.

زنگنه همچنين درمورد متهم شدنش به عدم برخورد با مفاسد مالی گفت: هرجا پول باشد احتمال فساد بيشتر است اما اين به آن معنی نيست که مقابله با فساد پيگيری نشود. يعنی ما بايد دقت داشته باشيم و فرايندهايی را استوار کنيم که نگذارد فساد پای بگيرد و در مقابل هيچ گذشتی در برابر فساد‌ها نداشته باشيم.

وی افزود: کدام نهاد گزارش فساد داده که من با آن مقابله نکردم؟ می‌توانيد سلامت مالی دوران من را از بازرسان وقت بپرسيد. اگر فسادی هم بوده نه من اطلاع داشتم، نه نهادهای قضايی و نه دستگاه‌های اطلاعاتی. اگر فسادی وجود داشته من خود دربرابر آن مدعی هستم. من دستگاه اطلاعاتی ندارم ولی کاری که بايد در حوزه مديريتی می‌کردم انجام دادم و حتی از گروه بازرسان اطلاعاتی نيز حمايت کردم.

وزير پيشنهادی نفت ادامه داد: اگر من در موردی در مقابل فساد کوتاهی کرده‌ام بگوييد. من چرا بايد حيثيت کاری‌ام را از بين ببرم تا کس ديگری سود ببرد؟ من با هيچ گروهی دوستی ندارم و فقط برای کشورم خدمت می‌کنم. اگر هم به عنوان وزير نفت رای بياورم برای بريدن دست‌های فساد از بيت المال به کمک شما نيازمندم.

زنگنه با اشاره به انتقادات مقيمی گفت: خود اين آقايان که اين حرف‌ها را زدند؛ خودشان به آن مطالب معتقد نيستند. حال شما بعداز ۱۲ سال دوباره آن مطالب را بيان می‌کنيد؟

وی با اشاره به اينکه نمايندگان مخالف گفته‌اند که کشور را ۷۰ ميليون دلار مقروض کرده‌ايم، گفت: اگر اين طرح‌ها نبود ديگر کشور گازی برای صادرات نداشت.

زنگنه با اشاره به طرح‌های درود، سروش، دارخوين و.... گفت: اين طرح‌ها همگی در زمان وزارت من بوده است. و اگر در آن زمان اين طرح‌ها به اجرا نرسيده بود، اکنون از کدام ميادين برداشت می‌کرديم؟ من از دولت برای انجام اين طرح‌ها پول نگرفتم و از خارج برای انجام آن‌ها پول گرفتم و فقط به دولت کمک کردم.

وزير پيشنهادی نفت با اشاره به گفته‌ی يکی از نمايندگان مخالف مبنی بر اينکه من در جلسه‌ای و در باغی با حضور مهندس موسوی بوده‌ام، افزود: من پس از ۲۹ هيچ اقدامی خلاف دستورات مقام معظم رهبری نکرده‌ام. آيا نوشتن نامه‌ای به رئيس مجلس در اين مورد که بايد مسائل سياسی را با اقنا حل کرد نه دستورات سياسی، غلط است؟

وی در ادامه گفت: آقای دکتر توکلی حاضر نيستم که برای وزير شدن دروغ بگويم. من از وزير شدن اشباع هستم و اگر وزير شوم با تمام توان خود برای خدمت به کشورم تلاش خواهم کرد.

وی با اشاره به اينکه آقای زاکانی مطالبی فرموده‌اند مبنی بر اينکه افرادی که در ماجرای کرسنت بودند، افرادی حاشيه‌دار و خلافکار بوده‌اند، گفت: همه افراد موجود در اين قرارداد را نبايد مؤاخذه کرد. من به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتم و افرادی را نام برده و گفتم که اين افراد بيگناه هستند.

وی افزود: اين مسائل که گفته می‌شود قيمت قرارداد‌ها پايين بوده است يا در نقطه‌ی تحويل؛ پرچم بيگانه برافراشته شده بود، افزود: همه اين امور به امضای وزارت خارجه زمان رسيده و تمام مسئولان در جريان امور بودند.

وی گفت: اگر خلافی صورت گيرد بايد قوه قضائيه و ديوان محاسبات؛ اطلاعات را در اختيار وزارتخانه‌ها قرار دهد تا ما به درستی عمل کنيم.

زنگنه با اشاره به اينکه ۱۵ سال در نهاد تشخيص مصلحت نظام بوده است، افزود: اين مسائل که شما مطرح می‌کنيد باعث می‌شود همگان فکر کنند که از بالا تا پايين کشور همه اهل دوز و کلک هستند درحاليکه اين درست نيست.

زنگنه ادامه داد: در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده فنی تهران شدم و فردی مبارز بودم و بعداز انقلاب نيز در جهاد به فعاليت پرداختم. مگر می‌شود که در جهاد بود و جنگ را حس نکرد. من ادعايی ندارم اما حضور داشتم.

بيژن نامدار زنگنه در ادامه اظهاراتش به وقايع انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: من با هر گونه اقدام غيرقانونی که از ۲۳ خرداد ۸۸ رخ داده مخالف بوده و هستم و هرگونه رفتار ساختارشکنانه را محکوم می‌کنم. هيچ کاری که خلاف بيانات مقام معظم رهبری باشد، انجام نخواهم داد.

وی افزود: همواره بر اين اعتقاد هستم که تبعيت از بيانات مقام معظم رهبری شرط اساسی برای يک مسئول سياسی است و در دوره وزارتم، چه پيش از اين و در صورت رای اعتماد نمايندگان، هيچ کاری مغاير با اين اصل انجام نخواهم داد.

زنگنه يادآور شد: من برای خدمت به کشورم در اين مکان حاضر شدم تا بتوانم با برنامه‌هايی که ارائه دادم ايرانيان را به عزت و سربلندی که شايسته‌اش هستند برسانم.

وزير پيشنهادی نفت در ادامه با اشاره به سوالی که يکی از نمايندگان درخصوص قراردادهای شائبه‌دار نفتی در دوران وزارت وی پيش آمده بود، گفت: زمانيکه موضوع قرارداد استکهلم سوئد مطرح شد و موضوع را مطلع شدم مديرعامل آن را خواستم و با وی برخورد کردم. از وی پرسيدم دليل کاری که کرد چه بود؟ وی گفت؛ که اشتباه کرده است. بعداز آن ماجرا تا جايی که توانستم موضوع را پيگيری کرده تا بتوانم به اطلاعات کاملی پيرامون اين قرارداد کسب کنم. در‌‌نهايت با کمک ساير مسئولان مرتبط با آن مقابله کنم.

وی به قراردادهای ديگر اشاره کرد و افزود: ماجرای قرارداد توتال را پرسيدند که اطلاعی از آن ندارم. همچنين پيرامون قرارداد اوريانت کيش يکی از نمايندگان سوال کردند و بحث اخذ رشوه‌ای از سوی يکی از نمايندگان سپاه که از سوی اين وزارتخانه پرداخت شده بود را مطرح کردم.

نامدار زنگنه ضمن تاکيد بر اينکه درصورت حضور در وزارتخانه نفت دولت يازدهم با هرگونه جريانی مانند اين قرارداد‌ها برخورد خواهم کرد، گفت: شما خودتان می‌دانيد که درصورتيکه به من رای اعتماد دهيد مرا به هتل ۵ ستاره نفرستاده‌ايد بلکه به خط مقدم جبهه‌ای می‌روم که نياز به کار شبانه روزی و مجاهدت در آن دارم. من همواره سرباز جمهوری اسلامی ايران هستم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016